REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodem na wakacje w 2025 r. Limity prędkości i specyficzne przepisy drogowe w poszczególnych państwach Europy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązki drogowe w wybranych krajach Europy_2025 - Infografika
Wakacje 2025 samochodem. Limity prędkości i specyficzne przepisy drogowe w państwach Europy
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Planujesz wakacyjną wyprawę samochodem po Europie? Nieważne, czy jedziesz dobrze znaną trasą, czy dopiero odkrywasz nowe miejsca – różne kraje mają różne zasady, a te potrafią się szybko zmieniać i mogą zaskoczyć nawet doświadczonych kierowców. Żeby zminimalizować stres, ryzyko mandatu czy wypadku, warto zajrzeć do praktycznego przewodnika przygotowanego przez Goodyear na temat europejskich zasad ruchu drogowego. Dowiesz się z niego między innymi, jakie naklejki ekologiczne wymagane są we Francji i jak nie narazić się na mandat na niemieckiej autostradzie czy w strefach ZTL we Włoszech.

Przygotuj auto

Zanim wyruszysz w trasę i zapoznasz się z przepisami obowiązującymi w poszczególnych krajach, zadbaj o odpowiednie przygotowanie samochodu do letnich wypraw. Szczególną uwagę warto poświęcić ogumieniu, bo to właśnie opony mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią i w dużym stopniu wpływają na komfort, bezpieczeństwo oraz efektywność jazdy podczas cieplejszych miesięcy. Letnie modele wyróżniają się elastycznym bieżnikiem i specjalną mieszanką gumy, która gwarantuje doskonałą przyczepność i krótką drogę hamowania – zarówno na suchych, jak i mokrych drogach.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsze przepisy obowiązujące w wybranych krajach w Europie

Poniżej znajduje się zestawienie najważniejszych przepisów drogowych obowiązujących w różnych krajach w Europie [1]. Należy pamiętać, że to na kierowcy spoczywa obowiązek sprawdzenia aktualnych zasad przed podróżą – regulacje mogą się różnić w zależności od państwa i zmieniają się nawet z sezonu na sezon.

Francja

Francja zachwyca różnorodnością krajobrazów, malowniczymi trasami, zabytkowymi regionami i pulsującymi energią miastami – to jedno z najlepszych miejsc w Europie na letnią podróż samochodem.

Planując jazdę po francuskich drogach – podobnie jak w wielu innych krajach wymienionych w tym przewodniku – należy pamiętać o obowiązkowym wyposażeniu pojazdu. W bagażniku powinny znaleźć się: kamizelka odblaskowa, trójkąt ostrzegawczy oraz nakładki na reflektory, jeśli auto ma kierownicę po prawej stronie.

Planując wjazd do francuskich stref niskiej emisji (Zones à Faibles Émissions – ZFE), należy pamiętać o obowiązkowej naklejce ekologicznej Crit'Air. Brak odpowiedniej klasyfikacji na przedniej szybie może skutkować mandatem w wysokości 135 euro.

We Francji obowiązują precyzyjnie określone limity prędkości: 130 km/h na autostradach, 110 km/h na drogach ekspresowych, 80 km/h na pozostałych trasach i 50 km/h w terenie zabudowanym. W przypadku jazdy kamperem lub z przyczepą kempingową, dopuszczalne prędkości mogą być niższe. Ograniczenia są również zaostrzane w czasie deszczu lub przy innych niekorzystnych warunkach pogodowych.

Jak w większości europejskich krajów, korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy jest zabronione – wyjątek stanowią zestawy głośnomówiące. Warto jednak wiedzieć, że we Francji zakazane jest także używanie słuchawek, w tym bezprzewodowych (np. bluetooth). Naruszenie tych przepisów wiąże się z mandatem w wysokości 135 euro.

Choć od 2020 roku nie ma już obowiązku posiadania jednorazowego alkomatu w pojeździe, nadal zaleca się jego przewożenie – zwłaszcza jeśli planuje się spożycie choćby symbolicznej ilości alkoholu przed jazdą.

Niemcy

Niemcy słyną z autostrad, na których na wielu odcinkach nie obowiązują ograniczenia prędkości. Mimo tej swobody, kraj ten – podobnie jak inne w Europie – posiada własny zestaw przepisów, których kierowcy muszą przestrzegać.

Jednym z nich jest zakaz używania urządzeń wykrywających fotoradary. Jeśli korzysta się z nawigacji z funkcją informowania o lokalizacji stacjonarnych radarów, należy tę opcję wyłączyć – samo posiadanie takiego ustawienia w aktywnej formie jest niedozwolone i może skutkować mandatem.

Na wielu odcinkach niemieckich autostrad nie obowiązują limity prędkości. Informuje o tym charakterystyczny okrągły biały znak z pięcioma ukośnymi, czarnymi liniami. W takich strefach można jechać z dowolną prędkością, o ile warunki drogowe i sytuacja na trasie na to pozwalają. Warto jednak zachować czujność – szczególnie podczas wyprzedzania, ponieważ auta poruszające się z dużą prędkością mogą niespodziewanie pojawić się w lusterku.

Poruszając się po autostradzie, należy pamiętać o zasadach kultury i bezpieczeństwa jazdy. Obowiązuje ruch prawostronny – lewy pas służy wyłącznie do wyprzedzania. Manewr zmiany pasa zawsze powinien być sygnalizowany kierunkowskazem, a wyprzedzanie odbywa się wyłącznie z lewej strony. Kluczowe jest również zachowanie odpowiedniego odstępu od pojazdu jadącego z przodu – jazda "na zderzaku" jest nie tylko niebezpieczna, ale też karalna.

W wielu niemieckich miastach obowiązują tzw. strefy ekologiczne (Umweltzonen), do których mogą wjeżdżać wyłącznie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin. Wymagane jest posiadanie odpowiedniej naklejki ekologicznej (Umweltplakette) na przedniej szybie, informującej o klasie emisyjnej pojazdu.

Warto również pamiętać, że zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska i redukcji hałasu, zabronione jest niepotrzebne pozostawianie włączonego silnika na biegu jałowym – nawet na krótki czas.

REKLAMA

Włochy

Włochy to idealny kierunek na letnią podróż samochodem – przemierzanie kraju w rytmie „La Dolce Vita” pozwala odkrywać malownicze krajobrazy, historyczne miasta i urokliwe miasteczka z dala od utartych szlaków.

Latem we Włoszech wzrasta kontrola prędkości oraz egzekwowanie opłat związanych z wjazdem do zatłoczonych centrów miast, takich jak Mediolan czy Rzym. Obowiązujące strefy niskiej emisji (ZTL – Zona a Traffico Limitato) są monitorowane za pomocą kamer, a nieuprawniony wjazd może skutkować wysokim mandatem.

Warto również zwrócić uwagę na lokalne ograniczenia w rejonach górskich – w sezonie wakacyjnym niektóre przełęcze mogą być czasowo objęte dodatkowymi regulacjami z powodu dużego natężenia ruchu.

We Włoszech obowiązują ścisłe zasady dotyczące wyprzedzania – manewr ten jest zakazany m.in. w pobliżu przejazdów kolejowych oraz w sytuacjach ograniczonej widoczności. Planując holowanie, warto pamiętać o wymiarowych ograniczeniach dla kamperów i pojazdów z przyczepami kempingowymi. Ich długość nie może przekraczać 12 metrów, wysokość – 4 metrów, a szerokość – 2,55 metra.

We Włoszech obowiązują różne limity prędkości, zależne od rodzaju drogi, po której porusza się pojazd. Wysokość mandatu za przekroczenie prędkości uzależniona jest zarówno od skali przewinienia, jak i od miejsca, w którym doszło do wykroczenia.

Warto również pamiętać, że włoskie autostrady są płatne. Opłaty można uiścić zarówno gotówką, jak i kartą kredytową w punktach poboru opłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hiszpania

Hiszpania to świetny wybór na wakacyjną podróż samochodem. Dobrze rozwinięta sieć dróg pozwala swobodnie przemieszczać się między regionami – od malowniczych tras wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego, po górskie przełęcze w Pirenejach i zielone krajobrazy Kraju Basków. W dużych miastach, takich jak Barcelona, obowiązują strefy niskiej emisji.

W samej Barcelonie obejmują one aż 95 km² powierzchni. Ograniczenia wjazdu zależą od daty rejestracji pojazdu oraz rodzaju napędu, dlatego przed podróżą warto sprawdzić, czy samochód spełnia wymagane normy.

Podróżując przez hiszpańskie tereny wiejskie, warto zwrócić szczególną uwagę na obowiązujące limity prędkości – zwłaszcza latem, gdy kontrole drogowe są częstsze, a przepisy egzekwowane bardziej rygorystycznie.

Wielka Brytania

Wielka Brytania może być jednym z większych wyzwań dla kierowców z zagranicy. W przeciwieństwie do większości europejskich krajów, ruch drogowy odbywa się tu po lewej stronie, co wymaga przestawienia się na inny sposób jazdy – zwłaszcza przy manewrach takich jak skręty czy wjazd na rondo. Warto pamiętać, że na rondach pierwszeństwo mają pojazdy nadjeżdżające z prawej strony.

W Wielkiej Brytanii ograniczenia prędkości podawane są w milach na godzinę, a nie w kilometrach, co może być mylące dla osób niezaznajomionych z brytyjskim systemem. Limity różnią się w zależności od typu pojazdu oraz rodzaju drogi. Brytyjskie przepisy dotyczące prędkości są rygorystycznie egzekwowane – na terenie całego kraju działa rozbudowany system fotoradarów, monitorujących przestrzeganie ograniczeń zarówno na autostradach, jak i drogach lokalnych.

W Wielkiej Brytanii funkcjonuje kilka płatnych odcinków dróg, z których najbardziej uczęszczane to Dartford River Crossing na autostradzie M25 oraz M6 Toll Midlands Expressway.

W Londynie i innych większych miastach obowiązują strefy niskiej emisji – LEZ (Low Emission Zone) oraz CAZ (Clean Air Zone). Nakładają one opłaty na starsze pojazdy, które nie spełniają określonych norm środowiskowych. Przed wjazdem do takiej strefy warto sprawdzić lokalne przepisy.

Austria i Szwajcaria

Austria i Szwajcaria mają jedne z najpiękniejszych dróg w Europie, co czyni je idealnymi celami podróży. Aby jednak w pełni cieszyć się wyjazdem w tamte okolice, warto wcześniej zadbać o odpowiednie przygotowanie.

W obu krajach wymagane są winiety autostradowe (naklejki potwierdzające opłatę drogową) podczas korzystania z głównych tras. Latem należy liczyć się z możliwym zatłoczeniem tuneli i przełęczy alpejskich oraz z tymczasowymi ograniczeniami wprowadzanymi ze względu na wzmożony ruch turystyczny.

W Szwajcarii obowiązują również przepisy dotyczące ograniczenia emisji hałasu w niektórych obszarach, zwłaszcza w przypadku motocykli, egzekwowane są szczególnie latem.

Limity prędkości w Austrii i Szwajcarii różnią się w zależności od kategorii drogi, dlatego Goodyear zaleca zapoznanie się z lokalnymi przepisami przed rozpoczęciem podróży.

Czy wiesz, że... w Szwajcarii ręczne mycie samochodu w niedzielę jest zakazane? Choć mało prawdopodobne, że zaplanujesz to w trakcie wakacyjnej podróży, warto znać ten przepis. Zakaz wynika z poszanowania niedzieli jako dnia odpoczynku, ale również z troski o środowisko – chodzi o ograniczenie przedostawania się detergentów do systemów kanalizacyjnych.

Inne - specyficzne przepisy drogowe w poszczególnych państwach Europy:

Portugalia: holowanie pojazdu przy użyciu linki lub łańcucha jest zabronione. Dozwolony jest wyłącznie sztywny hol.

Niderlandy: od 2020 roku na wielu autostradach obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h w ciągu dnia – to element działań na rzecz redukcji emisji zanieczyszczeń.

Norwegia: światła mijania muszą być włączone przez całą dobę, nawet podczas długich, letnich dni.w

Finlandia: w przypadku potrącenia dużego zwierzęcia, np. łosia lub renifera, konieczne jest niezwłoczne zgłoszenie zdarzenia na policję.

Czechy: obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu – dopuszczalny limit to 0,0%. Dodatkowo przez cały rok należy jeździć z włączonymi światłami do jazdy dziennej.

Słowenia: światła mijania muszą być włączone przez całą dobę. Podczas jazdy autostradami i drogami ekspresowymi wymagane są winiety.

Węgry: obowiązuje zasada zerowej tolerancji wobec alkoholu – dopuszczalny limit dla kierowców to 0,0%.

Polska: każdy pojazd musi być wyposażony w gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy i kamizelkę odblaskową. Światła mijania muszą być używane przez cały rok – bez względu na pogodę i porę dnia.

Islandia: jazda poza wyznaczonymi drogami jest zabroniona, nawet jeśli teren wydaje się otwarty i łatwo dostępny.

Jeśli kraj, do którego się wybierasz, nie został uwzględniony w tym przewodniku, koniecznie sprawdź lokalne przepisy drogowe przed wyruszeniem w trasę.

[1] Informacje zawarte w tym artykule są aktualne na dzień publikacji. Przewodnik ma charakter orientacyjny i nie obejmuje wszystkich obowiązujących przepisów – powinien być traktowany jako punkt wyjścia do dalszego zapoznania się z wymaganiami obowiązującymi w poszczególnych krajach.

*****

Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 68 000 osób i wytwarza swoje produkty w 53 zakładach w 20 krajach świata.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

Rozczarowanie w Sejmie. Kierowcy nie dostaną ulgi od składki OC

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

REKLAMA

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

Nowelizacja kodeksu pracy: Nie jest prosto na nowo przeliczyć staż. Dłuższe urlopy, wyższe odprawy, awans. Wszystko zależy od ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

REKLAMA

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA