REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt konsumencki. / fot. Fotolia
Kredyt konsumencki. / fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poniższej publikacji przedstawimy II część uwag dotyczących ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która weszła w życie w dniu 18 grudnia 2011 r. Poniższe uwagi dotyczą obowiązków kredytodawców związanych z reklamą kredytu konsumenckiego oraz oceną ryzyka kredytowego konsumenta, a także likwidacji przepisu określającego maksymalną wysokość wszystkich kosztów związanych z zawarciem umowy kredytowej.

Obowiązki kredytodawcy a reklama kredytu konsumenckiego

Jedną z istotnych zmian, którą wprowadza nowa ustawa jest dokładne określenie obowiązków kredytodawcy dotyczących reklam kredytu konsumenckiego zawierających dane dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego. Zgodnie z nową ustawą, kredytodawca lub pośrednik kredytowy w reklamach kredytu konsumenckiego ma obowiązek podać konsumentowi informacje w sposób jednoznaczny, zrozumiały, widoczny  oraz na podstawie reprezentatywnego przykładu. Informacje te powinny obejmować: stopę oprocentowania kredytu wraz z wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie kredytu, całkowitą kwotę kredytu oraz rzeczywistą roczną stopę oprocentowania. Dodatkowo, kredytodawca lub pośrednik kredytowy są obowiązani poinformować konsumenta o czasie obowiązywania umowy, całkowitej kwocie do zapłaty i wysokości rat, a także cenie towaru lub usługi oraz kwocie wszystkich zaliczek w przypadku umowy o kredyt przewidującej odroczenie płatności. Warto przy tym zaznaczyć, że w dotychczasowym stanie prawnym, kredytodawca lub podmiot pośredniczący w zawarciu umowy byli obowiązani podawać w reklamach i ofertach kredytów jedynie rzeczywistą roczną stopę oprocentowania, wyliczoną od całkowitego kosztu kredytu.

REKLAMA

Zobacz: Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 1

Celem, który przyświecał wprowadzeniu powyżej regulacji było przyczynienie się do uświadomienia konsumentowi rzeczywistego kosztu kredytu, a przez to umożliwienie podjęcia przez niego świadomej decyzji co do zawarcia umowy kredytowej tak, aby konsument nie był kuszony pozornymi promocjami czy wprowadzany w błąd przez reklamy. Wprowadzone rozwiązanie należy ocenić jako pozytywne dla kredytobiorców, którzy będą w należyty sposób informowani o warunkach udzielenia kredytu konsumenckiego. Ponadto, dzięki wskazaniu, że kredytodawca ma obowiązek udzielać informacji konsumentowi w sposób widoczny, nie będzie możliwa dość często występująca dotychczas sytuacja, w której informacje niekorzystne dla kredytobiorcy są zamieszczane małym drukiem na końcu reklamy.

Obowiązkowa ocena ryzyka kredytowego konsumenta

Na uwagę zasługuje także kolejna zmiana wprowadzona przez nową ustawę, zgodnie z którą, kredytodawca przed zawarciem umowy o kredyt konsumencki jest obowiązany do dokonania oceny ryzyka kredytowego konsumenta. Oznacza to, że kredytodawca  powinien ocenić zdolność konsumenta do spłaty zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami w określonych terminach. Taka ocena jest dokonywana przez bank lub inny podmiot udzielający kredytu na podstawie informacji uzyskanych od konsumenta lub na podstawie informacji zawartych w bazie danych lub zbiorze danych kredytodawcy. Wprowadzenie obowiązku oceny ryzyka kredytowego konsumenta powinno przyczynić się do większej  ochrony konsumentów przed zaciąganiem zobowiązań, których nie będą w stanie spłacić i tym samym zapobiec popadaniu przez konsumentów w pułapkę zadłużenia.

Zobacz serwis: Konsument i umowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwota kosztów zawarcia umowy bez limitu

Jeżeli chodzi o zmiany, które mogą okazać się niekorzystne dla konsumentów, to nowa ustawa nie zawiera obowiązującego w dotychczasowym stanie prawnym przepisu, zgodnie z którym łączna kwota wszystkich opłat, prowizji oraz innych kosztów związanych z zawarciem umowy o kredyt konsumencki nie może przekroczyć 5% kwoty udzielonego kredytu konsumenckiego. Wskazane rozwiązanie budzi największe wątpliwości wśród konsumentów i może spowodować, że opłaty naliczane przez banki z tytułów opłat i prowizji będą wyższe niż dotychczas.

Podsumowanie

Podsumowując, w naszej opinii, niektóre dokonane przez ustawodawcę zmiany w zakresie kredytów konsumenckich opisane w poniższej publikacji będą miały pozytywny wpływ na zwiększenie świadomości konsumentów odnośnie zawieranych umów kredytowych. Wśród takich korzystnych rozwiązań należy wskazać przede wszystkim dokładne określenie obowiązków kredytodawców dotyczących wymogów, które muszą spełniać reklamy kredytów konsumenckich. Z drugiej jednak strony, niektóre wprowadzone przez ustawodawcę zmiany (np. usunięcie przepisu określającego maksymalną wysokość opłat i prowizji) mogą spowodować naliczanie przez banki wyższych opłat, co z kolei może przełożyć się na wyższe koszty ponoszone przez kredytobiorców.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Sejmie petycja o zmiany zasad waloryzacji subkonta ZUS. I to od 2014 r.

Przez lata konto główne w ZUS miało wyższą waloryzacją (np. 14,41% w 2025 r.) niż subkonto ZUS (np. 9,49% w 2025 r.). Sejm zajmie się propozycją zrównania tych wartości i to wstecznie (aż od 2014 r.). To są spore pieniądze. Propozycja obywatela jest uczciwa, ale należy ocenić szanse jej przeprowadzenia przez parlament na 0%. Ta petycja obywatela będzie procedowana przez odpowiednią komisję, ale konkluzja będzie najpewniej taka „Nie ma na to pieniędzy w budżecie”.

Krótszy czas pracy w Polsce: Ministerstwo podało pierwsze dane z pilotażu

W trakcie pierwszego tygodnia od rozpoczęcia pilotażu skrócenia czasu pracy do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wpłynęło 150 kompletnych wniosków od pracodawców, którzy chcieliby wziąć udział w programie. Kolejne są w trakcie przygotowywania.

Duże zmiany w Karcie Nauczyciela od września 2025 r. M.in. godziny ponadwymiarowe, nagrody, odprawy ochrona przedemerytalna. Prezydent podpisał nowelizację

W dniu 21 sierpnia 2025 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają w większości wejść w życie 1 września 2025 r. Nowelizacja ta zmienia także kilka innych ustaw - np. ustawę o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych i Prawo oświatowe.

Sprzedaż spadku z problemami. Notariusze ostrzegają przed pułapkami w nowych przepisach. Czy będą odmawiać sporządzania aktów notarialnych?

Kolejna nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn, choć w założeniu ma ograniczyć biurokrację, w praktyce może prowadzić do licznych problemów interpretacyjnych – ostrzegają notariusze z Izby Notarialnej w Poznaniu. Chodzi o ustawę z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn, która weszła w życie 20 sierpnia 2025 r.

REKLAMA

Poczta Polska wstrzymuje przyjmowanie paczek do USA od 25 sierpnia 2025 r. Powodem są nowe amerykańskie cła

Ze względu na wejście w życie 29 sierpnia amerykańskich ceł, Poczta Polska od poniedziałku czasowo wstrzymuje przyjmowanie przesyłek do USA zawierających towary - poinformował 22 sierpnia operator. Możliwe będzie wysyłanie m.in. korespondencji i dokumentów.

Zdolność kredytowa 2025: para (dwie średnie krajowe) z dzieckiem dostanie z banku prawie 900 tys. złotych

W ciągu ostatnich 12 miesięcy zdolność kredytowa trzyosobowej rodziny dysponującej dwiema średnimi krajowymi wzrosła o ponad 23%. Dziś takiej familii przeciętny bank skłonny jest pożyczyć na zakup mieszkania prawie 900 tysięcy złotych. To najwyższy wynik w historii. Łatwiejszemu dostępowi do kredytów sprzyjają rosnące wynagrodzenia i spadające oprocentowanie kredytów.

Sankcja kredytu darmowego - łatwy zysk kredytobiorcy kosztem banku? Adwokat wyjaśnia co naprawdę oznaczają wyroki TSUE i statystyki sądowe?

Sankcja kredytu darmowego występuje w debacie publicznej jako obietnica łatwego zysku kosztem banku. Obietnice te składają przede wszystkim parakancelarie (a więc podmioty, które nie są kancelariami adwokackimi lub radcowski) i firmy odszkodowawcze. W mediach znajdziemy wiele nagłówków sugerujących, że banki nagminnie łamały prawo, a teraz muszą oddać miliony złotych. Rzeczywistość jest jednak znacznie bardziej złożona – a dla wielu konsumentów (prawie 90 proc.) droga sądowa wcale nie kończy się happy endem.

Wypadek w pracy: ZUS wyjaśnia jakie świadczenia należą się pracownikowi. Jakie odszkodowanie za 1% uszczerbku na zdrowiu?

Wypadek w czasie wykonywania pracy może zdarzyć się każdemu pracownikowi, niezależnie od rodzaju wykonywanego zawodu czy zajmowanego stanowiska. Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim wyjaśnia jakie świadczenia należą się aktualnie pracownikom z tytułu takiego wypadku.

REKLAMA

Pies w galerii handlowej? Polacy są podzieleni, ale trend rośnie – zakupy z czworonogiem stają się codziennością

Jeszcze kilka lat temu pies w centrum handlowym budził zdziwienie, a nawet oburzenie. Dziś? Coraz częściej towarzyszy nam w butikach, kawiarniach czy na food courtach. Najnowsze ogólnopolskie badanie Posnanii, jednego z największych centrów handlowych w Polsce, przeprowadzone z firmą Inquiry pokazuje, że zakupy z pupilem to już codzienność – 60% Polaków jest na „tak”, a ponad połowie opiekunów czworonogów zdarza się zabierać je do galerii handlowych. Ale uwaga – nie wszyscy klienci witają psy z otwartymi ramionami.

Za wypalanie traw, rozniecanie ognia czy rozpalenie grilla w niedozwolonym miejscu, palenie tytoniu poza miejscami wyznaczonymi, nieostrożne obchodzenie się z ogniem: do 30 tys. zł grzywny i do 5 tys. zł mandatu

Za wypalanie traw, rozniecanie ognia, palenie tytoniu poza miejscami wyznaczonymi, nieostrożne obchodzenie się z ogniem: do 30 tys. zł grzywny i do 5 tys. zł mandatu. Dlaczego? Bo nowelizacja przepisów to odpowiedź na rosnące zagrożenie pożarowe w Polsce. Wprowadzając surowe kary finansowe, rząd ma nadzieję skuteczniej walczyć z niebezpiecznymi zachowaniami i zapobiegać tragediom.

REKLAMA