REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób reklamować artykuły spożywcze?

Monika Pązik
Reklamacja artykułów spożywczych. / fot. Fotolia
Reklamacja artykułów spożywczych. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupujący ma prawo zareklamować towar żywnościowy, który jest niezgodny z umową sprzedaży w terminie 3 dni od dnia otwarcia lub dnia sprzedaży. Konsument powinien zawiadomić sprzedawcę przed upływem terminu przydatności lub daty minimalnej trwałości.

Często zdarza się, że zakupione artykuły spożywcze są niezdatne do konsumpcji, wówczas należy koniecznie złożyć reklamację tego towaru. Należy pamiętać, ze towary żywnościowe są specyficznym rodzajem towarów konsumpcyjnych narażonych w większym stopniu na zepsucie. Oznacza to, że ich przydatność znacznie wpływa na zdrowie konsumentów. W sytuacji, gdy produkt jest niezgodny z umową sprzedaży kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów (art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego, Dz.U.2002.141.1176). W odniesieniu do regulacji ustawowej doprowadzenie przez sprzedawcę towaru do stanu zgodnego z umową powinno zostać zrealizowane w pierwszej kolejności. Konsument może żądać wskazanych działań po uprzednim złożeniu sprzedawcy stosownego oświadczenia. Ważne jest, że naprawa bądź wymiana towaru następuje nieodpłatnie w stosunku do kupującego co oznacza, że nie ponosi on żadnych kosztów związanych z tymi działaniami. Jeżeli jednak wymiana towaru jest niemożliwa, wówczas konsument ma prawo domagać się obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, czyli zwrotu pieniędzy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy sprzedawca może zatrzymać zareklamowany towar?

Specyfika reklamacji towarów żywnościowych

Sprzedawca, który otrzyma reklamację swojego artykułu spożywczego powinien ją rozpatrzyć. Oznacza to bowiem, że nie może odesłać kupującego do producenta czy importera lub powoływać się na regulamin swojego sklepu. W takiej sytuacji konsument w pierwszej kolejności będzie domagać się wymiany wadliwego towaru. Roszczenie kupującego powinno zostać zaspokojone niezwłocznie po złożeniu przez niego reklamacji. Aby łatwiej dochodzić swoich roszczeń konsument powinien przedłożyć sprzedawcy dowód zakupu danego towaru w jego sklepie (czyli paragon). Jeżeli nie jest możliwe dokonanie wymiany towaru, to obniżenie jego ceny musi nastąpić za zgodą obu stron. Punktem wyjściowym do określenia nowej ceny towaru powinna być wartość rynkowa wskazana w dniu zawarcia umowy sprzedaży. Dodatkowo konsument ma prawo odstąpić od umowy, które jest uprawnieniem przysługującym w ostatniej kolejności. Jednakże odstąpienie od umowy jest niemożliwe, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna. Co do zasady termin reklamacji towaru wynosi dwa miesiące. Jednakże w związku ze specyfiką artykułów spożywczych ze względu na ich trwałości – termin do złożenia reklamacji jest krótszy.

Termin do złożenia reklamacji

Art. 9 ust. 2 ustawy wskazuje, iż określenia terminu do złożenia reklamacji towaru żywnościowego stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Wobec tego, zgodnie z treścią § 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 2003 r. (Dz.U.2003.31.258) kupujący traci uprawnienia z tytułu niezgodności towaru żywnościowego z umową, jeżeli nie zawiadomi o tym sprzedawcy niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności towaru z umową. Przepis ten określa, iż:

REKLAMA

  1. w przypadku towaru paczkowanego termin na złożenie reklamacji wynosi 3 dni od dnia otwarcia opakowania oznakowanego terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości oraz, dla którego nie określa się daty minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia,
  2. w przypadku towaru sprzedawanego luzem, odmierzanego w miejscu zakupu lub dostarczanego do miejsca zamieszkania kupującego, termin ten wynosi 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru.

Zawiadomienie o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia. Warunek ten nie odnosi się do towarów, dla których nie została ustalona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Ile czasu powinna trwać reklamacja?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

REKLAMA

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

REKLAMA

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA