REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pracownicze Plany Kapitałowe opierają się na gromadzeniu środków pieniężnych w instytucjach finansowych. Jakie podmioty mogą zarządzać tymi środkami? Gdzie można znaleźć ich listę? Jaka będzie polityka inwestycyjna funduszy? Czy przewiduje się nadzór nad działalnością instytucji finansowych PPK? /fot. Shutterstock
Pracownicze Plany Kapitałowe opierają się na gromadzeniu środków pieniężnych w instytucjach finansowych. Jakie podmioty mogą zarządzać tymi środkami? Gdzie można znaleźć ich listę? Jaka będzie polityka inwestycyjna funduszy? Czy przewiduje się nadzór nad działalnością instytucji finansowych PPK? /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicze Plany Kapitałowe opierają się na gromadzeniu środków pieniężnych w instytucjach finansowych. Jakie podmioty mogą zarządzać tymi środkami? Gdzie można znaleźć ich listę? Jaka będzie polityka inwestycyjna funduszy? Czy przewiduje się nadzór nad działalnością instytucji finansowych PPK?

Instytucje finansowe PPK

Instytucjami finansowymi, które mogą oferować zarządzanie środkami gromadzonymi w ramach PPK, są wyłącznie:

REKLAMA

  • Fundusz Inwestycyjny, zarządzany przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (TFI);
  • Fundusz Emerytalny, zarządzany przez Powszechne Towarzystwo Emerytalne (PTE) albo Pracownicze Towarzystwo Emerytalne (PrTE);
  • Zakład Ubezpieczeń.

W systemie PPK uczestniczą wyłącznie instytucje finansowe zarządzane przez podmioty wpisane do ewidencji PPK.

Lista podmiotów zarządzających, które zostały wpisane do ewidencji PPK, będzie znajdować się na Portalu PPK (www.mojeppk.pl).

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników - wydanie specjalne nr 2/2018

REKLAMA

Prezentacja instytucji finansowych na Portalu PPK

Na niniejszym Portalu PPK prezentowane będą instytucje finansowe wpisane do ewidencji PPK i ich oferta. Znajdą się tu również:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • warunki umów o zarządzanie PPK i umów o prowadzenie PPK;
  • statuty i regulaminy;
  • kluczowe informacje dla inwestorów;
  • dokumenty zawierające kluczowe informacje lub inne materiały informacyjne dotyczące instytucji finansowych w zakresie PPK.

Kolejność wyświetlania ofert instytucji finansowych w Portalu PPK jest losowa, przy czym zmiana tej kolejności następuje każdego dnia. Szczegółowy tryb prezentacji ofert instytucji finansowych i innych dokumentów jest określony w regulaminie Portalu PPK.

Polityka inwestycyjna funduszy inwestycyjnych

Gromadzone na rachunkach uczestników PPK środki będą lokowane w fundusze inwestycyjne, które różnicują poziom ryzyka w zależności od wieku uczestnika – czyli fundusze zdefiniowanej daty. Każdy pracownik biorący udział w programie zostanie automatycznie przypisany do funduszu w zależności od swej daty urodzenia. Uczestnik PPK inwestuje z jednym funduszem przez cały okres gromadzenia środków, a fundusz ten, w miarę zbliżania się uczestnika do 60. roku życia, ma obowiązek dostosowania polityki inwestycyjnej w taki sposób, aby zapewniała właściwe bezpieczeństwo powierzonych środków.

  • Część udziałowa – odnosi się do aktywów inwestowanych w instrumenty o charakterze udziałowym, takie jak np.: akcje, prawa poboru czy tytuły uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania.
  • Część dłużna – to aktywa inwestowane w instrumenty o charakterze dłużnym, czyli np.: obligacje, bony skarbowe, listy zastawne, certyfikaty depozytowe lub inne zbywalne papiery wartościowe.

Udział poszczególnych klas aktywów decyduje nie tylko o bezpieczeństwie gromadzonych środków, lecz także o potencjale stóp zwrotu.

Część inwestycji będzie mogła być lokowana w papiery wartościowe w walucie innej niż złoty polski, umożliwiając tym samym ograniczenie ryzyka koncentracji. Udział inwestycji w walucie innej niż złoty polski nie może jednak być wyższy niż 30% całości inwestycji.

Reguły inwestowania środków w odniesieniu do wieku uczestnika PPK

Część udziałowa Część dłużna
od utworzenia funduszu do 20 lat przed 60 rokiem życia 60–80% 20–40%
20 lat przed 60 rokiem życia 40–70% 30–60%
10 lat przed 60 rokiem życia 25–50% 50–75%
5 lat przed 60 rokiem życia 10–30% 70–90%
osiągnięcie 60 roku życia maks. 15% min. 85%

Limit całkowitych kosztów zarządzania rachunkiem PPK nie może przekroczyć 0,6% aktywów na nim zgromadzonych. Obowiązują przy tym następujące zasady:

  • opłata za zarządzanie nie może być wyższa niż 0,5% wartości aktywów netto funduszu w skali roku;
  • wynagrodzenie za osiągnięty wynik nie może być wyższe niż 0,1% wartości aktywów netto funduszu w skali roku – pod warunkiem realizacji dodatniej stopy zwrotu oraz osiągnięcia w danym roku stopy zwrotu przewyższającej stopę referencyjną.

Nadzór KNF

Nadzór nad PPK w zakresie działalności towarzystw funduszy inwestycyjnych, powszechnych towarzystw emerytalnych, pracowniczych towarzystw emerytalnych, zakładów ubezpieczeń oraz funduszy inwestycyjnych i funduszy emerytalnych sprawować będzie Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) – z uwzględnieniem zgodności z prawem oraz interesu uczestników PPK.

Do ustawowych zadań KNF będzie należało m.in.:

  • udostępnianie co kwartał informacji o aktywach zgromadzonych w PPK;
  • opracowywanie rocznych raportów o funkcjonowaniu PPK;
  • wydawanie decyzji administracyjnych w przypadkach określonych w ustawie o PPK.

W ramach prowadzonego nadzoru KNF przysługują wszystkie uprawnienia nadzorcze określone odpowiednio w przepisach ustaw o:

  • funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi;
  • organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;
  • działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;
  • nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym;
  • nadzorze nad rynkiem finansowym.

Ewidencja PPK

Ewidencja PPK jest prowadzona przez Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR S.A.). Aby dana instytucja została do niej wpisana, musi spełnić szereg wymogów:

  • posiadać co najmniej 3 lata doświadczenia w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi typu otwartego, funduszami emerytalnymi lub otwartymi funduszami emerytalnymi, a w przypadku zakładów ubezpieczeń – co najmniej 3 lata doświadczenia w prowadzeniu działalności w zakresie oferowania ubezpieczeń z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym;
  • posiadać kapitał własny, a w przypadku zakładów ubezpieczeń – dopuszczone środki własne w wysokości co najmniej 25 mln zł, w tym co najmniej 10 mln zł w środkach płynnych (rozumianych jako lokaty określone dla funduszu rynku pieniężnego, o którym mowa w art. 178 ustawy o funduszach inwestycyjnych);
  • zarządzać odpowiednią liczbą funduszy lub subfunduszy zdefiniowanej daty.

By znaleźć się w ewidencji PPK, instytucja powinna złożyć do PFR S.A. oraz do Komisji Nadzoru Finansowego oświadczenie o spełnieniu warunków do uzyskania wpisu w ewidencji PPK. Należy do niego dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie ww. warunków.

Jeśli dołączone do oświadczenia dokumenty będą prawidłowe, to zostanie ona umieszczona w ewidencji PPK w terminie 30 dni od daty ich otrzymania przez PFR S.A.

Źródło: www.mojeppk.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Szef resortu nauki podsumowuje 2025 rok i wymienia ważne przedsięwzięcia MNiSW. Wśród nich e-dyplomy i platforma e-Granty

Jakie były najważniejsze przedsięwzięcia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w kończącym się roku? Minister Marcin Kulasek wymienia: e-dyplomy, projekt nowelizacji ustawy o PAN i platforma e-Granty. Co z budową i modernizacją akademików?

4 995,65 zł mogą odzyskać przedsiębiorcy, którzy skorzystają z tej mało znanej ulgi podatkowej. Muszą jednak podjąć działanie jeszcze w 2025 roku

W ramach ulgi podatkowej na IKZE (tj. indywidulane konto zabezpieczenia emerytalnego), osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, czyli przedsiębiorcy którzy w 2025 r. osiągnęli dochód powyżej 120 tys. zł (a więc kwalifikują się do drugiego progu podatkowego 32%) – w rozliczeniu podatkowym za 2025 r., mogą odzyskać aż 4 995,65 zł. Muszą jednak dokonać wpłaty na IKZE do końca 2025 r. – pozostało już zatem niewiele czasu.

