Kategorie

Meldunek

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W jakim urzędzie pracy się zarejestrować? Czy właściwy będzie urząd w miejscu zamieszkania, czy zameldowania?
E-meldunek umożliwia zameldowanie się na pobyt stały lub czasowy. Usługa e-meldunek daje również możliwość przemeldowania, a także zameldowania lub przemeldowania niepełnoletniego dziecka oraz – jako pełnomocnik – innej osoby. Jak korzystać z e-meldunku?
Miejsce zamieszkania osoby fizycznej ma lub może mieć niezwykle duże znaczenie dla sytuacji prawnej danego podmiotu. Definicja legalna zawierająca się w art. 25 Kodeksu cywilnego ma charakter uniwersalny, który powinien być interpretowany w zależności od kontekstu jego użycia w konkretnej normie prawnej.
W jaki sposób można pozbyć się byłego małżonka z mieszkania? Czy meldunek chroni przed eksmisją?
Obowiązek meldunkowy dalej obowiązuje, pomimo niedawnych planów jego zniesienia. Od 2 stycznia 2018 r. istnieje możliwość dokonania zameldowania za pomocą Internetu. Jak to zrobić?
Naczelny Sąd Administracyjny uznał, iż wymóg złożenia oświadczenia w sprawie ulgi meldunkowej należy interpretować w sposób niesformalizowany. Tym samym podzielił stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich, iż skoro w przepisach podatkowych nie określono ani treści, ani też formy, w jakiej należy złożyć oświadczenie, to w dorozumiany sposób można za nie uznać np. akt notarialny przekazywany organom podatkowym za pośrednictwem notariuszy.
Od 1 stycznia 2018 r. istnieje możliwość dokonania zameldowania się za pomocą internetu. E-meldunek to bezpłatna usługa, dzięki której zadośćuczynisz obowiązkowi meldunkowemu bez wychodzenia z domu. Zobacz kiedy i jak dokonać zameldowania za pomocą e-meldunku.
W Polsce nadal obowiązuje obowiązek meldunkowy, który dotyczy zarówno pobytu stałego jak i czasowego. Od 1 stycznia 2018 r. można zameldować się przez Internet.
Od 2018 r. będzie można zameldować się bez stania w kolejkach i konieczności wizyty w urzędzie. Możliwość zameldowanie się przez internet została przewidziana w projekcie ustawy o ewidencji ludności.
Obowiązek meldunkowy dla cudzoziemców, na skutek przesunięcia, miał zostać zniesiony 1 stycznia 2018 r. Ustawodawca jednak wycofuje się z tego pomysłu, kierując do konsultacji projekt ustawy uchylający przepisy związane ze zniesieniem obowiązku meldunkowego cudzoziemców. Czy obowiązek meldunkowy cudzoziemców zostanie zniesiony?
Czy obowiązek meldunkowy został zniesiony? Kto powinien się zameldować w 2016 r.?
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o ewidencji ludności,która przesunęła termin zniesienia obowiązku meldunkowego z 1 stycznia 2016 r. na 1 stycznia 2018 r.
Od 1 stycznia 2018 r. ma zniknąć obowiązek meldunkowy. Obywatel sam zdecyduje, czy będzie chciał podać adres swojego pobytu. Będzie mógł to zgłosić osobiście w urzędzie gminy lub elektronicznie.
Zgodnie z obowiązującą obecnie ustawą o ewidencji ludności obowiązek meldunkowy ma być zniesiony od 1 stycznia 2016 roku. Potrzeba przesunięcia o 2 lata tej daty wynika m.in. z rekomendacji międzyresortowego zespołu ds. przygotowania administracji rządowej do zniesienia obowiązku meldunkowego.
Obywatele będą mogli decydować, czy podawać adres swojego pobytu - czy to osobiście czy drogą elektroniczną. Jednakże termin zniesienia zameldowania został ponownie przesunięty o 2 lata, tj. na 1 stycznia 2018 r.
Jak się przemeldować? Jakie dokumenty będziemy musieli zmienić po dokonaniu przemeldowania? Czy na przemeldowanie musimy przeznaczyć cały dzień? Czy wszystko załatwimy w jednym urzędzie? Zobacz na co zwrócić uwagę i co ze sobą zabrać dokonując przemeldowania.
Kto złoży wniosek o dowód osobisty po 1 marca 2015 r., otrzyma dokument w nowej szacie graficznej i nowymi zabezpieczeniami. Nie oznacza to jednak, że stare dokumenty tracą ważność.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami obowiązek meldunkowy miał zostać zniesiony w 2016 roku. Międzyresortowy Zespół do spraw Przygotowania Administracji Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego zarekomendował pozostawienie obowiązku rejestracji miejsca zamieszkania w obecnie obowiązującej formie.
Organ gminy wydaje na wniosek właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.
Jeżeli konkubent nadal mieszka w lokalu, z którego chcemy go wymeldować, wymeldowanie nie jest możliwe, ponieważ meldunek stanowi potwierdzenie miejsca zamieszkania. W sytuacji gdy konkubent nie zechce wyprowadzić się sam – dobrowolnie – pozostaje tylko złożenie pozwu do sądu o eksmisję. Kiedy sąd przychyli się do prośby o wydanie wyroku eksmisyjnego?
Zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. 2010 nr 217 poz. 1427 z późn. zm.) obowiązek meldunkowy będzie na nas ciążył tylko do końca 2015 roku. Kategoria „miejsca zameldowania” zastąpiona zostanie „miejscem zamieszkania”.
Właściciel mieszkania nie ma obowiązku zmiany miejsca zameldowania i co za tym idzie zmiany dokumentów dopóki nie zacznie mieszkać w nowym lokalu na stałe. Jeśli mieszkanie jest wyłącznie mieszkaniem pod wynajem, właściciel nie musi meldować w nim nikogo. Kiedy wobec tego właściciel powinien zameldować się w nowym mieszkaniu? Zobacz poradnik.
Rada Ministrów podała najważniejsze dla obywateli zmiany w przepisach na 2013 rok.
Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności przesuwa termin zniesienia obowiązku meldunkowego z 1 stycznia 2014 roku na 1 stycznia 2016. Ustawa eliminuje również uciążliwe przepisy związane z zameldowaniem.
Zgodnie z ustawą o ewidencji ludności wymeldowania dziecka dokonuje jego przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
Od stycznia 2013 r. zniesione zostaną niektóre zapisy związane z obowiązkiem meldunkowym. Obywatele nie będą musieli meldować się na pobyt czasowy nie przekraczający 3 miesięcy.
Miejsce zameldowania to nie to samo co miejsce zamieszkania. Niemniej jednak miejsca te powinny być takie same. Co się stanie gdy zaniedbamy obowiązku meldunkowego?
Nie zawsze miejsce zamieszkania jest tożsame z miejscem zameldowania. Mogą się one różnić od siebie. Które i kiedy ma jednak znaczenie?
Z obowiązkiem zameldowania ściśle związany jest również obowiązek wymeldowania się, gdy zmieniamy miejsce zamieszkania. Zanim więc przeprowadzimy się do innego miasta, powinniśmy się wymeldować. Jak to zrobić?
Obowiązek meldunkowy, choć przez wielu uważany za niepotrzebny, pozostaje obowiązkiem. Każdy polski obywatel musi zameldować się albo na stałe albo czasowo, jeżeli zamieszkuje w danej miejscowości. Jak tego dokonać?
Zameldowanie nowonarodzonego dziecka nie wymaga od rodziców spełnienia żądnych dodatkowych formalności, poza zgłoszeniem jego urodzenia w Urzędzie Stanu Cywilnego. Zameldowanie następuje z urzędu, po sporządzeniu aktu urodzenia.
Łatwiej będzie uzyskać obywatelstwo osobom z polskimi pochodzenia. Gminy otrzymają dotację na zapewnienie repatriantom mieszkań.
