Kodeks pracy jasno rozróżnia umowę o pracę na czas nieokreślony, od umowy o pracę na czas określony. Generalnie, umowy bezterminowe przewidziane są dla pracowników stałych, którzy mają współpracować z danym przedsiębiorcą dłużej, czy nawet na zawsze. Takich pracowników z założenia się docenia i kodeks wprowadza dla nich specjalne prawa oraz ochronę. Ustawodawca zauważył jednak tendencję do zastępowania umów na czas nieokreślony, umowami terminowymi – po to właśnie by ograniczać prawa pracowników. Odpowiedzią między innymi na takie nieetyczne działania pracodawców, była reforma prawa pracy wprowadzona w Polsce w 2016 roku. Zmieniła ona między innymi zasady dotyczące okresów wypowiedzenia oraz urlopów umów na czas określony.
Wizerunek to podstawowe kryterium, pod wpływem którego nasza powierzchowność jest oceniana. Większość z nas należy do wzrokowców, dlatego też tak ważne jest pierwsze wrażenie i szeroko rozumiana sfera wizualna, która może pomóc wykreować obraz w dogodny dla zewnętrznej oceny sposób. Owszem, upał nie stwarza najbardziej sprzyjających warunków do chodzenia w garniturze czy garsonce, dlatego też warto znać kilka prostych zasad, które ułatwią poruszanie się w gąszczu letniego dress code.
Co trzeci pracownik przyznaje, że jego obecny sposób działania wpływa negatywnie na efektywność wykonywanej przez niego pracy, a co czwarty nie ma pewności, że wykonuje swoje obowiązki wystarczająco wydajnie. Takie zaskakujące wyniki niesie ze sobą tegoroczne badanie „Praca, moc, energia w polskich firmach” zrealizowane przez Human Power. Wyniki opublikowane zostały w raporcie „Mental Master”.
Pracownik, który chce rozwiązać umowę o pracę ze swoim pracodawcą, musi wiedzieć, jaki okres wypowiedzenia mu przysługuje. Jest to zależne od rodzaju zawartej umowy, czasu, na jaki została zawarta umowa oraz przepracowanego okresu (stażu pracy) u danego pracodawcy, ale nie tylko.
Z ubiegłorocznych badań TNS wynika, iż około 25% ludzi w wieku 18-35 lat ma nieustające problemy z koncentracją w pracy. Najtrudniej poradzić sobie z nią w godzinach porannych oraz popołudniowych, kiedy zazwyczaj jest najwięcej do zrobienia. Na efektywność wykonywania zadań wpływa przesyt obowiązków, bez przerwy dzwoniący telefon, niezliczona ilość maili, zła ergonomia pracy, a także wiele innych czynników dotykających nas w naszym środowisku zatrudnienia. Jak temu zaradzić?
Umowa o pracę tymczasową jest dość specyficzną umową. Niby nosi znamiona umowy na czas określony, a jednak nią nie jest. Powiem szczerze, że nie raz spotkałam się z błędnym przekonaniem, iż czyjaś umowa jest umową na czas określony i niestety dużym rozczarowaniem, gdy tłumaczyłam, że umowa o pracę tymczasową to zupełnie inna konstrukcja.
Czerwiec to ostatni dzwonek dla osób, które chciałyby podjąć wakacyjny staż lub praktyki. Pracodawcy liczą na to, że zaraz po sesji studenci zaczną rozglądać się za letnim zajęciem i będę gotowi do zasilenia rynku pracy. Z uwagi na niedobór pracowników ofert staży i praktyk szukać można dziś niemalże w każdej branży i w każdym dziale − począwszy od wsparcia produkcji, działu R&D, utrzymania ruchu, poprzez działy administracyjne jak księgowość, finanse, HR po wyspecjalizowane działy związane z inżynierią i branżą IT. O tym, dlaczego warto zdecydować się na wakacyjny staż lub praktyki mówi ekspert agencji zatrudnienia Manpower.
Większość osób z góry zakłada, że najlepszym rodzajem zdobywania środków finansowych, jest praca w ramach umowy o pracę. Ma ona być rozwiązaniem trwalszym, wygodniejszym i bardziej korzystnym finansowo, niż umowa zlecenia, czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Czy faktycznie tak jest? I dlaczego umowa o pracę, coraz mniej różni się od innych form współpracy?
Posłowie mogą liczyć na 10 tys. zł uposażenia oraz 2,5 tys. zł diety, natomiast wójt, burmistrz i prezydent miasta nie mogą dostać więcej niż 7-krotność kwoty bazowej, czyli ok. 12,5 tys. zł. W przypadku władz spółek Skarbu Państwa wynagrodzenie zależne jest m.in. od wielkości firmy. Prezes PiS zapowiada zmniejszenie poselskich pensji o 20 proc i wprowadzenie nowych limitów obniżających dla wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, marszałków, starostów i ich zastępców.