REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zawiesić działalność gospodarczą?

Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do dwóch lat. Zawieszenie działalności gospodarczej ma wpływ na inne prawa i obowiązki podatnika, takie jak możliwość uzyskiwania przychodów, rozliczanie podatków, składanie deklaracji podatkowych czy prowadzenie amortyzacji środków trwałych.

Koszty związane z prowadzeniem jednoosobowej działalności gospodarczej

Jesteśmy w czołówce krajów europejskich pod względem liczby osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zakładanie własnej działalności w ostatnich latach stało się bardzo popularne. Prowadzenie własnej działalności nie należy jednak do łatwych przedsięwzięć i wiąże się z comiesięcznymi obciążeniami, które jednoosobowy właściciel firmy musi pokrywać, a które są zbyt wysokie, zwłaszcza przy niskich zyskach.

Komu będzie przysługiwać od 2016 r. świadczenie rodzicielskie

Od 1 stycznia 2016 r. zacznie obowiązywać nowe wsparcie dla rodziców, którzy nie nabędą prawa do zasiłku macierzyńskiego – świadczenie rodzicielskie. Wyniesie 1000 zł miesięcznie i nie będzie uzależnione od kryterium dochodowego. Komu i na jakich zasadach będzie przysługiwać świadczenie?

Prawo restrukturyzacyjne a egzekucje komornicze

Prawo restrukturyzacyjne przewiduje cztery postępowania restrukturyzacyjne: postępowanie o zatwierdzenie układu; przyspieszone postępowanie układowe; postępowanie układowe; postępowanie sanacyjne. Celem wymienionych postępowań restrukturyzacyjnych jest uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika niewypłacalnego lub zagrożonego niewypłacalnością.

REKLAMA

W CSR powinny być zaangażowane wszystkie organy spółki

CSR to filozofia prowadzenia biznesu. Dlatego powinny być w niego zaangażowane zarówno zarząd jak i rada nadzorcza spółki. O roli kluczowych organów w firmie we wdrażaniu idei społecznej odpowiedzialności biznesu rozmawiali 19 listopada 2015 r. uczestnicy konferencji, której jednym z partnerów była Krajowa Izba Biegłych Rewidentów.

Rekompensata za opóźnienie w zapłacie w transakcjach handlowych

Od dnia nabycia uprawnienia do odsetek z tytułu opóźnienia w zapłacie należności wynikającej z umowy przysługuje od dłużnika z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania należności równowartość kwoty 40 euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne. Przedmiotowy ryczałt ma za zadanie rekompensować wierzycielowi wszelkiego rodzaju koszty związane z odzyskiwaniem należności, w szczególności koszty postępowania sądowego.

Szara strefa w Polsce - pracuje w niej co dziesiąty Polak

Blisko 10 proc. Polaków przyznaje się w 2015 r. do pracy w szarej strefie. Dla wielu jest to jedyna forma zdobywania środków na utrzymanie. Praca na czarno zajmuje statystycznemu Polakowi średnio 18 godzin w tygodniu. Głównymi przyczynami są wysokie opodatkowanie legalnego zatrudnienia oraz obawa przed utratą pomocy socjalnej. Podobnie wysoki odsetek odnotowano na Białorusi.

Wydatki na remont biura wykorzystywanego w działalności gospodarczej w kosztach

Niejednokrotnie osoby prowadzące działalność gospodarczą rejestrują ją we własnym mieszkaniu. W ten sposób oszczędzają na wynajmie lokalu, ale też mogą część wydatków mieszkaniowych rozliczyć w kosztach. Tak jest np. z wydatkami na remont, ale dotyczy to tylko tych pomieszczeń, w których faktycznie prowadzona jest działalność.

REKLAMA

Mobilne rozwiązania biznesowe to wzrost produktywności firmy

Wiele przedsiębiorstw wciąż nie planuje wdrożenia mobilnego modelu biznesowego, mimo że firmy realizujące skuteczne strategie w tym zakresie osiągają zwrot z inwestycji na poziomie 150%.

Praca właściciela nie jest kosztem uzyskania przychodów firmy

Część przedsiębiorców stara się korzystać z różnego rodzaju dotacji i dofinansowania unijnego. W niektórych przypadkach istnieje możliwość zaliczenia do kosztów pracy właściciela firmy do wydatków w ramach projektu. Ale nie oznacza to, że można owe koszty pracy uznać za koszty podatkowe prowadzenia działalności gospodarczej.

