REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Podatki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wypłata rekompensaty z tytułu rozwiązania umowy o pracę na podstawie pozasądowego porozumienia stron stanowi przychód do opodatkowania – indywidualne stanowisko fiskusa

Rekompensata pieniężna wypłacona pracownikowi przez pracodawcę na podstawie pozasądowego porozumienia stron nie jest odszkodowaniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 i pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie korzysta ze zwolnienia z podatku – tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 6 grudnia 2010 r. (nr IPPB2/415-770/10-4/AS).

Jak rozwiązać umowę najmu lokalu? - krok po kroku

Prowadzenie działalności gospodarczej często związane jest z zawieraniem umowy najmu lokalu. Co zrobić, gdy lokal, na który się zdecydowaliśmy nie spełnia naszych oczekiwań? W jaki sposób możemy doprowadzić do rozwiązania stosunku najmu? Przeczytaj porady eksperta.

Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku

Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.

Mniejsze wpływy z podatku od nieruchomości

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rozszerzające obowiązek stosowania przez gminy preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości na dodatkowe obiekty.

REKLAMA

Mniejsze wpływy z podatku od nieruchomości

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rozszerzające obowiązek stosowania przez gminy preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości na dodatkowe obiekty.

Czy zamówienie publiczne można podzielić na części?

Podział zamówienia publicznego na części jest dopuszczalny tylko w przewidzianych przez prawo sytuacjach. Powody gospodarcze, technologiczne czy związane ze zdolnością finansową zamawiającego stanowią jedynie niektóre z nich.

Jakie bariery napotyka sektor MŚP przy zamówieniach publicznych?

Sektor małych i średnich przedsiębiorców nie posiada żadnych preferencji w przystępowaniu do zamówień publicznych. Dodatkowo, obowiązujące przepisy stawiają przed nim szereg barier dostępowych. W jaki sposób firmy mogą sobie z nimi poradzić?

Jak funkcjonuje system zamówień publicznych?

Przekazanie na rzecz organów administracji publicznej środków pieniężnych, które nie są ich własnością, wymaga funkcjonowania zabezpieczenia przed niewłaściwym ich wydatkowaniem. Rolę taką ma pełnić system zamówień publicznych. Jak funkcjonuje?

REKLAMA

Czy zamówienia publiczne są dostępne dla innowacyjnych firm?

Współpraca zamawiającego z instytucjami odpowiedzialnymi za rozpoznawanie ofert oraz kierowanie się odpowiednim stosunkiem ceny do jakości – stosowanie tych zasad w zamówieniach publicznych pozwoli na korzystanie z nich firmom innowacyjnym. Co powinien zrobić zamawiający, aby wśród wykonawców mogli znaleźć się przedsiębiorcy drażający nowe rozwiązania?

Czy zamówienia publiczne są przyjazne dla małych przedsiębiorców?


Ustawa Prawo zamówień publicznych statuuje zasadę równego traktowania wszystkich podmiotów na rynku. Czy oznacza to, że w praktyce zamówienia są przyjazne również dla małych firm?

Czy wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne?

Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne w formie konsorcjum. Czym ono jest? Przeczytaj.

Kto uczestniczy w zamówieniu publicznym?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w systemie zamówień publicznych uczestniczyć mogą różne podmioty. Będzie to więc każda osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Praktyka wprowadza jednak pewne ograniczenia. Kto więc faktycznie może być zamawiającym, a kto wykonawcą?

Wyższe składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

W 2011 r. osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie wyższej o prawie 50 zł niż w roku 2010 r.

Prowadzenie działalności gospodarczej przez radnego

W Polsce każdej osobie zapewnia się swobodę podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. Swoboda ta jednak napotyka na pewne ograniczenia wobec radnych rady powiatu. Radny musi o tym zawsze pamiętać.

Umowa w celu przygotowania zawodowego w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Jak rozwinąć firmę w branży budowlanej?

Mimo trwającego kryzysu, rok 2010 obfitował w ważne wydarzenia dla branży budowlanej. Firmy należące do tego segmentu gospodarki podjęły wyzwania stawiane jej przez rynek. Większość przedsiębiorców zdecydowała postawić na bezpośrednią komunikację z klientami. Jakimi innymi sposobami można rozwijać firmę budowlaną?

Żłobek i klub dziecięcy - nowe zasady zakładania

Sejm przyjął 5 stycznia 2011 roku ustawę o opiece nad dziećmi do lat trzech. Tzw. ustawa żłobkowa wprowadza nowe rozwiązania dotyczące zasad zakładania i prowadzenia placówek, w których sprawowana jest opieka na dziećmi. Jakie odmienne uregulowania przyjął nasz ustawodawca?

Nowe zasady wydawania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ

Od 1 stycznia 2011 r. zmieniły się zasady wydawania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ. Najważniejsze zmiany dotyczą okresu ważności Karty wydawanej w związku z wyjazdem turystycznym.

