REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Biuro rachunkowe, PIT - podatek dochodowy od osób fizycznych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

REKLAMA

Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Jednorazowe rozliczenie PIT. Oto, co musi zrobić biuro rachunkowe

Do biur rachunkowych niejako "sezonowo" trafiają klienci, którzy potrzebują wyłącznie wykonania jednorazowej usługi. Jest to zazwyczaj rozliczenie roczne PIT. Pojawia się w związku z tym pytanie, czy wykonując takie jednorazowe usługi biuro rachunkowe musi przeprowadzić takie same, rozbudowane procedury bezpieczeństwa jak w przypadku stałych klientów?

Działalność biura rachunkowego. Jakie obowiązki ma kadra, zarząd czy pracownicy?

Przepisy AML nakładają obowiązek wyznaczenia w biurze rachunkowym osoby odpowiedzialnej za przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobowo biuro rachunkowe nie ma takiej potrzeby, ponieważ w takiej sytuacji odpowiedzialna jest zawsze ta osoba. 

Obowiązki biura rachunkowego. Za ich naruszenie grożą dotkliwe kary

Biuro rachunkowe nie tylko powinno utworzyć i wdrożyć dokument tzw. procedury wewnętrznej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, ale też na bieżąco dokonywać weryfikacji i aktualizacji tego dokumentu. Za naruszenie tych obowiązków grożą kary administracyjne.

REKLAMA

Rozliczenie PIT 2024. O jakich zmianach przepisów trzeba wiedzieć?

Podatnicy rozliczający PIT w 2024 roku muszą uwzględnić nowe przepisy podatkowe wprowadzone w 2023 roku. Wynajem mieszkań, renty dla małoletnich dzieci czy ulga dla "innowacyjnych" pracowników - to tylko niektóre z obszarów, na które warto zwrócić uwagę podczas rozliczania się z urzędem skarbowym.

60 tys. zł kwoty wolnej od podatku - od kiedy? Na pewno nie w 2024 ani w 2025 roku. Prawdopodobnie dopiero w 2027 roku

Niektórzy prognozowali, że już niedługo Koalicja Obywatelska i rząd Donalda Tuska zrealizuje swoją obietnicę podwyższenia kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych do 60.000 zł. Niestety nie zdarzy się to w bieżącym ani w 2025 roku. Na konferencji prasowej po posiedzeniu Rady Ministrów 19 marca 2024 r. premier Donald Tusk poinformował, że ze względów budżetowych kwota wolna od podatku PIT nie wzrośnie w 2024 roku do obiecanych 60 tys. zł. Tusk obiecał, że na pewno w przed końcem kadencji Sejmu (która upłynie jesienią 2027 roku) kwota wolna w wysokości 60 tys. zł będzie faktem. W dniu 25 marca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański potwierdził, że nie ma możliwości podniesienia kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł także w 2025 roku. A pytany o rok 2026 odpowiedział: "Będziemy liczyć".

"Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX

"Obowiązki i wyzwania biura rachunkowego" - serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX, które odbędzie się 26 marca br.

Czy prezenty okolicznościowe dla pracowników są opodatkowane PIT?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że prezenty okolicznościowe przekazywane pracownikom nie będą stanowić dla nich przychodu ze stosunku pracy i w związku z tym na pracodawcy, jako płatniku, nie będą ciążyły obowiązki związane z pobraniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Koszty uzyskania przychodów 2024 - umowa o pracę, zlecenie, umowa o dzieło

Jakie koszty uzyskania przychodu (tzw. koszty podatkowe) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) można uwzględniać (potrącać) na umowie o pracę, umowie zlecenia i umowie o dzieło?

Od 2025 roku zapłacisz podatek dopiero gdy kontrahent zapłaci za fakturę. Uwzględnisz koszty, gdy za nie zapłacisz [kasowy PIT]

Najprawdopodobniej w 2025 roku wejdą w życie przepisy wprowadzające tzw. kasowy PIT. Opublikowano już założenia nowelizacji wprowadzającej te przepisy. Co z nich wynika?

Od 2025 roku zapłacisz podatek dopiero gdy kontrahent zapłaci za fakturę. Uwzględnisz koszty, gdy za nie zapłacisz [kasowy PIT]

Najprawdopodobniej w 2025 roku wejdą w życie przepisy wprowadzające tzw. kasowy PIT. Opublikowano już założenia nowelizacji wprowadzającej te przepisy. Co z nich wynika?

Kasowy PIT tylko dla małych firm - limit 250 tys. euro. Kiedy wejdzie w życie? Kto będzie mógł płacić taki podatek?

W dniu 13 marca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański poinformował na platformie społecznościowej X, że limit przychodów przy kasowym PIT został zwiększony do 250 tys. euro. Wcześniej Ministerstwo Finansów informowało, że limit przychodów uprawniających do skorzystania z kasowej metody wynosić będzie 500 tys. zł. W dniu 26 lutego 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Projekt ten ma na celu wprowadzenie możliwości wyboru kasowej metody rozliczania przychodów i kosztów, tzw. kasowego PIT (jako fakultatywnego sposobu rozliczania podatku), przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w niewielkich rozmiarach.

Rozliczanie PIT w 2024 r. Do kiedy składamy zeznania podatkowe?

"Od 15 lutego będzie udostępniona usługa związana z rozliczeniem w podatku dochodowym za 2023 rok. Zeznania będą składane do 30 kwietnia tego roku, to jest wtorek, w związku z tym nie będzie czegoś takiego jak przesunięcia terminów na pierwszy, drugi, trzeci maj, czyli pierwszy wolny termin po 30 kwietnia" - poinformował podczas środowej konferencji prasowej szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda.

Twój e-PIT 2024 od 15 lutego do 30 kwietnia. Jest kilka nowości. Jak się rozliczyć?

W okresie od 15 lutego do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy będą mieli czas na rozliczenie PIT-ów za ubiegły rok. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania e-usług i rozliczania podatków drogą elektroniczną - zwłaszcza przez usługę Twój e-PIT, dostępną przez e-Urząd Skarbowy na podatki.gov.pl w trzech wersjach językowych: polskiej, angielskiej, ukraińskiej. W 2024 roku po raz pierwszy z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Z rozliczenia w Twój e-PIT mogą szczególnie chętnie korzystać tzw. ryczałtowcy i osoby z zawieszoną działalnością gospodarczą. Ministerstwo zachęca też do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Rozliczenie PIT 2024 emerytów i rencistów. ZUS: Niektórzy muszą sami złożyć PIT-a do urzędu skarbowego

ZUS informuje, że emeryci i renciści, którzy otrzymali z ZUS-u PIT-40A muszą złożyć zeznanie podatkowe za 2023 rok, tylko wtedy, gdy chcą skorzystać z odliczeń. Natomiast świadczeniobiorcy, którym ZUS wysłał PIT-11 lub PIT-11 A mogą rozliczyć się sami lub poczekać do 30 kwietnia, gdy zrobi to za nich urząd skarbowy.

Rozlicz PIT w 2024 roku ze sprawdzonym programem. Wszystkie formularze i załączniki, łatwa wysyłka, integracja z systemem e-Deklaracje

W dniu 30 kwietnia 2024 r. upływa termin rozliczenia podatków dochodowych za 2023 rok. Najpóźniej tego dnia podatnicy muszą przesłać do urzędu skarbowego roczne zeznania podatkowe: PIT-28 PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 a także zapłacić podatek dochodowy wynikający z tych zeznań. Infor.pl zachęca do rozliczenia się z fiskusem przy pomocy programu PIT FORMAT, sprawdzonego i polecanego przez tysiące firm i księgowych. Program ten zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP. Zapewnia wysyłkę PIT-ów do systemu e-Deklaracje Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej.

Sprzedaż nieruchomości po zniesieniu współwłasności. Ile trzeba czekać, by nie zapłacić podatku?

Nie trzeba płacić podatku PIT od dochodu ze sprzedanej prywatnej, niezwiązanej z działalnością gospodarczą nieruchomości (mieszkania, domu, działki) jeżeli od jej nabycia minęło 5 lat od końca roku, w którym to nabycie nastąpiło. A co w przypadku, gdy nieruchomość była nabyta na współwłasność ponad 5 lat temu, a teraz dochodzi do zniesienia tej współwłasności? Czy można szybko sprzedać tą nieruchomość bez podatku?

PIT-40A dla emerytów i rencistów. Przed 1 marca ZUS dostarczy także PIT-11 i PIT-11A za 2023 rok. Ale ZUS nie rozliczy nadpłaty podatku

Przed 1 marca 2024 r. wszyscy, którzy w 2023 roku choćby tylko jeden raz dostali pieniądze z ZUS-u, otrzymają z tej instytucji odpowiednią deklarację podatkową. Ale uwaga - ZUS nie rozlicza nadpłaty podatku.

Czy będą nowe przepisy dot. księgowych i biur rachunkowych? Ministerstwo Finansów zapowiada drobne zmiany i dalsze analizy

Ministerstwo Finansów opublikowało raport podsumowujący prekonsultacje dotyczące przyszłości i ewentualnej regulacji zawodu księgowego oraz usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (tj. prowadzenia biura rachunkowego). Raport ten podsumowuje opinie zgłoszone w toku prekonsultacji i - jak deklaruje resort - zostanie wykorzystany w dalszych pracach analitycznych Ministerstwa Finansów. W tym momencie Ministerstwo nie planuje podjąć prac legislacyjnych zmierzających do regulacji zawodu księgowego. Natomiast już teraz Ministerstwo zapowiada dalsze prace nad opracowaniem projektu zmian przepisów o rachunkowości o charakterze usprawniającym obecny system, w szczególności w zakresie przepisów dotyczących ubezpieczenia OC od wykonywanych usług księgowych.

Czy będą nowe przepisy dot. księgowych i biur rachunkowych? Ministerstwo Finansów zapowiada drobne zmiany i dalsze analizy

Ministerstwo Finansów opublikowało raport podsumowujący prekonsultacje dotyczące przyszłości i ewentualnej regulacji zawodu księgowego oraz usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (tj. prowadzenia biura rachunkowego). Raport ten podsumowuje opinie zgłoszone w toku prekonsultacji i - jak deklaruje resort - zostanie wykorzystany w dalszych pracach analitycznych Ministerstwa Finansów. W tym momencie Ministerstwo nie planuje podjąć prac legislacyjnych zmierzających do regulacji zawodu księgowego. Natomiast już teraz Ministerstwo zapowiada dalsze prace nad opracowaniem projektu zmian przepisów o rachunkowości o charakterze usprawniającym obecny system, w szczególności w zakresie przepisów dotyczących ubezpieczenia OC od wykonywanych usług księgowych.

Outsourcing w księgowości to przede wszystkim przejmowanie procesów

Na czym może dziś polegać outsourcing usług księgowych? Czy skorzystanie z takiego rozwiązania może rzeczywiście polepszyć sytuację firmy?

Opodatkowanie kryptowalut w Polsce – przychody, koszty, rozliczenia

Jakie transakcje związane z kryptowalutami są opodatkowane w Polsce? Co jest przychodem podatkowym, a co kosztem? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy? Jak trzeba rozliczyć podatek od kryptowalut?

Wydatki ponad 100 zł miesięcznie na leki finansuje budżet państwa. Dla kogo ulga podatkowa na lekarstwa w 2024 roku?

Niektórzy podatnicy mają prawo w rocznym zeznaniu podatkowym PIT odliczyć część poniesionych w poprzednim roku wydatków na lekarstwa. Oznacza to, za te wydatki otrzymają de facto zwrot z budżetu państwa, bo zapłacą mniejszy podatek. Kto może skorzystać z tego odliczenia? Jakie są zasady i limity tej ulgi? 

Oświadczenia i wnioski podatkowe w 2024 r. do ZUS. Kiedy powinien je złożyć emeryt lub rencista?

Są sytuacje kiedy emeryt lub rencista powinien złożyć w 2024 roku oświadczenie podatkowe do ZUS. Kiedy trzeba to zrobić? Wyjaśnia Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

Oświadczenia i wnioski podatkowe w 2024 r. do ZUS. Kiedy powinien je złożyć emeryt lub rencista?

Są sytuacje kiedy emeryt lub rencista powinien złożyć w 2024 roku oświadczenie podatkowe do ZUS. Kiedy trzeba to zrobić? Wyjaśnia Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

Umorzenie kredytu mieszkaniowego a podatek dochodowy. Czy od umorzonych kwot kredytu i odsetek trzeba płacić PIT?

Część kredytobiorców na skutek ugody z bankiem uzyskuje umorzenie np. części kredytu mieszkaniowego albo odsetek, czy prowizji od takiego kredytu. Najczęściej chodzi tu o tzw. frankowiczów, czyli tych osób które zaciągnęły kredyty mieszkaniowe indeksowane lub denominowane we franku szwajcarskim (CHF). Pojawia się pytanie, czy taki umorzony kredyt (lub jego część) jest przychodem opodatkowanym podatkiem dochodowym? Co do zasady tak ale są też przepisy, które pod pewnymi warunkami pozwalają nie płacić podatku od umorzonych kwot kredytu i odsetek.

Czy można odliczyć koszty opakowań w ramach ulgi na ekspansję?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uważa, że w ramach ulgi na ekspansję (art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT) nie można odliczyć kosztów poniesionych na materiały bezpośrednie do produkcji opakowania, płace pracowników produkujących opakowania i wynagrodzenie grafika komputerowego przygotowującego graficzną stronę tych opakowań.

Czy stypendium aktywizacyjne dla bezrobotnych i poszukujących pracy jest zwolnione z PIT?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że program pilotażowy stanowi formę innowacyjnej aktywizacji zawodowej młodych osób, gdzie świadczenia wypłacane osobom bezrobotnym podlegają zwolnieniu podatkowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a lit. a) ustawy o PIT, natomiast świadczenia dla osób poszukujących pracy nie są objęte zwolnieniem, co wymaga obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy.

Zwolnienia studenta z opłat za studia a podatek – fiskus zmienia zdanie

Szef Krajowej Administracji Skarbowej zmienił interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i uznał, że student, który na podstawie wewnętrznego aktu prawnego uczelni otrzymał zwolnienie z opłat za studia z powodu trudnej sytuacji życiowej i materialnej nie osiąga w ogóle przychodu. W związku z tym, zdaniem Szefa KAS w tym przypadku nie należy stosować zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 updof. Odmiennego zdania był Dyrektor KIS, który stwierdził, że studentowi prawo do tego zwolnienia przysługuje. Zmiana stanowiska Szefa KAS oznacza, że uczelnia która zwolni studenta z opłat za studia nie musi mu wystawiać informacji PIT-11.

Jak dobrze przygotować umowy z klientami biura rachunkowego? Bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online "Jak dobrze przygotować umowy z klientami biura rachunkowego", które rozpocznie się o godzinie 9.00 w dniu 21 listopada 2023 r.

Czy można anulować faktury przesłane do KSeF?

Co będzie w sytuacji, gdy klient biura rachunkowego nie zgadza się z fakturą, a księgowa ją pobierze z KSeF? Czy można ją jeszcze anulować?

Kilkuset uczestników Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych przez dwa dni rozmawiało o przyszłości branży, zmianach przepisów prawa i nowoczesnych technologiach!

Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Jak być na bieżąco z ciągłymi zmianami przepisów prawa? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości omawiano podczas tegorocznej edycji MKBR, która przyciągnęła 300 osób związanych z sektorem rachunkowo-księgowym.

„Komplet PODATKI 2024” - praktyczny przewodnik dla księgowych i biur rachunkowych

"Komplet Podatki 2024" to niezastąpiony pakiet dziesięciu publikacji, który będzie cennym źródłem informacji dla księgowych i biur rachunkowych, pomagający w zrozumieniu wszystkich zmian podatkowych w 2024 roku oraz rozliczeniu PIT za 2023 rok. 

Czy wartość wyposażenia i umeblowania sprzedawanego mieszkania jest kosztem podatkowym?

Jeżeli mieszkanie sprzedajemy przed upływem 5 lat od końca roku w którym je nabyliśmy lub wybudowaliśmy, to powinniśmy zapłacić 19% podatku od dochodu uzyskanego z jego sprzedaży. Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na wyposażenie (urządzenie) i umeblowanie sprzedawanego mieszkania? Na to pytanie odpowiedział Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Bank umorzył część kredytu mieszkaniowego. Czy trzeba zapłacić podatek?

Coraz częściej kredytobiorcy kredytów mieszkaniowych indeksowanych lub denominowanych we frankach szwajcarskich uzyskują – w drodze ugody z bankiem, który udzielił kredytu – umorzenie części kredytu. Takie umorzenie, co do zasady, powoduje powstanie przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednak minister finansów w rozporządzeniu zaniechał poboru podatku od niektórych tego typu umorzeń.

Kilkuset uczestników Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych przez dwa dni rozmawiało o przyszłości branży, zmianach przepisów prawa i nowoczesnych technologiach!

Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Jak być na bieżąco z ciągłymi zmianami przepisów prawa? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości omawiano podczas tegorocznej edycji MKBR, która przyciągnęła 300 osób związanych z sektorem rachunkowo-księgowym.

Ochrona danych w biurze rachunkowym - jak to zrobić mądrze i skutecznie. Jakie kary za naruszenie RODO?

Dla biur rachunkowych, które przetwarzają nie tylko liczby, ale również czułe informacje finansowe swoich klientów, zapewnienie bezpieczeństwa danych to priorytet. Samo naruszenie zasad RODO przez administratora  może skutkować karą finansową do 20 000 000 EUR. Październik jest Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. To okres, w którym organizowane są różnego rodzaju kampanie, wydarzenia, szkolenia i inne działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród obywateli, przedsiębiorstw i instytucji. To zatem najlepszy czas na to, aby przypomnieć, na co szczególnie powinni uważać księgowi i właściciele biur rachunkowych.

IV Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych - 26-27 października 2023 r.

Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości poruszą eksperci IV Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych.

8 sposobów: Jak biuro rachunkowe zarobi na KSeF

KSeF szansą na zwiększenie przychodów biura rachunkowego?

Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF: są obawy ale też widać szansę na rozwój

Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) sprawdziła stan gotowości biur rachunkowych do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przeprowadzone badanie wyraźnie pokazuje, że biura rachunkowe dostrzegają związaną z nim szanse, ale mają także obawy związane z wdrożeniem KSeF. Jakie aspekty wymagają uwagi zarówno biur rachunkowych, jak i przedsiębiorców?

Ulga mieszkaniowa w PIT 2023 – pieniądze ze sprzedaży mieszkania można wydać na spłatę udziału byłego małżonka w nieruchomości przyznanej w wyniku rozwodu

18 września 2023 r. Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną we wrześniu 2022 r. przez Dyrektora KIS i uznał, że podatniczka,  która przeznaczyła środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania należącego do jej majątku odrębnego na spłatę udziału byłego męża w nieruchomości przyznanej jej na podstawie ugody sądowej zawartej po rozwodzie ma prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy o PIT. Zmiana stanowiska oznacza, że podatnicy którzy znajdą się w analogicznej sytuacji nie powinni płacić PIT z tytułu dokonanej sprzedaży nieruchomości. 

Soboń: Deklaracje podatkowe przedsiębiorców (PIT, VAT, akcyzowa) będą wypełniane przed skarbówkę

Deklaracje podatkowe przedsiębiorców (PIT i VAT, a potem deklaracja akcyzowa) będą wypełniana przez administrację skarbową - zapowiedział w środę 20 września 2023 r. wiceminister finansów Artur Soboń. 

Najnowocześniejsze narzędzia i mnóstwo fachowej wiedzy już 26-27 października podczas Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych!

Dwa dni szkoleń, warsztatów i porad ekspertów oraz praktyków z zakresu rachunkowości i księgowości czeka wszystkich odwiedzających czwartą edycję MKBR w Targach Kielce. Nie zabraknie tematów związanych z Krajowym Systemem e-Faktur oraz prezentacji najnowszego oprogramowania wykorzystywanego w biurach rachunkowo-księgowych. Patronem medialnym Kongresu jest Infor.

Podatkowa ulga mieszkaniowa. Na czym polega, kto może odliczyć? Flipper nie skorzysta z ulgi

Konieczność zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych - PIT - w wysokości 19% od zysku ze sprzedaży nieruchomości poza działalnością gospodarczą na pewno nikogo nie cieszy. Ale trzeba wiedzieć, że przepisy przewidują obowiązek zapłacenia takiego podatku tylko jeśli sprzedaż nastąpiła w ciągu 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym podatnik nabył lub wybudował zbywaną nieruchomość. Istnieje również możliwość skorzystania z ulgi mieszkaniowej, która pozwala wyłączyć z opodatkowania nawet cały dochód uzyskany dzięki sprzedaży lokum. 

Siedziba biura rachunkowego. Jak wybrać, jak urządzić, co jest ważne? Własny lokal czy wynajęty?

Otwierając biuro rachunkowe ponad ćwierć wieku temu nie zastanawiałam się wcale nad jego umiejscowieniem. Wyszłam z założenia, że przedsiębiorcy w zasadzie pracują i mieszkają wszędzie, więc zawsze komuś będzie blisko. To były czasy wyłącznie pracy stacjonarnej z papierowymi dokumentami, nikt nawet nie pomyślał, że może być inaczej. 

50% koszty uzyskania przychodów – kiedy można odliczyć? Dokumentacja, limity, pracownicy, zleceniobiorcy

Wokół zastosowania i rozliczania zryczałtowanych pięćdziesięcioprocentowych kosztów uzyskania przychodów od dawna powstają różnego rodzaju rozterki i pytania. I można by się spodziewać, że obecnie wiele wątpliwości zostało rozwianych w stosunku do choćby roku 2019, to nadal w 2023 roku temat ten jest wyzwaniem dla wielu specjalistów ds. płac. 

REKLAMA