REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Samorząd terytorialny, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Absolutorium budżetowe

Mianem absolutorium budżetowego określamy akt wydawany przez organ uchwałodawczy, który ocenia czy działalność finansowa prowadzona przez organ wykonawczy jest zgodna z prawem.

Komisje obwodowe w wyborach do sejmu i senatu 2011


Najbliższe wybory do sejmu i senatu odbędą się już na podstawie nowych przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy. Ważną rolę w tych wyborach odegrają komisje obwodowe działające w obwodach głosowania utworzonych na obszarze gminy.

Postępowanie eksmisyjne z lokalu będącego własnością gminy

Nieużywane w obowiązujących przepisach słowo eksmisja to budzące wiele kontrowersji postępowanie mające na celu usunięcie z zajmowanego lokalu osób i rzeczy oraz wydanie lokalu uprawionemu do niego podmiotowi. W kontekście niniejszego artykułu - uprawnionym podmiotem jest gmina jako właściciel lokalu.

Zniesławienie i znieważenie samorządowca w sieci - postępowanie

Zniesławienie i znieważenie są przestępstwami ściganymi z oskarżenia prywatnego. Jeżeli pokrzywdzony chce ukarania sprawcy któregoś z tych przestępstw, powinien wystąpić na drogę postępowania karnego jako oskarżyciel prywatny.

REKLAMA

Zadania powiatu w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, której wejście w życie zaplanowano na 1 stycznia 2012 r., nakłada na powiaty nowe zadania związane z organizowaniem i prowadzeniem pieczy zastępczej.

Informacje składane przy prywatyzacji mienia komunalnego

Mienie komunalne zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym to własność gminy (miasta) oraz inne prawa majątkowe należące do gminy (miasta), związków do których należy dana gmina (miasto) oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

Czy do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie?

Dotychczas, aby załatwić określoną sprawę w urzędzie, musieliśmy przedkładać stosy zaświadczeń, wniosków i innych dokumentów. Po zmianach, które mają na celu ograniczenia barier w administracji publicznej, załatwienie sprawy w urzędzie ma być dużo szybsze i tańsze. Dlaczego?

Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?

Rejestracja w ePUAP, czyli Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej jest darmowa i nieskomplikowana. Umożliwia nam załatwienie wielu spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu.

REKLAMA

Co to jest ePUAP i jak z niego skorzystać?

ePUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to system, który umożliwia załatwienie wielu spraw korzystając z Internetu. Aby móc z niego skorzystać niezbędne założenie konta, które jest darmowe.

Będą zmiany w ustawie o zarządzaniu kryzysowym

Rząd zaakceptował założenia do projektu zmian w ustawie o zarządzaniu kryzysowym. Regulacje nowelizowanej ustawy mają zapewnić ciągłość odpowiedzialności za ochronę ludzi w każdej sytuacji, a nie jedynie w momencie wystąpienia realnego zagrożenia.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

TK: ustawa o racjonalizacji zatrudnienia nie może wejść w życie

Trybunał Konstytucyjny uznał, że ustawa nie może wejść w życie. Ustawa zakładała zwolnienie 10 proc. pracowników.

Rządowe założenia do drugiej ustawy deregulacyjnej

Skrócenie okresu przedawnienia składek do ZUS i KRUS, czy możliwość przesyłania niektórych dokumentów drogą elektroniczną. Rada Ministrów przyjęła założenia do drugiej już ustawy deregulacyjnej.

Zaufany profil na ePUAP już działa

Od 9 czerwca 2011 r. możemy korzystać z bezpłatnego podpisu elektronicznego na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Czy cudzoziemiec może zostać zatrudniony w samorządzie terytorialnym?

Cudzoziemiec może rozpocząć pracę w urzędzie, jednak wyłącznie na stanowiskach usługowych czy pomocniczych. Nie może pełnić funkcji choćby pośrednio związanej z wykonywaniem władzy publicznej. Jakie warunki musi spełnić?

Kto może zostać starostą?

Starostą może być wyłącznie osoba, która spełnia warunki przewidziane w ustawie o pracownikach samorządowych. Powoływany jest wraz bezwzględną większością głosów, przez radę powiatu w głosowaniu tajnym.

Jak przebiega pierwsza sesja rady gminy?

Rada gminy obraduje na sesjach, które zwoływane są przez przewodniczącego rady nie rzadziej niż raz na kwartał. Szczególny tryb został jednak przewidziany dla pierwszej sesji rady gminy. Kto ją zwołuje i jak przebiega?

Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa

Nowe przepisy prawa mają zahamować niekorzystne trendy w działaniu administracji. Od 17 maja 2011 r. urzędnicy odpowiadają materialnie za szkody wyrządzone rażącym naruszeniem prawa.

Czym jest opłata skarbowa?

Jednym z warunków rozpatrzenia przez urząd naszego wniosku jest przedstawienie dowodu uiszczenia opłaty skarbowej. Czym jest i za jakie czynności jest pobierana?

Fundusz sołecki – projekt zmian w ustawie

Gmina zainteresowana corocznym wyodrębnianiem funduszu sołeckiego nie będzie musiała podejmować uchwały w tej sprawie każdego roku - stanowi projekt zmian w ustawie o funduszu sołeckim przygotowany przez Senat.

Zatwierdzanie wykonania budżetu samorządowego – obowiązki komisji rewizyjnej

Do końca maja zarząd jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedstawić radzie lub sejmikowi województwa sprawozdanie finansowe za 2010 rok. Rozpatruje je komisja rewizyjna, która m.in. na podstawie tego sprawozdania musi przygotować do 15 czerwca 2011 r. wniosek w sprawie absolutorium dla zarządu.

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Powódź i susza – w znowelizowanym Prawie wodnym

Znowelizowana ustawa Prawo wodne wprowadza szereg nowych i zmienionych definicji. Dodano dwa nowe rozdziały regulujące problem ochrony przed powodzią oraz przed suszą, a także uzupełniono przepisy dotyczące przygotowania wstępnej oceny ryzyka powodziowego, map zagrożenia powodziowego oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Kosztami zmian w planach zagospodarowania przestrzennego obarczone zostały gminy i województwa.

Mniej posterunków policji

W marcu w samym województwie mazowieckim zamknięto kilkanaście posterunków policji. Brakuje dokładnych danych ile posterunków zniknęło od początku roku.

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji


Z dniem 1 lutego 2011 r. miała wejść w życie ustawa o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011–2013.

Rządowy projekt budżetu już gotowy

Rada Ministrów przygotowała projekt budżetu na 2012 r., przedłożony przez ministra finansów. Planowany deficyt ma osiągnąć poziom 35 mld zł.

Referendum mieszkańców w sprawie zmian w podziale terytorialnym

Obecny stan prawny nie daje możliwości wprowadzania zmian w podziale terytorialnym na poziomie gmin z inicjatywy mieszkańców. Taki tryb postępowania przewiduje jednak nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym, już uchwalona przez Sejm i skierowana do Senatu.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.

Dowóz dzieci do szkoły bez względu na odległość

Od września 2012 r. samorządy będą mogły organizować transport dzieci do szkół, nawet gdy nie mają ustawowego obowiązku. Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty.

Czy istnieje etyczny samorząd

Na pracownikach administracji spoczywa szczególna odpowiedzialność. Od sposobu, w jaki traktują interesantów, zależy wizerunek nie tylko samej instytucji, lecz również samorządu. Dlatego właśnie warto powracać do tematu etyki w administracji.

W maju Trybunał rozstrzygnie o urzędniczej redukcji

Trybunał Konstytucyjny rozstrzygnie, czy pracę w administracji publicznej straci co dziesiąty urzędnik. Sędziowie będą musieli rozstrzygnąć o konstytucyjności ustawy o racjonalizacji zatrudnienia, którą rząd promował, jako sposób na ograniczenie przyrostu zatrudnienia w administracji. TK sprawę ma zbadać 10 maja 2011 r.

Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody

Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu szkolenia operatorów numerów alarmowych.

Jakie sprawy rozpatruje sąd administracyjny?

Postępowanie przed sądem administracyjnym ma charakter następczy, co oznacza, że jest ono konsekwencją czynności, które zostały już podjęte w danej sprawie. Co do zasady postępowanie sądowoadministracyjne nie odbędzie się, jeśli dana sprawa nie była jeszcze rozpoznawana przez organ administracji publicznej

Urząd „papierowy” czy „elektroniczny” – nowa instrukcja kancelaryjna

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną, wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to treść nowej instrukcji kancelaryjnej dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Jak uchwalany jest budżet gminy i miasta?

Każda gmina i miasto dysponuje swoim własnym budżetem, którego uchwalenie należy do kompetencji rady gminy bądź rady miasta.

Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny to sąd państwowy, sprawujący kontrolę nad działalnością administracji publicznej. Kontrola ta oznacza m.in. rozpatrywanie skarg na decyzje administracyjne.

Miejsce zamieszkania

Przepisy prawa cywilnego definiują miejsce zamieszkania jako miejscowość, w której dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.

Meldunek

Osoba, która posiada obywatelstwo polskie i przebywa stale na terytorium Polski, ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Czynności meldunkowych, które mają charakter administracyjny, dokonuje właściwy urząd gminy.

Koncesja

Ten akt administracyjny upoważnia podmiot wnioskujący do prowadzenia ściśle określonej działalności gospodarczej (działalności koncesjonowanej).

Kodeks postępowania administracyjnego

Kodeks postępowania administracyjnego to zbiór przepisów regulujących procedurę wydawania przez organy administracyjne decyzji i postanowień w sprawach indywidualnych.

Jednostka samorządu terytorialnego

Jednostka samorządu terytorialnego. Od reformy z 1999 roku obowiązuje w Polsce trójstopniowa struktura samorządu terytorialnego. W ramach tego podziału wyodrębniono gminę, powiat i województwo.

Odwołanie ze stanowiska pracownika zatrudnionego na podstawie powołania


Stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach (art. 68  § 1 Kodeksu pracy). Powołanie jest jedną z podstaw zatrudnienia, wyróżniającą się tym, że ze stosunkiem pracy wiąże się powierzenie określonej funkcji.

Dyrektywa Unii Europejskiej

Dyrektywa jest jednym z aktów prawnych wydawanych prze Unię Europejską. Należy do aktów prawa pochodnego.

Doręczenia w administracji

Doręczenie wywołuje skutki procesowe, w szczególności od dnia doręczenia liczy się terminy do wniesienia środków prawnych, takich jak odwołanie czy zażalenie.

Dokument potwierdzający tożsamość

Dokument potwierdzający tożsamość, inaczej dokument tożsamości, to urzędowy dokument stwierdzający tożsamość osoby.

Demokracja

Demokracja to obecnie najpopularniejszy i najbardziej sprawiedliwy ustrój polityczny na świecie. Władzę w nim sprawują obywatele bezpośrednio lub pośrednio za pomocą swoich przedstawicieli.

Decyzja administracyjna

Organy administracji publicznej załatwiają sprawę poprzez wydanie decyzji. Decyzja rozstrzyga sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończy sprawę w danej instancji.

REKLAMA