Outsourcing - fakty i mity

Mity narosłe przez lata wokół outsourcingu sprawiają, że polskie przedsiębiorstwa nierzadko na własne życzenie hamują swój rozwój rezygnując ze sprawdzonych rozwiązań. Obalamy trzy błędne przekonania na temat outsourcingu.

Połowa właścicieli firm pracuje ponad 40 godzin tygodniowo

Gdyby mali i średni przedsiębiorcy kończyli dzień pracy po ośmiu godzinach, toby globalna gospodarka była uboższa o 8,3 bln dol. – wynika z badania firmy Sage. Blisko połowa właścicieli firm pracuje dłużej niż 40 godzin tygodniowo. Sami przyznają, że cierpi na tym ich życie rodzinne, mimo to uważają, że warto. Główną motywacją nie są dla nich pieniądze, lecz poczucie zamiłowania do swojej pracy.

Uznawanie w Polsce kwalifikacji zawodowych zdobytych w UE - nowa ustawa od 2016 roku

Uproszczenie procedur związanych z uznawaniem w Polsce kwalifikacji zawodowych zdobytych za granicą i wprowadzenie w naszym kraju europejskiej legitymacji zawodowej zakłada projekt ustawy, przyjęty 8 grudnia 2015 r. przez rząd. Nowa ustawa ma wejść w życie 18 stycznia 2016 r.

Czy odsetki od kredytu mieszkaniowego można zaliczyć do kosztów firmy

Można odliczyć część odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Pod warunkiem, że mieszkanie jest wykorzystywane w działalności a odliczeniu podlegać będzie kwota proporcjonalnie przypadająca na tę część mieszkania, którą przedsiębiorca wykorzystuje w biznesie. I nie trzeba wcale wpisywać lokalu do ewidencji majątku firmy.

Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości

Rejestracja firmy w domu przedsiębiorcy to niemal standard. Aby móc korzystać z przywilejów takiego rozwiązania, trzeba mieć na uwadze również i wynikające z niego obowiązki. Z jednej strony przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć w kosztach część wydatków na ogrzewanie, prąd czy raty kredytu. Z drugiej, powinien – choć nie w każdym przypadku – liczyć się z wyższym podatkiem od nieruchomości.

Ochrona danych przechowywanych w chmurze - przepisy i umowy

Technologie chmurowe pozwalają nie tylko obniżyć koszty i przyspieszyć niektóre procesy, lecz także zwiększyć bezpieczeństwo przechowywanych danych. Rośnie świadomość przedsiębiorców na temat tych zalet, choć wciąż zbyt mało mówi się o kwestiach prawnych związanych z chmurą. Prawnicy podkreślają, że użytkownicy chmury chronieni są zarówno przez przepisy prawa i umowy międzynarodowe, jak i przez odpowiednie postanowienia w umowach z dostawcami technologii.

Analiza biznesowa a realizacja strategii firmy

Zasadniczym celem przeprowadzenia analizy biznesowej, zwanej także Business Intelligence, jest stworzenie przejrzystej bazy wiedzy o firmie, a w rezultacie zminimalizowanie ryzyka wystąpienia niepowodzenia w poszczególnych obszarach dotyczących działalności firmy.

Zasady dokumentowania transakcji między polskim podatnikiem a jego zagranicznym zakładem

Prowadzę w Niemczech działalność za pośrednictwem zagranicznego zakładu mojej polskiej firmy. Księgowa poinformowała mnie, że w związku ze zmianą przepisów, po 1 stycznia 2015 r. mamy obowiązek sporządzania dokumentacji dotyczącej transakcji pomiędzy moją firmą w Polsce a niemieckim zakładem, przypisanych do tego zakładu. Czy to prawda?

Opodatkowanie działalności polegającej na opiece nad osobami starszymi

Dochody uzyskane w ramach działalności gospodarczej, które polegają na wykonywaniu opieki nad osobami starszymi, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem w wysokości 8,5 proc, pomimo tego, że w ustawie o zryczałtowanym podatku wspomina się o takiej usłudze, ale przy stawce 17 proc. W tym przypadku zasadnicze znaczenie ma jednak to, kto tę działalność gospodarczą prowadzi.

Koncesja na sprzedaż alkoholu

Sprzedaż alkoholu bez zezwolenia, zgodnie z Kodeksem Karnym, oznacza popełnienie przestępstwa, za które kara grzywny może wynieść od 100 zł do 720 tys. zł. Dodatkowo sąd może orzec o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej na sprzedaż albo podawanie napojów alkoholowych i przepadku napojów alkoholowych. Również nieprzestrzeganie przepisów może wiązać się z cofnięciem zezwolenia. A kolejne pozwolenie można uzyskać dopiero nie wcześniej niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.

Mikro i małe firmy źle oceniają dostępne narzędzia do raportowania

Większość mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych. Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.

Karta podatkowa 2016 - stawki i nowy PIT-16

Znamy już stawki karty podatkowej na 2016 rok. Nie zmienią się one wyjątkowo w porównaniu do stawek obowiązujących w 2015 roku. Za to od 1 stycznia 2016 r. obowiązywać będzie obowiązywał nowy wzór wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16).

5 błędów, które popełniają duże firmy konsultingowe przy fuzjach i reorganizacjach przedsiębiorstw

Przy przeprowadzaniu fuzji czy reorganizacji w przedsiębiorstwach duże firmy doradcze często kierują się procedurami, które są w pewnym sensie ustandaryzowane według sztywnych i z góry narzuconych kryteriów. Taki brak indywidualnego podejścia wielkich korporacyjnych placówek do przekształcanego podmiotu często oznacza brak stosownego poziomu komunikacji z osobami biorącymi udział w przeprowadzanych czynnościach, niejednokrotnie prowadzi do chaosu w przepływie informacji, a w efekcie wzrostu poziomu frustracji klienta. Może to przebiegać inaczej. Jednak aby dostać to, czego oczekujemy, trzeba najpierw dowiedzieć, czego tak naprawdę powinno się wymagać od konsultantów.

Trzecia transza deregulacji zawodów - większość przepisów już weszła w życie

Większość przepisów z - najobszerniejszej - trzeciej transzy deregulacji obejmującej sto zawodów weszło w poniedziałek 30 listopada 2015 r. w życie. Dostęp do tych zawodów ma zostać rozszerzony dzięki likwidacji części wymogów formalnych, jakie musi spełnić kandydat.

Compliance w firmie - ochrona danych osobowych

Celem compliance jest zapewnienie zgodności działalności przedsiębiorcy z wszelkiego rodzaju normami prawnymi lub przyjętymi standardami. W tym celu wykorzystuje się takie metody jak np. analizy prawne, systemy kontroli jakości, wewnętrzne zasady nadzoru lub monitoring, zwane środkami compliance.

Firmy rodzinne w Europie 2015

O ile gospodarka unijna wydaje się być wątła i niestabilna, europejskie firmy rodzinne wykazują rosnącą pewność siebie i stały wzrost. Ponad połowa ankietowanych (58%) biorących udział w najnowszej ankiecie KPMG stwierdziła wzrost obrotów na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy, a 46% przyjęcie do pracy nowego personelu. Charakteryzując się wiarą we własne możliwości, trzy czwarte (75%) ankietowanych firm rodzinnych przewiduje dalszy wzrost i nowe inwestycje w kolejnym roku.

Podróże służbowe - finansowanie i rozliczanie

Ponad 60 proc. mikro-, małych i średnich firm jako najważniejsze wyzwanie na 2016 rok wskazuje zdobywanie nowych klientów – wynika z badania Diners Club Polska. Podróże służbowe są w tym pomocne – regularnie wyjazdy organizuje ponad połowa firm. Co trzeci przedsiębiorca podróżuje raz w tygodniu lub częściej. W delegacje najczęściej jeżdżą samochodem, a pobyt opłacają gotówką. Jedynie 10 proc. wyjazdów rozlicza się w ramach karty służbowej.

Sprzedażowy Dream Team: od rekrutacji po motywację

Jak znaleźć gwiazdę sprzedaży w tłumie kandydatów? W jaki sposób ograniczyć rotację w zespole i zatrzymać najlepszych handlowców? Jak przełożyć organizację działu sprzedaży na realizację celów sprzedażowych? Co w praktyce motywuje handlowców? To pytania, na które próbowali odpowiedzieć prelegenci i uczestnicy II Forum Szefów Sprzedaży organizowanego przez redakcję magazynu „Szef Sprzedaży”, które w dniach 19-20 listopada odbyło się w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Zasiłek macierzyński dla przedsiębiorcy 2016

Zgodnie z nowymi przepisami dla matek prowadzących działalność gospodarczą, wysokość zasiłków z ubezpieczenia chorobowego (w tym także zasiłku macierzyńskiego) obliczana będzie jako średnia z ostatnich 12 miesięcy. Nowe przepisy będą obowiązywały od 1 stycznia 2016 r.

Zwrot pracownikowi wydatków na taksówkę bez PIT

Pracownik, który wraca ze spotkania biznesowego taksówką i dostaje zwrot wydatków, nie zapłaci od odzyskanych pieniędzy podatku. Fiskus uznał bowiem, że późny powrót pracownika do domu nie wynika z jego widzimisię, ale jest korzystny dla pracodawcy, a od świadczeń będących w interesie pracodawcy pracownik podatku nie płaci.

Fundusze capital venture zwolnione z podwójnego opodatkowania od 2016 r.

W związku ze zmianami przepisów w zakresie wspierania innowacyjności, które mają obowiązywać od stycznia 2016 r., zniesione zostanie opodatkowanie funduszy venture capital podatkiem CIT od zbycia udziałów w spółkach, a z opodatkowania zwolniony będzie aport własności intelektualnej i przemysłowej. Czy wobec tego emigracja biznesowa polskich innowatorów dobiegnie końca?

Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców

Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

Centralny rejestr płatników VAT mógłby zmniejszyć zatory płatnicze w firmach

Notowany jest wzrost liczby firm, które nie mogą się doczekać zapłaty za wystawione faktury. Najgorsza jest sytuacja w branżach górniczej, rolniczej i budowlanej. Na zmniejszenie skali zatorów płatniczych mógłby wpłynąć centralny rejestr płatników VAT, którego wprowadzenie zapowiadało Ministerstwo Finansów.

Jak przygotować się do kontroli ZUS?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych posiada prawo do kontrolowania płatników składek, co oznacza, że pracownicy ZUS mogą złożyć wizytę w siedzibie firmy. Przedsiębiorca ma jednak na przygotowanie się na taką kontrolę co najmniej 7 dni. Warto zatem wcześniej wiedzieć, co urzędnik może zrobić, a czego mu nie wolno.

Obrona przed bankructwem – praktyka gospodarcza

Zgodnie z racjonalnym przewidywaniem, rozpoczęcie egzekucji komorniczej i co zwykle bywa, zablokowanie kont firmowych, nie tylko utrudni dalsze prowadzenie działalności gospodarczej, ale je wręcz uniemożliwi.

ZUS dofinansowuje inwestycje firm w poprawę warunków pracy

Na dofinansowanie inwestycji przedsiębiorców w poprawę warunków pracy ZUS przeznaczy w tym roku blisko 27 mln zł, z czego do tej pory wydano 12 mln zł. Mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na 90-proc. dofinansowanie budżetu projektu, największe firmy – nawet do 500 tys. zł. Wartość najdroższego projektu dofinansowanego przez ZUS sięgnęła 300 tys. zł. Od początku roku wpłynęło ponad 2 tys. wniosków.

Inwestycje w poprawę bezpieczeństwa pracy w firmie przy wsparciu ZUS

ZUS przeznaczył w tym roku blisko 27 mln zł na dofinansowanie inwestycji przedsiębiorców w poprawę warunków pracy. W ramach programu mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na 90-proc. dofinansowanie budżetu projektu, największe firmy – nawet do 500 tys. zł. Wartość najdroższego projektu dofinansowanego przez ZUS sięgnęła 300 tys. zł. Od początku roku wpłynęło ponad 2 tys. wniosków.

IFK poleca: Wydłużenie terminów zapłaty na nowych zasadach od 1 stycznia 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i ustawy – Kodeks cywilny. Zmienia ona przesłanki stosowania terminów zapłaty dłuższych niż 60 dni. Strony transakcji będą mogły wydłużyć termin zapłaty wyłącznie w sytuacji, gdy nie będzie to rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela.

15-proc. CIT dla małych firm

Przygotowano projekt obniżający do 15-procent CIT dla najmniejszych firm. Obecnie CIT wynosi 19 procent.

Jak firmy mogą dołączyć do Karty Dużej Rodziny?

Od dziś 9 listopada 2015 r. firmy i instytucje, które chcą dołączyć do programu Karta Dużej Rodziny mogą zrobić to szybciej. Wystarczy, że wypełnią i wyślą deklarację online.

Fundamenty nowoczesnego budżetowania

Mimo wielkiego znaczenia przypisywanego budżetowaniu stale narasta krytyka dotycząca jego efektywności. W wyniku prowadzonej dyskusji powstają co raz to nowe koncepcje: od Better Budgeting poprzez Advanced Budgeting do Beyond Budgeting. Jedne z nich proponują stopniowe poprawianie budżetowania, inne zaś opowiadają się za jego całkowitym zniesieniem. Koncepcje te stanowią jednak tylko częściową odpowiedź na krytykowane ograniczenia klasycznego podejścia. Każdy bowiem, kto budował wie, że nowy dom nie powstaje przez pomalowanie, a tym bardziej zburzenie starego. Nowoczesne budżetowanie, jak nowy dom, potrzebuje solidnych fundamentów.

Umowa agencyjna z zagranicznym agentem – skutki podatkowe

Realizując umowę agencyjną z kontrahentem zagranicznym należy mieć na uwadze ryzyko podatkowe związane z możliwością rozpoznania po stronie polskiego przedsiębiorcy zakładu zagranicznego. W takiej sytuacji istnieje konieczność opodatkowania części dochodów przedsiębiorstwa poza granicami kraju - z uwzględnieniem zagranicznych regulacji prawno podatkowych obowiązujących w tym zakresie.

Mali podatnicy z 15-proc. stawką CIT - projekt ustawy PiS

Proponowany przez PiS obniżony, 15-proc. CIT dla najmniejszych firm powinien też dotyczyć jednoosobowych przedsiębiorstw, które płacą PIT - uważają eksperci podatkowi. Krytykują pomysły dotyczące raportowania spodziewanych korzyści podatkowych.

Nowe prawo restrukturyzacyjne od 1 stycznia 2016 r. - czy uratuje więcej firm?

Nowe regulacje dotyczące Prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego, będące efektem kilkuletnich prac resortu gospodarki, sprawiedliwości oraz grupy ekspertów pod kierownictwem sędzi Hrycaj, wchodzą w życie od 1 stycznia 2016 r. Czy nowe prawo pomoże uratować więcej firm w kłopotach finansowych?

Bezpłatna konferencja OpusNet dla przedsiębiorstw działających w regionie mazowieckim

19 listopada 2015 r. w Centrum Konferencyjno-biznesowym w Warszawie przy ul. Brackiej 9 odbędzie się bezpłatna konferencja dla przedsiębiorstw działających w regionie mazowieckim. Podczas obrad będzie można dowiedzieć się m.in. jak wejść na rynki zagraniczne, efektywnie prowadzić działalność na terenie Polski i chronić majątek firmowy. Zostaną omówione również możliwości ekspansji polskich przedsiębiorców na kraje Zatoki Perskiej.

Mikrofirmy zatrudniają coraz więcej pracowników

Wzrost gospodarczy, z którym mamy obecnie do czynienia, powoduje, że rośnie zatrudnienie w polskiej gospodarce. Na koniec drugiego kwartału tego roku liczba osób pracujących dla osób prowadzących jednoosobową działalność mogła wynieść około 3,25 mln. W stosunku do końca I kwartału liczba zatrudnionych w mikrofirmach mogła urosnąć nawet o 150 tys.

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą przez internet?

Chcesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą? Żeby to zrobić, wystarczy zarejestrować się online w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zapoznaj się z instrukcją, jak otworzyć własną firmę przez internet.

Firmy szybciej otrzymują pieniądze od swoich kontrahentów

W III kw. polscy przedsiębiorcy szybciej otrzymywali pieniądze od kontrahentów oraz lepiej oceniali swoją sytuację finansową - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

Nabycie praw autorskich do utworów małżonka może być kosztem

Praca małżonka w firmie przedsiębiorcy czy praca jego małoletnich dzieci nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Inaczej natomiast wygląda sytuacja w przypadku np. zakupu zdjęć czy innych utworów. Wydatki na ich zakup od małżonków stanowią koszt uzyskania przychodów, choć lepiej nie przesadzać z cenami.

REKLAMA