REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok TK kontra ZUS. Emeryci muszą iść do sądu cywilnego. Najpierw wniosek z art. 145a kpa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
(Czerwcowy) wyrok TK: ZUS tłumaczy dlaczego nie rozpatrzy pozytywnie żadnego wniosku emeryta. Trzeba iść do sądu [wznowienie postępowania, przeliczenie emerytury]
(Czerwcowy) wyrok TK: ZUS tłumaczy dlaczego nie rozpatrzy pozytywnie żadnego wniosku emeryta. Trzeba iść do sądu [wznowienie postępowania, przeliczenie emerytury]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

ZUS przesłał do infor.pl wyjaśnienia dla emerytów "czerwcowych". Tak określa się około 150 000 - 200 000 osób, którym TK potwierdził [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20] ich prawo do dużych podwyżek emerytur (mówi się o kwotach 1000 zł - 1200 zł) oraz równie dużych wyrównań (tu padają kwoty 60 000 - 64 000 zł jako wartości uśrednione). Dlaczego takie poważne kwoty na końcu artykułu. 

Co stwierdził TK w wyroku czerwcowym w wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Sprawa jest prosta. Około 150 000 - 200 000 osób przeszło na wcześniejsze emerytury przed 2013 r. Jak już byli na tych emeryturach weszły nowe przepisy, które ukarały te osoby. Kara ta polegała na tym, że sankcją za bycie na wcześniejszej emeryturze stało się obniżenie emerytury zasadniczej (tej dla 60 lat kobiety i 65 lat mężczyźni). Dlaczego taka sankcja jest niezgodna z Konstytucją RP? Bo emeryci wcześniejsi nie wiedzieli, co ich spotka. Gdyby wiedzieli oczywiście nikt z nich nie poszedłby na wcześniejszą emeryturą. Tu  Link do wyroku i uzasadnienia 

REKLAMA

Co stwierdził ZUS w odpowiedzi na apele TK w uzasadnieniu wyroku do ZUS o wznawianie postępowań emerytów "czerwcowych"

Stanowisko ZUS jest tak samo proste i jasne jak wyrok TK: "Nie możemy rozpatrzeć żadnego ze 150 000 - 200 000 wniosków emerytów w związku z wyrokiem TK z 4 czerwca 2024 r. bo nie mamy podstawy prawnej. 

REKLAMA

ZUS twierdzi, że wszystkie przepisy, które mogłyby być podstawą wznowienia spraw (emerytury zostały przecież już ustalone według niekonstytucyjnych zasad) wymagają publikacji wyroku TK korzystnego dla tysięcy osób. W mojej ocenie ma żadnych szans na publikację tego wyroku z uwagi na spór polityczny wokół Trybunału Konstytucyjnego.

Ale UWAGA! ZUS informując, że "każde pismo świadczeniobiorcy, z którego przynajmniej w sposób pośredni będzie wynikać, iż dotyczy ono żądania ponownego ustalenia wysokości emerytury z zastosowaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r., bez względu na sposób nazewnictwa tego pisma, tj. „skarga”, „wniosek”, „podanie”, zostanie przez organ rentowy zakwalifikowane jako skarga o wznowienie postępowania w trybie art. 145a k.p.a i r"

- jednocześnie informuje, że jego decyzja może być zaskarżona do WSA. Przekaz ZUS jest jasny. "Tylko WSA i NSA mogą rozwiązać problem emerytów czerwcowych"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko ZUS w poniższym pliku Word do ściągnięcia, a jego omówienie w dalszej części artykułu:

 

ZUS o wyroku TK - odpowiedź dla Infor.pl

Bardziej szczegółowy komentarz do tego pisma i wyroku TK z czerwca 2024 r. w tym artykule Infor.pl https://kadry.infor.pl/kadry/ubezpieczenia/emerytury_i_renty/6713872,zus-nie-mozemy-ponownie-przeliczyc-emerytur-podniesc-ich-i-wyplacic-wyrownan-wyrok-tk-z-4-vi-2024-r-sk-14020.html

O jakim wniosku mówi ZUS - chodzi o wniosek na podstawie art. 145a kpa (patrz poniżej)? 

Na podstawie pisma można do ZUS skierować bardzo prosty wniosek - tyle, że zostanie on rozpatrzony negatywnie. Po co go kierować? Bo odmowa otwiera drogę odwoławczą do sądu. Trzeba ją rozpocząć np. tak:

Wniosek o wznowienie postępowania w związku z wyrokiem TK z 4 czerwca 2024 r. (SK 140/20)

Dane osobowe emeryta (jako wnioskodawcy):

……w tym PESEL……………
 

Dane oddziału ZUS, do którego trafi wniosek

Składam wniosek o wznowienie postępowania w sprawie ……. (tu dane identyfikacyjne decyzji ZUS przyznającej emeryturę) i:

a) ponowne przeliczenie mojej emerytury,

b) wypłatę wyrównania (wraz z odsetkami) za okres wypłaty zaniżonej emerytury,

c) przeprowadzenie wszystkich zaległych waloryzacji ustalonej miesięcznie emerytury.

Wniosek składam w związku z wyrokiem (i uzasadnieniem) Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. (SK 140/20). Jestem emerytem, który spełnia przesłanki do skorzystania z konstytucyjnej ochrony tego wyroku.

Podpis

Wniosek w formacie WORD do ściągnięcia

wniosek

wniosek

W piśmie nie ma nawet potrzeby podawać podstaw prawnych. Dlatego nie musi się w nim znaleźć wprost wskazany art. 145a kpa - ZUS i tak taką podstawę pisma przyjmie. Problemem nie jest pismo do ZUS według tego wzoru (albo podobnych). Problemem jest napisanie odwołania do sądu. Jakich argumentów użyć? O tym napiszemy w kolejnych artykułach.

Nikt nie przewidział, że wyroki Trybunału Konstytucyjnego nie będą publikowane

Prawo miało dziać w bardzo prosty sposób. Zapada korzystny wyrok TK i osoby, które mogą z niego skorzystać otwierają kodeks postępowania administracyjnego. Znajdują art. 145a. Czytają go i widzą następujące zasady:

art. 145a. § 1. k.p.a. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego została wydana decyzja.

art. 145a. § 2. k.p.a. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

Co mamy w przepisie? Po pierwsze, informację o konieczności załatwienia indywidualnego wniosku o wznowienie postępowania (np. w sprawie ponownego przeliczenia emerytury). Po drugie, krótki miesięczny termin. 

Te proste zasady wymuszają aktywność osób zyskujących na danych wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Muszą złożyć wniosek i mają na to tylko miesiąc (od dnia publikacji wyroku TK). 

Nasz system prawny zawalił się w momencie braku publikacji wyroków Trybunału Konstytucyjnego w Dziennikach Ustaw. I zmusił ZUS do wydania poniższych wyjaśnień:

Wyjaśnienia ZUS dla emerytów „czerwcowych”: Musicie iść do WSA i NSA [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20]

Redakcja Infor.pl zwróciła się do ZUS z pytaniami o sytuację prawną emerytów „czerwcowych”, którzy bezskutecznie starają się o . Sami siebie określają w ten sposób (np. w listach do naszej redakcji), gdyż uprawnienia zostały im przyznane na podstawie wyroku, który zapadł w czerwcu 2024 r.

ZUS odpowiedź dla Infor.pl skonstruował w następujący sposób. Najpierw ZUS przyjął, że podstawą wznowienia spraw emerytów "czerwcowych" jest tylko art. 145a k.p.a. Następnie rzecznik prasowy ZUS wskazał, że nie może zastosować tego przepisu z prozaicznej przyczyny - braku publikacji w Dzienniku Ustaw. Nie ma więc podstawy do wznowienia postępowania w sprawie emerytury obliczonej z zastosowaniem art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, zakończonego decyzją ostateczną. Wnioski z powyższych informacji ZUS wyciągnął takie:

Wniosek nr 1) W razie złożenia skargi o wznowienie tego postępowania, ZUS  wyda decyzję o odmowie wznowienia postępowania, (bo nie ma podstawy prawnej dla takiego wznowienia)

Wniosek nr 2) Od tej decyzji ZUS emeryt ma odwołanie do sądu powszechnego. Więc może się okazać, że tezy z pisma ZUS zostaną zweryfikowane przez sąd na korzyść emerytów. Podstawą jest art. 83 ust. 2 i 3 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych

Ważne
art. 83 ust. 2 i 3 ww. ustawy stanowi:

art. 83 ust. 2. Od decyzji Zakładu przysługuje odwołanie do właściwego sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego. 

3. Odwołanie do sądu przysługuje również w razie niewydania decyzji w terminie 2 miesięcy, licząc od dnia zgłoszenia wniosku o świadczenie lub inne
roszczenia.

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy to w porządku? Ministerstwo odmówiło ochrony osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) przed opłatami. Bo to działka innego ministerstwa

O jakie opłaty ponoszone przez osoby niepełnosprawne chodzi? To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji. Na dziś.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w relacjach z ZUS-em. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników. Co wynika z założeń projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 roku. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

Rachunki uśpione wreszcie dostępne dla spadkobierców! Prezydent podpisał nowelę Prawa bankowego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa bankowego, która umożliwia szybkie zamknięcie tzw. „rachunków uśpionych” i ułatwia spadkobiercom dostęp do środków po zmarłych. Równocześnie przyjął ustawę wydłużającą terminy na przechowywanie nawozów naturalnych w gospodarstwach rolnych, a zdecydowanie zawetował przepisy obniżające kary za przestępstwa skarbowe.

Umowa szkoleniowa (tzw. „Lojalka”) – zasady, terminy, plusy i minusy. Kiedy trzeba dać pracownikowi urlop szkoleniowy?

Sfinansowanie przez pracodawcę kosztownego szkolenia czy studiów pracownika to inwestycja. W naturalny sposób rodzi się pytanie: co jeśli pracownik po zakończeniu nauki szybko odejdzie z firmy? Jednym z narzędzi, które mają chronić pracodawcę przed stratą takiej inwestycji, jest umowa szkoleniowa, potocznie nazywana lojalką.

REKLAMA

Świadczenia alimentacyjne. MRPiPS zapowiada ważną zmianę

Wprawdzie kryterium dochodowe pozostanie, ale ma podlegać corocznej waloryzacji. Aktualnie próg dochodowy dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego zmienia się raz na trzy lata.

Nawet 6,3 tys. zł miesięcznie dla studentów tych uczelni. MON już uszczelnia przepisy!

Studia wojskowe kuszą wysokim uposażeniem już od pierwszego roku, jednak atrakcyjny system sprzyja nadużyciom. MON wprowadza zmiany i uszczelnia przepisy, by ograniczyć rezygnacje studentów-żołnierzy oraz straty dla budżetu państwa.

REKLAMA