REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakość artykułów żywnościowych w supermarketach

Subskrybuj nas na Youtube
Producenci najbardziej oszukują na nabiale.
Producenci najbardziej oszukują na nabiale.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W II kwartale 2008 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła ogólnolnokrajową kontrolę artykułów spożywczych oferowanych w placówkach sieci handlowych. Przedmiotem kontroli były przede wszystkim produkty „marki własnej” sieci handlowych. Jakość ok. 20% kontrolowanych wyrobów była niezgodna z przepisami lub deklaracjami producentów.

Przeprowadzona przez Inspekcje Handlową kontrola miała na celu ocenę jakości i prawidłowości oznakowania wyrobów oraz sprawdzenie, czy przedsiębiorcy usunęli nieprawidłowości stwierdzone podczas ubiegłorocznej kontroli. Kontrole przeprowadzono w 146 obiektach handlowych (7 magazynach centralnych oraz 139 hiper- i supermarketach) należących zarówno do krajowych sieci handlowych jak i sieci zagranicznych.

REKLAMA

Co kontrolowano?

Badaniami objęto łącznie 1747 partii produktów, w tym 1448 partii wyrobów „marki własnej” sieci handlowych i 299 partii wyrobów oferowanych pod markami producentów. Były to wędliny, sery dojrzewające, miód pszczeli, koncentrat pomidorowy, przetwory owocowo-warzywne inne niż koncentrat pomidorowy, ryby mrożone glazurowane, masło, oliwa z oliwek oraz kawa naturalna mielona i ekstrakty kawy.

Różnego rodzaju zastrzeżenia wniesiono do 318 skontrolowanych partii (18,2%), w tym do:

  • 261 partii „marki własnej” sieci handlowych (18,0%),
  • 57 partii marki producenta (19,1%).

Więcej uwag wniesiono do jakości produktów niż ich oznakowania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • niezgodną z przepisami lub deklaracjami producentów jakość stwierdzono w 20,6% ocenianych partii (19,4% wyrobów „marki własnej” sieci handlowych i 24,6% - marki producenta),
  • nieprawidłowe oznakowanie w 9,2% partii (9,6% - „marki własnej” i 7,0% - marki producenta).

Najgorszej jakości jest nabiał

REKLAMA

Dla celów porównawczych sprawdzono także jakość i oznakowanie produktów „marki własnej” i marki producenta, które pochodziły od tego samego wytwórcy. W powyższym zakresie znaczących różnic nie ujawniono. W ofercie stwierdzono jednak niewielką ilość odpowiedników wyrobów oferowanych pod marką producenta. W przypadku produktów „marki własnej” sieci handlowych najgorszą jakość posiadało masło (48,0% zbadanych partii), sery dojrzewające (37,5%), koncentrat pomidorowy (29,8%) i ryby mrożone glazurowane (28,3%).

W zakresie oznakowania nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim koncentratu pomidorowego (15,2%), kawy naturalnej mielonej (12,7%), ryb mrożonych glazurowanych (12,5%). W stosunku do wyników poprzedniej kontroli nastąpiła poprawa zarówno w zakresie jakości, jak i oznakowania produktów. Udział partii wyrobów zakwestionowanych w zbadanych zmniejszył się w większości ocenianych grup wyrobów. Wyjątek stanowiły kawa naturalna mielona i sery dojrzewające, w których stwierdzono pogorszenie jakości.

Sprawdzając wykonanie dobrowolnych deklaracji przedsiębiorców usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych podczas poprzedniej kontroli ustalono, że w większości przypadków w ofercie znajdowały się inne asortymenty produktów niż kwestionowane podczas ubiegłorocznej kontroli.

W przypadku tych samych asortymentów produktów badania wykazały, że ich jakość, poza nielicznymi wyjątkami, na ogół była zgodna z deklarowaną, a oznakowanie nie budziło zastrzeżeń. Do tych wyjątków należało m.in. masło, które nadal było fałszowane tańszymi niż tłuszcz mleczny tłuszczami roślinnymi. Fałszowania dokonywali ci sami producenci, którzy od lat stosują tę naganną praktykę. Należy dodać, że zafałszowane masło z reguły oferowane było też pod markami producentów.

Kary

Ustalenia kontroli dały podstawę do: ukarania w ramach postępowania mandatowego 17 osób oraz skierowania 1 wniosku do sądu rejonowego. Przekazano ponadto 173 informacje do właściwych organów kontrolnych, w tym: 153 do wojewódzkich inspektoratów Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, 18 do urzędów miar, 2 do organów sanitarnych i weterynaryjnych. W ujawnionych przypadkach zafałszowania produktów skierowano zawiadomienia do organów ścigania.

Zobacz pełne wyniki kontroli

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Źródło: Inspekcja Handlowa

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

REKLAMA

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA