REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać odwołanie od reklamacji?

Redakcja
Jak napisać odwołanie od reklamacji?/ fot. Fotolia
Jak napisać odwołanie od reklamacji?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Jak napisać odwołanie od reklamacji?” to pytanie, które bardzo często pojawia się na licznych forach internetowych. Dobrze napisane odwołanie od reklamacji może uratować sytuację, gdy otrzymamy odmowną odpowiedź sklepu na reklamację. Poniżej krótki poradnik krok po kroku, jak poprawnie napisać i skutecznie wnieść odwołanie od reklamacji?

Odmowna odpowiedź na reklamację nie powinna być przez nas – konsumentów traktowana jako negatywne zakończenie sprawy. Uratować sytuację może dobrze napisane odwołanie od nieuznanej reklamacji.

REKLAMA

REKLAMA

Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Darowizny, testamenty, spadki (PDF)

POBIERZ: Przykładowe odwołanie od reklamacji

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na Forum

Krok pierwszy – znajomość praw konsumenta

Już na wstępie warto pokazać sprzedawcy, że znamy swoje prawa – prawa konsumenta. W tym celu warto posługiwać się przepisami odpowiednich ustaw. Uprawnienia konsumenckie zostały uregulowane głównie w:

  • ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176).
  • ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. 2007 nr 50 poz. 331).

Krok drugi – profesjonalna terminologia

Pisząc odwołanie należy posługiwać się profesjonalną terminologią. Najkorzystniej będzie korzystać z pojęć, jakie wprowadza sam ustawodawca. Stąd gdy piszemy o produkcie wadliwym, nazwijmy go niezgodnym z umową. Pozwoli to odczuć sprzedawcy, że wiemy, o czym mówimy.

Krok trzeci – ochrona konsumenta

Prawo konsumenckie ma na celu ochronę praw konsumenta, jako podmiotu słabszego w relacjach konsumentprzedsiębiorca. Istnieje więc szereg regulacji, które zapewniają konsumentom preferencyjne traktowanie. Do takich gwarancji należy np. domniemanie istnienia wady towaru w chwili zakupu. W praktyce oznacza to, że jeśli stwierdzimy istnienie wady w okresie 6 miesięcy od daty jego wydania (nie zakupu!), to przyjmuje się, że istniała ona w momencie zakupu (art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Zobacz również: Prawa konsumentów – na nowych zasadach

Krok czwarty – obowiązki sprzedawcy

Na mocy wskazanej ustawy sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedawany towar. W przypadku produktu nowego – w ciągu dwóch lat, produktu używanego – w ciągu roku.

Warto podkreślić, że sprzedawca ograniczony jest ustawowymi terminami. Zgodnie z art. 8 ust. 3 Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Powinien więc odpowiedzieć na reklamację w ciągu 14 dni od jej złożenia. W przeciwnym razie uznaje się, że przyjął ją.

Krok piąty – odwołanie od nieuznanej reklamacji

Nie istnieje jeden generalny wzór/  formularz odwołania od reklamacji. Nie jest to pismo sformalizowane. Nie ma więc przeszkód, by sporządzić je własnoręcznie.

Wnosząc o odwołanie domagamy się de facto ponownego rozpatrzenia reklamacji.

Pismo powinno zawierać standardowe punkty: datę i miejsce złożenia, dane stron (składającego pismo oraz adresata), wskazanie skarżonej decyzji. Odwołanie od decyzji wymaga uzasadnienia. Ta najważniejsza część pisma nastręcza największych trudności. W odwołaniu powinniśmy przedstawić całą sytuację, wskazać towar, przyczynę reklamacji oraz przyczyny podważenia decyzji. Celem uzasadnienia jest przekonanie adresata do naszych racji.

W formie załącznika do odwołania dołączamy: kserokopię dowodu sprzedaży (paragonu, faktury), zdjęcia uszkodzonej rzeczy, kopie pisma reklamacyjnego oraz odpowiedzi na nie (jeśli otrzymaliśmy ją w formie pisemnej).

Krok szósty – Rzecznik Praw Konsumentów

Jeśli odwołanie od reklamacji nie przyniesie pożądanych skutków – nasze żądanie nie zostanie spełnione możemy zwrócić się do Rzecznika Praw konsumentów. Za jego pośrednictwem możemy domagać się doprowadzenia procedury reklamacyjnej do satysfakcjonującego nas końca. Ma on uprawnienia o charakterze doradczym i procesowym. RPK udziela bezpłatnych porad konsumenckich oraz informacji prawnych w zakresie ochrony interesów konsumentów, wytacza powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępuje, za ich zgodą, do toczącego się postępowania. Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Przełom dla podatników w 2025: Prezydent podpisał dwie ustawy ograniczające zapędy skarbówki

Uprawnienia aparatu skarbowego systematycznie rosną. Prawie każdego dnia docierają do nas informacje o kolejnych zmianach prawnych rozszerzających możliwości fiskusa do poziomu jeszcze niedawno trudnego do wyobrażenia. W tym kontekście szczególnie pozytywnie wybrzmiewa podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, która działa na korzyść osób i firm płacących podatki. W rzeczywistości mamy do czynienia z dwoma odrębnymi, krótkimi aktami prawnymi, przyjętymi tego samego dnia. Obydwie regulacje już weszły w życie i mogą skutecznie ograniczyć zapędy administracji skarbowej.

Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

REKLAMA

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

Problemy osób niepełnosprawnych w podróży samolotem - RPO podejmuje działania

Z jakimi problemami spotykają się osoby niepełnosprawne w trakcie podróży samolotem? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. RPO wystąpił w tej sprawie do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Co najmniej 7000 zł na rękę. Kto ma dostać takie wynagrodzenie? Uzasadnienie jest proste – to istotne dla bezpieczeństwa państwa

Państwo powinno zapobiegać odpływowi pracowników z kluczowych sektorów istotnych dla bezpieczeństwa obywateli. Trzeba podnieść ich wynagrodzenia i objąć je finansowaniem centralnym. Mowa o 7000 zł na rękę.

Senat: Emerytowani żołnierze chcą przeliczenia emerytur ustalonych dekady temu

Emerytowani żołnierze wnoszą o ponowne przeliczenie emerytur i rent żołnierzy zawodowych, ustalonych przed dniem 1 stycznia 1999 r., z uwzględnieniem każdorazowej waloryzacji, przeprowadzanej nie później niż w ciągu 3 miesięcy od wprowadzenia zmian w uposażeniu zasadniczym żołnierzy zawodowych. Przeliczenie to powinno skutkować wypłatą wyrównania, stanowiącego różnicę pomiędzy wysokością świadczeń, jakie przysługiwałyby po uwzględnieniu każdej waloryzacji, a świadczeniami faktycznie otrzymywanymi. Natomiast w związku z wypłatą wyrównania uprawnionym przysługiwałoby również prawo do odsetek zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA