REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Światowy Dzień Konsumenta, prawa konsumenta, skargi konsumentów./ Fot. Fotolia
Światowy Dzień Konsumenta, prawa konsumenta, skargi konsumentów./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce podsumowuje 2011 r. Najwięcej skarg konsumentów dotyczyło umów zawieranych przez internet.

W Światowy Dzień Konsumenta, obchodzony 15 marca, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce podsumowuje, jakie skargi pojawiały się najczęściej w 2011 roku. Ponad 57 proc. z nich było związanych z umowami zawieranymi przez Internet

REKLAMA

REKLAMA

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), obecnych we wszystkich 27 krajach UE oraz Norwegii i Islandii, pomogła w 2011 roku prawie 60 000 konsumentów. Do polskiego centrum zgłosiło się 2268 konsumentów, czyli więcej niż średnia przypadająca na jeden kraj. Skargi najczęściej dotyczyły usług transportowych (32 proc. spraw), z czego 2/3 miało związek z podróżami lotniczymi, m.in.  odwołania  i opóźnienia lotów oraz zagubienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotnicze.

- Duża liczba skarg, które do nas trafiają, nie wynika z rosnącej nierzetelności przedsiębiorców z UE, np. linii lotniczych czy sprzedawców Internetowych, wręcz przeciwnie – standardy raczej ulegają poprawie. Konsumenci coraz więcej podróżują po Europie i korzystają z udogodnień, jakie daje Wspólny Rynek, np. możliwości zakupów przez Internet w innych krajach UE bez opłat celnych. Jeśli są niezadowoleni, starają się dochodzić swoich praw – wyjaśnia Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Zobacz serwis: Konsument w sieci

REKLAMA

Transport, zakupy i turystyka

Oprócz kwestii związanych z usługami transportowymi, znacząca liczba, bo ponad 20 proc. spraw, jakie trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, dotyczyło zakupu towarów oraz usług związanych z kulturą i rekreacją (np. wysyłki uszkodzonej książki czy płyty z grą, wadliwego sprzętu fotograficznego, braku dostawy zamówionych zabawek, pobrania zawyżonej opłaty za e-bilet na mecz). Do tej kategorii zaliczane są także pakiety turystyczne, czyli wycieczki oferowane przez biura podróży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

Prawie 12 proc. konsumentów zgłaszało skargi związane z zakwaterowaniem w hotelach i apartamentach, np. na zaniżony standard. W tej grupie znalazły się także osoby, które doświadczyły problemów z umowami timeshare (długoterminowy wynajem wakacyjny), większość z nich miała trudności  z wycofaniem się z pochopnie podpisanych umów.

Skargi o zróżnicowanej tematyce, np. związane z usługami finansowymi, ubezpieczeniami, ale też zakupem biżuterii stanowiły nieco ponad 11 proc. wszystkich spraw. Niewiele ponad 7 proc. zgłoszeń dotyczyło zakupów mebli i wyposażenia domu (np. wadliwości produktów, nieprawidłowo wykonanych usług montażowych). Co może się wydać zaskakujące stosunkowo niewielką grupę stanowiły skargi dotyczące zakupów odzieży i obuwia – skarżyło się na nie tylko 4 proc. konsumentów, którzy kupili płaszcz czy  kalosze w sklepie z innego kraju UE.

Jak pomagają Europejskie Centra Konsumenckie?

Zadaniem każdego z centrów obecnych w 29 krajach Europy jest udzielanie porad oraz wsparcia w rozwiązaniu sporów z przedsiębiorcami, którzy pochodzą z innych krajów UE, Norwegii lub Islandii (np. linie lotnicze, sklepy internetowe, biura podróży, hotel, dilerzy motoryzacyjni, wypożyczalnie samochodów itp.). Pomoc ECK jest nieodpłatna i polega na podjęciu interwencji u zagranicznego przedsiębiorcy w imieniu poszkodowanego konsumenta oraz próbie wypracowania satysfakcjonującego dla obu stron rozwiązania sporu. Dzięki temu, w wielu przypadkach, konsumenci otrzymują zwrot poniesionych kosztów, obniżkę ceny wadliwego towaru lub wymianę na nowy, a czasem także dodatkową rekompensatę finansową lub inne zadośćuczynienie.

Odszkodowanie za nieudany urlop od niemieckiego biura podróży

Pan Jan zawarł umowę na wyjazd zorganizowany z niemieckim organizatorem turystycznym. Miał być zakwaterowany w pięciogwiazdkowym hotelu z bezpośrednim dostępem do plaży i basenem lecz przydzielono mu pokój w hotelu o gorszym standardzie. Dodatkowo, w wyniku odwołania lotu, wycieczka uległa skróceniu o prawie dwie doby.

Przedsiębiorca nie udzielił panu Janowi pomocy ani na lotnisku, ani nie odpowiadał na jego skargi, gdy domagał się odszkodowania za nieudany urlop w wysokości 25 proc. ceny wycieczki.

W efekcie działania Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, konsument otrzymał odszkodowanie w wysokości 1200 EUR.

Zobacz serwis: Konsument - turystyka

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

REKLAMA

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdź lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Fala informacji z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7 wynika nie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt zmian w jego wykładni w kierunku skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

REKLAMA

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA