REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy chcą zwiększyć eksport żywności do USA

© Yantra - Fotolia.com
© Yantra - Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 30 firm z branży spożywczej promuje swoje produkty na międzynarodowych targach żywności Fancy Food Show w Waszyngtonie. To największa prezentacja polskiej żywności i zarazem eksportowa oferta na rynek USA. Firmy liczą na nowe kontrakty.

Polsko-amerykańska współpraca w rolnictwie ma długie tradycje, ale przez wiele lat opierała się głównie na pomocy eksperckiej. Obecnie koncentruje się na szkoleniach weterynaryjnych i doradztwie rolniczym - poinformował wiceminister rolnictwa Andrzej Butra podczas konferencji prasowej w Waszyngtonie. Podkreślił, że dzięki amerykańskim funduszom polskie rolnictwo się zmieniło, w tej modernizacji oczywiscie pomogły także środki z Unii Europejskiej.

Rolnictwo i przemysł rolno-spożywczy to jedyna gałąź, która przynosi dochód w handlu zagranicznym - podkreślił Butra. W 2011 r. Polska wywiozła w ubiegłym roku żywność o wartości ok. 15 mld euro wobec ok. 13,5 mld euro w 2010 r. Nadwyżka eksportu nad importem wyniosła 2,64 mld euro.

Według wiceministra wymiana produktami rolnymi ze Stanami Zjednoczonymi nie jest duża, ale - jak podkreślił - wiele zależy od aktywności przedsiębiorców.

"Rolą ministerstwa rolnictwa jest +otwarcie+ rynku, a więc uzgodnienie wszystkich warunków eksportu, takich jak np. świadectwa weterynaryjne, a nie załatwianie kontraktów" - powiedział.

Jak mówił, produkujemy dużo więcej żywności niż możemy skonsumować, dlatego koniecznością jest poszukiwanie nowych rynków zbytu. Obecność polskich firm ma targach w Stanach Zjednoczonych jest właśnie takim poszukiwaniem rynków. Oferta jest skierowana przede wszystkim do Polonii, która zna "z dzieciństwa" smak polskiej żywności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że promowanie żywności nie odbywa się tylko w USA, ale jest także prowadzone w wielu innych krajach, np. w Korei, Chinach, Wietnamie, Emiratach Arabskich, Brazylii, Kanadzie.

Obecnie ok. 80 proc. polskich produktów spożywczych znajduje nabywców na rynku Unii Europejskiej i w praktyce nie ma możliwości zwiększenia eksportu do tych krajów.

REKLAMA

Ambasador Polski w USA Robert Kupiecki w rozmowie z dziennikarzami zauważył, że barierą w rozwoju handlu żywnością jest brak informacji o polskich produktach. "Jest jeszcze wiele do zrobienia w tym zakresie. Można tego dokonać poprzez organizowanie misji gospodarczych czy udział w tego rodzaju imprezach" - stwierdził. Zaznaczył, że do ambasady wpływa wiele zapytań od firm m.in. ws. nawiązania kontaktów, ale są też prośby o informacje nt. regulacji prawnych w poszczególnych stanach.

Natomiast wiceminister spraw zagranicznych Beata Stelmach, podkreśliła, że Amerykanie wysoko oceniają potencjał Polski, jeśli chodzi o produkty spożywcze. Według Stelmach Polska ma czym handlować z USA, gdyż nasze produkty spożywcze są wysokiej jakości. Jej zdaniem dobrze się stało, że wszystkie nasze firmy prezentują swoją ofertę na jednym dużym stoisku narodowym, bo w ten sposób polska promocja staje się widoczna.

W imprezie targowej uczestniczy m.in. kilka firm promujących branżę. Organizatorem przyjazdu tej grupy jest Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI). Jej prezes Wiesław Różański ma nadzieję, że targi w stolicy USA pomogą w zwiększeniu eksportu mięsa, w ubiegłym roku było to 2 tys. ton. Różański liczy, że w tym roku uda się zwiększyć sprzedaż o połowę. Amerykanie kupują od nas głównie żeberka. Dodał, że pozostałe elementy świni, których nie opłaca się sprzedać a USA, są chętnie kupowane przez innych odbiorców, np. azjatyckich. "Trzeba więc kompleksowo działać i rozwijać promocję" - stwierdził.

Dyrektor projektów międzynarodowych UPEMI Agnieszka Różańska zapewniła, że kampania promocyjna, którą prowadzi stowarzyszenie zaczyna przynosić efekty. Polega ona m.in. na uczestniczeniu w targach czy organizowaniu pokazów polskich dań.

REKLAMA

Jak zauważył dyrektor handlowy zakładów mięsnych Duda z Grąbkowa Kamil Czub, targi służą przede wszystkim do wymiany doświadczeń, tu nie podpisuje się kontraktów, ale nawiązuje kontakty. Dodał, że Amerykanie "są bardzo silni marketingowo", umieją sprzedawać swoje mięso, bo mają dobre rozeznanie rynków i prognozy.

W targach uczestniczą przedsiębiorstwa spożywcze zaliczane do małych i średnich firm. 20 przedsiębiorstw przyjechało w ramach programu "Polska Wschodnia", ich pobyt sponsoruje Polska Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych, sześć firm uczestniczy w ramach unijnego programu "Tradycja, Jakość i Europejski Smak", który firmuje UPEMI. Obecne są też firmy, które otrzymały znak ministerialnego programu "Poznaj Dobrą Żywność".

Wymiana handlowa produktami spożywczymi między Polską a USA jest niewielka, ale wciąż rośnie. W 2011 r. wyeksportowano żywność za 209,7 mln euro, zaś sprowadzono - za 188 mln euro. Nadwyżka eksportu nad importem wyniosła w ubiegłym roku 21,7 mln euro, podczas gdy w 2010 r. saldo wymiany było ujemne i wyniosło ok. 9 mln euro. Do USA wyeksportowano przede wszystkim szynkę wieprzową (przetworzoną lub konserwową), wódkę, przetworzone ryby (w tym śledzie), filety rybne, gluten pszenny oraz wyroby czekoladowe. Natomiast z USA sprowadzamy głównie makuchy z ekstrakcji oleju sojowego, nieprzetworzony tytoń oraz wino ze świeżych winogron.

Targi żywności Fancy Food Show to jedna z największych i najstarszych tego typu imprez. Zazwyczaj odbywają się w Nowym Jorku, ale w tym roku wyjątkowo w Waszyngtonie. Impreza potrwa do wtorku. Uczestniczy w niej kilka tysięcy firm z całego świata.

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu > www.zmianyprawa.infor.pl

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 czerwca 2024 r. wyższe limity dorabiania do niektórych emerytur i rent

Od 1 czerwca 2024 r. zmienią się tzw. progi graniczne, o których powinni pamiętać pracujący seniorzy. W przeciwnym razie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi lub zmniejszy świadczenie. Limity nie dotyczą jednak wszystkich emerytów i rencistów.

Urlop proporcjonalny a zmiana pracy. Co mówią przepisy?

Kiedy stosuje się urlop proporcjonalny? Co w przypadku zmiany pracy? Prezentujemy najważniejsze zasady.

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

Jeśli posiadasz dużą rodzinę, należą Ci się zniżki. Jakie?

Jesteś rodzicem przynajmniej 3 dzieci? Możesz nie wiedzieć, że przysługują Ci zniżki. Dowiedz się, jak z nich skorzystać oraz jak i gdzie złożyć odpowiedni wniosek.

REKLAMA

5000 zł na wakacje dla dzieci i młodzieży szkolnej. Tym razem nie tylko dla dzieci rolników. Sprawdź, kto skorzysta.

5000 zł na aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji, czyli wakacyjna AktywAKCJA. Tym razem nie jest to program skierowany jedynie do dzieci rolników.

Trzaskowski wydał zarządzenie dotyczące symboli religijnych w urzędach. Hołownia komentuje

Prezydent Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie dla Warszawy dotyczące wprowadzenia 16 standardów "równego traktowania”. Jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji. Ocenił je marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Gość Infor.pl: Cezary Kaźmierczak (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) [17.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Czy propozycja Trzeciej Drogi ws zakazu handlu to dobry kierunek? Dlaczego rośnie liczba przypadków łamania prawa przez przedsiębiorców? Czy płaca minimalna w Polsce jest na właściwym poziomie? Czy koszty pracy w Polsce są niskie? Czy Zielony Ład pomoże naszej gospodarce? Te pytania usłyszy gość Piotra Nowaka - Cezary Kaźmierczak - Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Bon energetyczny - kto się załapie na 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są naprawdę niskie

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała m.in. od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

REKLAMA