REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poczta przechowa pismo przez 14 dni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przewiduje wydłużenie terminu doręczenia zastępczego z 7 do 14 dni. Zmiana ta przyczyni się do zwiększenia ochrony praw stron postępowania.

ZMIANA PRAWA

Nowelizacja art. 73 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), którą podpisał prezydent, niesie korzystne zmiany m.in. dla podatników, którzy składają skargi na decyzje organów podatkowych. Nowela przewiduje bowiem, że w przypadku niemożności doręczenia pisma procesowego w tradycyjny sposób pismo należy składać na 14 dni w placówce pocztowej albo w urzędzie gminy. Dotychczas termin ten wynosił siedem dni, co, jak mówi Mariusz Gumola, doradca podatkowy z Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, było niekorzystne dla podatników.

Podwójne awizo

REKLAMA

Znowelizowany przepis prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej p.p.s.a.) przewiduje, że zawiadomienie o pozostawieniu pisma będzie się umieszczać w oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata lub w miejscu wskazanym jako adres do doręczeń, na drzwiach biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, informując o możliwości odbioru pisma w terminie siedmiu dni od dnia pozostawienia zawiadomienia.

Mariusz Gumola tłumaczy, że w przypadku niepodjęcia pisma w terminie tych siedmiu dni pracownik poczty będzie pozostawiał adresatowi powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru pisma w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia pierwszego zawiadomienia. Doręczenie zastępcze będzie się uważać za dokonane z upływem ostatniego dnia wskazanego 14-dniowego okresu.

Lepsza ochrona

Omawiana zmiana przyczyni się do zwiększenia ochrony praw stron tego postępowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ze względów praktycznych zmiana ta będzie dotyczyć głównie podmiotów prywatnych (skarżących działania organów administracji), a zwłaszcza osób fizycznych - mówi doradca podatkowy z Ożóg i Wspólnicy.

Strony i ich przedstawiciele mają obowiązek zawiadomić sąd o każdej zmianie swojego miejsca zamieszkania, adresu do doręczeń lub siedziby.

- W przypadku osób fizycznych w praktyce zdarza się jednak, że adresat pisma nie zmienia swojego miejsca zamieszkania, a jedynie przejściowo przebywa poza tym miejscem (np. w przypadku wyjazdu na wakacje) - stwierdza Mariusz Gumola.

REKLAMA

W takich sytuacjach niepodjęcie pisma w siedmiodniowym terminie od dnia zawiadomienia (awizowania) mogło spowodować negatywne i nieodwracalne skutki procesowe. Doręczenie pisma często uruchamia bowiem bieg terminu do dokonania określonej czynności procesowej (np. terminu do wniesienia skargi kasacyjnej do NSA, liczonego od dnia doręczenia odpisu wyroku WSA). Tymczasem w przypadku doręczenia zastępczego w trybie art. 73 p.p.s.a. adresat może w ogóle nie powziąć wiadomości, że doręczenie takie miało miejsce (poczta nie ma obowiązku informowania adresata o zwróceniu pisma sądowi z adnotacją o braku jego podjęcia w obowiązującym terminie).

- Dlatego też wydłużenie terminu przechowywania pisma przez pocztę (urząd gminy) do 14 dni zmniejszy ryzyko wystąpienia takich negatywnych skutków dla stron postępowania - konkluduje Mariusz Gumola.

Nowelizacja art. 73 p.p.s.a. to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 lutego 2006 r. (sygn. akt P 13/05), w którym Trybunał uznał ten przepis za niezgodny z konstytucją, bowiem ustanawiał termin siedmiodniowy, a nie 14-dniowy.

Nowelizacja czeka na opublikowanie w Dzienniku Ustaw. Wejdzie w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia.

GDZIE POCZTA ZOSTAWI ZAWIADOMIENIE

Zawiadomienie o pozostawieniu pisma umieszczać się będzie w:

• oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy nie jest to możliwe

• na drzwiach mieszkania adresata lub

• w miejscu wskazanym jako adres do doręczeń,

• na drzwiach biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emeryt: Niech ZUS wybierze. I potrąca składki z emerytury albo z pracy, którą świadczę [dualizm emerytur mundurowych i cywilnych]

Infor.pl udostępnił miejsce dla publikacji listów od czytelników. Napisało do nas dużo emerytów mundurowych, którzy wciąż pracują jako pracownicy cywilni. ZUS obciąża ich cywilne dochody składkami emerytalnym i zdrowotnym (tak jak każdego innego pracownika). Składki te w praktyce przepadają dla mundurowych, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. Wynika to z zasady, że taki mundurowy może mieć emeryturę mundurową albo cywilną (ta druga z reguły jest niższa). Nie może mieć tych dwóch emerytur jednocześnie. Mundurowi mają własne pomysły jak rozwiązać ten problem. Przykładem jest poniższy list z tezą, żeby nie obciążać składkami cywilnymi wynagrodzeń mundurowych, Którym zus nie może wypłacić drugiej emerytury.

Co może Prezydent RP? Kompetencje głowy państwa

Wybory to dobry moment, by przyjrzeć się uprawnieniom Prezydenta Rzeczypospolite Polskiej. Jakie są najważniejsze zadania Prezydenta? Ile trwa kadencja głowy państwa?

Na jak długo dostanę orzeczenie o niepełnosprawności? [ZMIANY 2025]

Od czego zależy okres ważności orzeczenia o stopniu niepełnosprawności? Na jaki czas orzeka się o niepełnosprawności dziecka? Kogo dotyczą najnowsze zmiany? Odpowiadamy na kluczowe pytania.

Niepełnosprawna na I grupie. Dla ZUS widzi i czyta. Ozdrowiała i ma obecnie 2 grupę i może iść do pracy. Rodzina i MOPS wciąż pomagają

Infor.pl udostępnia miejsce na portalu czytelnikom. Dziś list o pokrzywdzeniu przez ZUS obniżeniem grupy inwalidzkiej. Nie znamy wersji ZUS-u ani dokumentów medycznych z akt tej sprawy. Pomimo to list publikujemy, aby pokazać, że chyba w historii opisanej przez Czytelniczkę nie zadziałał mechanizm wyjaśniania (przez ZUS albo działających w jego imieniu lekarzy) przyczyn obniżenia wysokości grupy inwalidzkiej. Gdyby lepiej wyjaśniono osobom niepełnosprawnym wychodzącym z komisji ZUS o przyczynach niekorzystnej dla nich decyzji, to być może w przestrzeni publicznej mniej byłoby sarkastycznych zwrotów typu "cudowne uzdrowienie przez ZUS".

REKLAMA

Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych - koniec maja 2025 r. Banki tną procenty ale nadal można dostać nawet 7-8%

Pod koniec maja 2025 r. niełatwo jest znaleźć bank, który w ciągu ostatnich tygodni nie dokonałby cięcia oprocentowania depozytów. Jest już jasne, że drugi miesiąc z rzędu pogorszeniu ulegnie też oferta detalicznych obligacji skarbowych. Jest to efekt uboczny długo wyczekiwanych cięć stóp procentowych, które w maju uchwaliła Rada Polityki Pieniężnej.

Energia ze słońca w najkorzystniejszym wariancie. Oto jak falownik hybrydowy zmienia działanie instalacji fotowoltaicznej i pomaga oszczędzać pieniądze

Nowoczesne, hybrydowe falowniki mogą całkowicie zmienić sposób, w jaki korzystamy z energii. Zamiast oddawać nadwyżki do sieci, możemy je przeznaczyć na własne potrzeby – na przykład podgrzewanie wody czy zasilanie innych urządzeń w domu. A gdy sieć zawiedzie? Falownik zadba o to, by prąd płynął dalej, zasilając obwody gwarantowane – nawet gdy sąsiedzi siedzą po ciemku. Energia jest tuż obok, wystarczy tylko wiedzieć, jak ją właściwie wykorzystać. To elastyczność, która zmienia zasady zarządzania energią – teraz to my decydujemy, jak i kiedy jej używać.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

REKLAMA

Koszty sądowe: Uchwała NSA ważna dla adwokatów i radców prawnych

Wniosek o wznowienie postępowania ws. administracyjnej motywowany wyrokiem TK nie musi dotyczyć istoty takiej sprawy, ale może też odnosić się np. do ponownego określenia wysokości wynagrodzenia za pomoc prawną z urzędu - tak wynika z uchwały NSA.

Reforma odpadowa nabiera tempa: System kaucyjny i ROP mają zrewolucjonizować sposób gospodarowania odpadami w Polsce

Reforma odpadowa nabiera tempa. System kaucyjny i Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP) mają zrewolucjonizować sposób gospodarowania odpadami w Polsce. Choć przepisy zostały uchwalone, a termin wdrożenia systemu kaucyjnego wyznaczono na 1 października 2025 roku, uczestnicy debaty podczas gali Innowacyjny Samorząd 2025 nie mają złudzeń – przed samorządami i przedsiębiorcami stoi szereg wyzwań, a sukces reformy zależeć będzie od współpracy, edukacji i spójności legislacyjnej.

REKLAMA