REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić średnie miesięczne wynagrodzenie pracownika dla sądu

REKLAMA

W sytuacji gdy pracodawca i zwolniony pracownik spotykają się w sądzie pracy, często wymagane jest dostarczenie zaświadczenia o średnim miesięcznym wynagrodzeniu pracownika liczonym jak ekwiwalent za urlop. Pracodawcy niejednokrotnie mają problem z jego wystawieniem.
Średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop wysokością odpowiada podstawie wymiaru ekwiwalentu za urlop. Oblicza się je zgodnie z regułami określonymi w par. 14-17 rozporządzenia z 8 stycznia 1997r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop – uchwała SN z 9 maja 2000 r. (III ZP 12/00, OSNP z 2000 r. nr 22, poz. 806).

Czego się nie wlicza

Ustala się je z wyłączeniem:
• jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie,
• wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,
• gratyfikacji (nagród) jubileuszowych,
• wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, a także za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
• ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,
• dodatkowego wynagrodzenia radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego,
• wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby,
• nagród z zakładowego funduszu nagród, dodatkowego wynagrodzenia rocznego, należności przysługujących z tytułu udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej,
• odpraw emerytalnych lub rentowych albo innych odpraw pieniężnych,
• wynagrodzenia i odszkodowania przysługującego w razie rozwiązania stosunku pracy.

Samo wynagrodzenie

Mechanizm obliczania średniego miesięcznego wynagrodzenia pracownika zależy od tego, jakie składniki wynagrodzenia przysługiwały mu w trakcie zatrudnienia.
Najprostszy jest w sytuacji, gdy pracownik wynagradzany był w stałej stawce miesięcznej i nie otrzymywał żadnych dodatkowych elementów pensji. W takim przypadku składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości należy uwzględnić w wysokości należnej pracownikowi w miesiącu rozwiązania umowy o pracę.
Nie ma przy tym żadnego znaczenia fakt, że np. w miesiącu poprzedzającym miesiąc rozwiązania umowy o pracę składniki te przysługiwały pracownikowi w innej wysokości (przykład 1).

Wynagrodzenie zmienne

Jeżeli pracownik otrzymywał wynagrodzenie zmienne, określone stawką godzinową, prowizyjną lub akordową, lub gdy otrzymywał o­n inne ruchome składniki wynagrodzenia, wówczas sposób ustalenia średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop przedstawia się odmiennie.
Składniki wynagrodzenia przysługujące mu za okresy nie dłuższe niż jeden miesiąc, występujące w zmiennej wysokości, uzyskane w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę, należy uwzględnić w przeciętnej wysokości z okresu tych 3 miesięcy (przykład 2).
Nieco inaczej przedstawia się ustalenie średniego miesięcznego wynagrodzenia, w sytuacji gdy pracownik otrzymywał zarówno wynagrodzenie ustalone w stałej stawce miesięcznej, jak i wynagrodzenie zmienne. W takiej sytuacji należy zsumować element stały pensji z przeciętnym wynagrodzeniem z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę (przykład 3).
Zmienne składniki wynagrodzenia należy uwzględnić w średniej wysokości wypłaconej (a nie należnej) pracownikowi w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu (przykład 4).
Jeżeli pracownikowi przysługiwały premie kwartalne albo półroczne, wówczas należy uwzględnić tylko te składniki, które zostały mu wypłacone przez 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc nabycia prawa do ekwiwalentu w średniej wysokości z tego okresu.

3 KROKI
Jak ustalić średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop
Umowę o pracę rozwiązano 30 kwietnia 2006 roku. Wynagrodzenie składało się z płacy zasadniczej 1850,00 zł miesięcznie oraz premii kwartalnych. Podczas 12 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy pracownik otrzymał premie: 700,00 zł, 650,00 zł, 720,00 zł, 690,00 zł.
1 Sumujemy premie kwartalne, otrzymane przez pracownika w okresie 12 miesięcy:
700,00 zł + 650,00 zł + 720,00 zł + 690,00 zł = 2760,00 zł.
2 Ustalamy średnią wysokość premii z tego okresu:
2760,00 zł : 12 miesięcy = 230,00 zł.
3 Sumujemy stałe i zmienne składniki wynagrodzenia:
1850,00 zł + 230,00 zł = 2080,00 zł.

PRZYKŁAD 1
30 kwietnia 2006 roku została rozwiązana z pracownikiem umowa o pracę. Z dniem 1 kwietnia 2006 roku na mocy porozumienia stron uległa zmniejszeniu płaca zasadnicza pracownika z kwoty 3000 zł na kwotę 2000 zł.
Ponieważ w dniu rozwiązania stosunku pracy pracownik miał prawo do wynagrodzenia w wysokości 2000 zł, stanowi o­no podstawę obliczenia ekwiwalentu za urlop, a tym samym jest kwotą średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop.

PRZYKŁAD 2

Pracownik otrzymywał wynagrodzenie określone stawką godzinową 15,00 zł, a umowa o pracę uległa rozwiązaniu 30 kwietnia 2006 roku.
Do ustalenia średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop należy tu przyjąć wynagrodzenie uzyskane przez pracownika w marcu, lutym i styczniu 2006 roku.
Wynagrodzenie pracownika uzyskane w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy:
• marzec 2006 roku – 15,00 zł za godz. x 184 godziny = 2760,00 zł,
• luty 2006 roku – 15,00 zł za godz. x 160 godzin = 2400,00 zł,
• styczeń 2006 roku – 15,00 zł za godz. x 176 godzin = 2640,00 zł.

Ustalamy średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop:
• sumujemy wynagrodzenia z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę: 2760,00 zł + 2400,00 zł + 2640,00 zł = 7800,00 zł,
• obliczamy przeciętne wynagrodzenie z okresu tych 3 miesięcy: 7800,00 zł: 3 = 2600,00 zł.
Zatem średnie miesięczne wynagrodzenie tego pracownika wyniosło 2600,00 zł.

PRZYKŁAD 3

Umowa pracownika uległa rozwiązaniu 30 kwietnia 2006r. W trakcie zatrudnienia przysługiwało mu stałe wynagrodzenie miesięczne w kwocie 2300,00 zł, a oprócz tego zmienna premia miesięczna.
W okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę, otrzymał o­n następujące premie:
• marzec 2006 roku – 400,00 zł,
• luty 2006 roku – 350,00 zł,
• styczeń 2006 roku – 380,00 zł.

Ustalamy średnie miesięczne wynagrodzenie liczone jak ekwiwalent za urlop:
• sumujemy premie z 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę:
400,00 zł + 350,00 zł + 380,00 zł = 1130,00 zł,
• obliczamy przeciętne wynagrodzenie z okresu tych 3 miesięcy:
1130,00 zł : 3 = 376,67 zł,
• sumujemy stałe i zmienne składniki wynagrodzenia:
2300,00 zł + 376,67 zł = 2676,67 zł.
Średnie miesięczne wynagrodzenie tego pracownika wyniosło 2676,67 zł.

PRZYKŁAD 4

Umowa o pracę z pracownikiem uległa rozwiązaniu 30 kwietnia 2006 roku. Wynagrodzenie tego pracownika płacone było z dołu 10 dnia każdego miesiąca.
W celu ustalenia średniego miesięcznego wynagrodzenia liczonego jak ekwiwalent za urlop należy uwzględnić wynagrodzenie wypłacone:
• w marcu 2006 roku za luty 2006 roku,
• w lutym 2006 roku za styczeń 2006 roku,
• w styczniu 2006 roku za grudzień 2005 roku.

Podstawa prawna
• Par. 14-17 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. nr 2, poz. 14 z późn. zm.).

Dorota Twardo
Specjalista ds. kadr i płac, Biuro Usług Audytorskich i Księgowych Lidmar
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

REKLAMA

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA