REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić średnie miesięczne wynagrodzenie pracownika dla sądu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W sytuacji gdy pracodawca i zwolniony pracownik spotykają się w sądzie pracy, często wymagane jest dostarczenie zaświadczenia o średnim miesięcznym wynagrodzeniu pracownika liczonym jak ekwiwalent za urlop. Pracodawcy niejednokrotnie mają problem z jego wystawieniem.
Średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop wysokością odpowiada podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop. Oblicza się je zgodnie z regułami określonymi w par. 14-17 rozporządzenia z 8 stycznia 1997r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop – uchwała SN z 9 maja 2000 r. (III ZP 12/00, OSNP z 2000 r. nr 22, poz. 806).

Czego się nie wlicza

Ustala się je z wyłączeniem:
• jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie,
• wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,
• gratyfikacji (nagród) jubileuszowych,
• wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, a także za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
• ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,
• dodatkowego wynagrodzenia radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego,
• wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby,
• nagród z zakładowego funduszu nagród, dodatkowego wynagrodzenia rocznego, należności przysługujących z tytułu udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej,
• odpraw emerytalnych lub rentowych albo innych odpraw pieniężnych,
• wynagrodzenia i odszkodowania przysługującego w razie rozwiązania stosunku pracy.

Samo wynagrodzenie

Mechanizm obliczania średniego miesięcznego wynagrodzenia pracownika zależy od tego, jakie składniki wynagrodzenia przysługiwały mu w trakcie zatrudnienia.
Najprostszy jest w sytuacji, gdy pracownik wynagradzany był w stałej stawce miesięcznej i nie otrzymywał żadnych dodatkowych elementów pensji. W takim przypadku składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości należy uwzględnić w wysokości należnej pracownikowi w miesiącu rozwiązania umowy o pracę.
Nie ma przy tym żadnego znaczenia fakt, że np. w miesiącu poprzedzającym miesiąc rozwiązania umowy o pracę składniki te przysługiwały pracownikowi w innej wysokości (przykład 1).

Wynagrodzenie zmienne

Jeżeli pracownik otrzymywał wynagrodzenie zmienne, określone stawką godzinową, prowizyjną lub akordową, lub gdy otrzymywał o­n inne ruchome składniki wynagrodzenia, wówczas sposób ustalenia średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop przedstawia się odmiennie.
Składniki wynagrodzenia przysługujące mu za okresy nie dłuższe niż jeden miesiąc, występujące w zmiennej wysokości, uzyskane w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę, należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z okresu tych 3 miesięcy (przykład 2).
Nieco inaczej przedstawia się ustalenie średniego miesięcznego wynagrodzenia, w sytuacji gdy pracownik otrzymywał zarówno wynagrodzenie ustalone w stałej stawce miesięcznej, jak i wynagrodzenie zmienne. W takiej sytuacji należy zsumować element stały pensji z przeciętnym wynagrodzeniem z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę (przykład 3).
Zmienne składniki wynagrodzenia należy uwzględnić w średniej wysokości wypłaconej (a nie należnej) pracownikowi w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (przykład 4).
Jeżeli pracownikowi przysługiwały premie kwartalne albo półroczne, wówczas należy uwzględnić tylko te składniki, które zostały mu wypłacone przez 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu w średniej wysokości z tego okresu.

3 KROKI
Jak ustalić średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop
Umowę o pracę rozwiązano 30 kwietnia 2006 roku. Wynagrodzenie składało się z płacy zasadniczej 1850,00 zł miesięcznie oraz premii kwartalnych. Podczas 12 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy pracownik otrzymał premie: 700,00 zł, 650,00 zł, 720,00 zł, 690,00 zł.
1 Sumujemy premie kwartalne, otrzymane przez pracownika w okresie 12 miesięcy:
700,00 zł + 650,00 zł + 720,00 zł + 690,00 zł = 2760,00 zł.
2 Ustalamy średnią wysokość premii z tego okresu:
2760,00 zł : 12 miesięcy = 230,00 zł.
3 Sumujemy stałe i zmienne składniki wynagrodzenia:
1850,00 zł + 230,00 zł = 2080,00 zł.

PRZYKŁAD 1
30 kwietnia 2006 roku została rozwiązana z pracownikiem umowa o pracę. Z dniem 1 kwietnia 2006 roku na mocy porozumienia stron uległa zmniejszeniu płaca zasadnicza pracownika z kwoty 3000 zł na kwotę 2000 zł.
Ponieważ w dniu rozwiązania stosunku pracy pracownik miał prawo do wynagrodzenia w wysokości 2000 zł, stanowi o­no podstawę obliczenia ekwiwalentu za urlop, a tym samym jest kwotą średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop.

PRZYKŁAD 2

Pracownik otrzymywał wynagrodzenie określone stawką godzinową 15,00 zł, a umowa o pracę uległa rozwiązaniu 30 kwietnia 2006 roku.
Do ustalenia średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop należy tu przyjąć wynagrodzenie uzyskane przez pracownika w marcu, lutym i styczniu 2006 roku.
Wynagrodzenie pracownika uzyskane w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy:
• marzec 2006 roku – 15,00 zł za godz. x 184 godziny = 2760,00 zł,
• luty 2006 roku – 15,00 zł za godz. x 160 godzin = 2400,00 zł,
• styczeń 2006 roku – 15,00 zł za godz. x 176 godzin = 2640,00 zł.

Ustalamy średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop:
• sumujemy wynagrodzenia z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę: 2760,00 zł + 2400,00 zł + 2640,00 zł = 7800,00 zł,
• obliczamy przeciętne wynagrodzenie z okresu tych 3 miesięcy: 7800,00 zł: 3 = 2600,00 zł.
Zatem średnie miesięczne wynagrodzenie tego pracownika wyniosło 2600,00 zł.

PRZYKŁAD 3

Umowa pracownika uległa rozwiązaniu 30 kwietnia 2006r. W trakcie zatrudnienia przysługiwało mu stałe wynagrodzenie miesięczne w kwocie 2300,00 zł, a oprócz tego zmienna premia miesięczna.
W okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę, otrzymał o­n następujące premie:
• marzec 2006 roku – 400,00 zł,
• luty 2006 roku – 350,00 zł,
• styczeń 2006 roku – 380,00 zł.

Ustalamy średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop:
• sumujemy premie z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę:
400,00 zł + 350,00 zł + 380,00 zł = 1130,00 zł,
• obliczamy przeciętne wynagrodzenie z okresu tych 3 miesięcy:
1130,00 zł : 3 = 376,67 zł,
• sumujemy stałe i zmienne składniki wynagrodzenia:
2300,00 zł + 376,67 zł = 2676,67 zł.
Średnie miesięczne wynagrodzenie tego pracownika wyniosło 2676,67 zł.

PRZYKŁAD 4

Umowa o pracę z pracownikiem uległa rozwiązaniu 30 kwietnia 2006 roku. Wynagrodzenie tego pracownika płacone było z dołu 10 dnia każdego miesiąca.
W celu ustalenia średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone:
• w marcu 2006 roku za luty 2006 roku,
• w lutym 2006 roku za styczeń 2006 roku,
• w styczniu 2006 roku za grudzień 2005 roku.

Podstawa prawna
• Par. 14-17 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14 z późn. zm.).

Dorota Twardo
Specjalista ds. kadr i płac, Biuro Usług Audytorskich i Księgowych Lidmar
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

Nawet 30 tys. zł kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach

Zostaną wprowadzone wyższe kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach. Tak zakłada projekt autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z propozycją górna granica grzywny za sprowadzenie zagrożenia pożarowego wzrośnie z 5 do 30 tys. zł; mandaty za wykroczenia wzrosną z 500 zł do 5 tys. zł.

Trzynastki za 2025 r. pewne już jesienią? Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu do 15 czerwca 2025 r.

W maju 2025 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało o rozpoczęciu prac nad nowelizacją ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu 15 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Co z 800 plus gdy matka nie-Polka, ojciec nie-Polak a dziecko Polak bądź Polka?

Co z 800 plus gdy matka nie-Polka, ojciec nie-Polak a dziecko Polak bądź Polka? Takie prawne wątpliwości powstają, ale w rzeczywistości rozwiewa jest ustawa, jak i praktyka jak i orzecznictwo sądowe.

Karol Nawrocki składa deklarację: Rząd może na mnie liczyć, chodzi o 60 tys. zł rocznie

Karol Nawrocki powiedział, że rząd może liczyć na niego w kwestii podpisania ustawy wprowadzającej kwotę wolną od podatku na poziomie 60 tys. zł rocznie. Zapewnił też, że Pałac Prezydencki będzie otwarty dla wszystkich środowisk.

Koniec z pozwoleniami na budowę. Rząd podjął ważną decyzję

Buduj bez pozwolenia! Rząd właśnie przyjął przełomową nowelizację prawa budowlanego, która znacząco upraszcza formalności. Przydomowe schrony, tarasy, boiska, a nawet baseny – wiele z tych inwestycji zrealizujesz teraz bez zbędnych papierów. Sprawdź, co się zmienia i kogo obejmą nowe ułatwienia.

W czerwcu 2025 r. ważne zmiany dla osób z niepełnosprawnościami [LISTA]

W tym miesiącu wchodzi w życie kilka istotnych nowości dla osób z niepełnosprawnościami. Kogo dotyczą? Co z orzeczeniami? Oto zestawienie najważniejszych zmian!

REKLAMA

800 plus dla obywateli Ukrainy – zmiany od czerwca 2025 r. Nowy warunek i terminy wypłaty. Jak ZUS sprawdza, czy dziecko chodzi do przedszkola lub szkoły?

Od czerwca 2025 roku obywatele Ukrainy, którzy przyjechali do Polski w związku z działaniami wojennymi na terytorium swojego kraju (posiadający status UKR), będę otrzymywać świadczenia wychowawcze w dwóch terminach czyli 22 i 24 dnia miesiąca - o ile ich dzieci uczęszczają do polskiej szkoły lub przedszkola. ZUS wprowadza te terminy, ponieważ 1 czerwca br. weszła w życie ustawa z 15 maja 2024 r., która zmienia warunki przyznawania i wypłaty tego świadczenia dla obywateli Ukrainy.

W Sejmie [11.06.2025]: wotum zaufania – aspekty prawne

Wotum zaufania to jeden z kluczowych instrumentów kontroli parlamentarnej nad władzą wykonawczą w polskim systemie politycznym. Mechanizm ten jest głęboko zakorzeniony w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA