REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kary za podanie w CEIDG nieprawdziwych danych adresowych?

19 maja 2016 r. ma wejść w życie nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek posiadania tytułu do nieruchomości przy rejestracji działalności gospodarczej.

Sankcje za dokonywanie płatności naruszających ustawę o swobodzie działalności gospodarczej

Obowiązujące obecnie przepisy nie przewidują żadnych sankcji za naruszenie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku dokonywania (przyjmowania) płatności za pośrednictwem rachunku bankowego. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w przepisach w tej kwestii, które mają wejść w życie 1 stycznia 2017 roku.

Rozliczenie działalności w SSE - sprzedaż odpadów poprodukcyjnych

W trakcie produkcji na masową skalę oprócz produktu końcowego przedsiębiorstwa wytwarzają również odpady. Wiele z nich nadaje się do ponownego wykorzystania w innych procesach produkcyjnych, dlatego przedsiębiorcy często decydują się na nawiązanie kontaktów handlowych z podmiotami zainteresowanymi zakupem takich odpadów. Wskutek takiego działania przedsiębiorcy udaje się częściowo odzyskać środki finansowe przeznaczone na produkcję, ale z punktu widzenia podatkowego przy sprzedaży odpadów poprodukcyjnych po stronie przedsiębiorcy powstaje przychód.

Płatność gotówką nadal do 15 tys. euro

Sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że przedsiębiorca nie wliczy faktury w koszty podatkowe, jeżeli przekaże dostawcy gotówkę za transakcje powyżej 15 tys. euro. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się z tego obowiązku i przekroczy ten limit płatności gotówką, zostaną wobec niego wyciągnięte sankcje podatkowe.

REKLAMA

Czy wydatki na aplikacje prawnicze są kosztem podatkowym w działalności gospodarczej?

Niektóre z zawodów, m. in.: aplikacje prawnicze, wymagają uzyskania odpowiednich uprawnień. Zdobycie ich wiąże się najczęściej z poniesieniem określonych wydatków takich jak: opłata za egzamin konkursowy, za kolejne lata aplikacji, opłata za przystąpienie do egzaminu końcowego itp. Pomimo że wydatki te są niezbędne i nieuniknione, aby w przyszłości prowadzić tego typu działalność gospodarczą, NSA od jakiegoś czasu nie pozwala zaliczać ich do kosztów uzyskania przychodów.

Sprzedaż „wirtualnych przedmiotów” w grach komputerowych – skutki podatkowe

Znaczna część sieciowych gier komputerowych, czyli takich, w których jednocześnie może grać bardzo dużo osób, daje możliwość pozyskiwania „surowców” lub „przedmiotów”, które później w ramach gry mogą być odsprzedawane innym graczom. W związku z tym jaką stawką będzie objęta sprzedaż „towarów” pozyskanych w grze komputerowej, a ile trzeba będzie zapłacić od zysku ze zbycia „przedmiotów” wytworzonych w świecie wirtualnym?

Jakie składki ZUS powinni płacić przedsiębiorcy prowadzący kilka firm?

Osoby, które prowadzą dwie lub więcej firm, często zastanawiają się, jakiego rodzaju składki powinny opłacać. Czy z każdej swojej działalności gospodarczej mają odprowadzać składki zdrowotne lub społeczne? Cafe Finance podpowiada: Prowadzenie kilku działalności nie zwiększa zobowiązań dotyczących ubezpieczenia społecznego, natomiast składki zdrowotne mogą być naliczane kilkukrotnie.

Prawo restrukturyzacyjne pozwala na uniknięcie upadłości

Nowe prawo restrukturyzacyjne, obowiązujące od początku tego roku, wprowadziło szereg rozwiązań pozwalających uniknąć upadłości. Obecnie przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej mogą korzystać z dużo łatwiejszej i szybszej procedury restrukturyzacyjnej. Mimo tego, że nowe prawo restrukturyzacyjne obowiązuje dopiero od początku roku, już wpłynęły pierwsze wnioski o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego.

REKLAMA

Przedsiębiorco wspieraj uczciwą konkurencję

W ramach Narodowej Loterii Paragonowej Ministerstwo Finansów inicjuje akcję dla przedsiębiorców i instytucji, które cenią uczciwość w interesach. Warto aby wszyscy, którzy działają na jasnych zasadach, bo zależy im na budowaniu zdrowej konkurencji, popierali Narodową Loterię Paragonową.

Układ ratalny z ZUS pozwoli uniknąć upadłości

Przyczyną utraty płynności przez firmę często są zarówno zaległości w płatnościach kontrahentów, jak i ryzykowne decyzje inwestycyjne i operacyjne. Rozwiązaniem dla przedsiębiorcy mającego przejściowe problemy finansowe może być odroczenie przez ZUS terminu płatności składek. Urząd zobowiązuje się wówczas nie dochodzić należności objętych odroczeniem i nie nalicza odsetek za zwłokę.

Jak odnieść sukces na indyjskim rynku – część II

Aby odnieść sukces w Indiach polskie firmy muszą najpierw zrozumieć i docenić jak różnorodny i pełen wyzwań jest ten rynek i przygotować się na dostosowanie do wymagań lokalnej kultury i dostępnej infrastruktury.

Kody tytułów ubezpieczeń ZUS w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. weszły do obiegu dwa nowe kody ubezpieczeń dla osób prowadzących działalność gospodarczą pobierających zasiłek macierzyński. Natomiast od 1 kwietnia br. został dodany nowy kod świadczenia/przerwy na oznaczenie podwyższenia zasiłku macierzyńskiego do kwoty świadczenia rodzicielskiego.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Propozycje zmian w ustawach o PIT i CIT w ocenie przedsiębiorców

Głównym celem zmian w ustawach o PIT i CIT zaproponowanych niedawno przez rząd jest „realizacja zapowiedzi wyrażonej w exposé premier Beaty Szydło”, polegającej na obniżeniu stawki podatku CIT dla małych podatników do wysokości 15 proc.. Jednak zmiana ta jest tylko elementem szerszych zmian, które zakłada projekt nowelizacji. Większość pozostałych projektowanych regulacji jest jednoznacznie niekorzystna dla przedsiębiorców.

Składka zdrowotna a rozliczenie roczne PIT

Po zakończeniu roku podatnicy zobowiązani są do rozliczenia podatkowego z tytułu osiągniętych dochodów. Przedsiębiorcy, którzy wybrali opodatkowanie za zasadach ogólnych, w tym podatek progresywny (skala podatkowa) lub podatek liniowy, deklaracje roczne PIT za 2015 rok muszą złożyć najpóźniej 2 maja 2016 r., ponieważ 30 kwietnia przypada w tym roku na sobotę. W tym kontekście szczególnie ważne są zapłacone składki zdrowotne ZUS.

Jak chronić dane firmowe w internecie?

W świecie nowoczesnych technologii najdroższym towarem stała się informacja, a wraz z nią wszelkie dane – w tym dane firmowe. Podpowiadamy, jak uchronić przedsiębiorstwo przed zagrożeniami płynącymi z sieci i w jaki sposób zapewnić firmowym dokumentom bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.

Jak uprościć przeprowadzanie inwentaryzacji?

Przeprowadzanie inwentaryzacji stanu majątku przedsiębiorstwa jest procesem koniecznym a przy tym dość czasochłonnym. W wielu firmach jest to bardzo często kilka dni lub nawet tygodni pracy spędzonej z arkuszami spisowymi. Na szczęście dużą cześć zadań związanych z inwentaryzacją może obecnie wykonać za nas technologia.

Wysoki zasiłek macierzyński dla prowadzących działalność 2016

Od 1 stycznia 2016 r. wprowadzono regulacje ograniczające pobieranie wysokich zasiłków macierzyńskich przez przedsiębiorcze matki. System jednak nadal nie jest szczelny i przedsiębiorcze matki mogą otrzymywać wysoki zasiłek macierzyński, pod warunkiem zatrudnienia ich na umowę o pracę.

Jednorazowa amortyzacja – zasady stosowania

Jednorazowa amortyzacja jest jedną z metod amortyzacji przewidzianą przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jakie są zasady dotyczące jednorazowej amortyzacji i którzy podatnicy mogą z niej skorzystać?

