REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W dniu 9 lipca 2025 r. minister infrastruktury – w odpowiedzi na interpelację poselską – udzielił obszernych informacji odnośnie terminów i zakresu modernizacji kolejowej linii średnicowej w Warszawie. Okazuje się, że jako pierwsza (w latach 2026-2029) będzie realizowana część wschodnia linii średnicowej (na praskim brzegu Wisły). Natomiast w drugim etapie (po 2030 r.) zmodernizowana będzie część zachodnia: od stacji Warszawa Zachodnia (bez samej stacji), przez stacje Warszawa Ochota, Warszawa śródmieście do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Co ważne, w tym drugim etapie powstaną dwie nowe stacje w rejonie ronda de Gaulle’a oraz pomiędzy ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie a obecny przystanek Warszawa Powiśle zostanie na stałe wyłączony z użytkowania. Także w drugim etapie modernizacji zostanie przebudowany tunel średnicowy i most średnicowy na Wiśle.
Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?
W niedzielę 1 czerwca jest Dzień Dziecka, z tej okazji Koleje Śląskie wprowadzają jednodniową promocję. Bilety dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat będą kosztować 1 zł na pociągi regionalnego przewoźnika kursujące w granicach woj. śląskiego.
REKLAMA
21 i 22 stycznia, czyli w Dzień Babci i Dziadka, pociągami Polregio będzie można podróżować z 10 procentową zniżką.
PKP PLK podało, że na czwartek nieprzejezdne pozostają 3 odcinki linii kolejowych. Wszystko z powodu uszkodzeń wywołanych powodzią. Odwołano 45 pociągów a 46 jeździ skróconą trasą. GDDKiA podała natomiast, że zablokowane są 4 drogi krajowe, na 3 odcinkach jest ruch wahadłowy, 3 mosty są wyłączone z ruchu.
Podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak ocenił, że jeżeli chodzi o kwestię finansowania branży, fundusz kolejowy musi mieć mechanizm jak w funduszu drogowym, żeby iść w normalność. Nie widzę innej podstawy dla zachowania normalności, ten mechanizm stabilizacji jest absolutną koniecznością.
Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.
REKLAMA
Dokąd pojedziemy szybciej już od najbliższej niedzieli? Od tego dnia wchodzi w życie korekta kolejowego rozkładu jazdy. Na przykład podróż z Warszawy do Zakopanego potrwa 4 godz. 44 min.
Międzynarodowa legitymacja studencka ISIC uprawnia do ulgowych przejazdów polską koleją. Jednak pod pewnymi warunkami. Studenci polskich uczelni muszą pamiętać, że ISIC nie jest zamiennikiem polskiej legitymacji studenckiej i nie uprawnia ich do ulgowych przejazdów. Z ulgi nie skorzystają też studenci zagraniczni, którzy nie są polskimi obywatelami lub nie mieszkają w Polsce.
PKP Intercity zapowiada zmiany w kursowaniu pociągów od 3 września do 12 listopada 2023 r. w związku z wprowadzeniem korekty rozkładu jazdy, której powodem są m.in. prowadzone prace modernizacyjne na kolejowych szlakach.
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że Rada Ministrów 16 sierpnia 2023 r. przyjęła aktualizację Krajowego Programu Kolejowego, w ramach którego realizowana jest przebudowa (modernizacja) Warszawskiej Linii Średnicowej. PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują zakończenie prac na stacji Warszawa Zachodnia w 2024 roku. W 2024 roku prowadzone będą postępowania przetargowe na stację Warszawa Wschodnia, a następnie na poszczególne odcinki Linii Średnicowej. W pierwszej kolejności planowana jest realizacja stacji Warszawa Wschodnia. Następnie, od połowy 2025 r. do połowy 2027 r., nastąpi realizacja prac w tunelu dalekobieżnym, zaś od połowy 2027 r. do połowy 2029 r. w tunelu podmiejskim.
Najważniejsze prace na stacji Warszawa Zachodnia zostaną zakończone w połowie 2024 roku. Całość przebudowy tej stacji (w tym dworca kolejowego) wraz z otwarciem nowego przejścia podziemnego planowana jest na koniec 2024 roku. Takie informacji przekazali na konferencji prasowej przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nowe przystanki kolejowe. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że decyzją Rady Ministrów na liście podstawowej Rządowego Programu Budowy i Modernizacji Przystanków Kolejowych na lata 2021-2025 znalazło się 37 nowych lokalizacji. Kto zyska lepszy dostęp do kolei?
Na kolei pracuje coraz więcej kobiet. 45 kobiet prowadzi w Polsce pociągi, a kolejne 45 ma już za sobą pierwszy etap na drodze do samodzielnej jazdy pociągiem – zdobytą licencję maszynisty. We wszystkich zawodach na kolei pracuje ponad 22 tys. kobiet.
Kolej przewiozła w styczniu tego roku ponad 29,6 mln osób, czyli o 8,2 mln więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 38,3 proc. w stosunku do stycznia 2022 r., kiedy to z usług kolei skorzystało 21,4 mln podróżnych - poinformował we wtorek Urząd Transportu Kolejowego.
PKP Intercity obniża od 1 marca tego roku ceny biletów. Ceny bazowe na połącznia kategorii TLK i IC będą średnio o około 11 proc. niższe od obecnie obowiązujących, zaś dla kategorii EIC i EIP – średnio o około 15 proc. – poinformował przewoźnik we wtorkowym komunikacie.
Ceny biletów PKP. W ciągu najbliższych dwóch tygodni chcemy doprowadzić do tego, aby nastąpił powrót do niskich, wcześniejszych cen biletów na kolejach - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.
REKLAMA