Kategorie

Służba BHP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziś 19 września czyli Dzień Pracownika Służby BHP. Z tej okazji Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Bożena Borys-Szopa wystosowała list z podziękowaniami i życzeniami.
Bezpieczeństwo pracy w kopalniach wymaga poprawy przepisów i ulepszenia szkoleń z zakresu BHP. Należy zminimalizować ryzyko wypadków przy pracy, w konsekwencji których górnicy tracą życie lub odnoszą ciężkie obrażenia.
Najważniejsze zmiany w prawie pracy w 2019 r. to: elektronizacja dokumentacji pracowniczej, skrócenie okresu przechowywania tej dokumentacji, wprowadzenie PPK, wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia, zwiększenie możliwości zrzeszania się w związkach zawodowych, ograniczenie szkoleń okresowych BHP oraz rozszerzenie katalogu pracodawców mogących pełnić zadania służby BHP, zmiana formy wypłaty wynagrodzenia, modyfikacja liczby niedziel handlowych oraz zasad waloryzacji emerytur i rent, wprowadzenie tzw. emerytur matczynych.
W 2019 r. wejdą w życie zmiany dotyczące szkoleń okresowych BHP, pełnienia zadań służby BHP przez pracodawcę, usprawnienia kontroli niezdolności do pracy z ZUS oraz nowych obowiązków PIP.
Zmiany w BHP dotyczące szkolenia okresowego pracowników oraz pełnienia zadań służby BHP przez pracodawcę mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r. Pracownicy administracyjno-biurowi nie będą musieli odbywać szkoleń okresowych. Zwiększy się katalog pracodawców mogących pełnić funkcję służby BHP. Sprawdź, kiedy nie będzie obowiązku przeprowadzania szkoleń oraz którzy pracodawcy będą mogli wykonywać zadania służby bhp.
Podstawowe obowiązki pracodawcy zostały unormowane w Dziale IV Kodeksu pracy w art. 94 do art. 99, jednak w znacznie szerszym zakresie ustawodawca uregulował obowiązki w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, do których należą przepisy Działu X wspomnianej ustawy. Przedstawiamy obszerne opracowanie obowiązków pracodawcy z zakresu BHP.
Zapraszamy na szkolenie okresowe "Bezpieczeństwo i higiena pracy dla pracowników służby BHP oraz osób wykonujących zadania tej służby", które odbędzie się w dniach 7-10 października 2014 r. w Krakowie.
Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy odpowiada pracodawca. Kontrola warunków pracy jest jedną z funkcji służby bhp, którą powołuje się w zakładzie pracy zatrudniającym ponad 100 pracowników. Jaki jest zakres kontroli służby bhp?

Służba BHP

Służba BHP funkcjonuje u pracodawcy zatrudniającego więcej niż 100 pracowników. Pełni funkcje doradcze i kontrolne pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca zatrudniający do 100 pracowników może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. W określonych przypadkach może również sam pełnić zadania służby BHP.
Czy możemy zatrudnić specjalistę ds. bhp spoza zakładu pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej?
Jakie wymagania kwalifikacyjne musi spełniać osoba, aby mogła być zatrudniona w służbie bhp? Jakie dokładnie uprawnienia ma ta służba?
W zależności od liczby zatrudnionych osób w zakładzie pracy pracodawca ma obowiązek utworzyć służbę bhp lub powierzyć jej zadania innemu pracownikowi. Przy spełnieniu określonych w przepisach prawa warunków może też sam pełnić taką funkcję.
Czy podczas nieobecności pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy (zwolnienie lekarskie, urlop) szkolenie wstępne w dziedzinie bhp może przeprowadzić tylko pracodawca?
Jakie kwalifikacje musi mieć kandydat do pracy na stanowisko specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy? Czy jeżeli posiada wyższe wykształcenie na kierunku lub specjalności w zakresie bhp, powinien mieć również co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp?
Mam pytanie: czy obecnie służby bhp mają obowiązek prowadzić rejestr wypadków w drodze do lub z pracy oraz rejestr zwolnień lekarskich z tego powodu?
Chcemy zlecić wykonywanie zadań służby bhp firmie wyspecjalizowanej w świadczeniu takich usług. W jaki sposób możemy sobie zapewnić wpływ nie tylko na dobór osoby mającej wykonywać zadania służby bhp lecz także na rzeczywiste jej zaangażowanie?
Pracownik służby bhp odpowiada za jakość swojego doradztwa i kontroli na podstawie przepisów prawa pracy. Jeśli narazi on jakąkolwiek inną osobę na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, może ponieść odpowiedzialność karną.
Czy firmy chcą inwestować w bezpieczeństwo i higienę pracy, czy uważają tę sferę za skansen na mapie przedsiębiorstwa? Czy rzeczywiście jest to obszar wymagający nowoczesnej wiedzy, narzędzi i bogactwa kompetencji specjalistycznych i menedżerskich, przynoszący firmie wymierne korzyści?
Jestem zatrudniony na stanowisku pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy pracodawca może polecić mi organizowanie i opracowywanie programów szkoleń okresowych pracowników? Czy mając ukończone studia podyplomowe w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy jestem uprawniony do prowadzenia szkoleń wstępnych oraz szkoleń okresowych u macierzystego pracodawcy będącego organizatorem szkoleń?
Społeczna inspekcja pracy (SIP) sprawuje zarówno społeczną kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy, jak również przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Niedawno podjąłem pracę na stanowisku pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Moim zdaniem, mój poprzednik – mówiąc oględnie – nie wykazał się aktywnością. Chciałbym dokonać tzw. bilansu otwarcia, aby uzmysłowić pracodawcy zakres zaniechań poprzednika. Na jakie zagadnienia powinienem zwrócić szczególną uwagę?
Najwyższe półki regału są na wysokości 2,50 m. Na regale mają być składowane paczki o ciężarze do 10 kg. Jakie wymagania powinny być spełnione, aby układanie na półkach i zdejmowanie paczek z półek regału było bezpieczne?
Zapobieganie powstaniu niebezpieczeństwa w miejscu pracy należy do podstawowych obowiązków pracodawcy. Do jego obowiązków należy zapewnienie pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy.
Czy wolontariusze muszą mieć szkolenie bhp? Jeżeli tak, to gdzie je przeprowadzić?
Pracodawca pełniący obowiązki służby bhp odbył szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp w celu osobistego wykonywania zadań tej służby. Po upływie 2 lat od szkolenia, po kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, inspektor pracy nakazał pracodawcy odbycie szkolenia okresowego. Czy słusznie?
Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi przeszkolenie w zakresie bhp przed dopuszczeniem go do pracy. Ponadto pracodawca powinien zapewnić okresowe szkolenia w tym zakresie.
Na terenie zakładu pracy działa służba bhp oraz Społeczny Inspektor Pracy. Pracownicy służby bhp nie udostępnili Społecznemu Inspektorowi Pracy dokumentów dotyczących badań środowiskowych na terenie zakładu pracy. Ponadto Społeczny Inspektor Pracy twierdzi, że pracownicy służby bhp nie udostępniają mu innych żądanych przez niego dokumentów dotyczących bhp. Czy pracownicy służby bhp mają obowiązek udostępnić Społecznemu Inspektorowi Pracy żądane przez niego dokumenty? Jak powinna wyglądać współpraca pomiędzy Społecznym Inspektorem Pracy a pracownikami służby bhp?
Czy pracodawca prowadzący działalność, która stwarza możliwość wystąpienia nagłego niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia pracowników, ma obowiązek podejmować działania zapobiegające takiemu niebezpieczeństwu? W jaki sposób powinien to zrobić?
Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z najważniejszych dokumentów potwierdzających stan realizacji wymogów bhp w zakładzie.
Szkolenia bhp są zwolnione od podatku od towarów i usług. Jednakże, jak informuje Ministerstwo Finansów, szkolenia te powinny być prowadzone zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).
Prowadzę niewielką firmę i samodzielnie wykonuję zadania służby bhp. Chciałbym zlecić przeszkolenie moich pracowników w zakresie bhp firmie zewnętrznej. Jakiej dokumentacji powinienem wymagać od takiej firmy i na co muszę zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy?
W każdym zakładzie pracy należy stworzyć wykaz prac wzbronionych kobietom. Nawet jeśli w firmie w danej chwili nie pracują kobiety, nie można zakładać, że to się nie zmieni.
Przeciwdziałanie niebezpiecznym dla zdrowia zjawiskom, polegające na eliminowaniu lub zmniejszaniu uciążliwości i czynników ryzyka związanych z ręcznym przemieszczaniem ładunków, jest jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawców. Dlatego warto wiedzieć, jak w odpowiedni sposób zorganizować pracę, w jaki niezbędny sprzęt pomocniczy oraz środki ochrony indywidualnej należy wyposażyć pracowników.
Pracodawca, chcąc zaoszczędzić na kosztach, zlecił smarowanie układów oraz wymianę klocków hamulcowych wózka widłowego jednemu z pracowników, który wykonuje drobne naprawy samochodów w zakładzie pracy. Czy takie prace może wykonywać pracownik niemający uprawnień konserwatora wózków widłowych?
Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia?
Pracodawca, który zatrudnia w agencji ubezpieczeniowej 15 osób, w 2005 r. odbył szkolenie dla pracodawców wykonujących zadania służby bhp. Od tego czasu sam sprawuje obowiązki służby bhp. Jakie szkolenie powinien odbyć pracodawca, aby dalej móc realizować zadania tej służby?
Pracujący Polacy dobrze oceniają organizację i warunki pracy w przedsiębiorstwach. Ponad 80 proc. twierdzi, że w ich firmach praca jest dobrze zorganizowana, a ponad 90 proc., że przestrzegane są przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy - wynika z badania ankietowego przeprowadzonego na zlecenie "Lewiatana".
O istocie ochrony przeciwpożarowej dowiadujemy się z reguły wówczas, gdy zetkniemy się już ze skutkami pożarów. Zniszczone dokumenty, zalane podłogi to tylko niektóre straty związane z pożarem w zakładzie pracy. Straty materialne, a zwłaszcza bezpośrednie zagrożenie życia ludzi, uświadamiają, jak ważne i istotne jest zachowanie właściwego poziomu bezpieczeństwa pożarowego, zapewniającego normalną i bezpieczną pracę.
Pojęciem profilaktycznej opieki zdrowotnej określa się ogół działań zapobiegających powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy.
Po zorganizowanym w zakładzie pracy szkoleniu okresowym firma szkoleniowa wydała certyfikat ukończenia szkolenia okresowego bhp. Czy taki dokument może być potwierdzeniem odbycia tego szkolenia?
Na terenie przedsiębiorstwa jest kilka budynków, nad którymi nadzór sprawuje dział techniczny, natomiast nadzór warunków bhp w przedsiębiorstwie sprawuje firma zewnętrzna. W ramach kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy specjalista bhp wskazał w protokole pewne nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego budynków. Dotyczyły one również braku książki obiektu budowlanego w jednym z budynków. Czy działanie inspektora mieściło się w ramach jego kompetencji, jeżeli za budynki te odpowiedzialny jest dział techniczny, zatrudniający specjalistów z uprawnieniami budowlanymi?
W trakcie kontroli Inspekcji Pracy stwierdzono nieprawidłowości polegające m.in. na braku szkoleń z zakresu bhp oraz nieprawidłowych osłonach części ruchomych maszyn na terenie zakładu pracy. Pracownik służby bhp został wskazany przez pracodawcę jako winny wykroczeń z powyższego zakresu. Kontrolujący stwierdził, że powyższa odpowiedzialność ciąży na pracodawcy, a nie na pracowniku służby bhp, którego obowiązki nie mają wpływu na odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia – pracownik czy pracodawca?
W niedużej firmie budowlanej wykonuje się różnego rodzaju prace budowlane na zlecenie, w tym również prace na wysokości. Pracownicy na jednej z budów mieli do dyspozycji pomieszczenie, w którym się przebierali oraz przechowywali sprzęt ochronny, m.in. szelki i pasy złożone na posadzce. Podczas kontroli przez służbę bhp pracodawcy zarzucono niewłaściwe przechowywanie środków ochrony indywidualnej i odzieży. Jakie są zasady przechowywania szelek, pasów i odzieży roboczej oraz zasady ich przyznawania pracownikom?
Utrzymanie w należytym stanie infrastruktury campusu szkoły wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów, a przede wszystkim bieżących napraw i remontów instalacji. Wykonywanie niezbędnych napraw zwykle było zlecane osobie zatrudnionej na stanowisku konserwatora, a wymaganych przeglądów oraz bardziej pracochłonnych napraw – zespołowi pracowników z udziałem konserwatora. Dopiero gdy zadanie w ocenie dyrekcji przekraczało możliwości pracowników zakładu, prace te były zlecane firmie zewnętrznej. Jako wykonujący zadania służby bhp chciałbym dołożyć należytej staranności, aby prace były wykonywane z poszanowaniem wymagań w szczególności wynikających z przepisów i zasad bhp. Największym problemem jest przekonanie dyrekcji, iż warunkiem dopuszczenia pracownika/osoby do wykonywania niektórych robót jest nie tylko umiejętność wykonania danej pracy i odbycie szkolenia w dziedzinie bhp, lecz również legitymowanie się wymaganymi kwalifikacjami dodatkowymi. Czy pracodawca ma obowiązek powierzania wykonywania niektórych prac osobom legitymującym się dodatkowymi kwalifikacjami?
Pracownicy w wieku przedemerytalnym nie chcą inwestować w przedłużanie uprawnień kwalifikacyjnych. Twierdzą, że prawo nie działa wstecz i nadane im bezterminowe uprawnienia nie mogły stracić ważności. Czy świadectwa kwalifikacyjne wydane bezterminowo utraciły ważność na początku maja 2010 r.?
Pracodawca zatrudnił pracownika służby bhp na stanowisku inspektora ds. bhp, pomimo że pracownik ma wyższe wykształcenie o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy oraz udokumentowany sześcioletni staż pracy w służbie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik uważa, że ma uprawnienia do posługiwania się tytułem głównego specjalisty do spraw bhp i że w związku z tym pracodawca powinien zmienić nazwę stanowiska w jego umowie o pracę. Czy pracodawca ma obowiązek zatrudniać pracownika służby bhp na najwyższym możliwym stanowisku, na które pracownik spełnia wymagania kwalifikacyjne, i czy pracownik służby bhp może używać określeń: inspektor, starszy inspektor, specjalista, starszy specjalista, główny specjalista ds. bhp, jako tytułu zawodowego?
Likwidacja pracodawcy oznacza zakończenie kadencji społecznych inspektorów pracy. Jeżeli byli inspektorzy zostaną przejęci przez nowego pracodawcę, wówczas przez rok od daty zakończenia kadencji ich stosunek pracy u nowego pracodawcy pozostaje pod szczególną ochroną (wyrok Sądu Najwyższego z 16 marca 2010 r., II PK 191/09).
Pracodawca po kontroli inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy, po konsultacji z przedstawicielem służby bhp, stwierdził, że jedna z decyzji zawartych w nakazie jest niemożliwa do zrealizowania w określonym w nakazie terminie. Pracownik służby bhp podpowiedział pracodawcy, by odwołać się od decyzji. Czy pracodawca może wnieść odwołanie wyłącznie od terminu jej wykonania?
W urzędzie skarbowym powierzono wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zajmującemu się zaopatrzeniem. Pracownik nie posiada żadnych kwalifikacji w dziedzinie bhp, został tylko skierowany na szkolenie okresowe dla służb bhp. Czy można powierzyć zadania służby bhp wyłącznie na podstawie ukończonego szkolenia okresowego bhp?