REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisa OC - przed czy po rejestracji pojazdu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Oleksiewicz
fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Posiadacz pojazdu mechanicznego zobowiązany jest do zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC. Obowiązkowi temu podlegają zasadniczo zarejestrowane pojazdy samochodowe. Niekiedy jednak, obowiązek ubezpieczenia powstaje również w odniesieniu do pojazdów mechanicznych przed ich rejestracją.

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (t.j. Dz. U. 2003, nr 124, poz. 1152 ze zm.; dalej: „Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych”) wiąże moment, w którym powstaje obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC z dniem rejestracji pojazdu mechanicznego.

REKLAMA

Niekiedy jednak, obowiązek ubezpieczenia powstaje również w odniesieniu do pojazdów mechanicznych przed ich rejestracją. Obecnie obowiązujące w tym zakresie przepisy stanowią, iż posiadacz lub kierujący pojazdem mechanicznym, przed jego rejestracją zobowiązany jest do posiadania obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych od chwili wprowadzenia tych pojazdów do ruchu (art. 23 ust. 2 powołanej wyżej ustawy).

Wynika to jednoznacznie z art. 29 ust. 1 pkt 4) Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, który precyzuje moment, w jakim po stronie posiadacza pojazdu samochodowego, który nie został zarejestrowany powstaje obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Zgodnie z tą normą prawną, obowiązek ten powstaje przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu.

Co to znaczy „wprowadzenie do ruchu”

Decydujące zatem znaczenie dla określenia momentu powstania obowiązku posiadania obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdów mechanicznych przed ich rejestracją ma zdefiniowanie pojęcia wprowadzenia do ruchu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pojęcie wprowadzenia do ruchu zostało bowiem wprowadzone do Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych nowelą, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006 r. W art. 2 ust. 1 tej ustawy znalazł się pkt 14a definiujący pojęcie wprowadzenie pojazdu do ruchu. Jakkolwiek obecnie definicja ta zdaje się nie budzić wątpliwości interpretacyjnych, to jednak rozważana jest poprawność jej sformułowania.

Wprowadzenie pojazdu do ruchu to wprowadzenie pojazdu na drogę w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.; dalej: „Prawo o ruchu drogowym”), tj. na wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

Zdefiniowanie w powyższy sposób pojęcia wprowadzenia do ruchu z dniem 1 stycznia 2006 r. nowelą do Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych pociągnęło za sobą doniosłe zmiany, w szczególności dla posiadaczy pojazdów samochodowych.

Poprzednio obowiązujące w tym zakresie przepisy opierały się bowiem na szerokim ujęciu ruchu, akceptowanym w doktrynie oraz orzecznictwie, zgodnie z którym pojazd jest w ruchu od momentu uruchomienia silnika niezależnie od tego, w jakim celu ono nastąpiło aż do osiągnięcia miejsca przeznaczenia.

Skutkowało to obowiązkiem posiadania ubezpieczenia OC już w chwili wprowadzenia pojazdu w tak rozumiany ruch, co w praktyce prowadziło do konieczności zawarcia umowy ubezpieczenia OC także wówczas, gdy posiadacz pojazdu samochodowego eksploatował go w minimalnym stopniu, nie wprowadzając go na drogę.

Od chwili obowiązywania definicji wprowadzenia do ruchu, która odnosi się do przepisów prawa o ruchu drogowym, posiadacze pojazdów mechanicznych nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia dopóty, dopóki nie wprowadzą ich do ruchu na drogę w rozumieniu ustawy.

W uzasadnieniu wskazanej nowelizacji ustawodawca podał, iż przedmiotowa zmiana ma kapitalne znaczenie w odniesieniu do niektórych pojazdów zaliczanych do pojazdów wolnobieżnych, których posiadacze są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego przed ich wprowadzeniem do ruchu.

Propozycja takiego przepisu ograniczy obowiązek ubezpieczenia w stosunku do posiadaczy takich pojazdów, o ile nie poruszają się po drogach. Posiadacze takich pojazdów nie będą podlegali obowiązkowi zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego dopóty, dopóki nie będą wprowadzać ich do ruchu na drogach.

