REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje utraty statusu zakładu pracy chronionej

REKLAMA

Pracodawca, który utraci status zakładu pracy chronionej, powinien niezwłocznie wpłacić do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych niewykorzystane środki zakładowego funduszu rehabilitacji. Może zachować ten fundusz i zgromadzone na nim środku w jednym przypadku – gdy utrzyma odpowiedni wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
W razie likwidacji, upadłości albo wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej prowadzonego przez pracodawcę zakładu pracy chronionej lub utraty statusu zakładu pracy chronionej, niewykorzystane według stanu na dzień likwidacji, upadłości albo utraty statusu zakładu pracy chronionej, środki funduszu rehabilitacji podlegają niezwłocznie przekazaniu do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Niezamortyzowane środki trwałe

W razie likwidacji, upadłości albo wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej prowadzonego przez pracodawcę zakładu pracy chronionej lub utraty statusu zakładu pracy chronionej wpłacie do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych podlega również kwota odpowiadająca kwocie wydatkowanej ze środków funduszu rehabilitacji na nabycie, wytworzenie lub ulepszenie środków trwałych w związku z modernizacją zakładu, utworzeniem lub przystosowaniem stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych, budową lub rozbudową bazy rehabilitacyjnej, wypoczynkowej i socjalnej oraz na zakup środków transportu – w części, która nie została pokryta odpisami amortyzacyjnymi, ustalonymi przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych wynikających z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych na dzień zaistnienia ww. okoliczności.
Zwrotowi do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych podlegają wszystkie niewykorzystane środki zakładowego funduszu bez względu na datę ich wpływu (ujęcia w ewidencji) i niezamortyzowana część środków trwałych bez względu na datę ich zakupu (niezamortyzowane na dzień likwidacji, upadłości lub utraty statusu zakładu pracy chronionej).

• PRZYKŁAD
Pracodawca prowadzi zakład pracy chronionej. Ze względu na złą sytuację gospodarczą firmy zostanie ogłoszona jej upadłość. Pracodawca będzie musiał odprowadzić do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych niewykorzystane na dzień ogłoszenia upadłości środki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych oraz część niezamortyzowaną środków trwałych zakupionych z tego funduszu. Wpłaty będzie musiał dokonać do 20 dnia następującego po miesiącu uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ogłoszeniu upadłości (art. 49 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych). Zgodnie z art. 52 prawa upadłościowego i naprawczego, datą upadłości jest data wydania postanowienia sądu o ogłoszeniu upadłości. Jednak art. 371 prawa upadłościowego i naprawczego przewiduje możliwość uchylenia postępowania upadłościowego – w razie prawomocnego odrzucenia lub oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości (w wyniku złożenia zażalenia). Dlatego też niewydatkowane środki zakładowego funduszu rehabilitacji oraz niezamortyzowane środki trwałe stają się zobowiązaniem wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w dniu uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ogłoszeniu upadłości.


Co najmniej 25 proc.

Możliwość zachowania zakładowego funduszu rehabilitacji i niewykorzystanych środków tego funduszu mają jedynie pracodawcy, którzy utracili status zakładu pracy chronionej, ale osiągają wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 25 proc. Należy podkreślić, że w tym przypadku nie odwołano się do stanu zatrudnienia ogółem, będącego podstawą do wyliczenia tego wskaźnika.
Ponadto pracodawca osiągający 25-procentowy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych nie jest również zobowiązany do wpłacenia do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kwoty odpowiadającej kwocie wydatkowanej ze środków funduszu rehabilitacji na nabycie, wytworzenie lub ulepszenie środków trwałych w związku z modernizacją zakładu, utworzeniem lub przystosowaniem stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych, budową lub rozbudową bazy rehabilitacyjnej, wypoczynkowej i socjalnej oraz na zakup środków transportu – w części, która nie została pokryta odpisami amortyzacyjnymi, ustalonymi przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych wynikających z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych.
Pracodawca do zachowanego zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych stosuje te same przepisy jak zakład pracy chronionej. Zobowiązany jest m.in. do prowadzenia ewidencji i rachunku bankowego zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych oraz wydatkowania jego środków w sposób określony w przepisach.
W konsekwencji stosuje się do niego również sankcje, gdy dysponuje środkami funduszu niezgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i regulaminem zakładowego funduszu rehabilitacji. W takich przypadkach pracodawca jest obowiązany do dokonania:
• zwrotu 100 proc. kwoty tych środków na fundusz rehabilitacji,
• wpłaty w wysokości 30 proc. tych środków na Państwowy Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło ujawnienie niezgodnego z ustawą przeznaczenia środków funduszu rehabilitacji, w tym także niedotrzymanie terminu do przekazywania środków na rachunek bankowy.

Przejęcie zakładu pracy

Jeżeli likwidacja zakładu następuje w związku z przejęciem zakładu przez inny zakład pracy chronionej lub w wyniku połączenia z takim zakładem, niewykorzystane środki zakładowego funduszu podlegają przekazaniu w ciągu 3 miesięcy na fundusz rehabilitacji zakładu przejmującego zakład likwidowany.

Ewa Brożyna

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. nr 60, poz. 535 z późn. zm.).


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 czerwca 2024 r. wyższe limity dorabiania do niektórych emerytur i rent

Od 1 czerwca 2024 r. zmienią się tzw. progi graniczne, o których powinni pamiętać pracujący seniorzy. W przeciwnym razie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi lub zmniejszy świadczenie. Limity nie dotyczą jednak wszystkich emerytów i rencistów.

Urlop proporcjonalny a zmiana pracy. Co mówią przepisy?

Kiedy stosuje się urlop proporcjonalny? Co w przypadku zmiany pracy? Prezentujemy najważniejsze zasady.

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

Jeśli posiadasz dużą rodzinę, należą Ci się zniżki. Jakie?

Jesteś rodzicem przynajmniej 3 dzieci? Możesz nie wiedzieć, że przysługują Ci zniżki. Dowiedz się, jak z nich skorzystać oraz jak i gdzie złożyć odpowiedni wniosek.

REKLAMA

5000 zł na wakacje dla dzieci i młodzieży szkolnej. Tym razem nie tylko dla dzieci rolników. Sprawdź, kto skorzysta.

5000 zł na aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji, czyli wakacyjna AktywAKCJA. Tym razem nie jest to program skierowany jedynie do dzieci rolników.

Trzaskowski wydał zarządzenie dotyczące symboli religijnych w urzędach. Hołownia komentuje

Prezydent Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie dla Warszawy dotyczące wprowadzenia 16 standardów "równego traktowania”. Jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji. Ocenił je marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Gość Infor.pl: Cezary Kaźmierczak (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) [17.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Czy propozycja Trzeciej Drogi ws zakazu handlu to dobry kierunek? Dlaczego rośnie liczba przypadków łamania prawa przez przedsiębiorców? Czy płaca minimalna w Polsce jest na właściwym poziomie? Czy koszty pracy w Polsce są niskie? Czy Zielony Ład pomoże naszej gospodarce? Te pytania usłyszy gość Piotra Nowaka - Cezary Kaźmierczak - Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Bon energetyczny - kto się załapie na 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są naprawdę niskie

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała m.in. od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

REKLAMA