Osoby, które w zbliżających się wyborach parlamentarnych w październiku 2015 roku będą chciały zagłosować poza miejscem swojego zameldowania, muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru wyborców. Taki wniosek należy złożyć w urzędzie gminy miejsca stałego zamieszkania.
Przepisy prawa cywilnego definiują miejsce zamieszkania jako miejscowość, w której dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.

Meldunek

Osoba, która posiada obywatelstwo polskie i przebywa stale na terytorium Polski, ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Czynności meldunkowych, które mają charakter administracyjny, dokonuje właściwy urząd gminy.
Osoba, która przybywa do domu wczasowego lub wypoczynkowego, pensjonatu, hotelu, motelu, domu wycieczkowego, pokoju gościnnego, schroniska, campingu lub na strzeżone pole biwakowe albo do innego podobnego zakładu, jest obowiązana zameldować się na pobyt czasowy przed upływem 24 godzin od chwili przybycia. Zameldowania dokonuje się u kierownika zakładu lub upoważnionej przez niego osoby.
Cudzoziemiec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy na zasadach określonych w ustawie, o ile przepisy nie stanowią inaczej.
Obowiązek meldunkowy polega przede wszystkim na rejestracji danych na temat pobytu poszczególnych osób.
Ustawa o podatku dochodowych od osób fizycznych pozwala na uniknięcie podatku od sprzedaży nieruchomości m.in. po zameldowaniu w niej przez 12 miesięcy. Jak liczyć termin?
Od 2014 r. zniesiony zostanie obowiązek meldunkowy. Niedługo zniknie także sankcja za brak meldunku. To główne zmiany ustawy o ewidencji ludności.
W dniu 24 września 2010 r. Sejm uchwalił projekt ustawy o ewidencji ludności, która wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r. Nadchodzące zmiany mają przede wszystkim doprowadzić do uproszczenia procedur związanych z obowiązkiem meldunkowym, który zostanie zniesiony i zastąpiony instytucją rejestracji miejsca zamieszkania. Co ważne zameldowania będzie można dokonać za pośrednictwem pełnomocnika, a formularz potrzebny do jego dokonania zostanie udostępniony na stronie internetowej urzędu i będzie go można wydrukować i uzupełnić w domu.
Rejestr PESEL, czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności prowadzony jest od 1979 roku i zawiera dane osób przebywających stale na terytorium RP, zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące a także osób ubiegających się o wydanie dowodu osobistego lub paszportu, a także osób, dla których odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL.
Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.
Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. W tym samym czasie można mieć jedno miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej 3 miesięcy.
Co do zasady, cudzoziemcy mający zamiar przebywać na terytorium RP są zobowiązani wykonać obowiązek meldunkowy. Zameldowania na pobyt czasowy może być dokonane na czas nie dłuższy niż określony w wizie, umowie o ruchu bezwizowym lub zezwoleniu na zamieszkanie na czas oznaczony.
Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Miejscem pobytu stałego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej, zamieszkałej stale na statku, jest miejscowość, w której ma siedzibę przedsiębiorstwo żeglugowe zatrudniające tę osobę.
Co do zasady organ gminy prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany na podstawie zgłoszenia dokonać zameldowania przez zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca jej pobytu. W sytuacji, gdy zgłoszone dane budzą wątpliwości, o dokonaniu zameldowania organ rozstrzyga w drodze decyzji.
Cudzoziemiec, który chce przebywać na terenie naszego kraju ma obowiązek zameldować się w gminie właściwej ze względu na jego miejsce zamieszkania.
Jeżeli opuszczasz miejsce pobytu stałego lub czasowego na ponad dwa miesiące, masz obowiązek wymeldować się, a następnie zameldować się w miejscu, do którego sięudajesz.
Obowiązek meldunkowy ostatecznie pożegnamy w 2014 r. Głównym narzędziem systemu ewidencji pozostanie rejestr PESEL. Takie rozwiązania poparł 12 sierpnia Senat.