REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodem na wakacje w 2025 r. Limity prędkości i specyficzne przepisy drogowe w poszczególnych państwach Europy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązki drogowe w wybranych krajach Europy_2025 - Infografika
Wakacje 2025 samochodem. Limity prędkości i specyficzne przepisy drogowe w państwach Europy
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Planujesz wakacyjną wyprawę samochodem po Europie? Nieważne, czy jedziesz dobrze znaną trasą, czy dopiero odkrywasz nowe miejsca – różne kraje mają różne zasady, a te potrafią się szybko zmieniać i mogą zaskoczyć nawet doświadczonych kierowców. Żeby zminimalizować stres, ryzyko mandatu czy wypadku, warto zajrzeć do praktycznego przewodnika przygotowanego przez Goodyear na temat europejskich zasad ruchu drogowego. Dowiesz się z niego między innymi, jakie naklejki ekologiczne wymagane są we Francji i jak nie narazić się na mandat na niemieckiej autostradzie czy w strefach ZTL we Włoszech.

Przygotuj auto

Zanim wyruszysz w trasę i zapoznasz się z przepisami obowiązującymi w poszczególnych krajach, zadbaj o odpowiednie przygotowanie samochodu do letnich wypraw. Szczególną uwagę warto poświęcić ogumieniu, bo to właśnie opony mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią i w dużym stopniu wpływają na komfort, bezpieczeństwo oraz efektywność jazdy podczas cieplejszych miesięcy. Letnie modele wyróżniają się elastycznym bieżnikiem i specjalną mieszanką gumy, która gwarantuje doskonałą przyczepność i krótką drogę hamowania – zarówno na suchych, jak i mokrych drogach.

REKLAMA

Najważniejsze przepisy obowiązujące w wybranych krajach w Europie

Poniżej znajduje się zestawienie najważniejszych przepisów drogowych obowiązujących w różnych krajach w Europie [1]. Należy pamiętać, że to na kierowcy spoczywa obowiązek sprawdzenia aktualnych zasad przed podróżą – regulacje mogą się różnić w zależności od państwa i zmieniają się nawet z sezonu na sezon.

Francja

Francja zachwyca różnorodnością krajobrazów, malowniczymi trasami, zabytkowymi regionami i pulsującymi energią miastami – to jedno z najlepszych miejsc w Europie na letnią podróż samochodem.

Planując jazdę po francuskich drogach – podobnie jak w wielu innych krajach wymienionych w tym przewodniku – należy pamiętać o obowiązkowym wyposażeniu pojazdu. W bagażniku powinny znaleźć się: kamizelka odblaskowa, trójkąt ostrzegawczy oraz nakładki na reflektory, jeśli auto ma kierownicę po prawej stronie.

Planując wjazd do francuskich stref niskiej emisji (Zones à Faibles Émissions – ZFE), należy pamiętać o obowiązkowej naklejce ekologicznej Crit'Air. Brak odpowiedniej klasyfikacji na przedniej szybie może skutkować mandatem w wysokości 135 euro.

We Francji obowiązują precyzyjnie określone limity prędkości: 130 km/h na autostradach, 110 km/h na drogach ekspresowych, 80 km/h na pozostałych trasach i 50 km/h w terenie zabudowanym. W przypadku jazdy kamperem lub z przyczepą kempingową, dopuszczalne prędkości mogą być niższe. Ograniczenia są również zaostrzane w czasie deszczu lub przy innych niekorzystnych warunkach pogodowych.

Jak w większości europejskich krajów, korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy jest zabronione – wyjątek stanowią zestawy głośnomówiące. Warto jednak wiedzieć, że we Francji zakazane jest także używanie słuchawek, w tym bezprzewodowych (np. bluetooth). Naruszenie tych przepisów wiąże się z mandatem w wysokości 135 euro.

Choć od 2020 roku nie ma już obowiązku posiadania jednorazowego alkomatu w pojeździe, nadal zaleca się jego przewożenie – zwłaszcza jeśli planuje się spożycie choćby symbolicznej ilości alkoholu przed jazdą.

Niemcy

Niemcy słyną z autostrad, na których na wielu odcinkach nie obowiązują ograniczenia prędkości. Mimo tej swobody, kraj ten – podobnie jak inne w Europie – posiada własny zestaw przepisów, których kierowcy muszą przestrzegać.

Jednym z nich jest zakaz używania urządzeń wykrywających fotoradary. Jeśli korzysta się z nawigacji z funkcją informowania o lokalizacji stacjonarnych radarów, należy tę opcję wyłączyć – samo posiadanie takiego ustawienia w aktywnej formie jest niedozwolone i może skutkować mandatem.

Na wielu odcinkach niemieckich autostrad nie obowiązują limity prędkości. Informuje o tym charakterystyczny okrągły biały znak z pięcioma ukośnymi, czarnymi liniami. W takich strefach można jechać z dowolną prędkością, o ile warunki drogowe i sytuacja na trasie na to pozwalają. Warto jednak zachować czujność – szczególnie podczas wyprzedzania, ponieważ auta poruszające się z dużą prędkością mogą niespodziewanie pojawić się w lusterku.

Poruszając się po autostradzie, należy pamiętać o zasadach kultury i bezpieczeństwa jazdy. Obowiązuje ruch prawostronny – lewy pas służy wyłącznie do wyprzedzania. Manewr zmiany pasa zawsze powinien być sygnalizowany kierunkowskazem, a wyprzedzanie odbywa się wyłącznie z lewej strony. Kluczowe jest również zachowanie odpowiedniego odstępu od pojazdu jadącego z przodu – jazda "na zderzaku" jest nie tylko niebezpieczna, ale też karalna.

W wielu niemieckich miastach obowiązują tzw. strefy ekologiczne (Umweltzonen), do których mogą wjeżdżać wyłącznie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin. Wymagane jest posiadanie odpowiedniej naklejki ekologicznej (Umweltplakette) na przedniej szybie, informującej o klasie emisyjnej pojazdu.

Warto również pamiętać, że zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska i redukcji hałasu, zabronione jest niepotrzebne pozostawianie włączonego silnika na biegu jałowym – nawet na krótki czas.

Włochy

Włochy to idealny kierunek na letnią podróż samochodem – przemierzanie kraju w rytmie „La Dolce Vita” pozwala odkrywać malownicze krajobrazy, historyczne miasta i urokliwe miasteczka z dala od utartych szlaków.

Latem we Włoszech wzrasta kontrola prędkości oraz egzekwowanie opłat związanych z wjazdem do zatłoczonych centrów miast, takich jak Mediolan czy Rzym. Obowiązujące strefy niskiej emisji (ZTL – Zona a Traffico Limitato) są monitorowane za pomocą kamer, a nieuprawniony wjazd może skutkować wysokim mandatem.

Warto również zwrócić uwagę na lokalne ograniczenia w rejonach górskich – w sezonie wakacyjnym niektóre przełęcze mogą być czasowo objęte dodatkowymi regulacjami z powodu dużego natężenia ruchu.

We Włoszech obowiązują ścisłe zasady dotyczące wyprzedzania – manewr ten jest zakazany m.in. w pobliżu przejazdów kolejowych oraz w sytuacjach ograniczonej widoczności. Planując holowanie, warto pamiętać o wymiarowych ograniczeniach dla kamperów i pojazdów z przyczepami kempingowymi. Ich długość nie może przekraczać 12 metrów, wysokość – 4 metrów, a szerokość – 2,55 metra.

We Włoszech obowiązują różne limity prędkości, zależne od rodzaju drogi, po której porusza się pojazd. Wysokość mandatu za przekroczenie prędkości uzależniona jest zarówno od skali przewinienia, jak i od miejsca, w którym doszło do wykroczenia.

Warto również pamiętać, że włoskie autostrady są płatne. Opłaty można uiścić zarówno gotówką, jak i kartą kredytową w punktach poboru opłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hiszpania

Hiszpania to świetny wybór na wakacyjną podróż samochodem. Dobrze rozwinięta sieć dróg pozwala swobodnie przemieszczać się między regionami – od malowniczych tras wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego, po górskie przełęcze w Pirenejach i zielone krajobrazy Kraju Basków. W dużych miastach, takich jak Barcelona, obowiązują strefy niskiej emisji.

W samej Barcelonie obejmują one aż 95 km² powierzchni. Ograniczenia wjazdu zależą od daty rejestracji pojazdu oraz rodzaju napędu, dlatego przed podróżą warto sprawdzić, czy samochód spełnia wymagane normy.

Podróżując przez hiszpańskie tereny wiejskie, warto zwrócić szczególną uwagę na obowiązujące limity prędkości – zwłaszcza latem, gdy kontrole drogowe są częstsze, a przepisy egzekwowane bardziej rygorystycznie.

Wielka Brytania

Wielka Brytania może być jednym z większych wyzwań dla kierowców z zagranicy. W przeciwieństwie do większości europejskich krajów, ruch drogowy odbywa się tu po lewej stronie, co wymaga przestawienia się na inny sposób jazdy – zwłaszcza przy manewrach takich jak skręty czy wjazd na rondo. Warto pamiętać, że na rondach pierwszeństwo mają pojazdy nadjeżdżające z prawej strony.

W Wielkiej Brytanii ograniczenia prędkości podawane są w milach na godzinę, a nie w kilometrach, co może być mylące dla osób niezaznajomionych z brytyjskim systemem. Limity różnią się w zależności od typu pojazdu oraz rodzaju drogi. Brytyjskie przepisy dotyczące prędkości są rygorystycznie egzekwowane – na terenie całego kraju działa rozbudowany system fotoradarów, monitorujących przestrzeganie ograniczeń zarówno na autostradach, jak i drogach lokalnych.

W Wielkiej Brytanii funkcjonuje kilka płatnych odcinków dróg, z których najbardziej uczęszczane to Dartford River Crossing na autostradzie M25 oraz M6 Toll Midlands Expressway.

W Londynie i innych większych miastach obowiązują strefy niskiej emisji – LEZ (Low Emission Zone) oraz CAZ (Clean Air Zone). Nakładają one opłaty na starsze pojazdy, które nie spełniają określonych norm środowiskowych. Przed wjazdem do takiej strefy warto sprawdzić lokalne przepisy.

Austria i Szwajcaria

Austria i Szwajcaria mają jedne z najpiękniejszych dróg w Europie, co czyni je idealnymi celami podróży. Aby jednak w pełni cieszyć się wyjazdem w tamte okolice, warto wcześniej zadbać o odpowiednie przygotowanie.

W obu krajach wymagane są winiety autostradowe (naklejki potwierdzające opłatę drogową) podczas korzystania z głównych tras. Latem należy liczyć się z możliwym zatłoczeniem tuneli i przełęczy alpejskich oraz z tymczasowymi ograniczeniami wprowadzanymi ze względu na wzmożony ruch turystyczny.

W Szwajcarii obowiązują również przepisy dotyczące ograniczenia emisji hałasu w niektórych obszarach, zwłaszcza w przypadku motocykli, egzekwowane są szczególnie latem.

Limity prędkości w Austrii i Szwajcarii różnią się w zależności od kategorii drogi, dlatego Goodyear zaleca zapoznanie się z lokalnymi przepisami przed rozpoczęciem podróży.

Czy wiesz, że... w Szwajcarii ręczne mycie samochodu w niedzielę jest zakazane? Choć mało prawdopodobne, że zaplanujesz to w trakcie wakacyjnej podróży, warto znać ten przepis. Zakaz wynika z poszanowania niedzieli jako dnia odpoczynku, ale również z troski o środowisko – chodzi o ograniczenie przedostawania się detergentów do systemów kanalizacyjnych.

Inne - specyficzne przepisy drogowe w poszczególnych państwach Europy:

REKLAMA

Portugalia: holowanie pojazdu przy użyciu linki lub łańcucha jest zabronione. Dozwolony jest wyłącznie sztywny hol.

Niderlandy: od 2020 roku na wielu autostradach obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h w ciągu dnia – to element działań na rzecz redukcji emisji zanieczyszczeń.

Norwegia: światła mijania muszą być włączone przez całą dobę, nawet podczas długich, letnich dni.w

Finlandia: w przypadku potrącenia dużego zwierzęcia, np. łosia lub renifera, konieczne jest niezwłoczne zgłoszenie zdarzenia na policję.

Czechy: obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu – dopuszczalny limit to 0,0%. Dodatkowo przez cały rok należy jeździć z włączonymi światłami do jazdy dziennej.

Słowenia: światła mijania muszą być włączone przez całą dobę. Podczas jazdy autostradami i drogami ekspresowymi wymagane są winiety.

Węgry: obowiązuje zasada zerowej tolerancji wobec alkoholu – dopuszczalny limit dla kierowców to 0,0%.

Polska: każdy pojazd musi być wyposażony w gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy i kamizelkę odblaskową. Światła mijania muszą być używane przez cały rok – bez względu na pogodę i porę dnia.

Islandia: jazda poza wyznaczonymi drogami jest zabroniona, nawet jeśli teren wydaje się otwarty i łatwo dostępny.

Jeśli kraj, do którego się wybierasz, nie został uwzględniony w tym przewodniku, koniecznie sprawdź lokalne przepisy drogowe przed wyruszeniem w trasę.

[1] Informacje zawarte w tym artykule są aktualne na dzień publikacji. Przewodnik ma charakter orientacyjny i nie obejmuje wszystkich obowiązujących przepisów – powinien być traktowany jako punkt wyjścia do dalszego zapoznania się z wymaganiami obowiązującymi w poszczególnych krajach.

*****

Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 68 000 osób i wytwarza swoje produkty w 53 zakładach w 20 krajach świata.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 stopnie niepełnosprawności a zasiłki z MOPS w 2025 r. [LISTA]

Legitymowanie się określonym stopniem niepełnosprawności może niekiedy decydować o możliwości uzyskania konkretnego wsparcia w ośrodkach pomocy społecznej. Jakie zasiłki wypłaca MOPS i ile wynoszą w 2025 r.? Kto może je otrzymać? Czy w najbliższym czasie planowane są zmiany przepisów?

Gminy: Kowalski nie wybuduje domu na swojej działce. Zbliżają się odszkodowania za utratę wartości działki

Wszyscy już wiedzą, że wielu właścicieli działek budowlanych jest zagrożonych utratą ich wartości wskutek wejścia życie nowych przepisów o planach ogólnych w gminach. Od miesięcy alarmują o tym media (w tym infor.pl). Teraz oficjalnie potwierdzają to przedstawiciele gmin, którzy wiedzą najlepiej, jaki będzie skutek nowych regulacji. Gminy interesują się problemem utraty działek w kontekście konieczności wypłaty ich właścicielom odszkodowań. I pytają "Skąd mamy na to wziąć pieniądze?"

Sąd Najwyższy: K. Nawrocki +586 głosów, R. Trzaskowski -589 głosów - po ponownych przeliczeniach kart do głosowania z komisji w Warszawie, Staszowie i Magnuszewie

Sąd Najwyższy poinformował 25 czerwca 2025 r., że po ponownym przeliczeniu głosów z jednej z warszawskich komisji wyborczych stwierdzono, że na Karola Nawrockiego oddano nie 136, a 296 głosów ważnych. Natomiast Rafał Trzaskowski finalnie uzyskał 1611 głosów ważnych, a nie 1774. Podobnie było po przeliczeniach kart do głosowania z komisji w Staszowie (151 głosów przybyło K. Nawrockiemu i tyle samo ubyło R. Trzaskowskiemu) i Magnuszewie (275 głosów przybyło K. Nawrockiemu i tyle samo ubyło R. Trzaskowskiemu). W sumie po ponownym przeliczeniu głosów w tych trzech komisjach "zysk" K. Nawrockiego to 586 głosów, a "strata" R. Trzaskowskiego to 589 głosów.

Sąd Najwyższy rozstrzygnie o ważności wyborów prezydenckich 1 lipca 2025 r. [komunikat]

Sąd Najwyższy wyznaczył na 1 lipca 2025 r. jawne posiedzenie, podczas którego podejmie uchwałę w sprawie ważności wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadzonych 18 maja i 1 czerwca 2025 r. Decyzja zapadnie o godz. 13:00 w sali A.

REKLAMA

Nawet 11 200 zł dopłaty do klimatyzacji. Dla kogo i kiedy?

Przyszło lato a wraz z nim upały. Dotychczas wiele osób mogło tylko pomarzyć o klimatyzacji, jednak teraz może stać się to faktem. Dzięki dopłatom wiele osób już tego lata będzie mogło poczuć ulgę od coraz to wyższych temperatur w Polsce. Istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie do posiadania klimatyzacji, nie tylko w domu jednorodzinnym ale i w mieszkaniach. Poniżej najważniejsze zasady i informacje dotyczące programu.

Posiadanie i handel podrobionymi towarami – o kwestiach odpowiedzialności prawnej

Mimo różnorodności i szerokiej dostępności towarów, podrobione produkty, zwłaszcza luksusowych marek, cieszą się nadal ogromnym zainteresowaniem. Warto wiedzieć w jakich sytuacjach tzw. podróbka może nam przynieść odpowiedzialność karną.

NATO: Polska zyskuje na szczycie w Hadze. 5% PKB na obronność, F-35, AWACS i deklaracja Trumpa

„Jesteśmy z nimi do końca. NATO będzie silne” – powiedział prezydent USA Donald Trump, rozwiewając wątpliwości co do zaangażowania Stanów Zjednoczonych w działania Sojuszu. Ale to tylko jedna z deklaracji, jakie zapadły podczas zakończonego w środę szczytu NATO w Hadze. Polska znalazła się w centrum uwagi, a Minister Obrony Władysław Kosiniak-Kamysz mówi o „bardzo ważnych i dobrych dla Polski decyzjach”.

Dodatek za pracę na terenie wiejskim: nie tylko dla nauczycieli? Pracownicy w palcówkach zdrowia, w sklepach, na poczcie, w policji, strażacy, rolnicy, wdowy, sołtysi, pracownicy samorządu - my też chcemy!

Dodatek wiejski: nie tylko dla nauczycieli? Dodatek za pracę na terenie wiejskim ma charakter dodatku socjalnego, tak więc wiele grup podkreśla, że też chce takie świadczenie. Wystarczy 10% z podstawy wynagrodzenia. Czy o dodatek wiejski zawalczą pracownicy w palcówkach zdrowia, w sklepach, na poczcie, w policji, strażacy, rolnicy, wdowy, sołtysi, pracownicy samorządu - nie tylko nauczyciele. Rozważamy czy jest szansa na to, aby wprowadzić dodatki do wynagrodzenia, tzw. wiejskie dodatki, dla pracowników pracujących na wsiach czy w małych miasteczkach (do 5 000 mieszkańców).

REKLAMA

Klęska nauczycieli z podwyżkami. Tak jak przy zasiłku pielęgnacyjnym (215,84 zł) nie ma mechanizmu automatycznej waloryzacji

Klęska. Nie ma innego słowa na ofertę rządu podniesienia pensji nauczycieli na 2026 r. o 3%. Taką dziś propozycję podwyżek upubliczniła min. edukacji narodowej B. Nowacka. Choć nie jest to aż trudna sytuacja jak w zasiłku pielęgnacyjnym, który od 2019 r. ma całe 0% podwyżki. Co łączy pensję nauczyciela i zasiłek pielęgnacyjne 215,84 zł? W przypadku obu świadczeń ich wspólnym elementem jest brak automatycznej waloryzacji. Za każdym razem trzeba uzyskać "Tak dla podwyżek" (w praktyce od Ministra Finansów). Jak to się skończyło dla zasiłku pielęgnacyjnego wiadomo - brakiem podwyżek od wielu lat. W przypadku nauczycieli będą to symboliczne podwyżki rzędu kilku procent rocznie (3% na 2025 r. według aktualnej propozycji Ministerstwa Edukacji). Porównanie pensji nauczycieli z zasiłkiem pielęgnacyjnym jest małą prowokacją intelektualną - pokazuje minusy braku automatycznej waloryzacji.

Przy tych chorobach należy się 1878 zł miesięcznie. Wypłaty w 2025 roku

Osoby, które zostały uznane za niezdolne do pracy, mogą liczyć na wypłatę renty. Komu przysługuje renta, jakie warunki trzeba spełnić i na jakie kwoty można liczyć? Wyjaśniamy wszystko krok po kroku.

REKLAMA