W uzasadnieniu nowelizacji podnosi się również, iż w chwili obecnej, w oparciu o doktrynę ubezpieczeniową i orzecznictwo Sądu Najwyższego dotyczące pojęcia "ruchu", obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia powstaje przed wprowadzeniem pojazdu wolnobieżnego (jak również historycznego) do ruchu, co oznacza, że w momencie takiego wprowadzenia posiadacz powinien legitymować się ważną umową ubezpieczenia OC komunikacyjnego.

Nie ma przy tym znaczenia, gdzie ten ruch się odbywa. Wprowadzenie pojazdu do ruchu oraz samo pojęcie "ruchu" jest bowiem w doktrynie oraz orzecznictwie sądowym traktowane stosunkowo szeroko.

Gdy tylko uruchomisz silnik…

Wprowadzenie pojazdu do ruchu następuje od momentu uruchomienia silnika, niezależnie od tego, w jakim celu to nastąpiło. Pojazd mechaniczny jest zawsze w ruchu, gdy porusza się pod wpływem sił motorycznych, które są wytwarzane mocą silnika tego pojazdu, jak też wówczas, gdy pomimo wyłączonego silnika porusza się nadal na skutek wcześniejszego działania sił motorycznych bądź gdy porusza się siłą bezwładności.

Zawsze w ruchu jest pojazd, którego silnik jest włączony, choćby sam pojazd się nie poruszał. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Najwyższego pojazd jest w ruchu od chwili uruchomienia motoru do momentu, kiedy jazda, wskutek osiągnięcia miejsca przeznaczenia lub planowej przerwy drogi, zostałaby zakończona.

Zatem, na gruncie przepisów obowiązujących przed datą 1 stycznia 2006 r., wprowadzenie pojazdu mechanicznego w ruch rozumiany w opisany powyżej, szeroki sposób, niezależnie od tego gdzie ruch się odbywał (czy na drogach, czy też na terenie nie stanowiącym drogi), skutkowało po stronie posiadacza pojazdu mechanicznego obowiązkiem zawarcia umowy ubezpieczenia OC pojazdu mechanicznego.

Pojazd w ruchu tylko na drodze

Nowelizując przepisy w tym zakresie i wprowadzając obecnie obowiązującą definicję wprowadzenia pojazdu do ruchu ustawodawca zmierzał do zawężenia zakresu obowiązku posiadania ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego przed jego rejestracją jedynie do przypadków wprowadzenia tego pojazdu w ruch, tj. wprowadzenia na drogę w rozumieniu art. 2 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym.

Jednocześnie jednak ustawa nie stanowi, czy chodzi o wprowadzenie do ruchu na drodze publicznej, czy też prywatnej, co skutkuje tym, że obowiązek ubezpieczenia dotyczy zarówno posiadaczy pojazdów poruszających się po drogach publicznych, jak i posiadaczy pojazdów poruszających się po drogach prywatnych, np. posiadaczy wózków widłowych.

W tym kontekście obowiązek zawarcia przedmiotowej umowy OC uzależniony byłby – nie od oceny statusu drogi (jako publicznej lub prywatnej), a od tego, czy – pojazdy wprowadzane są na drogę pojmowaną jako wydzielony pas terenu składający się z jedni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerzystów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdujących się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

Powyżej opisane rozwiązanie budzi wątpliwości, z uwagi na fakt jego oderwania od powszechnie przyjętej definicji ruchu pojazdów, co nie jest korzystne dla ubezpieczeń OC oraz prowadzić może do zawężenia zakresu ochrony ubezpieczeniowej potencjalnym ofiarom wypadków związanych z ruchem pojazdów mechanicznych przed ich rejestracją.

źródło: logistyka.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od ogrzewania gazem i węglem coraz bliżej. UE szykuje nowe opłaty za emisję CO2, a rząd polski planuje bon energetyczny. Czy nowe świadczenie zrekompensuje podatek od ogrzewania?

Unia Europejska szykuje nowy podatek od ogrzewania gazem i węglem, który uderzy w miliony polskich gospodarstw. Opłata za emisję CO2 sprawi, że rachunki za ciepło mogą mocno wzrosnąć. Polski rząd już zapowiada wprowadzenie bonu energetycznego, który ma złagodzić skutki nadchodzących zmian. Czy bon energetyczny zrekompensuje podatek od ogrzewania?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

Student wynajmuje mieszkanie (jesień 2025 r.). Czynsze i opłaty za kawalerkę i większe mieszkania

- W niektórych miastach ceny kawalerek zrównały się z cenami małych mieszkań dwupokojowych. Studenci mimo to najpierw wybierają kawalerki, potem szukają mieszkań, które mogliby wynajmować w duetach. Zauważam także, że ceny znowu zaczęły odgrywać wielką rolę w przypadku wynajmów studenckich. Był taki czas, gdy ważniejsza była lokalizacja, a nawet kwestie związane np. z wystrojem mieszkania. Teraz najważniejsza jest cena – przyznaje Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości.

Ceny masła w II poł. 2025 roku. Dwucyfrowe wzrosty ale sklepy robią więcej promocji. Kiedy padnie granica 10 zł za kostkę?

Masło ciągle drożeje dwucyfrowo w relacji rocznej, ale skoki są coraz mniejsze. W lipcu br. produkt zaliczył podwyżkę o 17,3% rdr. Dla porównania, na początku roku wzrosty wahały się wokół 30% rdr. Według ekspertów, w I półroczu br. drożyznę wyhamowało zwiększenie liczby promocji na masło o 15,5% rdr. Najwięcej akcji promocyjnych przybyło rdr. w hipermarketach i dyskontach. Na plusie rdr. znalazły się ponadto sieci cash & carry, a także supermarkety. Spadek zanotowały tylko sklepy convenience. Jednak znawcy rynku ostrzegają, że masło wciąż będzie drogie. W lipcu kosztowało przeciętnie 7,87 zł. I średnia cena w granicach 8,00 zł jest przewidywana do końca roku. Ale w okresach szczytowego popytu i w pesymistycznym scenariuszu może zbliżyć się nawet do 9,00 zł.

REKLAMA

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

CPK – nowe przepisy 2025: zmiany w wywłaszczeniach nieruchomości i wypłacie odszkodowań [Projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

We wtorek, 26 sierpnia 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK). Chodzi o proces wywłaszczania i uzyskania odszkodowania. Projekt zakłada m.in. wprowadzenie minimalnego terminu na wydanie nieruchomości.

Dobra wiadomość dla seniorów! Ten dodatek z ZUS wzrośnie od 1 marca 2026 roku. O ile? O jakie świadczenie chodzi?

Od 1 marca 2026 roku wysokość dodatku pielęgnacyjnego wzrośnie. Obecnie dodatek ten wynosi 348,22 zł miesięcznie, ale rząd zdecydował o jego waloryzacji, co oznacza, że świadczenie dla emerytów i rencistów ulegnie podwyższeniu. Oto szczegóły.

Ważne zmiany w pierwszej pomocy do przypomnienia przed 1 września 2025 r.

Wakacje dobiegają końca, dzieci wracają do szkół i przedszkoli. To dobry czas, by przypomnieć o istotnej zmianie w prawie – rozszerzeniu definicji pierwszej pomocy. Choć nowa definicja dotyczy wszystkich sytuacji wymagających udzielenia pierwszej pomocy jest to zmiana szczególnie ważna dla rodziców dzieci przewlekle chorych, które uczęszczają do placówek oświatowych.

REKLAMA

Nowy projekt ustawy o CIT zmieni zasady dla fundacji rodzinnych – koniec z nadużyciami podatkowymi i agresywną optymalizacją?

Rząd szykuje zmiany w podatku CIT, które mają uszczelnić zasady działania fundacji rodzinnych. Nowelizacja ma przeciwdziałać nadużyciom i ograniczyć wykorzystywanie tych instytucji do agresywnej optymalizacji podatkowej, przywracając im pierwotny cel – bezpieczną sukcesję majątku rodzinnego.

Wrzesień 2025: godziny pracy, dni wolne

Wrzesień w 2025 r. - godziny pracy i dni wolne od pracy czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Czy kalendarz września przewiduje święto w innym dniu niż niedziela?

REKLAMA