Jakie sprawy rozpatruje sąd administracyjny?
REKLAMA
REKLAMA
Jakimi cechami charakteryzuje się postępowanie przed sądem administracyjnym?
REKLAMA
Oprócz charakteru następczego postępowania przed sądem administracyjnym, wyróżnia się ono tym, że nie może być wszczęte z urzędu, czyli z inicjatywy samego sądu. Początkiem tego postępowania może być tylko Twoja skarga lub wniosek. Będziesz występował tu w roli skarżącego, zaś po drugiej stronie stanie zawsze organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżyłeś.
Co to jest organ administracji publicznej?
Organ administracji publicznej to podmiot, który reprezentuje państwo, czyli pośredniczy w kontaktach między państwem a obywatelami. Organ administracji publicznej w granicach obowiązującego prawa może więc określać Twoje uprawnienia i obowiązki.
Zobacz również: Organy wyższego stopnia i organy naczelne
Organami administracji publicznej są np. Prezydent RP, Prezes Rady Ministrów, ministrowie, wójt gminy, burmistrz, prezydent miasta, starosta, wojewoda, rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa, komendant policji, naczelnik urzędu skarbowego, dyrektor izby celnej.
Jakie sprawy mogą być rozpatrywane w postępowaniu sądowoadministracyjnym?
Sąd administracyjny orzeka w sprawach skarg na (por. art. 3 p.s.a.):
• decyzje administracyjne;
• niektóre postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, egzekucyjnym lub zabezpieczającym w administracji;
• inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;
• pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;
• akty prawa miejscowego;
• inne niż prawo miejscowe akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków;
• akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;
• bezczynność organów.
Zobacz również dział: Postępowanie administracyjne
Co należy rozumieć pod pojęciem "inne akty i czynności z zakresu administracji publicznej"?
REKLAMA
To takie działania administracji publicznej, które nie są podejmowane w sformalizowanym postępowaniu, a jednocześnie określają Twoje uprawnienia lub obowiązki wynikające z przepisów prawa oraz są skierowane bezpośrednio do Ciebie. Chodzi tu np. o odmowę udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi przychodni, o odmowę rejestracji zgonu w akcie stanu cywilnego, o odmowę usunięcia danych z Krajowego Rejestru Karnego.
Tekst pochodzi z poradnika wydanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości: "Obywatel w postępowaniu sądowoadministracyjnym" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat