REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze skargi konsumentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Światowy Dzień Konsumenta, prawa konsumenta, skargi konsumentów./ Fot. Fotolia
Światowy Dzień Konsumenta, prawa konsumenta, skargi konsumentów./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce podsumowuje 2011 r. Najwięcej skarg konsumentów dotyczyło umów zawieranych przez internet.

W Światowy Dzień Konsumenta, obchodzony 15 marca, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce podsumowuje, jakie skargi pojawiały się najczęściej w 2011 roku. Ponad 57 proc. z nich było związanych z umowami zawieranymi przez Internet

REKLAMA

REKLAMA

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), obecnych we wszystkich 27 krajach UE oraz Norwegii i Islandii, pomogła w 2011 roku prawie 60 000 konsumentów. Do polskiego centrum zgłosiło się 2268 konsumentów, czyli więcej niż średnia przypadająca na jeden kraj. Skargi najczęściej dotyczyły usług transportowych (32 proc. spraw), z czego 2/3 miało związek z podróżami lotniczymi, m.in.  odwołania  i opóźnienia lotów oraz zagubienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotnicze.

- Duża liczba skarg, które do nas trafiają, nie wynika z rosnącej nierzetelności przedsiębiorców z UE, np. linii lotniczych czy sprzedawców Internetowych, wręcz przeciwnie – standardy raczej ulegają poprawie. Konsumenci coraz więcej podróżują po Europie i korzystają z udogodnień, jakie daje Wspólny Rynek, np. możliwości zakupów przez Internet w innych krajach UE bez opłat celnych. Jeśli są niezadowoleni, starają się dochodzić swoich praw – wyjaśnia Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Zobacz serwis: Konsument w sieci

Transport, zakupy i turystyka

Oprócz kwestii związanych z usługami transportowymi, znacząca liczba, bo ponad 20 proc. spraw, jakie trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, dotyczyło zakupu towarów oraz usług związanych z kulturą i rekreacją (np. wysyłki uszkodzonej książki czy płyty z grą, wadliwego sprzętu fotograficznego, braku dostawy zamówionych zabawek, pobrania zawyżonej opłaty za e-bilet na mecz). Do tej kategorii zaliczane są także pakiety turystyczne, czyli wycieczki oferowane przez biura podróży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

REKLAMA

Prawie 12 proc. konsumentów zgłaszało skargi związane z zakwaterowaniem w hotelach i apartamentach, np. na zaniżony standard. W tej grupie znalazły się także osoby, które doświadczyły problemów z umowami timeshare (długoterminowy wynajem wakacyjny), większość z nich miała trudności  z wycofaniem się z pochopnie podpisanych umów.

Skargi o zróżnicowanej tematyce, np. związane z usługami finansowymi, ubezpieczeniami, ale też zakupem biżuterii stanowiły nieco ponad 11 proc. wszystkich spraw. Niewiele ponad 7 proc. zgłoszeń dotyczyło zakupów mebli i wyposażenia domu (np. wadliwości produktów, nieprawidłowo wykonanych usług montażowych). Co może się wydać zaskakujące stosunkowo niewielką grupę stanowiły skargi dotyczące zakupów odzieży i obuwia – skarżyło się na nie tylko 4 proc. konsumentów, którzy kupili płaszcz czy  kalosze w sklepie z innego kraju UE.

Jak pomagają Europejskie Centra Konsumenckie?

Zadaniem każdego z centrów obecnych w 29 krajach Europy jest udzielanie porad oraz wsparcia w rozwiązaniu sporów z przedsiębiorcami, którzy pochodzą z innych krajów UE, Norwegii lub Islandii (np. linie lotnicze, sklepy internetowe, biura podróży, hotel, dilerzy motoryzacyjni, wypożyczalnie samochodów itp.). Pomoc ECK jest nieodpłatna i polega na podjęciu interwencji u zagranicznego przedsiębiorcy w imieniu poszkodowanego konsumenta oraz próbie wypracowania satysfakcjonującego dla obu stron rozwiązania sporu. Dzięki temu, w wielu przypadkach, konsumenci otrzymują zwrot poniesionych kosztów, obniżkę ceny wadliwego towaru lub wymianę na nowy, a czasem także dodatkową rekompensatę finansową lub inne zadośćuczynienie.

Odszkodowanie za nieudany urlop od niemieckiego biura podróży

Pan Jan zawarł umowę na wyjazd zorganizowany z niemieckim organizatorem turystycznym. Miał być zakwaterowany w pięciogwiazdkowym hotelu z bezpośrednim dostępem do plaży i basenem lecz przydzielono mu pokój w hotelu o gorszym standardzie. Dodatkowo, w wyniku odwołania lotu, wycieczka uległa skróceniu o prawie dwie doby.

Przedsiębiorca nie udzielił panu Janowi pomocy ani na lotnisku, ani nie odpowiadał na jego skargi, gdy domagał się odszkodowania za nieudany urlop w wysokości 25 proc. ceny wycieczki.

W efekcie działania Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, konsument otrzymał odszkodowanie w wysokości 1200 EUR.

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
II stopień niepełnosprawności 2025 – jakie uprawnienia i ulgi

Osoby z II stopniem niepełnosprawności (umiarkowanym) w 2025 roku mogą skorzystać z licznych przywilejów, dofinansowań, zasiłków oraz wsparcia ze strony PFRON i instytucji lokalnych. Dowiedz się, co konkretnie przysługuje i jakie formalności trzeba spełnić.

Sejm na żywo: 4 sierpnia 2025 [Transmisja online]

39. posiedzenie Sejmu. W poniedziałek, 4 sierpnia Sejm wznowi przerwane pod koniec lipca obrady. Posłowie zajmą się kolejnymi projektami deregulacyjnymi rządu.

Stałe orzeczenie o niepełnosprawności 2025 i 2026 – kto i jak je uzyska?

Od 11 czerwca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które wprowadzają minimalne okresy ważności orzeczeń o niepełnosprawności oraz ułatwiają ich wydawanie osobom z rzadkimi chorobami genetycznymi i zespołem Downa. Sprawdź, kto może liczyć na orzeczenie na stałe lub na długi okres, dlaczego zmiany są ważne i jak wpłyną na wsparcie dla osób niepełnosprawnych.

Zaprzysiężenie Karola Nawrockiego. Oto szczegółowy plan uroczystości, 6 sierpnia w Warszawie

6 sierpnia 2025 roku Karol Nawrocki zostanie uroczyście zaprzysiężony na Prezydenta RP. Tego samego dnia rozpocznie się seria wydarzeń państwowych, religijnych i wojskowych. Już od następnego dnia nowy prezydent wyruszy na spotkania z Polakami, prezentując pierwsze projekty ustaw.

REKLAMA

Czym jest KRK 2050 i jaki będzie miał wpływ na nasze życie, pracę, finanse, środowisko i edukację? [RZĄD PRZYJĄŁ DOKUMENT]

Rada Ministrów przyjęła w lipcu Koncepcję Rozwoju Kraju 2050. To rządowy dokument wyznaczający długofalowe kierunki rozwoju Polski w zakresie ekonomii, gospodarki kraju, społeczeństwa, przemian technologicznych, zmian klimatycznych i wielu innych czynników, które będą miały wpływ na to jak będzie nam się żyło za 25 lat.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności – przywileje i ulgi w 2025 roku

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z wielu ulg i uprawnień – od świadczeń pieniężnych po wsparcie w pracy czy zniżki. W 2025 roku te przywileje są szczególnie ważne w kontekście rosnących kosztów życia. Sprawdź, co dokładnie Ci przysługuje.

Nowy bon turystyczny od września 2025. Polacy dostaną 500 zł na wyjazdy

Od września 2025 roku ma ruszyć nowy program wsparcia dla turystyki krajowej. Polacy otrzymają bon o wartości 500 zł, który będzie można wykorzystać na noclegi, atrakcje i usługi turystyczne w Polsce. Program ma być impulsem dla branży i zachętą do wypoczynku w kraju. Tym razem jest to Warmińsko-Mazurski bon turystyczny.

[DANE Z CEIDG] W pół roku zlikwidowano blisko 100 tys. jednoosobowych firm. Prawie 180 tys. zawieszono

W I półroczu 2025 r. do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wpłynęło 99,8 tys. wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. To 0,1% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy takich przypadków odnotowano 99,6 tys.

REKLAMA

Czy prezydent Karol Nawrocki porozumie się z rządem? Nowy sondaż nie pozostawia złudzeń

Nowy prezydent Karol Nawrocki jeszcze nie rozpoczął na dobre urzędowania, a już spotyka się z potężną falą sceptycyzmu ze strony opinii publicznej. Jak wynika z najnowszego sondażu United Surveys dla Wirtualnej Polski, większość Polaków nie wierzy, że Nawrocki będzie w stanie efektywnie współpracować z rządem Donalda Tuska.

Ci, którzy mają mieszkania z balkonem słono za to zapłacą. I nie ma litości

Nie wszystkich stać na dom z ogrodem, czy choćby własna, niewielką działkę. Niektórzy swoim kwiatowym i kulinarnym pasjom oddają się na balkonach blokowisk. I tu zaczyna się problem, który może się skończyć zapłaceniem słonej kary.

REKLAMA