REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy najbliższa rodzina nie płaci podatku od spadków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Syguła
Po spełnieniu odpowiednich warunków rodzina jest zwolniona z podatku od spadku.
Po spełnieniu odpowiednich warunków rodzina jest zwolniona z podatku od spadku.

REKLAMA

REKLAMA

Co prawda obecnie najbliższa rodzina jest zwolniona z podatku od spadków i darowizn - nadal jednak musi zgłosić się do urzędu- bez tego zwolnienie przepadnie.

Nabycie spadku przez najbliższych członków rodziny po 1 stycznia 2007 r.

REKLAMA

REKLAMA

I. Uwagi ogólne

Od podatku od spadków zwolnione jest nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych (np. mieszkanie, pieniądze, akcje) w drodze dziedziczenia przez najbliższych członków rodziny, czyli:

  • małżonka,
  • zstępnych (syna, córkę, wnuki),
  • wstępnych (ojca, matkę, dziadków),
  • pasierba,
  • rodzeństwo,
  • ojczyma,
  • macochę,

jeżeli zgłoszą oni ten fakt właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku

REKLAMA

Termin został wydłużony dla spadków (i darowizn) w przypadku, których obowiązek podatkowy powstał po 31 grudnia 2008 r. Oznacza to, że dla spraw spadkowych, w których postanowienie o stwierdzeniu nabyciu spadku zapadło przed tą datą  termin wynosił 1 miesiąc i już upłynął.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga!

Jeżeli nie złożysz zgłoszenia w ciągu miesiąca od dnia uprawomocnienia się stwierdzenia nabycia spadku - nabyte przez Ciebie rzeczy i prawa majątkowe zostaną opodatkowane na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Powyższy termin nie podlega przywróceniu.

Powyższe zwolnienie dotyczy spadków nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. (decydujące znaczenie ma data śmierci spadkodawcy, a nie wydania postanowienia przez sąd).

II. Pobierz aktualny formularz

Druk zgłoszenia SD-Z2 dostępny jest na stronach internetowych(link prowadzi do wersji interaktywnej) oraz w siedzibie każdego urzędu skarbowego.

Druk SD-Z1 stracił ważność po 31.12.2009r.

III. Wypełnij formularz – to łatwiejsze niż Ci się wydaje

Zapoznaj się dokładnie z formularzem i postaraj się go czytelnie wypełnić stosując się do przestawionego wzoru.

Wzór wypełnionego zgłoszenia SD-Z1 - Druk nieaktualny - większość założeń jednak się nie zmieniła.

Ustawodawca nie przewidział załączników do zgłoszenia SD-Z1 dla pozostałych spadkobierców, dlatego każdy z nich jest obowiązany do złożenia oddzielnego zgłoszenia.

Zobacz: Który urząd skarbowy jest właściwy dla deklaracji SD-Z2

IV. Sprawdź, czy nie popełniłeś błędów

Najczęściej popełniane błędy podczas wypełniania formularza to:

  • wpisanie w pozycji nr 1 NIP-u zmarłego, zamiast spadkobiercy,
  • wpisanie w pozycji nr 4 wpisana daty wypełnienia zgłoszenia, a nie daty uprawomocnienia się postanowienia stwierdzającego nabycie spadku,
  • brak wypełnienia wszystkich pól w części B (Twoich danych) i w części C (danych osoby zmarłej),
  • podanie w części F wielkości rzeczy i praw majątkowych, które przysługiwały zmarłemu, a nie nabytych przez Ciebie (np. po śmieci ojca w skład spadku wszedł udział ½ części w lokalu mieszkalnym, który dziedziczysz Ty oraz Twoja mama po ½ części. Wobec powyższego, Twój udział w nabytej nieruchomości wynosi ¼ części (½ z ½) i taką też wartość wpisujesz w polu nr 48 zgłoszenia),
  • niewpisanie w części F miejsca położenia nabytych rzeczy i ich wartości – którą Ty otrzymałeś,
  • brak zaznaczenia w części G, kim jesteś w stosunku do zmarłego (np. jeżeli jesteś córką zaznaczasz – zstępny, jeżeli matką zaznaczasz – wstępny),
  • brak podpisu w pozycji nr 89.

V. Nie dołączaj do zgłoszenia żadnych dokumentów

W przypadku nabycia spadku do zgłoszenia SD-Z2 nie dołączasz żadnych dokumentów.

Artykuł 17a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że podatnicy muszą dostarczyć dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania, ale wyłącznie w przypadku składania w urzędzie skarbowym zeznania podatkowego o nabyciu praw lub rzeczy majątkowych (SD-3)

Ustawodawca wprowadzając dwa różne formularze do ustawy:

1) zgłoszenie podatkowe SD-Z2,

2) zeznanie podatkowe SD-3,

zawęził obowiązek przedstawiania w urzędzie skarbowym dowodów mających wpływ na podstawę opodatkowania do osób, które składają zeznanie.

Spadkobiercy, którzy zgłaszają jedynie fakt nabycia spadku na SD-Z2 nie muszą wraz z nim składać w urzędzie żadnych dokumentów.

Artykuł 84 Ordynacji podatkowej stanowi, że sądy są obowiązane sporządzać i przekazywać właściwym organom podatkowym informacje wynikające ze zdarzeń prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązania podatkowego.
Sądy przekazują organowi podatkowemu w terminie do dnia 15 każdego miesiąca odpisy postanowień o stwierdzeniu nabycia spadku.

VI. Złóż wypełniony formularz w urzędzie skarbowym

Samo wypełnienie formularza nie wystarcza, musisz je złożyć w urzędzie.

 Pamiętaj, weź potwierdzenie złożenia zgłoszenia, na wypadek ewentualnych sporów.

Organ podatkowy właściwy do złożenia zgłoszenia uzależniony jest od składników spadku. I tak jeżeli:

  • przedmiotem spadku są nieruchomości położone w terytorialnym zasięgu działania jednego naczelnika urzędu skarbowego - urząd skarbowy właściwy według miejsca położenia nieruchomości
  • przedmiotem nabycia są nieruchomości lub prawa majątkowe i jednocześnie inne prawa majątkowe lub rzeczy ruchome, a nieruchomości są położone w terytorialnym zasięgu działania jednego naczelnika urzędu skarbowego - urząd skarbowy właściwy według miejsca położenia nieruchomości

W pozostałych przypadkach zeznanie składamy według ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Przykłady – miejsce złożenia zeznania


Przykład 1

Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Gnieźnie.

Przykład 2

Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Przemyślu.

Przykład 3

Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu i samochód, który aktualnie znajduje się w Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Przemyślu.

Przykład 4

Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu i Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Gnieźnie

Uwaga!

Zgłoszenie możesz wysłać pocztą (wówczas o dotrzymaniu miesięcznego terminu decydować będzie data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym).

Jeżeli złożysz zgłoszenie (lub je prześlesz) do niewłaściwego urzędu skarbowego, organ podatkowy niezwłocznie przekaże go organowi właściwemu, zawiadamiając Cię o tym.

VII. Kiedy nie musisz wypełniać i składać zgłoszenia

Zsumuj wartość spadku z rzeczami oraz prawami majątkowymi nabytymi wcześniej od spadkodawcy w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku. Jeżeli nie przekracza ona 9637 zł nie musisz zgłaszać tego nabycia w urzędzie skarbowym.

Zobacz serwis: Podatek od spadku

Leszek Syguła

ekspert podatkowy, prawnik,

doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Łatwiej kupić i sprzedać mieszkanie po zadłużonej osobie[nowelizacja]

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

REKLAMA

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

REKLAMA