Pomoc publiczna a restrukturyzacja przedsiębiorstw

Istotnym elementem każdego postępowania restrukturyzacyjnego jest badanie, czy w danym przypadku dochodzi do udzielenia podmiotowi prywatnemu pomocy publicznej. Pomoc publiczna, co do zasady, na mocy traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej jest zakazana, ponieważ zaburza działanie wolnego rynku. Pomoc ta może mieć różnorodny charakter i formę, może być udzielana przez różnego rodzaju organy i podmioty. Dla oceny charakteru tej pomocy i zgodności z prawem konieczne jest zarówno całościowe uwzględnianie wszelkiej udzielonej pomocy dłużnikowi w określonym czasie, jak i też ocena konkretnego wsparcia udzielanego przez dany podmiot.

Zasady odliczania VAT naliczonego w działalności mieszanej

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wszedł w życie ostatni pakiet zmian wprowadzanych ustawą z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 605), zwanej dalej „ustawą nowelizującą”.

Rewolucyjne zmiany w rejestracji znaków towarowych

Obecnie procedura rejestracyjna znaków towarowych trwa średnio rok. W kwietniu po nowelizacji przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Nie będzie natomiast sprawdzał każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób, a obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków.

Szybsza rejestracja znaków towarowych od 16 kwietnia 2016 r.

Nowelizacja Prawa własności przemysłowej, która wejdzie w życie 16 kwietnia 2016 r. przyniesie znaczne przyśpieszenie procedury rejestracji znaków towarowych, która obecnie trwa średnio jeden rok. Po wejściu w życie nowych przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Natomiast Urząd Patentowy nie będzie się zajmował sprawdzaniem każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób - obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków. Zatem przedsiębiorcy będą zmuszeni monitorować rynek oraz przede wszystkim nowo zgłaszane rejestracje, co może dla nich wiązać się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów.

Unijny Kodeks Celny - procedura odprawy scentralizowanej

Postanowienia Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do UKC akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele istotnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym zmiany w procedurze odprawy scentralizowanej realizowanej na terenie kraju.

Ulga podatkowa na inwestycje badawczo-rozwojowe (B+R)

Od początku 2016 r. obowiązują zapisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, które wprowadziły ulgę wspierającą innowacyjność oraz działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw. Nowa ulga zastąpiła funkcjonującą wcześniej ulgę na nowe technologie. Wprowadzone regulacje mają w zamyśle przyciągnąć inwestycje badawczo-rozwojowe do naszego kraju, co związane jest z koniecznością zwiększenia do 2020 r. przez Polskę wydatków na działalność badawczo-rozwojową (B+R) do wysokości 1,7% PKB (obecne wydatki na B+R to 0,9% PKB).

Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

Platforma ePUAP pozwala firmom znaleźć niezbędne informacje dotyczące wielu różnych urzędowych pism czy wniosków. Jeśli jako jej użytkownik posiada też Profil Zaufany lub płatny e-podpis, może takie e-dokumenty podpisać i wysyłać.

Praca na etacie a prowadzenie działalności

Zatrudnienie na podstawie umowy o pracę nie wyklucza jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej. Pracownik po zakończeniu pracy etatowej może dysponować swoim czasem w dowolny sposób i może go poświęcić, np. na prowadzenie własnego biznesu. Należy pamiętać, że status pracownika i przedsiębiorcy oznacza wystąpienie tzw. zbiegu tytułów do ubezpieczeń.

Przedsiębiorcy boją się klauzuli obejścia prawa podatkowego

Rząd przyjął klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan dostrzega przyczyny jej wprowadzenia, ale zwraca uwagę na znaczące ryzyka związane z wprowadzeniem instytucji, która istotnie obniży standard ochrony praw podatnika.

W Polsce nie ma spójnego systemu podatkowego

W ocenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w Polsce nie ma systemu podatkowego, uporządkowanego i spójnego zbioru regulacji i instytucji; gdyby był, podatnicy przestrzegaliby przepisów.

Programy sektorowe na realizację przedsięwzięć B+R

Na mapie środków Wspólnotowych, dostępnych w perspektywie finansowej 2014-2020, praktycznie każdy może znaleźć coś dla siebie. Począwszy od krajowych i regionalnych programów operacyjnych, w których zakres i wymagania formułowane są dość ogólnie, a konkurencja jest przez to większa, aż po programy dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki, gdzie zakres tematyczny jest zdecydowanie zawężony. Mają one jednak tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających 100, a nawet 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Warto zatem docenić programy sektorowe i przyjrzeć się im bliżej, gdyż premiowanych branż, a wraz z tym możliwości pozyskania dofinansowania, jest wiele.

Książka kontroli przedsiębiorcy

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej ma pewne ograniczenia i podlega kontrolom jej zgodności z obowiązującymi przepisami. W tym względzie zostały nałożone określone obowiązki nie tylko na organ kontroli, ale także na przedsiębiorców. W przypadku wszczęcia kontroli, przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawienia organowi kontrolującemu prowadzonej przez siebie książki kontroli. Przez kogo i jak powinna być prowadzona książka kontroli?

Ryzyko w biznesie - pojęcie i kryteria podziału ryzyka

Nieodłącznym elementem gospodarki jest działanie w warunkach ryzyka. Mimo, iż ryzyko jest niezwykle istotne, wciąż nie przyjęto jednej definicji tego zagadnienia. Dlatego też, aby sprostać tym zagadnieniom, w artykule tym przedstawiony został zarys pojęć i klasyfikacji ryzyka.

Co będzie kosztem przy najmie?

W sytuacji gdy wydatki dotyczące wynajmu zostaną poniesione na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej i spełniają wszystkie przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a podatnik będzie posiadał dokumenty potwierdzające te okoliczności, to będzie mógł zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Jakie są skutki w VAT przekazania samochodu wykupionego z leasingu na cele prywatne

Po zakończeniu umowy leasingu samochodu przedsiębiorca ma możliwość jego wykup, z czego często korzysta. Zdarza się jednak, że wykupiony samochód przeznacza nie na cele prowadzonej działalności gospodarczej, ale na cele prywatne. Czy takie działanie wiąże się z podatkiem VAT?

Upoważniony przedsiębiorca AEO – zmiany 2016

Od 1 maja 2016 r., w związku z rozpoczęciem stosowania przepisów Unijnego Kodeksu Celnego istniejące świadectwa AEO podlegają ponownej ocenie i pozostają ważne do momentu jej przeprowadzenia. Ponowna ocena, zgodnie z art. 345 rozporządzenia wykonawczego, powinna być przeprowadzona do 1 maja 2019 r. Ponowna ocena istniejących świadectw AEO będzie przeprowadzana sukcesywnie, o czym posiadacze statusu AEO zostaną poinformowani przez właściwą Izbę Celną.

Czy „firmy idee” są przyszłością biznesu?

Czy wyjście poza wskaźniki efektywności ekonomicznej może się firmie opłacać? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy spotkania o idei „Open eyes economy” zorganizowanego 1 marca 2016 r. przez KIBR i ACCA, a poświęconego nowemu podejściu do wartości w biznesie.

Przekształcenie spółki cywilnej w jawną

Gdy wspólnicy spółki cywilnej chcą zwiększyć rozmiar i zakres działalności gospodarczej, warto zastanowić się nad przekształceniem spółki cywilnej w spółkę jawną. Spółka cywilna jest po prostu umową cywilnoprawną między wspólnikami prowadzącymi działalność gospodarczą, regulowaną przepisami Kodeksu cywilnego. Natomiast spółka jawna jest spółką osobową regulowaną przepisami Kodeksu spółek handlowych. Przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną nie jest trudne.

Kiedy wystawia się fakturę pro forma?

Jak wynika z praktyki stosowanej w obrocie gospodarczym, faktura pro forma ma zastosowanie jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, spełnia jedynie rolę informacyjną i nie stanowi dowodu zawarcia transakcji między stronami. Wystawiana jest najczęściej w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.

Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

Obecnie wszyscy przedsiębiorcy, którzy zatrudniają powyżej 5 osób zobowiązani są do posiadania aktywnego profilu PUE ZUS. Poprzez profil przedsiębiorca może upoważnić inne osoby do dokonywa wszelkich czynności związanym z obowiązkami wobec ZUS w imieniu przedsiębiorcy. Pełnomocnictwo składa się na druku ZUS-PEL.

Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS

W szczególnych przypadkach ZUS może zgodzić się na uregulowanie przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w dłuższym okresie niż wynika to z przepisów. Przedsiębiorca może złożyć wniosek do ZUS o odroczenie płatności składek m.in. z powodu problemów z bieżącą płynnością finansową.

Nowe wymogi dotyczące dokumentacji cen transferowych od 2017 r.

Nowe przepisy o cenach transferowych, które wejdą w życie od 2017 r., nakładają na przedsiębiorców dodatkowe obciążenia biurokratyczne oraz koszty sporządzenia dokumentacji czy analizy porównawczej - zauważa Hanna Szarpak, doradca podatkowy z Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP).

Korzyści podatkowe dla innowacyjnych firm

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa przedstawiło projekt ustawy, który ma się przyczynić do skonstruowania przyjaznego systemu podatkowego i będzie premiował działalność innowacyjną. W projekcie zaproponowano m.in. wiele korzystnych dla przedsiębiorców zmian w prawie podatkowym.

Jak założyć biuro rachunkowe?

Właściciele większości działających na rynku firm i przedsiębiorstw decydują się powierzyć prowadzenie swoich finansów wyspecjalizowanym biurom rachunkowym. Kto i na jakich warunkach może obecnie je zakładać?

Jak przygotować się na Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) umożliwi urzędom skarbowym dokonywanie precyzyjnej kontroli ksiąg oraz dowodów księgowych przedsiębiorstwa, np. faktur, ale także na wykorzystanie zebranych danych do bardzo zaawansowanych kontroli krzyżowych. Duże przedsiębiorstwa mają czas do 1 lipca 2016 r. na wdrożenie JPK do swoich systemów firmowych.

Zmiany w ustawie o grach hazardowych - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów udzieliło 8 marca 2016 r. kolejnych wyjaśnień w zakresie obowiązującej od 3 września 2015 r. nowelizacji ustawy o grach hazardowych. Wyjaśnienia te nawiązują do komunikatu odnośnie stosowania znowelizowanych przepisów ustawy o grach hazardowych, opublikowanego 30 października 2015 r.

Straty z lat ubiegłych w rozliczeniu rocznym PIT

Rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej przedsiębiorca musi się liczyć z tym, że na początku zamiast zysków będzie odnotowywał straty. Niejednokrotnie okres, w którym firma przynosi straty, trwa nawet kilka lat. Co to oznacza dla przedsiębiorcy? W jaki sposób może on później, kiedy firma będzie już na siebie zarabiać, odliczyć straty z lat ubiegłych w rozliczeniu rocznym PIT?

Niższa stawka CIT dla małych firm od 2017 r.

Ministerstwo Finansów zapowiada obniżkę CIT dla małych firm. Stawka podatku ma spaść z 19 do 15% dla przedsiębiorstw, których roczne przychody nie przekraczają 1,2 mln euro. Niższa stawka obejmie także nowe podmioty. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku 2017 roku.

Przedsiębiorcy niechętnie biorą kredyty

Zdaniem profesora Jerzego Osiatyńskiego, członka Rady Polityki Pieniężnej na finansowanie działalności gospodarczej w najbliższych miesiącach będzie mieć wpływ nie tyle wprowadzenie podatku bankowego, co niechęć firm do zaciągania kredytów.

Obowiązki osoby prowadzącej działalność gospodarczą wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych

Najczęściej zagadnienia związane z bezpieczeństwem danych omawia się w kontekście firm oraz podmiotów publicznych, pomijając przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. W związku z tym wielu z nich nie zdaje sobie sprawy, że mają takie same obowiązki wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych, jak zatrudniające wielu pracowników podmioty.

Zarzut pozorności działalności gospodarczej - skutki w VAT

Jeżeli, przedsiębiorca nie osiąga przychodów albo jego przychody są dużo niższe niż koszty - powinien się liczyć, że organy podatkowe zarzucą mu pozorność działalności gospodarczej. Ta nowa taktyka fiskusa ma bardzo negatywne konsekwencje dla podatników VAT. Okazuje się jednak, że brak jest w przepisach prawa uprawnienia dla stwierdzenia pozorności działalności gospodarczej, Organy mogą jedynie stwierdzać pozorność konkretnej czynności prawnej oraz ustalenia istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa.

REKLAMA