REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek kryptoaktywów – polski sceptycyzm kontra unijna otwartość. Co zmieni nowa ustawa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Makowski
Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych, doradca podatkowy, współzałożyciel start-upu
Rynek kryptoaktywów – polski sceptycyzm kontra unijna otwartość. Co zmieni nowa ustawa?
Rynek kryptoaktywów – polski sceptycyzm kontra unijna otwartość. Co zmieni nowa ustawa?

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła 24 czerwca 2025 r. projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Ustawa wdraża do krajowego systemu unijne regulacje dotyczące nadzoru nad rynkiem krypto. Czy ta ustawa zmieni podejście polskich organów do rynku kryptoaktywów? Jak polskie państwo patrzy na kryptoaktywa i czy to dobra perspektywa?

Sceptycyzm i nieufność

Od początku rozwoju rynku kryptoaktywów polskie instytucje publiczne przyjmowały wobec niego postawę głębokiej nieufności. Początkowo zapewne było to bardziej uzasadnione, kryptoaktywa były nowością, nikt nie wiedział jak to się rozwinie. Czy jednak teraz jest to podejście właściwe, czy raczej polskie organy przespały globalną rewolucję?

Odpowiedzi udziela stanowisko ministerstwa, które najbardziej powinno wspierać innowacje. W czerwcu 2025 r. Ministerstwo Cyfryzacji odmówiło giełdzie Zondacrypto integracji z aplikacją mObywatel, uzasadniając decyzję stwierdzeniem, że kryptowaluty są "niezgodne z dobrymi obyczajami".

W podobnie negatywnym tonie wypowiada się od lat Komisja Nadzoru Finansowego, która wielokrotnie publikowała ostrzeżenia dotyczące kryptoaktywów. W oficjalnym dokumencie z 2021 r. UKNF wskazał: "Konsumentom kupującym kryptoaktywa zagraża wysokie ryzyko utraty wszystkich zainwestowanych pieniędzy."

W innym stanowisku z 2022 r. zalecano: "Sugeruje się, aby kryptoaktywa stanowiły jedynie niewielką część portfela o wartości, która jest dla inwestora akceptowalna do utraty."

Na stronie edukacyjnej KNF czytamy: "Działania manipulacyjne mogą wpłynąć na kurs danego kryptoaktywa lub wprowadzić osobę zainteresowaną danym kryptoaktywem w błąd."

W oficjalnym materiale wideo na youtube KNF ostrzega: "Nie ma gwarancji stabilności, wartość może spaść do zera, a oszuści wykorzystują wirtualność kryptowalut do kradzieży."

O ile można zrozumieć, że KNF chroni interesy konsumentów i stąd ma obowiązek przestrzegać przed ryzykami, o tyle budzi duże zdziwienie to, że KNF nie nieuansuje swojego stanowiska, wrzucając wszystkie kryptowaluty do jednego worka. Worka z podejrzaną zawartością, które lepiej nie dotykać.

Oprócz funkcji ostrzegawczej, KNF pełni jednak również funkcję informacyjną, przygotowując ramy przyszłego nadzoru nad rynkiem, zgodnie z wymogami MiCA.

Czy zatem KNF słusznie nie zauważa, że istnieje ogromny potencjał w kryptoaktywach, że są takie kryptowaluty, które już dawno przestały być wyłącznie eksperymentem?

No to zobaczmy w jakim duchu zostało przygotowane rozporządzenia MiCA.

REKLAMA

Unijna wizja

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114, znane jako MiCA, reprezentuje zupełnie inne podejście niż to prezentowane przez polskie władze. W preambule MiCA wyraźnie zapisano:
"Kryptoaktywa mogą sprzyjać alternatywnym, zdecentralizowanym sposobom finansowania, zapewniając nowy sposób pozyskiwania środków kapitałowych, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw." (motyw 2)
"Technologie rozproszonego rejestru (...) mają potencjał umożliwienia innowacyjnych form finansowania, zapewnienia większej interoperacyjności między uczestnikami rynku i zmniejszenia kosztów transakcji." (motyw 3)
"Kryptoaktywa mogą przyczynić się do integracji rynku finansowego UE, sprzyjając bardziej konkurencyjnym i innowacyjnym usługom finansowym." (motyw 6)
"W ramach strategii UE na rzecz finansów cyfrowych należy zapewnić neutralność technologiczną, aby nie ograniczać pojawiających się modeli biznesowych." (motyw 10)

Rozporządzenie MiCA zakłada nie tylko ochronę inwestorów, ale przede wszystkim stworzenie jednolitego, przyjaznego i konkurencyjnego rynku dla usług opartych o kryptoaktywa.
Oczywiście MiCA reguluje rynek kryptoaktywów, ponieważ zauważono istniejące ryzyka i potrzebę ochrony konsumentów. Niemniej wydźwięk regulacji unijnej jest zupełnie inny od narracji polskich organów.

Polska nie wdrożyła dotychczas przepisów unijnego Rozporządzenia MiCA, które powinno być stosowane przez państwa członkowskie od czerwca 2024 r. Brak implementacji stawia Polskę w sytuacji regulacyjnego opóźnienia i osłabia jej wiarygodność jako rynku przyjaznego dla innowacji finansowej.

Wydaje się, że postrzeganie rynku kryptoaktywów przez polskie organy przekłada się na niechęć nawet do wdrożenia regulacji unijnych otwierających rynki na nowe technologie.

Postrzeganie kryptoaktywów na świecie

Podczas gdy Polska utrzymuje postawę defensywną, na świecie nastąpiła już wyraźna zmiana podejścia do kryptoaktywów. Raport Reuters z 9 czerwca 2025 r., dotyczący rynku amerykańskiego, informuje, że aktywa zarządzane przez 294 fundusze kryptowalutowe przekroczyły rekordowe 167 miliardów dolarów, a sam maj przyniósł 7,05 miliarda dolarów napływów netto.

Według raportu, inwestorzy sięgają po kryptowaluty jako element dywersyfikacji portfela i zabezpieczenia przed niestabilnością rynków tradycyjnych. W maju Bitcoin zyskał ponad 15%, bijąc na głowę indeks MSCI World (+3,6%) oraz złoto (+13,3%). Fundusze ETF oparte na Bitcoinie i Etherze przyciągnęły miliardy dolarów, co pokazuje, że kryptowaluty stają się częścią strukturalnego portfela inwestycyjnego, a nie tylko spekulacyjnym dodatkiem.

Eksperci cytowani przez Reuters zauważają, że rynek kryptowalut dojrzał, a aktywa cyfrowe przeszły drogę od narzędzia innowacji technologicznej do pełnoprawnego komponentu globalnej polityki inwestycyjnej.

Polska vs Unia Europejska i reszta świata

Podczas gdy Polska skupia się na ryzykach, zagrożeniach i moralnych ocenach, Unia Europejska wypracowała podejście pragmatyczne i zbalansowane. UE nie ignoruje ryzyk związanych z kryptowalutami, lecz zamiast je blokować, tworzy regulacje minimalizujące zagrożenia, a jednocześnie umożliwiające rozwój technologiczny i gospodarczy.

Reszta świata idzie jeszcze dalej, uznając kryptowaluty za ważne narzędzie inwestycyjne.

Wnioski: czas na zmianę

Jeśli Polska chce pozostać konkurencyjna na cyfrowej mapie Europy i świata, konieczna jest zmiana kursu.

Zamiast traktować kryptoaktywa jako zagrożenie, powinniśmy – zgodnie z duchem MiCA – postrzegać je jako narzędzie rozwoju finansów, technologii i innowacji. Potrzebujemy:
1. Implementacji MiCA jak najszybciej i stosowania krajowych przepisów w duchu tego rozporządzenia,
2. Zmiany retoryki urzędów – od ostrzeżeń ku współpracy i edukacji,
3. Integracji rozwiązań fintechowych z systemem administracji publicznej,
4. Aktywnego dialogu regulacyjnego z uczestnikami rynku.

Tylko w ten sposób Polska przestanie być obserwatorem cyfrowej transformacji. Pociąg z kryptoaktywami zdaje się już Polsce odjechał, jeśli nie zmieni się kurs rządzących, to odjedzie nam również peron.

Zbigniew Makowski, Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

REKLAMA

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 r. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

REKLAMA

Rachunki uśpione wreszcie dostępne dla spadkobierców! Prezydent podpisał nowelę Prawa bankowego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa bankowego, która umożliwia szybkie zamknięcie tzw. „rachunków uśpionych” i ułatwia spadkobiercom dostęp do środków po zmarłych. Równocześnie przyjął ustawę wydłużającą terminy na przechowywanie nawozów naturalnych w gospodarstwach rolnych, a zdecydowanie zawetował przepisy obniżające kary za przestępstwa skarbowe.

Umowa szkoleniowa (tzw. „Lojalka”) – zasady, terminy, plusy i minusy. Kiedy trzeba dać pracownikowi urlop szkoleniowy?

Sfinansowanie przez pracodawcę kosztownego szkolenia czy studiów pracownika to inwestycja. W naturalny sposób rodzi się pytanie: co jeśli pracownik po zakończeniu nauki szybko odejdzie z firmy? Jednym z narzędzi, które mają chronić pracodawcę przed stratą takiej inwestycji, jest umowa szkoleniowa, potocznie nazywana lojalką.

REKLAMA