Czy nowa opłata turystyczna przyniesie gminom miliony? Jest już projekt nowelizacji przepisów. Ile będziemy musieli dopłacić do urlopu?

Czy czeka nas kolejna nowelizacja przepisów o podatkach i opłatach lokalnych? Powstał projekt ustawy nowelizującej, która miałaby wprowadzić nową opłatę – turystyczną. Co to oznacza dla kieszeni przeciętnego Polaka?

Jakie wsparcie dla polskich uczniów wracających do kraju? Nowacka odpowiada

Dodatkowe zajęcia wyrównawcze, lekcje języka polskiego i nauka w oddziale przygotowawczym – takie wsparcie przysługuje uczniom polskiego pochodzenia wracającym z zagranicy. Barbara Nowacka zapewnia, że potrzeby takich uczniów zostały uwzględnione w kwocie potrzeb oświatowych. Sprawdź, czy wsparcie obejmuje także pobyt w internacie i wyżywienie.

REKLAMA

Pod koniec roku ryczałtowca może uratować tylko uważność. Co zrobić by nie stracić ponad 7 tys. złotych?

Koniec roku kalendarzowego to moment, w którym szczególnie trzeba przyglądać się limitom kwotowym, które mają znaczenie dla rozliczeń podatkowych. Czasami przekroczenie granicy o 1 grosz może skutkować utratą nawet 7 tys. złotych. Jak temu zapobiec?

Zarabiasz na wynajmie mieszkania? Upewnij się, jaką stawkę podatku od nieruchomości zastosować w 2026 r. W sprawie wypowiedział się NSA

Wybór właściwej stawki podatku od nieruchomości nie zawsze jest łatwy. Dużo problemów powstaje w tym zakresie w związku z wynajmem mieszkań. Na pytanie, ile trzeba będzie zapłacić, nie ma prostej odpowiedzi. Dużo zależy od okoliczności.

Rewolucja w "trzynastkach". Czy powiązanie trzynastych emerytur z wiekiem emerytalnym zmniejszy kwoty wypłacane w 2026 roku?

Choć rząd po zatwierdzeniu przeglądu systemu emerytalnego kategorycznie wykluczył podniesienie progu wieku emerytalnego, jednocześnie zapowiedział wprowadzenie nowych reguł dla dodatkowego świadczenia, jakim jest trzynasta emerytura. Co się zmieni? Oto szczegóły.

7000 zł zasiłku pogrzebowego + kolejne 7000 zł (a w zależności od sytuacji – nawet więcej i to bez względu na wysokość dochodu). Kto od 1 stycznia 2026 r. może otrzymać nawet 14 tys. zł świadczenia na pokrycie kosztów pogrzebu?

W dniu 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która zwiększa kwotę zasiłku pogrzebowego z obecnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. To jednak nie jedyne świadczenie, które wprowadza nowelizacja. Na pokrycie kosztów pogrzebu będzie można bowiem uzyskać również inny zasiłek – bez ograniczenia kwotowego, bez względu na wysokość dochodu i to nawet jednocześnie pobierając 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego. Jest jednak pewien warunek.

REKLAMA

Obłożą gigantycznymi podwyżkami przedsiębiorców. Czegoś takiego nie było od lat

Rosnące podatki i składki ZUS coraz mocniej uderzają w firmy, dla których prowadzenie biznesu już dziś jest dużym wyzwaniem. Od nowego roku wzrosną zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa, co bezpośrednio przełoży się na wyższe obciążenia. Miesięczne składki społeczne do ZUS, bez składki zdrowotnej, sięgną 1926,76 zł – to o 8,6 proc. więcej niż obecnie i aż o 93 proc. więcej niż w 2021 roku. Do tego dojdą podwyżki składki zdrowotnej, sięgające nawet 37,4 proc.

Ważna nowelizacja prawa o notariacie - Prezydent właśnie podpisał, ułatwienia w dziedziczeniu stają się faktem. Będzie mniej formalności do załatwienia

Spadkobiercy będą mieli łatwiej - Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o notariacie. Wprowadza ona możliwość złożenia stosownego wniosku jeszcze u notariusza. To znaczne ułatwienie i uproszczenie, bowiem dotychczas z takimi wnioskami trzeba było załatwiać sprawy w sądach.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA