REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
14 marca 2024 r. weszły w życie przepisy, które umożliwiają konfiskatę aut nietrzeźwym kierowcom. Nadal nie ma jednak aktów wykonawczych, które umożliwiałyby nakładanie tego typu kar. Z kolei resort sprawiedliwości już zapowiedział, że zapisy dotyczące przepadku pojazdów zostaną złagodzone.
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym, które weszły w życie 17 września 2023 r. zlikwidowały zasadę, że punkty karne kierowców przyznane za wykroczenia drogowe kasują się po dwóch latach. Przywrócono zasadę, że punkty karne kasują się automatycznie po 1 roku. Ale cały czas są wątpliwości kogo obejmuje roczny termin kasowania punktów karnych. Wszystkich, czy tylko tych, którzy otrzymali te punkty od 17 września 2023 r.? Również w mediach, czy nawet na stronach niektórych ubezpieczycieli pojawiają się nierzetelne informacje na ten temat. Jak jest naprawdę?
Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?
Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.
REKLAMA
Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.
Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?
Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Co oznaczają gesty umundurowanego funkcjonariusz w białych rękawiczkach, który wychodzi na środek skrzyżowania? Zobacz nagranie video!
Czy w 2024 r. kierowcy mogą redukować 6 punktów karnych na kursie w WORD? Mogą, ta opcja jest cały czas aktualna. Tu pojawia się zatem inne pytanie. Ile kosztuje kurs redukujący? Ile trwa? I jak się na niego zapisać? Oto odpowiedzi.
REKLAMA
Uważacie, że policjanci widzieli już z pewnością wszystko? Ten 30-latek z powiatu kolbuszowskiego udowodnił im, że nie. Sprowokował interwencję policyjną i pościg, a wszystko dlatego, bo chciał się poczuć jak w grze komputerowej.
W czasie zimowym w jezdni kryją się cisi zabójcy. Najechanie na dziurę w drodze może uszkodzić oponę, felgę, zawieszenie czy układ kierowniczy. Czy w takim przypadku kierowcy należy się odszkodowanie? I jak się o nie starać?
Agresja drogowa bez wątpienia powinna być eliminowana z polskich dróg. Sporym jej problemem jest jednak to, że czasami nie ma podziału na agresora i ofiarę. Bo ofiara w kolejnej sytuacji drogowej, w wyniku przejęcia emocji często staje się agresorem.
Kierowcy powinni mieć świadomość zmian przepisów ich dotyczących, które wchodzą w życie w 2024 roku. Chodzi m.in. o bardziej rygorystyczne zasady rejestracji samochodu czy zaostrzenie kar dla nietrzeźwych kierowców.
Jak Polacy dbają o wnętrza samochodów? 84 proc. z nich stawia na odkurzanie. Choć w badaniu przeprowadzonym na zlecenie Good One PR padają także i mniej oczywiste odpowiedzi.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że właściciel firmy transportowej ma prawo zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartość diet z tytułu podróży służbowych, w części nieprzekraczającej wysokości diet przysługujących pracownikom, określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?
Czarny lód na drodze to jedno z bardziej zdradliwych zjawisk. Choć asfalt wygląda jedynie na mokry, jest pokryty lodem. Jeden zły ruch kierowcy wystarczy, aby doszło do poślizgu i wypadku. Jak tego uniknąć?
We Włoszech kierowca - rekordzista zebrał mandaty na sumę około 150 tysięcy euro i żadnego nie zapłacił. To kary za to, że 800 razy wjechał bez specjalnego zezwolenia do strefy ograniczonego ruchu w Mantui na północy. Wyczynu tego udało mu się dokonać w ciągu niecałego roku - podał lokalny dziennik "Gazzetta di Mantova".
Wydaje się, że powrót do rocznego terminu przedawnienia punktów karnych po nowelizacji z 17 września 2023 r. oznacza tylko te wykroczenia, które nastąpiły po tej dacie. Nie wszystkie interpretacje i nawet głosy policjantów się z tym zgadzają. Jak zatem jest ostatecznie?
Narkotesty policji mogą fałszować wyniki. Błędnie stwierdzają obecność narkotyków w organizmie kierowcy. I skala zjawiska jest potężna. Może dotyczyć nawet 80 proc. badań prowadzonych przy użyciu narkotestów.
Kierujący koparko-ładowarką jest prawdziwym rekordzistą. Podczas kontroli dokumentów okazało się, że ma trzy sądowe zakazy prowadzenia pojazdów mechanicznych. Może za ten czyn trafić nawet na 5 lat do więzienia. A to nie koniec ciekawostek od dolnośląskich policjantów.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdził możliwość zaliczenia diet z tytułu podróży służbowych do kosztów uzyskania przychodów przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych, w związku z uchyleniem art. 21b w ustawie o czasie pracy kierowców i dodaniem art. 26f ust. 1 w ustawie o czasie pracy kierowców.
Funkcjonariusze KAS, podczas monitorowania drogowego przewozu towarów, wykryli niezgłoszony transport gazu. Kierowca skontrolowanej cysterny przewoził ponad 20 ton gazu.
Jazda bez uprawnień oznacza sytuację, w której kierujący prowadzi taki typ pojazdu, na który nie posiada prawa jazdy. Czy w takiej sytuacji policjanci mogą wlepić mu punkty karne? Wydawało się, że nie. Wydawało się...
Kierowca dostał mandat i punkty, ale grzywy nie zapłacił. Czy zatem może udać się na kurs redukujący 6 punktów karnych? Może. Tylko czy po nim punkty znikną z ewidencji w CEPiK? To świetne pytanie. A odpowiedź na nie może być tylko jedna.
19 sierpnia 2023 roku w życie weszły nowe przepisy Pakietu Mobilności, które zmieniają sposób rozliczania wynagrodzeń polskich kierowców skierowanych do pracy na terytorium innego kraju UE. Kluczowe jest zwiększenie zakresu świadczeń, które można odliczyć od podstawy składek na ubezpieczenia społeczne.
Znajomość przepisów jest ważna. Kluczowa jest jednak również znajomość drogowej etykiety i umiejętność jej miarkowania w zależności od sytuacji. Jak być kulturalnym kierowcą? Oto 6 kluczowych zasad.
Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę na dość ważną kwestię. Otóż przepisy w zakresie sumowania punktów karnych za wiele wykroczeń w czasie jednej kontroli drogowej się wykluczają. Jedne pozwalają dodawać punkty bez limitu. Inne mówią o maksymalnym progu 15 punktów. Które mają rację?
Branża transportowa odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu płynności dostaw. A Polska od lat utrzymuje się na pozycji lidera w transporcie międzynarodowym, odpowiadając aż za 20% całkowitej pracy przewozowej w Unii Europejskiej. Jednak mimo tego imponującego wyniku, branża na co dzień boryka się z licznymi wyzwaniami prawno-organizacyjnymi. O jakich wyzwaniach mowa?
Pracownicy służby zdrowia mogą liczyć na 25 proc. zniżki na kurs redukujący 6 punktów karnych w WORD w Białymstoku. Na pomysł wpadli radni i podchwycił go dyrektor ośrodka. Czy to słuszna idea? I o co tak właściwie w niej chodzi?
Polscy kierowcy pokochali szkolenia. Właściwie to jeden typ szkolenia. Mowa oczywiście o kursach redukujących 6 punktów karnych. Te wróciły do WORD-ów i stały się hitem. Jak informuje RMF FM, w 10 dni na szkoleniu pojawiło się blisko 6 tys. kierowców.
Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?
Rośnie zainteresowanie kursami redukującymi punkty karne. Może być ciężko dostać się na wrzesień. Sprawdź, które ośrodki przeżywają największe oblężenie.
Punkty karne to system stosowany w wielu krajach, w tym w Polsce, jako sposób na monitorowanie i karanie kierowców za naruszanie przepisów ruchu drogowego.
Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.
Punkty karne na rok? Dokładnie. Wykroczenia popełnione przez kierowców od 17 września 2023 r. będą związane krótszym terminem przedawnienia punktów karnych. Tyle że to nadal dopiero połowa informacji. Bo nadal kluczowy jest bieg naliczania przedawnienia.
Kurs redukujący 6 punktów karnych po rocznej przerwie teoretycznie wrócił do WORD-ów 17 września 2023 r. Teoretycznie, bo praktycznie szkolenia są dopiero przygotowywane. Wiadomo, ile będzie kosztował udział w szkoleniu. Stawka jest naprawdę wysoka.
Wchodzą w życie przepisy kasujące punkty karne. Przywrócono także szkolenia redukujące te punkty. Sprawdź szczegóły!
Zaostrzone kary dla pijanych kierowców, które wejdą w życie z początkiem października br., mogą wpłynąć na zmianę zachowań. Pomóc mogłyby także obowiązkowe badania psychologiczne kierowców.
Długo wyczekiwana przez kierowców zmiana wreszcie zacznie obowiązywać. Od 17 września 2023 roku punkty karne będą się przedawniać po roku, a nie dwóch. Warto jednak poznać zasady przedawnienia. Jest pewien haczyk.
Kierowcy znowu będą mogli zredukować 6 punktów karnych ze swojego konta w CEK. Teraz wiadomo już nawet kiedy. Kursy redukujące punkty powrócą do WORD-ów w całym kraju dokładnie 17 września 2023 r.
Zmiany w delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Obowiązują nowe zasady w zakresie warunków zatrudnienia kierowców. W procesie kontroli i delegacji dużą rolę będzie odgrywała Państwowa Inspekcja Pracy. Warto przyjrzeć się nowym przepisom, ponieważ kary dla przewoźników wynoszą nawet 7000 zł.
19 sierpnia 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Co trzeba wiedzieć o zmianach?
Kierowca o zatankowaniu pamiętał. O płatności już nie. Nie zrobił tego jednak celowo. W wyniku roztargnienia nie podszedł do kasy. Co powinien zrobić, aby nie został uznany za złodzieja? Kluczowy jest spokój, rozwaga i rozsądek.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wydała interpretację, potwierdzającą, że pomimo zmian w przepisach dotyczących czasu pracy kierowców, przedsiębiorcy mają prawo uwzględnić diety w kosztach podatkowych.
Krajowa Informacja Skarbowa wydała stanowisko, zgodnie z którym wartość diet może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodów.
28 lipca 2023 r. ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym została ostatecznie uchwalona przez Sejm i przekazana do podpisu prezydenta.
W dniu 7 lipca 2023 r. Sejm uchwalił ustawę o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, która reguluje zasady delegowania kierowców wysłanych do pracy w Polsce, a także zmienia aktualne przepisy w obszarze ustawy o czasie pracy kierowców, które dotyczą wynagrodzeń pracowników wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Jakie są najważniejsze zmiany wynikające z tej ustawy? Jak przewoźnicy będą od tej pory rozliczać swoich kierowców i czy przedsiębiorcy mogą na tym zyskać? Na wszystkie pytania odpowiadają eksperci Inelo z Grupy Eurowag – Kamil Wolański i Łukasz Włoch.
Co grozi za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym? Kiedy kierowcy może zostać odebrane prawo jazdy? Jaki maksymalny mandat można otrzymać?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) potwierdziła, że osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych mają prawo zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartość diet z tytułu podróży służbowych, ale tylko do wysokości określonej dla pracowników.
REKLAMA