REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Teraz surowe kary za brak meldunku. Zameldowania w terminie powinny szczególnie pilnować osoby zamożne, dlaczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wracają kary za brak meldunku, szczególnie surowe mogą być dla osób o wysokich zarobkach
Wracają kary za brak meldunku, szczególnie surowe mogą być dla osób o wysokich zarobkach
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Brak zameldowania na pobyt stały lub czasowy to wykroczenie. Kodeks wykroczeń przewiduje za niedopełnienie obowiązku meldunkowego różne kary. Jedną z nich jest kara grzywny – przy czym nietypowo jej wysokość nie jest z góry ustalona, ale uzależniona od statusu majątkowego osoby dopuszczającej się wykroczenia.

Przez ostatnie lata przepisy o obowiązku meldunkowym były martwe gdyż zniesione zostały kary za brak jego wykonywania. W 2025 roku kary jednak wracają i przepis ma być surowo egzekwowany.
Zgodnie z art. 147 § 1 Kodeksu wykroczeń, osoba, która nie dopełnia obowiązku meldunkowego, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny albo karze nagany.
Ten przepis został uchylony, ale zgodnie z zapowiedzią rządu zostanie przywrócony w 2025 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Kara grzywny jest karą kryminalną, którą orzeka sąd za przestępstwa, wykroczenia, przestępstwa skarbowe, i wykroczenia skarbowe. Informacja o ukaraniu grzywną jest zapisywana w Krajowym Rejestrze Karnym.

Grzywna może być kwotowa lub w stawkach dziennych. Wysokość grzywny w stawkach dziennych ustalana jest na podstawie możliwości zarobkowych skazanego.
Tak więc jeśli obowiązku meldunkowego nie dopełnia osoba osiągająca wysokie zarobki, kara może być bardzo wysoka. Ta okoliczność jest istotna w kontekście przywrócenia kar za brak meldunku. Bezpośrednim powodem jest kłopot z ustaleniem miejsca pobytu dłużników i prowadzenia egzekucji.
Gdy brak spełnienia obowiązku meldunkowego stwierdzony zostanie u dłużnika uchylającego się z uregulowaniem należności, co powoduje problemy z jej wyegzekwowaniem - można domniemywać, że kara grzywny będzie wyjątkowo surowa.

Zameldowanie na pobyt stały, zameldowanie na pobyt czasowy

Każdy, kto mieszka w Polsce, powinien pamiętać o tym, że ma obowiązek meldunkowy. Dotyczy on obywateli polskich oraz cudzoziemców.

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy obywateli polskich polega na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
  • wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
  • zgłoszeniu wyjazdu za granicę,
  • zgłoszeniu powrotu z wyjazdu z zagranicy.

Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny wykonują obowiązek meldunkowy za osoby, które:

  • nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
  • mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).

Jak uzyskać meldunek: gdzie składać dokumenty

Można to zrobić:

  • w urzędzie albo przez Internet,
  • osobiście albo przez pełnomocnika.

Jeśli chcesz złożyć formularz przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).

Czy obowiązek meldunkowy jest teraz spełniony: jak sprawdzić

Nim uchylone przepisy kodeksu wykroczeń zostaną przywrócone i obowiązek meldunkowy zacznie być egzekwowany w trakcie 2025 roku, jest czas, by sprawdzić swój aktualny stan w tej kwestii.

Możesz sprawdzić adres zameldowania swój i swojego dziecka w usłudze Sprawdź dane swoje lub swojego dziecka w rejestrze PESEL i pobierz zaświadczenie.

Teraz możesz sprawdzić, jakie dane twoje lub twojego dziecka są przetwarzane w rejestrze PESEL, i pobrać zaświadczenie online.

Czym jest rejestr PESEL?

PESEL, czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności, jest jednym z podstawowych rejestrów w Polsce. Zawiera informacje o obywatelach polskich oraz cudzoziemcach, którzy mają numer PESEL.

W Rejestrze PESEL można uzyskać m.in. dane:

  • obywateli Polski, którzy mieszkają w Polsce (zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące oraz dzieci, które otrzymały numer PESEL przy sporządzaniu aktu urodzenia w USC),
  • obywateli Polski, którzy nie mieszkają w Polsce, ale chcą otrzymać polski dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).

W rejestrze PESEL są nie tylko dane meldunkowe.
Znajdziesz tam następujące dane:

numer PESEL

poprzedni numer PESEL (jeśli był zmieniony),

nazwisko i imiona,

nazwisko rodowe,

poprzednie nazwiska i imiona wraz z datą ich zmiany oraz nazwą urzędu, który dokonał zmiany,

imiona i nazwiska rodowe rodziców (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),

data i miejsce urodzenia (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),

kraj urodzenia,

płeć (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),

obywatelstwo lub status bezpaństwowca (w przypadku zmiany danych: data oraz nazwa urzędu, który dokonał zmiany),

numer aktu urodzenia i urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,

stan cywilny,

imię i nazwisko rodowe małżonka oraz jego numer PESEL,

data ślubu, numer aktu małżeństwa oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,

data rozwodu, sygnatura akt oraz sąd, który rozwiązał małżeństwo,

sygnatura akt oraz sąd, który unieważnił małżeństwo,

sygnatura akt oraz sąd, który ustalił nieistnienie małżeństwa,

data zgonu małżonka, numer aktu zgonu oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt,

adres i data zameldowania na pobyt stały,

data wymeldowania z pobytu stałego,

kraj zamieszkania,

kraj poprzedniego zamieszkania,

adres zameldowania na pobyt czasowy wraz z określeniem okresu zameldowania,

data wymeldowania z pobytu czasowego,

kraj i data wyjazdu poza granice Polski (jeśli wyjazd trwał dłużej niż 6 miesięcy) oraz data powrotu,

seria i numer ostatniego dowodu osobistego, data jego ważności oraz nazwa urzędu, który wydał dowód,

seria i numer ostatniego paszportu oraz data jego ważności,

data zgonu albo data znalezienia zwłok, numer aktu zgonu oraz urząd stanu cywilnego, który sporządził akt.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepis ważne dla wspólnot mieszkaniowych od 2026 roku. Podwyższanie zaliczek, balkony, liczniki, kontrola zarządu, udostępnienie lokalu, definicja wspólnoty i inne zmiany

W dniu 19 września 2025 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o własności lokali oraz ustawy - Prawo budowlane. Podstawowym celem tej nowelizacji jest dostosowanie działalności wspólnot mieszkaniowych do zmian, jakie zaszły na rynku zarządzania wspólnotami na przestrzeni minionych 30 lat, tj. od wejścia w życie tej ustawy. Jak wyjaśnia Minister Finansów i Gospodarki (odpowiedzialny za przygotowanie projektu zmian przepisów), zmiany te są podsumowaniem zapadłego na tym tle orzecznictwa, praktyki zarządców nieruchomości, rozwoju technologii budownictwa wielorodzinnego oraz zmian w innych aktach prawnych dotyczących działalności wspólnot. Poniżej prześledzimy najważniejsze zmiany jakie przynieść ma ta nowelizacja.

PFRON: Dofinansowanie uzyskasz mając punkty - od 1 do 10. Stopień niepełnosprawności, wiek, praca, pierwszy wniosek

W artykule porównujemy system punktów preferencyjnych w programie "Aktywny samorząd” w 2025 roku z punktami dla zakupu samochodu przez osoby niepełnosprawne (program „Samodzielność-Aktywność-Mobilność!” – Mobilność osób z niepełnosprawnością).

Na co Polacy najczęściej donoszą fiskusowi? Katalog jest dość szeroki [DANE Z KAS]

Do jednostek KAS docierają informacje sygnalne, zwane potocznie donosami, dotyczące różnych naruszeń przepisów prawa podatkowego. Sygnaliści zwracają uwagę m.in. na brak wydawania paragonów, nieopodatkowany najem oraz tzw. życie ponad stan. Są też zgłoszenia związane z działalnością handlową w Internecie, a także z organizacją nielegalnych gier hazardowych i loterii. Izby Administracji Skarbowej podają przykładowe sytuacje, w których informacje sygnalne przyczyniły się do ujawnienia nieprawidłowości.

PFRON: Do 10 punktów dla osób niepełnosprawnych. Głównie stopień znaczny. Jest też kryterium wieku

W PFRON funkcjonuje system punktów. Aby otrzymać dofinansowanie do np. zakupu samochodu w PFRON (przez osobę niepełnosprawną) trzeba złożyć wniosek. Dzięki systemowi punktów można otrzymać dodatkowe punkty. Maksymalna korzyść to 10 punktów. Dzięki nim osoba niepełnosprawna ma szanse na wyższe dofinansowanie z PFRON.

REKLAMA

Zasiłki z MOPS dla osób z niepełnosprawnościami i opiekunów w 2026 r. [FAQ]

Wraz ze zbliżającym się początkiem 2026 roku rośnie ilość pytań o zasiłki dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Które świadczenia wzrosną i dlaczego? Czy zmienią się kryteria dochodowe? Odpowiadamy!

Przewrót w dziedziczeniu nieruchomości: nie odziedziczysz już mieszkania po zmarłym z mocy prawa i niezależnie od wysokości dochodów, tylko dlatego, że „twoi rodzice w tym lokalu mieszkali i miałeś takie szczęście”

W dniu 19 września 2025 r., w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o dodatkach mieszkaniowych, która ma wprowadzić przewrót w zasadach „dziedziczenia” stosunku najmu mieszkań komunalnych. Jest to projekt, który podczas posiedzenia Senatu, które odbyło się w dniu 17 lipca br., został zapowiedziany przez wiceministra rozwoju i technologii Tomasza Lewandowskiego i którego celem – jak zostało wówczas wspomniane – jest ukrócenie bogacenia się na komunalnych zasobach mieszkaniowych przez osoby o wysokich dochodach, które są już w posiadaniu innych nieruchomości w danym mieście.

Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

Rozczarowanie w Sejmie. Kierowcy nie dostaną ulgi od składki OC

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

REKLAMA

Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

REKLAMA