REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Prawo

Komisja Europejska mobilnie o prawach pasażerów

Komisja Europejska przygotowała aplikację na smartfony, wyjaśniającą podróżującym ich prawa w trudnych sytuacjach. To część kampanii "Prawa pasażera w zasięgu ręki".

Ustawa o korytarzach przesyłowych

Od 1 stycznia 2013 ma obowiązywać nowa ustawa o korytarzach przesyłowych, która kompleksowo ureguluje problemy inwestycji w sieci energetyczne. Ustawa ta obejmie sieć i obiekty służące do dystrybucji lub przesyłania energii elektrycznej, gazu, także z łupków, oraz ropy naftowej i CO2. Z nowych rozwiązań będą w ograniczonym zakresie mogli skorzystać także przedsiębiorcy telekomunikacyjni oraz wodno - kanalizacyjni.

UEFA przegrała z UOKiK 6-19

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził 22 czerwca 2012 r., że stworzone przez UEFA warunki sprzedaży biletów na Euro 2012 w Polsce zawierają sprzeczne z prawem postanowienia. 19 z 25 klauzul zakwestionowanych przez Prezesa UOKiK sąd, uznał za niedozwolone. Szkoda tylko, że na wyrok SOKiK przyszło nam czekać tak długo, bowiem pozew przeciwko Unii Europejskich Związków Piłkarskich - UEFA - został skierowany do sądu przez Prezes UOKiK już w sierpniu 2011 roku.

Nowa dyrektywa konsumencka ułatwi zakupy w sieci

Nowa dyrektywa unijna zharmonizuje przepisy prawa na terenie wszystkich państw Unii Europejskiej. Dla konsumentów oznacza to ułatwienie zakupów w sieci.

REKLAMA

UEFA EURO 2012 – zagraniczny kibic to też konsument

Przedsiębiorcy powinni pamiętać o szanowaniu praw konsumenckich zagranicznych turystów – w tym kibiców, którzy przyjechali na EURO 2012. Przypominają o tym Komisja Europejska i UEFA.

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Czyn nieuczciwej konkurencji stanowi działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Powyższą definicję szczegółowo rozwija w polskim ustawodawstwie ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Sprzedaż detaliczna wyhamowała

Sprzedaż detaliczna w kwietniu wzrosła o 5,5 proc. - podał GUS. Handel zwalnia, ale eksperci nie widzą podstaw do obaw.

Pobieraczek znów na celowników UOKiKu

Serwis internetowy pobieraczek.pl, prowadzony przez spółkę Eller Service, znowu znalazł się na celowników Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

REKLAMA

Czy można zwrócić niewadliwy produkt?

Przepisy konsumenckie dają możliwość skorzystania z uprawnień reklamacyjnych w przypadku zaistnienia wad kupionego towaru. Co w sytuacji, gdy chcemy zwrócić towar niewadliwy?

Forma i procedura reklamacyjna – uprawnienia wynikające z gwarancji i ustawy

Z reklamacjami mamy do czynienia w związku z zakupem różnych produktów, począwszy od odzieży czy obuwia przez sprzęt elektroniczny aż do samochodów. Rzadko jednak zwracamy uwagę na przepisy regulujące procedurę reklamacyjną czy uprawnienia przysługujące klientowi.

Reforma postępowania karnego przyjęta przez rząd

Rząd przyjął założenia do projektu nowelizacji postępowania karnego. Sędzia częściej będzie orzekał jednoosobowo, a liczba zatrzymań i aresztów zostanie ograniczona.

Prawne podsumowanie kwietnia 2012 r.

Niniejsza publikacja stanowi podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które weszły w życie w kwietniu 2012 r. oraz ostatnio opublikowanego orzecznictwa Sądu Najwyższego.

Międzynarodowy Dzień Praw Autorskich

23 kwietnia Międzynarodowym Dniem Książki i Praw Autorskich. To coroczne święto, obchodzone od 1996 roku, organizowane jest w celu promocji czytelnictwa oraz ochrony własności intelektualnej.

Jak ustalić wymiar urlopu wypoczynkowego

Jak prawidłowo obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego w przypadku pierwszej pracy pracownika zatrudnionego na umowę o pracę i przy kolejnych zatrudnieniach?

Małżeństwa homoseksualne na świecie i w Polsce

Małżeństwa par tej samej płci możliwe są już w kilku krajach na całym świecie. Jak wygląda zagadnienie małżeństw homoseksualnych na świecie oraz w Polsce?

Warsztaty „Prawo telekomunikacyjne - najnowsze zmiany i istniejące problemy oraz ich wpływ na branżę telekomunikacyjną”

Warsztaty „Prawo telekomunikacyjne - najnowsze zmiany i istniejące problemy oraz ich wpływ na branżę telekomunikacyjną”

Warsztaty „Ochrona informacji w świetle nowelizacji przepisów UE”

Warsztaty „Ochrona informacji w świetle nowelizacji przepisów UE”

Legia Warszawa na cenzurowanym

Klub piłkarski Legia Warszawa znalazł się w polu zainteresowania Urzędu Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o postanowienia regulaminu sprzedaży biletów, które mogą naruszać uprawnienia kibiców – konsumentów.

Najczęstsze skargi konsumentów

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce podsumowuje 2011 r. Najwięcej skarg konsumentów dotyczyło umów zawieranych przez internet.

15 marca – Światowy Dzień Konsumenta

15 marca obchodzony jest światowy dzień konsumenta. Z tego okazji Wieszjak.pl przypomina o najważniejszych uprawnieniach, które przysługują każdemu konsumentowi.

Nowa dyrektywa unijna dla sklepów internetowych

W ciągu dwóch lat wejdą w życie nowe przepisy dla sklepów internetowych. Unijna dyrektywa rozszerza ochronę konsumentów.

ZAIKS ograniczał konkurencję

Żaden podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie ma prawa do zachowań ograniczających konkurencję. Przekonało się o tym stowarzyszenie autorów ZAIKS oraz „cech” filmowców SFP. Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję Prezes UOKiKu, nakładającą karę w łącznej wysokości 1,25 mln zł.

Jak sprzedaż detaliczna ma się do rynku pracy?

Dużym zaskoczeniem dla wszystkich ekonomistów był znaczny wzrost sprzedaży detalicznej. Stopa bezrobocia osiągnęła najwyższy poziom od roku, mimo że sprzedaż detaliczna odnotowała wyjątkowo dobre wyniki. Zła sytuacja na rynku pracy prawdopodobnie negatywnie wpłynie na sprzedaż detaliczną.

Czym jest znak towarowy?

Znak towary jest symbolem pozwalającym odróżnić towary jednego przedsiębiorstwa od towarów innej firmy. Ma on duże znaczenie dla reklamy produktu lub usługi i znacznie podnosi wartość przedsiębiorstwa.

Reklamacja mebli – kiedy zgłosić się do sprzedawcy?

Jeżeli konsument nie zgłosi wady w odpowiednim czasie, sprzedawca będzie mógł odrzucić jego reklamację nawet bez rozpatrzenia jej zasadności.

Patent europejski

Czym jest patent europejski? Jak go uzyskać i jakie korzyści związane są z jego posiadaniem?

Wszystkie sześciolatki rozpoczną naukę w 2014 r.

W 2014 r. wszystkie sześciolatki obowiązkowo rozpoczną naukę; o dwa lata przedłużony będzie okres, w którym o pójściu do szkoły podstawowej przez sześciolatka będą decydować rodzice - postanowił prezydent podpisując nowelizację ustawy o systemie oświaty.

Dobre prawo - sprawne rządzenie

Ruszył największy projekt systemowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Realizowany jest w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparciem zostanie objętych ponad 7 tysięcy urzędników jednostek samorządu terytorialnego, organów nadzoru nad samorządem oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.

Prawne podsumowanie stycznia 2012 r.

Podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które weszły w życie w styczniu 2012 r.

UOKiK: Reader’s Digest łamał prawa konsumentów

Przedsiębiorcy nie mogą żądać od konsumentów zapłaty za dostarczone, acz niezamówione towary. Naruszających prawa konsumenta przedsiębiorców czeka kara finansowa ze strony UOKiKu, o czym przekonało wydawnictwo Reader’s Digest Przegląd.

Dobre prawo sprawne rządzenie - szkolenie dla JST

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji poinformowało o rozpoczęciu z dniem 30 stycznia 2012 r. rekrutacji na szkolenia dla jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych w ramach projektu "Dobre prawo sprawne rządzenie".

Niezamówiona przesyłka– co zrobić?

Nie zamawiałeś produktu, a mimo wszystko otrzymałeś paczkę z żądaniem zapłaty? W takiej sytuacji nie masz obowiązku uiszczania żadnej opłaty.

Deweloperzy kontra konsumenci

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 46 decyzji odnośnie praktyk deweloperów, krzywdzących konsumentów. Sprawdź jakich klauzul nie wolno stosować deweloperom.

Gminy ograniczają konkurencję w usługach wodno-kanalizacyjnych

Gmina Kraków oraz spółka komunalna z Białogardu zostały ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na rynku usług wodno-kanalizacyjnych także obowiązują zasady ochrony konsumentów.

Kim jest konsument?

W świetle prawa konsumentem może być tylko osoba fizyczna. Musi ona jednak spełniać określone warunki. Jakie?

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy

Do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy można złożyć skargę w przypadku, gdy konsument uzna, że reklama wprowadza w błąd lub w inny sposób narusza zasady Kodeksu Etyki Reklamy.

Energetyka: klauzule niedozwolone w umowach z konsumentami

Wyłączanie odpowiedzialności względem odbiorców, czy wprowadzanie w błąd – to początek listy zarzutów, jakie względem przedsiębiorców energetycznych sformułował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Odsprzedaż oryginalnego egzemplarza gry w sieci

W sieci kwitnie obrót wtórny oryginalnymi egzemplarzami gier i programów komputerowych. Czy taka sprzedaż nie stanowi naruszenia praw autorskich twórców?

UOKiK wygrywa z Kasą Krajową SKOK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wygrał sądową batalię z Kasą Krajową SKOK. Spór dotyczył wprowadzających w błąd reklam.

Kryzys 2012: Czego nie może windykator?

Czas kryzysu to okres żniw dla firm windykacyjnych. Coraz większa liczba konsumentów ma problemy z windykatorami. Jakie mamy prawa podczas windykacji? Co może, a czego nie może windykator?

Konsument na wyprzedaży – cz. 2

Prawo do reklamacji przysługuje tak samo do towaru przecenionego, jak i towaru sprzedawanego po zwykłej cenie. Każdy konsument może zatem reklamować przeceniony produkt.

Konsument na wyprzedaży

Okres poświąteczny to czas najlepszych promocji. Kupujemy taniej sprzęty agd, rtv, ubrania oraz meble. Wraz z obniżką cen redukcji nie ulegają jednak nasze prawa. Warto więc je poznać.

Najważniejsze zmiany w prawie 2011 r. - cz. 2

W poniższej publikacji przedstawiamy kolejne miejsca naszego rankingu.

Obrońca z urzędu

Niektórym osobom przysługuje adwokat z urzędu bez dopełniania innych formalności. W innych sytuacjach konieczne jest złożenie wniosku. Sprawdź kiedy możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy adwokata.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 2

W poniższej publikacji przedstawimy II część uwag dotyczących ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która weszła w życie w dniu 18 grudnia 2011 r. Poniższe uwagi dotyczą obowiązków kredytodawców związanych z reklamą kredytu konsumenckiego oraz oceną ryzyka kredytowego konsumenta, a także likwidacji przepisu określającego maksymalną wysokość wszystkich kosztów związanych z zawarciem umowy kredytowej.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 1

W dniu 18 grudnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która zastąpi dotychczas obowiązującą ustawę pod tym samym tytułem. Nowa ustawa wprowadzi bardzo istotne, w porównaniu do dotychczasowego stanu prawnego, zmiany w zasadach udzielania kredytów konsumenckich. Jednocześnie dostosuje ona polskie przepisy prawne do założeń prawa unijnego obowiązujących w tym zakresie.

Czym są agresywne praktyki rynkowe?

Niedozwolonym działaniem jest jakakolwiek forma nacisku, czy to psychicznego, czy też fizycznego na konsumenta. Dotyczy to każdego etapu zawierania transakcji.

Informacje na etykiecie produktu

Do informacji, jakie muszą znaleźć się na produkcie lub etykiecie należy cena. Oprócz niej konsument powinien otrzymać jeszcze kilka innych wiadomości

Agresywne praktyki rynkowe ("czarna lista")

Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych zawiera ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Poniżej przedstawiamy listę agresywnych praktyk rynkowych ("czarna lista").

Praktyki rynkowe wprowadzające w błąd - "czarna lista"

Poniżej przedstawiamy wykaz praktyk rynkowych, które w każdych okolicznościach będą uznane za wprowadzające w błąd („czarna lista”).

REKLAMA