Kategorie

Inspekcja handlowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Straż miejska wystawi mandat za niewydanie paragonu. 19 sierpnia 2021 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji Kodeksu karnego skarbowego oraz niektórych innych ustaw (nr UD269). Projekt ten zakłada stworzenie w Kodeksie karnym skarbowym (Kks) nowego katalogu niefinansowych organów postępowania mandatowego (wśród których znalazłyby się: Inspekcja Handlowa oraz straże gminne/miejskie). Organy te miałyby prawo prowadzenia postępowań mandatowych w sprawach o wybrane wykroczenia skarbowe (w tym m.in. dot. sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo niewydania paragonu).
Prawa konsumenta w gastronomii. Ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli albo krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany – to przykłady nierzetelności w lokalach gastronomicznych. W co trzecim zaniżano wagę lub pojemność potraw i napojów. Ceny też nie zawsze widzimy przy zamawianiu. Jak się przed tym wszystkim bronić?
UOKIK: Inspekcja Handlowa skontrolowała 242 przedsiębiorców, nieprawidłowości stwierdzono u 48 przedsiębiorców, w tym w 42 sklepach detalicznych i sześciu hurtowniach. Jakie błędy były najczęściej popełniane?
Prezydent RP podpisał ustawę wprowadzającą zakaz obrotu w Polsce kotłami na paliwo stałe o znamionowej mocy cieplnej nie większej niż 500 kW. Kontroli będzie dokonywała Inspekcja Handlowa. Nowa regulacja ma na celu poprawę jakości powietrza i ograniczenie niskiej emisji powstającej wskutek spalania węgla w domowych piecach.
Inspekcja Handlowa w I kwartale 2018 r. w 8 województwach przeprowadziła kontrole zabawek. Wyniki są niepokojące – inspektorzy mieli zastrzeżenia aż do 30,7 proc. sprawdzonych zabawek. Na co zwrócić uwagę, jeśli chcemy kupić dziecku bezpieczną zabawkę?
Zbliża się majówka. Wielu Polaków szykuje się na wyjazd, podczas którego będą jadać w restauracjach. Jak pokazują wyniki kontroli Inspekcji Handlowej, nie zawsze można wierzyć temu, co napisano w karcie dań. Zdarza się, że kucharze używają tańszych składników lub nakładają mniejsze porcje.
Na co zwrócić uwagę podczas przedświątecznych zakupów? Jakie normy powinny spełniać naczynia żaroodporne, odkurzacze czy detergenty?
Przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej coraz częściej donoszą o przypadkach, w których inspektorzy Inspekcji Handlowej, gubią się w gąszczu niejasnych przepisów. Kłopoty sprawiają zwłaszcza przepisy dot. homologacji układów hamulcowych.
Etykiety produktów żywnościowych powinny - od 13 grudnia 2014 roku, tj. od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących etykiet - zawierać wyraźną informację m.in. o alergenach czy dacie zamrożenia żywności. Jakie inne informacje znajdziemy na etykiecie towarów spożywczych?
Wybór zabawek na polskim rynku jest ogromny. O bezpieczeństwo zabawek dostępnych w sklepach dba Państwowa Inspekcja Handlowa. Niezależnie, czy wybierzemy interaktywne lalki czy tradycyjne klocki, powinniśmy decydować się na zakup tylko bezpiecznych zabawek.
Gdy zakupiony towar stwarza zagrożenie, konsument może zawiadomić Inspekcję Handlową. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał bezpieczeństwo sprzętu elektronicznego.
Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej (WIIH) rozstrzygają spory związane z zakupionym towarem lub usługą (m.in. zakupem obuwia, sprzętu AGD, wykonaniem usług remontowo-budowlanych itp.)
Jeżeli strony nie mogą się porozumieć, sprawa na ogół trafia do sądu powszechnego, co wiąże się z dużymi kosztami i stratą czasu. W przypadku relacji przedsiębiorca – konsument, alternatywę stanowi mediacja Inspekcji Handlowej (IH) lub polubowny sąd konsumencki.
Inspekcja Handlowa jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.
Do zadań Inspekcji Handlowej należy m.in. podejmowanie mediacji w sprawach dotyczących sporów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą, z wyłączeniem sporów dotyczących zakupu energii, usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, pośrednictwa finansowego, informatycznych, naukowo-badawczych, edukacyjnych oraz w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.
4,2% stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2008 r. sprzedawało benzynę i olej napędowy nie spełniające norm jakościowych – to o 2,5% więcej niż rok wcześniej. W przypadku gazu LPG zastrzeżenia dotyczyły 5,8% sprawdzonych placówek.
Likwidacja Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej i przejęcie jego kompetencji przez UOKiK to główne zmiany związane z reformą Inspekcji Handlowej. Nowe zasady weszły  w życie 31 grudnia 2008 roku.
Po raz kolejny Inspekcja Handlowa dokonała kontroli prawidłowości i rzetelności funkcjonowania usług gastronomicznych w rejonach o nasilonym letnim ruchu turystycznym. Wynika z niej, że standard obsługi konsumentów w tym sektorze w porównaniu z poprzednimi latami nie jest zadawalający.
W II kwartale 2008 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła ogólnolnokrajową kontrolę artykułów spożywczych oferowanych w placówkach sieci handlowych. Przedmiotem kontroli były przede wszystkim produkty „marki własnej” sieci handlowych. Jakość ok. 20% kontrolowanych wyrobów była niezgodna z przepisami lub deklaracjami producentów.