REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Telekomunikacja, Uokik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?

W dobie rosnących zagrożeń cyfrowych i postępującej cyfryzacji infrastruktury, sektor telekomunikacyjny staje się jednym z głównych filarów bezpieczeństwa cybernetycznego. W związku z tym na dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorów telekomunikacyjnych), nakładane są coraz bardziej rygorystyczne obowiązki - zarówno na poziomie prawa unijnego (NIS2, DORA), jak i krajowego (nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – UKSC).

Uważaj na promocje. Sprawą TEMU i innych znanych sieci zajął się UOKiK

Uważaj na promocje: sprawą TEMU zajął się UOKiK. W sprawie kluczowe są informacje o obniżkach cen. Co istotne generalna zasada jest taka, że przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, ma obowiązek poinfomować o obniżce ceny w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Jak było z TEMU? Co więcej, UOKiK informuje, że monitoruje sposób prezentacji tych danych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w handlu elektronicznym, stosując jednolite zasady. Obecnie trwa sześć postępowań wyjaśniających błędne prezentowanie informacji o promocjach, w których wymienione są m.in. takie firmy jak Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska oraz AzaGroup (sklepy Renee i Born2Be). Dodatkowo, UOKiK wystosował ponad 70 miękkich wystąpień w tym zakresie.

Twój scoring może spadać, zanim dostaniesz kredyt! UOKiK bierze banki pod lupę

Składasz wnioski kredytowe w kilku bankach, by znaleźć najlepszą ofertę? Uważaj! