REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Gmina

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Paszport tymczasowy

Paszport tymczasowy wydaje się na z góry określony termin.

Obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów

Osoba, która przybywa do domu wczasowego lub wypoczynkowego, pensjonatu, hotelu, motelu, domu wycieczkowego, pokoju gościnnego, schroniska, campingu lub na strzeżone pole biwakowe albo do innego podobnego zakładu, jest obowiązana zameldować się na pobyt czasowy przed upływem 24 godzin od chwili przybycia. Zameldowania dokonuje się u kierownika zakładu lub upoważnionej przez niego osoby.

Obowiązek meldunkowy cudzoziemców

Cudzoziemiec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy na zasadach określonych w ustawie, o ile przepisy nie stanowią inaczej.

Obowiązek meldunkowy

Obowiązek meldunkowy polega przede wszystkim na rejestracji danych na temat pobytu poszczególnych osób.

REKLAMA

Najwyższa Izba Kontroli

Najwyższa Izba Kontroli jest naczelnym organem kontroli państwowej i podlega Sejmowi. Działa ona na zasadach kolegialności (tzn. działa przez organy).

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych jest organem do spraw ochrony danych osobowych. Powołuje go i odwołuje Sejm Rzeczypospolitej Polskiej za zgodą Senatu. W zakresie wykonywania swoich zadań Generalny Inspektor podlega tylko ustawie.

Ewidencja dowodów osobistych

Organy gmin, na podstawie danych zgłoszonych przy ubieganiu się o wydanie lub wymianę dowodu osobistego, a także danych uzyskanych w związku z realizacją obowiązków – meldunkowego oraz związanego ze zgłoszeniem utraty dowodu, prowadzą ewidencje wydanych i unieważnionych dowodów osobistych. Ewidencję prowadzi się w formie elektronicznej, a dane osobowe z tych ewidencji mogą być przetwarzane elektronicznie.

Dowód osobisty

Dowód osobisty to dokument potwierdzający tożsamość danej osoby. Nie wolno go zatrzymywać, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie.

REKLAMA

Dokument paszportowy

Przez dokument paszportowy należy rozumieć paszport, paszport tymczasowy, paszport dyplomatyczny, paszport służbowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Centralne Biuro Antykorupcyjne

Centralne Biuro Antykorupcyjne to służba specjalna do spraw zwalczania korupcji w życiu publicznym i gospodarczym, w szczególności w instytucjach państwowych i samorządowych, a także do zwalczania działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa.

Agencja Wywiadu

Agencja Wywiadu (AW) jest właściwa w sprawach ochrony bezpieczeństwa zewnętrznego państwa. Stanowi ona urząd administracji rządowej.

Odpowiedzialność majątkowa urzędników - ustawa opublikowana

W dniu 20 stycznia 2010 roku uchwalono ustawę o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych. Ustawa normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Wznowienie postępowania administracyjnego

Wznowienie postępowania administracyjnego to instytucja procesowa, która umożliwia uchylenie prawomocnego orzeczenia sądu i ponowne rozpoznanie sprawy wskutek zaistnienia nadzwyczajnych przyczyn wymienionych w ustawie.

Promesa koncesji

Przedsiębiorca, który zamierza podjąć działalność gospodarczą wymagającą uzyskania koncesji, może ubiegać się o przyrzeczenie wydania koncesji. W promesie uzależnia się udzielenie koncesji od spełnienia warunków wykonywania działalności gospodarczej wymagającej uzyskania koncesji.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Zakład jest państwową jednostką organizacyjną i posiada osobowość prawną. Siedzibą Zakładu jest miasto stołeczne Warszawa. Nadzór nad zgodnością działań Zakładu z obowiązującymi przepisami sprawuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Nadzór ten nie może dotyczyć spraw indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej.

Partnerstwo publiczno-prywatne

Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.

Informacja publiczna

Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w Ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Generalny Inspektor Informacji Finansowej

Generalny Inspektor Informacji Finansowej to jeden z organów (obok ministra właściwego do spraw instytucji finansowych) administracji rządowej właściwy w sprawach przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Generalny Inspektor jest podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów.

Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki [URE]

Urząd Regulacji Energetyki wydaje Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki. URE ogłasza w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdanie ze swojej działalności, w tym ocenę bezpieczeństwa dostarczania paliw gazowych i energii elektrycznej.

Żandarmeria wojskowa

Żandarmeria Wojskowa to wyodrębniona i wyspecjalizowana służba wchodząca w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Biuletyn Urzędu Komunikacji Elektronicznej [UKE]

Prezes UKE wydaje Biuletyn UKE. W Biuletynie UKE zamieszcza wymagane ustawą informacje i rozstrzygnięcia

Biuletyn Informacji Publicznej [BIP]

Biuletyn Informacji Publicznej to urzędowy publikator teleinformatyczny, utworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej, w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci teleinformatycznej.

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest właściwa w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego. Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest centralnym organem administracji rządowej, działającymi przy pomocy ABW, będącego urzędem administracji rządowej.

Procedurę Niebieskiej Karty uruchomi lekarz

Specjalny druk „Niebieską Kartę” wypełnia dzielnicowy lub pracownik socjalny. Po zmianach takie uprawnienie będzie przysługiwało także lekarzowi.

Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej

Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.

Rada gminy może zwolnić od podatku od nieruchomości

W świetle obowiązujących przepisów rada gminy jest upoważniona, w drodze uchwały, do zwolnienia z podatku od nieruchomości określonych grup podatników. To uprawnienie wynika z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. W ten sposób samorządy zachęcają do inwestycji na danym obszarze.

Obsługa trudnych gości

Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

Stawka VAT przy zakupie przez gminę samochodu ochrony przeciwpożarowej

Zastosowanie właściwej stawki podatku od towarów i usług przez firmę biorącą udział w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu samochodów ochrony przeciwpożarowej przez gminę może okazać się decydujące przy wyborze oferty. Dlatego tak istotne znaczenie ma prawidłowa wykładnia przepisów ustawy o VAT.

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Jak sprostować błąd w akcie prawa miejscowego wydanym przez gminę

Błędy zdarzają się w wielu dokumentach czy pismach. Nie omija to także uchwał i decyzji administracyjnych. Są jednak jasne zasady, kiedy i jak można je poprawić.

Kto może być pracownikiem służby cywilnej

Przepisy Ustawy o służbie cywilnej określają wymagania jakie należy spełnić aby zostać pracownikiem służby cywilnej. Należy do nich między innymi: polskie obywatelstwo oraz odpowiednie kwalifikacje zawodowe.

Na jaki okres czasu zatrudniana jest osoba podejmującej po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej ?

Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony. Umowa o pracę na czas nieokreślony może być zawarta z osobą, która otrzymała pozytywną ocenę, albo była zatrudniona w służbie cywilnej na podstawie umowy na czas nieokreślony lub na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, a także osobą zatrudnianą w służbie cywilnej na podstawie art. 34 ust. 1.Ustawy o służbie cywilnej

Kto może być urzędnikiem sądowym?

Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 września 2003 r. w sprawie stanowisk i wymaganych kwalifikacji urzędników i innych pracowników sądowych oraz szczegółowych zasad wynagradzania referendarzy sądowych, innych urzędników i pracowników sądowych wojewódzkich sądów administracyjnych określa jakie kwalifikacje należy posiadać, aby pracować na stanowisku urzędnika sądowego.

Jak ubiegać się o pracę w korpusie służby cywilnej

Dyrektor generalny urzędu ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy przez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu, oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Należy przy tym zaznaczyć, że Prezes Rady Ministrów, zgodnie z odrębnymi przepisami, wskazuje absolwentom kolejnych roczników Krajowej Szkoły Administracji Publicznej pierwsze stanowiska pracy przedstawione przez Szefa Służby Cywilnej.

Kto może ubiegać się o uzyskanie mianowania w służbie cywilnej

O uzyskanie mianowania w służbie cywilnej może ubiegać się osoba, która jest pracownikiem służby cywilnej oraz posiada co najmniej trzyletni staż pracy w służbie cywilnej.

Kto może zajmować wyższe stanowiska w służbie cywilnej ?

Informację o naborze na wyższe stanowisko w służbie cywilnej ogłasza się przez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie urzędu oraz w Biuletynie Kancelarii.

Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku

Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.

Czy powiaty mogą tworzyć porozumienia?

Powiaty mogą tworzyć zarówno związki jak i stowarzyszenia oraz porozumienia. Takie działania maja na celu lepsze i sprawniejsze wykonywanie zadań z zakresu administracji.

Kiedy można uchylić uchwałę rady powiatu?

Organem stanowiącym w powiecie jest rada powiatu. To ten organ wydaje uchwały będące aktami prawa miejscowego na terenie powiatu. Uchwały te mogą być jednak uchylane w ramach nadzoru nad działalnością powiatu.

Jak są tworzone nowe powiaty

Polska ma obecnie trójstopniowy podział administracyjny. Oznacza to, że w Polsce mamy trzy różnego rodzaju jednostki samorządu terytorialnego. Są to: gmina, powiat i województwo. Rząd w drodze rozporządzenia może tworzyć nowe powiaty.

Kiedy premier może rozwiązać radę powiatu

Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad samorządem powiatowym. Jednym z uprawnień premiera w tym zakresie jest możliwość wnioskowania o zawieszanie organów samorządu powiatowego. Regulacje w tym zakresie zawiera art. 83 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Stawka VAT przy zakupie przez gminę samochodu ochrony przeciwpożarowej

Zastosowanie właściwej stawki podatku od towarów i usług przez firmę biorącą udział w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu samochodów ochrony przeciwpożarowej przez gminę może okazać się decydujące przy wyborze oferty. Dlatego tak istotne znaczenie ma prawidłowa wykładnia przepisów ustawy o VAT.

Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku

Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.

Kompleksowa kontrola finansowa w kadrach

Zadania realizowane w komórkach zajmujących się zarządzaniem ludźmi na ogół podporządkowane są naczelnemu kierownictwu organizacji. Zarówno w przedsiębiorstwach, jak i w administracji samorządowej odgrywają identyczną rolę. Dotyczą zarządzania najważniejszym zasobem, czyli potencjałem społecznym.

Opłata eksploatacyjna

Obowiązek uiszczenia opłaty eksploatacyjnej spoczywa na podmiocie wydobywającym kopalinę lub prowadzącym inną działalność regulowaną ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze. Opłata eksploatacyjna stanowi dochód własny gminy na terenie, której prowadzona jest działalność objęta koncesjonowaniem.

Opłata adiacencka

Opłata adiacencka to opłata ustalona w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym budową urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego albo scaleniem i podziałem nieruchomości, a także podziałem nieruchomości.

Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika

Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.

Wymiana i unieważnienie dowodów osobistych

Zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw od dnia 1 stycznia 2009 r. obowiązują nowe zasady dotyczące wymiany oraz unieważnienia dowodów osobistych.

REKLAMA