Odpowiedzialność płatnika za nieterminowe złożenie deklaracji

Na płatniku ciąży szereg obowiązków nałożonych na niego przepisami ordynacji podatkowej, w tym obowiązek składania deklaracji dotyczących rozliczeń podatników – nie tylko odpowiednim urzędom skarbowym, ale też samym podatnikom. Niedopełnienie tego obowiązku stanowi niekiedy wykroczenie skarbowe.

Czy przedsiębiorca zapłaci odszkodowanie za agresywnego ochroniarza?

Pracownicy firm ochroniarskich nie mogą bezprawnie naruszać dóbr osobistych odwiedzających sklep klientów. Ofiary agresji ze strony ochrony mogą wystąpić o odszkodowanie do przedsiębiorcy, który jest właścicielem placówki.

Do kiedy przedsiębiorca musi przeprowadzić inwentaryzację?

Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia. W przypadku rozliczenia ujawnionych różnic termin upływa 25 marca.

Koszty żłobka będą kosztami uzyskania przychodu pracodawcy

Po przyjęciu przez Sejm ustawy o formach opieki nad dziećmi do lat trzech, tzw. ustawy żłobkowej, poniesione przez pracodawcę koszty utworzenia i funkcjonowania żłobka - w części nie finansowanej przez pracowników - zaliczane będą do kosztów uzyskania przychodu.

Jakie są przeszkody do udzielenia prawa ochronnego dla znaku towarowego?

Praw ochronnych nie uzyskają oznaczenia, które nie mogą być znakiem towarowym lub nie mają dostatecznych znamion odróżniających.

Stawka VAT przy zakupie przez gminę samochodu ochrony przeciwpożarowej

Zastosowanie właściwej stawki podatku od towarów i usług przez firmę biorącą udział w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu samochodów ochrony przeciwpożarowej przez gminę może okazać się decydujące przy wyborze oferty. Dlatego tak istotne znaczenie ma prawidłowa wykładnia przepisów ustawy o VAT.

Jaką PKWiU stosować w 2011 roku?

Od 1 stycznia 2011 roku ustawy, których przedmiotem regulacji są podatki dochodowe, odsyłają do nowej klasyfikacji statystycznej z 2008 roku.

Jaka stawka VAT dla książek?

Firmy trudniące się sprzedażą książek przeżywają okres licznych zmian stawek VAT, w zależności od rodzaju stojących na półkach pozycji. Jak nie zgubić się w gąszczu przepisów i wybrać odpowiednią stawkę?

Jak szybko uzyskać odszkodowanie?

Wiele firm narzeka na wydłużone okresy oczekiwania na wypłatę odszkodowania. Wbrew pozorom można jednak uniknąć i uzyskać pieniądze szybko i sprawnie. Wystarczy trzymać się prostych zasad, którym ten artykuł będzie poświęcony.

Jakie są sposoby ochrony działalności gospodarczej?

Pożar, powódź czy huragan mogą przydarzyć się w każdej firmie. W prowadzenie działalności wpisane jest ryzyko wystąpienia nieszczęśliwych wypadków. Z pewnością żaden przedsiębiorca nie chciałaby na własnej skórze przekonać się jakie są faktyczne skutki niespodziewanych wypadków i siły wyższej.

Dziś ostatni dzień na złożenie PIT-12

Dziś mija ostatni dzień na złożenie pracodawcy oświadczenia na druku PIT-12.

Zapłacone za byłego pracownika składki ubezpieczeniowe oraz odsetki za zwłokę stanowią jego przychód – indywidualne stanowisko fiskusa

Z dniem, w którym pracodawca uregulował za byłego pracownika niedopłatę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe do ZUS oraz poniósł koszty odsetek z tytułu nieterminowej zapłaty, powstaje przychód po stronie pracownika. Przychód ten należy opodatkować i wykazać w informacji PIT-11 za rok, w którym te składki i odsetki zostały zapłacone – tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2010 r. (nr IPPB2/415-788/10-2/AS).

Wypełnianie PIT-ów przez pracodawców

Z możliwości sporządzenia rocznego obliczenia podatku pracownika przez pracodawcę w 2009 roku skorzystało prawie 6 mln osób. To obrazuje, jak znacznym obciążeniem biurokratycznym jest ten obowiązek, który - zdaniem Pracodawców RP - powinien być zniesiony.

Jak założyć spółkę z o.o.?

Pierwszym krokiem mającym na celu założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest podpisanie umowy w formie aktu notarialnego. Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna zawierać firmę (nazwę) i siedzibą spółki, przedmiot działalności spółki (zgodnie z numeracją PKD), wysokość kapitału zakładowego (minimum 5.000 zł), informację czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział, liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez poszczególnych wspólników, czas trwania spółki jeżeli jest oznaczony.

Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku

Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.

Deklaracja CIT-10Z - kto, kiedy, jak ma obowiązek ją złożyć

Do końca stycznia 2011 r. płatnicy zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu, mają obowiązek złożyć deklarację CIT-10Z za rok 2010. Deklaracja ta zastąpiła deklarację CIT-10R i jest składana po raz pierwszy za 2010 r.

Sprawdź, czy masz prawo do podatku liniowego

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą wybrać opodatkowanie 19-proc. podatkiem liniowym, zwanym także podatkiem płaskim. Na czym polega podatek liniowy i kto ma do niego prawo?

Nowelizacja ustawy o VAT godzi w pracowników

Zmiany w rozliczaniu „małych” umów zlecenia i o dzieło

Od 1 stycznia 2011 r. zmieniły się zasady pobierania 18% zryczałtowanego podatku dochodowego m.in. od przychodów z umów zlecenia i o dzieło zawartych z osobami niebędącymi pracownikami płatnika, gdy kwota należności nie przekracza 200 zł. Zmiany te są korzystne dla płatników, gdyż upraszczają obowiązek rozliczania takich umów, ale znacząco obciążają budżet podatników.

Składka ZUS większa o prawie 600 zł!

Jakie skutki w PIT powoduje umorzenie udziałów w spółce ?

Umorzenie udziałów może nastąpić według ich wartości nominalnej, przy równoczesnym braku podstaw do szacowana przez organ podatkowy przychodów podatnika powstałych w związku z umorzeniem udziałów. Odnośnie ustalania kosztu uzyskania przychodu, koszt nabycia umarzanych udziałów powinien zostać ustalony zgodnie z art. 23 ust 1 pkt 38 ustawy o PIT, czyli w wysokości wydatków poniesionych na objęcie lub nabycie udziałów.

Czy garnitur z logo firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ?

Wydatki poniesione na nabycie stroju biznesowego ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Czy Fundusz Świadczeń Socjalnych jest kosztem firmy?

Jeśli zatrudniasz na dzień 1 stycznia co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty musisz utworzyć Zakładowego funduszu Świadczeń Socjalnych. Gdy zatrudniasz mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, masz dwie możliwości. Jakie? Czytaj w poniższym artykule.

Wyższa składka rentowa nie rozwiąże problemów emerytalnych

Pracodawcy negatywnie odnoszą się do rządowego pomysłu ewentualnego podniesienia składki rentowej. Takie rozwiązanie zaproponował minister Michał Boni w liście otwartym o reformie OFE. Pracodawcy boją się, że wywoła to wzrost bezrobocia i szarej strefy.

Jakie dotacje dla zwalnianych pracowników w województwie pomorskim?

Utrata pracy nie musi już spędzać snu z powiek. Może być szansą na zdobycie nowych kwalifikacji oraz na otrzymanie unijnej dotacji na założenie własnego biznesu. Takie możliwości oferuje Europejski Fundusz Społeczny w województwie pomorskim. Właśnie trwa rekrutacja uczestników projektu, którego celem jest wsparcie pracodawców i pracowników pomorskich firm przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne.

Jakie są zalety a jakie wady karty podatkowej?

Musisz wiedzieć, że nie każda działalność gospodarcza może być rozliczana w formie karty podatkowej. Kto zatem może skorzystać z karty podatkowej i jakie są jej zalety i wady?

Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?

Własny biznes - papierologia bez dochodu?

Zdarza się, że człowiek wpadnie na pomysł własnego biznesu, jakiegoś pomysłu na zarabianie pieniędzy. Co do pomysłu to inwencję twórczą pozostawię po stronie Państwa. Za to zajmę się drugą istotną rzeczą jaką jest „papierologia”. Jest to ta część działalności, która sama w sobie nie przynosi dochodu (zazwyczaj), za to jej zaniedbanie może doprowadzić do wielu nieprzyjemnych sytuacji oraz straty wielu pieniędzy.

Zmiany w dofinansowaniu zatrudnienia niepełnosprawnych w 2011 roku

Zmniejszenie od lipca dofinansowania zatrudnienia niepełnosprawnych w stopniu lekkim i umiarkowanym, a zwiększenie - niepełnosprawnych w stopniu znacznym przewiduje nowelizacja ustawy o niepełnosprawnych, która weszła w życie w sobotę, 1 stycznia.

O czym należy wiedzieć tworząc oddział spółki zagranicznej

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, oddział to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza jego siedzibą lub poza głównym miejscem wykonywania działalności.

Podatek od nieruchomości

System opodatkowania nieruchomości w Polsce tworzą trzy podatki. Obok będącego przedmiotem niniejszego artykułu podatku od nieruchomości są to: podatek rolny i podatek leśny.

Do 20 stycznia zdecyduj o formie opodatkowania w 2012 roku

Podatnicy, którzy chcą zmienić w 2012 roku formę opodatkowania dochodów swojej firmy, czy dochodów z prywatnego najmu (albo ci którzy zaczynają od początku 2012 r. taką działalność a nie chcą rozliczać się wg skali podatkowej) powinni złożyć do 20 stycznia odpowiednie pisemne oświadczenie do naczelnika swojego urzędu skarbowego. W tym samym terminie muszą zawiadomić urząd skarbowy podatnicy rozpoczynający od początku 2012 roku prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

REKLAMA