REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poczta przechowa pismo przez 14 dni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przewiduje wydłużenie terminu doręczenia zastępczego z 7 do 14 dni. Zmiana ta przyczyni się do zwiększenia ochrony praw stron postępowania.

ZMIANA PRAWA

Nowelizacja art. 73 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), którą podpisał prezydent, niesie korzystne zmiany m.in. dla podatników, którzy składają skargi na decyzje organów podatkowych. Nowela przewiduje bowiem, że w przypadku niemożności doręczenia pisma procesowego w tradycyjny sposób pismo należy składać na 14 dni w placówce pocztowej albo w urzędzie gminy. Dotychczas termin ten wynosił siedem dni, co, jak mówi Mariusz Gumola, doradca podatkowy z Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, było niekorzystne dla podatników.

Podwójne awizo

REKLAMA

Znowelizowany przepis prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej p.p.s.a.) przewiduje, że zawiadomienie o pozostawieniu pisma będzie się umieszczać w oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata lub w miejscu wskazanym jako adres do doręczeń, na drzwiach biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, informując o możliwości odbioru pisma w terminie siedmiu dni od dnia pozostawienia zawiadomienia.

Mariusz Gumola tłumaczy, że w przypadku niepodjęcia pisma w terminie tych siedmiu dni pracownik poczty będzie pozostawiał adresatowi powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru pisma w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia pierwszego zawiadomienia. Doręczenie zastępcze będzie się uważać za dokonane z upływem ostatniego dnia wskazanego 14-dniowego okresu.

Lepsza ochrona

Omawiana zmiana przyczyni się do zwiększenia ochrony praw stron tego postępowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ze względów praktycznych zmiana ta będzie dotyczyć głównie podmiotów prywatnych (skarżących działania organów administracji), a zwłaszcza osób fizycznych - mówi doradca podatkowy z Ożóg i Wspólnicy.

Strony i ich przedstawiciele mają obowiązek zawiadomić sąd o każdej zmianie swojego miejsca zamieszkania, adresu do doręczeń lub siedziby.

- W przypadku osób fizycznych w praktyce zdarza się jednak, że adresat pisma nie zmienia swojego miejsca zamieszkania, a jedynie przejściowo przebywa poza tym miejscem (np. w przypadku wyjazdu na wakacje) - stwierdza Mariusz Gumola.

REKLAMA

W takich sytuacjach niepodjęcie pisma w siedmiodniowym terminie od dnia zawiadomienia (awizowania) mogło spowodować negatywne i nieodwracalne skutki procesowe. Doręczenie pisma często uruchamia bowiem bieg terminu do dokonania określonej czynności procesowej (np. terminu do wniesienia skargi kasacyjnej do NSA, liczonego od dnia doręczenia odpisu wyroku WSA). Tymczasem w przypadku doręczenia zastępczego w trybie art. 73 p.p.s.a. adresat może w ogóle nie powziąć wiadomości, że doręczenie takie miało miejsce (poczta nie ma obowiązku informowania adresata o zwróceniu pisma sądowi z adnotacją o braku jego podjęcia w obowiązującym terminie).

- Dlatego też wydłużenie terminu przechowywania pisma przez pocztę (urząd gminy) do 14 dni zmniejszy ryzyko wystąpienia takich negatywnych skutków dla stron postępowania - konkluduje Mariusz Gumola.

Nowelizacja art. 73 p.p.s.a. to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 lutego 2006 r. (sygn. akt P 13/05), w którym Trybunał uznał ten przepis za niezgodny z konstytucją, bowiem ustanawiał termin siedmiodniowy, a nie 14-dniowy.

Nowelizacja czeka na opublikowanie w Dzienniku Ustaw. Wejdzie w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia.

GDZIE POCZTA ZOSTAWI ZAWIADOMIENIE

Zawiadomienie o pozostawieniu pisma umieszczać się będzie w:

• oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy nie jest to możliwe

• na drzwiach mieszkania adresata lub

• w miejscu wskazanym jako adres do doręczeń,

• na drzwiach biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy 10.08.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Wakacje nabrały tempa i już są za półmetkiem. Dla wielu osób niedziela 10 sierpnia to już czas po wypoczynku kiedy trzeba wrócić do standardowego rytmu życia. Tego z obowiązkami domowymi, w tym zakupami. Czy duże zakupy w Lidlu, Biedronce czy innym sklepie, w którym zwykle je robimy, są możliwe, a może to niedziela z zakazem handlu i pozostaje liczyć na otwartą najbliższą Żabkę?

Zerowy PIT dla rodzin z dziećmi. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Palenie gałęzi na własnej posesji 2025 - czy można palić gałęzie na własnej posesji? Kiedy można palić gałęzie na działce?

Palenie gałęzi i liści, nawet na własnej posesji, może skończyć się mandatem. Zakaz obowiązuje nie tylko w miastach, ale też na wsiach i działkach rekreacyjnych. Sprawdź, co grozi za spalanie gałęzi w 2025 roku i gdzie zgłosić uciążliwego sąsiada, który zadymia okolicę.

Szef na urlopie: czy możliwy jest wypoczynek bez telefonu i laptopa?

Oprócz plaży i szumu morza urlop szefa wiąże się zwykle z telefonami i laptopem. Tymczasem prawdziwy wypoczynek jest naprawdę ważny. Jakie są korzyści z nieobecności szefa w firmie? Co zmienić w zarządzaniu, aby móc spokojnie wybrać się na urlop?

REKLAMA

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Afera z dofinansowaniami z KPO. PARP zapowiada kontrole, opozycja mówi o gigantycznym skandalu i podaje kolejne przykłady

Wiele kontrowersji wzbudziła interaktywna mapa projektów, które uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, którą opublikowano na kpo.gov.pl. Co ciekawe od rana 8 sierpnia 2025 r. cała strona kpo.gov.pl nie jest dostępna (występują problemy techniczne z jej wyświetleniem). Szeroko krytykuje się zasadność wydatkowania tych środków zwłaszcza w branży HoReCa. PARP zapowiedział kontrolę w tym sektorze. Premier Tusk powiedział, że nie zaakceptuje żadnego marnotrawienia środków z KPO. Prezes PiS Jarosław Kaczyński nazwał całą sprawę gigantycznym skandalem a inni politycy PiS mówią o największej aferze obecnego rządu

Nowe świadczenie dla osób od 13 do 65 roku życia. Od kiedy? Padł konkretny termin

Nowy projekt dotyczący wsparcia osób z niepełnosprawnościami miał trafić do Sejmu w drugim kwartale 2025 roku, ale tak się nie stało. Obecnie trwają nad nim prace w Komitecie Stałym Rady Ministrów. Premier Donald Tusk niedawno sugerował możliwą datę, a teraz minister rodziny, pracy i polityki społecznej podała nowy, konkretny termin. Oto szczegóły.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

Klimatyzacja w miejscu pracy: czy to dobre dla zdrowia pracowników?

Klimatyzacja w miejscu pracy ma zapewniać komfort termiczny pracowników i zapobiegać protestom kadry przed pracą w zbyt wysokich temperaturach. Czy to jednak jest dobre dla zdrowia zatrudnionych osób?

REKLAMA