REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacje po powrocie z wycieczki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Reklamacja po powrocie z wycieczki.
Reklamacja po powrocie z wycieczki.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak napisać reklamacje po powrocie z wycieczki? Czego może ona dotyczyć? Europejskie Centrum Konsumenckie radzi niezadowolonym klientom.

Wakacje z problemem…

Sezon urlopowy dobiega końca. Wracający z zagranicznych wyjazdów turyści przywożą zdjęcia, wspomnienia i pamiątki. Niestety, niektórzy konsumenci wracają do domu również z kłopotami. Jeśli kupiony produkt okazał się wadliwy,  linia lotnicza zniszczyła bagaż, a w pokoju hotelowym nie było klimatyzacji można napisać reklamację i w ten sposób egzekwować swoje prawa.

REKLAMA

Gdzie jest mój bagaż?

Pan Adam wracał z rodzinnych wakacji w Rzymie. Po przylocie do Warszawy okazało się, że jego bagaż został zagubiony. Pomimo poszukiwań, walizki nie odnaleziono…
Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5500 PLN). Dlatego znajdując się jeszcze na lotnisku należy udać się do punktu informacyjnego, wypełnić  formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report) i zachować jego kopię. Następnie powinniśmy złożyć reklamację  w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Przepisy nie precyzują czasu na reklamację zaginionego bagażu. Wartość bagażu jest wyceniana według wagi lub na podstawie udowodnionej straty. Do oszacowania wartości poniesionej szkody niezbędne są rachunki za przedmioty, które znajdowały się w bagażu (np. ubrania, kosmetyki itp.).

Przewoźnik, który zgubił lub zniszczył bagaż nie ma obowiązku  zakupu nowej walizki, przepisy nakazuja mu natomiast  wypłatę odszkodowania w formie pieniężnej.

Spóźniony powrót do domu…

REKLAMA

Lot Pani Anny z Grecji był opóźniony. Razem z dziećmi musiała czekać na lotnisku ponad 6 godzin. Przewoźnik nie zaproponował ani posiłku, ani napoju dla pasażerów. Po przylocie do domu, konsumentka złożyła reklamację do linii lotniczej…

Jeśli lot został odwołany lub opóźniony o ponad 5 godzin pasażer ma prawo do wyboru pomiędzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu, który zaproponuje przewoźnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku opóźnienia o co najmniej 3 godziny lub odwołania lotu pasażerowie mogą domagać się również odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od długości lotu, np. za odwołanie lotu na trasie Warszawa – Heraklion pasażer może otrzymać 400 EUR. Pasażerowie nie mają jednak prawa do odszkodowania w przypadku odwołania lotu lub opóźnienia powyżej 3 godzin, jeżeli przewoźnik jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Okoliczności te mogą w szczególności zaistnieć w przypadku: strajku, destabilizacji politycznej, złych warunków meteorologicznych, czy pojawienia się nieoczekiwanych wad samolotu mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu.

Dodatkowo przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom opiekę zawsze, gdy oczekiwanie na lot się przedłuża lub połączenie zostało odwołane. Opieka oznacza nie tylko informowanie na bieżąco o sytuacji, ale także zapewnienie bezpłatnych posiłków i napojów. Jeśli czas oczekiwania wymagałby spędzenia nocy na lotnisku, przewoźnik powinien zapewnić pasażerom darmowe zakwaterowanie w hotelu.

Gdy linie lotnicze zaniedbają pasażerów na lotnisku, jest to podstawa do reklamacji. Warto do niej załączyć rachunek, np. za posiłek z baru z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów, jeśli przewoźnik przez kilka godzin oczekiwania na opóźniony lot nie dostarczył nam choćby kanapki.

Zobacz również: W jakim terminie można zwrócić bilet lotniczy zakupiony przez Internet?

Powyższe prawa przysługują także pasażerom lotów czarterowych.

To nie jest pokój, za który płaciłem!

Pan Tomasz wybrał się z żoną na romantyczne wakacje na Majorkę do ekskluzywnego hotelu. Zawiódł się jednak na jego standardzie. Pokój nie był wyposażony w klimatyzację, a w nocy przeszkadzała głośna muzyka z pobliskiego klubu…

Jeżeli warunki panujące podczas wyjazdu są niezgodne z umową, trzeba o tym zawiadomić obsługę lub rezydenta oraz uzyskać potwierdzenie złożenia skargi na piśmie. Następnie należy wystąpić z pisemną reklamacją i dochodzić odszkodowania z tytułu nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych. Warto pamiętać, że Dyrektywa 90/314/WE stwierdza, że w razie reklamacji biuro podróży powinno natychmiast podjąć starania o znalezienie właściwych rozwiązań.

W celu oszacowania wartości szkody, warto skorzystać z tzw. Tabeli Frankfurckiej (dostępna na stronie www.konsument.gov.pl), która pomaga sprecyzować roszczenie - wskazuje jakie niedogodności mogą być podstawą skargi oraz jak wycenić wysokość oczekiwanej rekompensaty (np. zanieczyszczona plaża – od 10% do 20% ceny, złe sprzątanie – 10% do 40% ceny). Na potwierdzenie swoich roszczeń warto zrobić zdjęcia, nagrać film aparatem czy telefonem komórkowym.

W Polsce konsument ma na złożenie reklamacji 30 dni od dnia zakończenia wycieczki, a biuro jest zobowiązane udzielić odpowiedzi w ciągu miesiąca.

Jeżeli zagraniczne biuro podróży nie wywiązało się ze swojej umowy, pomocy może udzielić Europejskie Centrum Konsumenckie. W przypadku problemu z polskim przedsiębiorcą należy kontaktować się z rzecznikami konsumentów (miejskimi lub powiatowymi) lub dzwonić pod numer 800 007 707 (infolinia prowadzona przez Federację Konsumentów).

Polecamy serwis: Reklamacje

Zepsuł się nowy aparat

Aby uwiecznić piękne widoki Pani Grażyna podczas wypoczynku w Chorwacji postanowiła zakupić aparat fotograficzny. Po powrocie do Polski, po dwóch miesiącach użytkowania w aparacie zepsuł się obiektyw…

Każdy towar kupiony od przedsiębiorcy, który okazał się wadliwy można reklamować na podstawie niezgodności towaru z umową w ciągu 2 lat od daty zakupu. Aby móc to zrobić trzeba zachować fakturę lub paragon. Konsument, który po powrocie z wakacji zagranicą stwierdzi, że nabył trefną rzecz, musi jak najszybciej złożyć skontaktować się ze sprzedawcą (przez pierwsze 6 miesięcy od momentu zakupu przyjmuje się, że wada przedmiotu istniała w chwili zakupu). W piśmie reklamacyjnym należy zamieścić: swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon), opis problemu, roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz zwrotu dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy) oraz załączyć potwierdzenie zakupu (np. paragon). Pismo powinno być napisane w języku przedsiębiorcy lub zrozumiałym dla niego (najlepiej w j. angielskim).

Reklamację warto wysłać do przedsiębiorcy w formie listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, ewentualnie pocztą elektroniczną, ale za potwierdzeniem przeczytania wiadomości przez odbiorcę

  • Gotowe formularze reklamacji w polskiej i angielskiej wersji językowej znajdują się na stronie: konsument.gov.pl.
  • Osoby, które są zainteresowane praktycznymi poradami konsumenckimi oraz są chcą na bieżąco śledzić zmiany w prawach konsumenta Unii Europejskiej zapraszamy do subskrypcji newslettera ECK Polska.
  • Pasażerowie pozostawieni bez pomocy na lotnisku lub mający problemy z bagażem mogą teraz bezpłatnie korzystać z uruchomionej przez Komisję Europejską mobilnej aplikacji, aby sprawdzić niezwłocznie i na miejscu, jakie przysługują im prawa.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zniecierpliwienie o nowy dodatek do renty. Petycje i interpelacje nic nie dają. Rząd wciąż konsultuje

Osoby niesamodzielne (renciści) są zniecierpliwione postawą rządu co do obiecanego drugiego dodatku dla rencistów. Obecnie taki dodatek jest przypisany do renty socjalnej. Rząd obiecał go także dodać do renty z tytułu niezdolności do pracy. Niestety od miesięcy rząd jednolicie komunikuje - "trwają konsultacje".

Kiedy kwota wolna od podatku 60 000 zł? Prezydent elekt wyprzedzi rząd?

Nowo wybrany prezydent Karol Nawrocki nie czeka z działaniem. Już w kampanii zapowiadał, że jednym z jego priorytetów będzie podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł rocznie. Teraz potwierdza: jeśli rząd nie przedstawi odpowiedniego projektu ustawy, sam podejmie inicjatywę.

Potrącenie – przepisy i orzecznictwo

W polskim prawie są przewidziane różne sposoby na wygaśnięcie zobowiązania. Oczywiście, jednym z nich jest między innymi zapłata zobowiązania pieniężnego. Oprócz tego są także inne sposoby. Przykładem kolejnego jest potrącenie.

Sejm: Matka w kajdankach zespolonych na pogrzebie i śmierć w rodzinie zastępczej. Projekt ustawy zmieniającej przepisy

W Sejmie posłowie PIS złożyli projekt nowelizacji przepisów, który ma wykluczyć takie sytuacje jak śmierć 4-miesięcznego Oskara w rodzinie zastępczej. Informacja o odebraniu przez policję niemowlęcia matce, a następnie śmierci dziecka w rodzinie zastępczej wstrząsnęła Polską. Posłowie PIS proponują wprowadzenie generalnej zasady (nie tylko dotyczącej bieżących interwencji policji), aby pierwszeństwo w przekazywaniu dzieci odbieranym rodzicom mieli krewni dzieci. I dopiero w ich braku dzieci trafiały do rodziny zastępczej.

REKLAMA

Karta Dużej Rodziny: nowe stawki już obowiązują, jakie ulgi na wakacje 2025 r.

Od 1 marca 2025 r. zaczęły obowiązywać nowe rozporządzenie dotyczące kosztów związanych z Kartą Dużej Rodziny. Wzrosły m.in. opłaty za wydanie duplikatu karty oraz koszty obsługi zadania przez gminy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało szczegóły w Monitorze Polskim – zmiany dotyczą zarówno beneficjentów, jak i samorządów.

Wiek emerytalny znów na celowniku? Dłuższa praca to wyższe emerytury i zdrowsze finanse publiczne

Reforma emerytalna konieczna? Ludwik Kotecki z RPP wskazuje, że wydłużenie wieku emerytalnego lub zwiększenie efektywnego czasu pracy może pomóc w zrównoważeniu finansów publicznych. Polska ma niski wiek emerytalny i niską stopę zastąpienia, a rosnące wydatki pogłębiają deficyt budżetowy.

1000 zł za ślub, 1200 zł za narodziny dziecka, 1500 zł w zw. ze zgonem w rodzinie: okolicznościowe świadczenia pieniężne od pracodawcy nie tylko okolicznościowe urlopy

Przepisami ius cogens (zatem bezwzględnie obowiązującymi) w prawie pracy są przepisy dot. udzielania tzw. urlopu okolicznościowych w określonej rozporządzeniem ilości dni. Jednak niektórzy pracodawcy idą dalej i w związku z udzielaniem urlopu okolicznościowego udzielają także okolicznościowe świadczenia - nagrody. Takie okolicznościowe nagrody, tak jak przy urlopie, przysługują w zw. ze ślubem, śmiercią bliskiej osoby z rodziny czy też w zw. z narodzinami dziecka. Mając na względzie zasadę uprzywilejowania pracownika, społeczno-gospodarcze przeznaczenie prawa, zasady współżycia społecznego i funkcję ochronną prawa pracy - jak najbardziej takie praktyki są dozwolone. Ba, wręcz pożądane przez wielu pracowników, którzy cenią sobie różnego rodzaju przywileje i dodatkowe uprawnienia.

Mieszkańcy bliźniaków i szeregowców nareszcie uzyskają ochronę. Od 20 września 2026 r. koniec z patodeweloperką i dobiegającymi zza ściany odgłosami spłuczki z toalety sąsiada

Łazienki i kuchnie to zazwyczaj najsłabsze punkty mieszkań, jeżeli chodzi o izolację akustyczną. Nierzadko zdarza się tak, że przez kratki wentylacyjne można wręcz porozmawiać z sąsiadem, a na porządku dziennym jest dobieganie zza ściany odgłosów spłuczki toaletowej czy napełniania wanny w przylegającym lokalu. W zakresie ochrony przed nadmiernym hałasem dobiegającym z sąsiednich lokali – w jeszcze gorszym położeniu niż mieszkańcy bloków – znajdowały się dotychczas osoby, które zdecydowały się na zakup nieruchomości w zabudowie szeregowej lub bliźniaczej. Ten stan, już niebawem, ma się jednak zmienić, w związku z projektem nowego rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii.

REKLAMA

Co dostanie z MOPS osoba z niepełnosprawnością w 2025 roku? [Przykład]

Gminy przyznają kilka rodzajów świadczeń pieniężnych dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami. W zależności od posiadanego stopnia niepełnosprawności pomoc może się różnić. W 2025 r. wzrosły kryteria dochodowe w pomocy społecznej, co ma wpływ na możliwości otrzymania oraz wysokość zasiłku stałego i okresowego. Nie zmieniła się wysokość zasiłku pielęgnacyjnego.

Wsparcie dla osób do 30. roku życia. Już jest ustawa, obowiązuje od czerwca 2025 r.

Wciąż piszemy o uprawnieniach dla seniorów czy dla 50. latków - teraz przyszedł czas zająć się młodymi osobami. Zasadniczo to one pracują na aktualne świadczenia emerytów czy rencistów, ale przecież na tym polega solidarność społeczna, solidarność pokoleniowa. Warto zwrócić uwagę na najnowsze przepisy, które weszły w życie w czerwcu 2025 r., a dokładnie na rozdział 10. ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. z 2025 r. poz. 620, dalej jako: ustawa). Rozdział 10. nazywa się dokładnie tak: "Wsparcie dla osób do 30. roku życia". Na jakie zatem wsparcie i pomoc z budżetu państwa czy samorządów mogą liczyć młode osoby?

REKLAMA