Podatnik zwolniony z VAT, dokonujący sprzedaży na rzecz osób prywatnych, ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, chyba że może również korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku. Od 1 marca 2015 r. duża grupa podatników, również zwolnionych z VAT, będzie musiała wprowadzić kasy. Gdy dopełnią ustawowych obowiązków, będą mogli wystąpić o zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej.
Choinka, jak każdy inny produkt, powinna być w taki sposób oznaczona ceną, by kupujący nie miał żadnej wątpliwości co do jej wysokości. Przed zakupem warto też upewnić się, czy podana kwota to cena za całe drzewko, czy np. za metr. Po transakcji należy poprosić o potwierdzenie zakupu – nie musi być to paragon fiskalny, wystarczy kartka z podpisem lub pieczątką. Bez tego w razie ewentualnej reklamacji trudno będzie udowodnić, że to tu zostało zakupione drzewko świąteczne.
Minister finansów podpisał rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych. Od 1 stycznia 2015 r. obowiązek rejestrowania sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej bez względu na wysokość obrotu obejmie m.in. lekarzy, dentystów, prawników, fryzjerów, kosmetyczki, mechaników samochodowych czy osoby prowadzące stacje diagnostyczne. Wiceszef resortu Janusz Cichoń zaznaczył, że podatnicy będą mieli czas na dostosowanie się do zmian.
W 2015 roku kasy fiskalne pojawią się obowiązkowo m.in.: w warsztatach motoryzacyjnych, u wulkanizatorów, na stacjach badań technicznych pojazdów, także u lekarzy, dentystów, doradców podatkowych, prawników (z wyjątkiem notariuszy), w zakładach fryzjerskich i kosmetycznych. Jakie inne zmiany związane z kasami fiskalnymi przewiduje Ministerstwo Finansów?
Z półrocznym opóźnieniem zaczną w Polsce obowiązywać nowe przepisy o prawach konsumenta kupującego m.in. w sieci. Zgodnie z dyrektywą powinny one wejść w życie w połowie czerwca, jednak odpowiednią ustawę dopiero podpisał prezydent. Nowe przepisy w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.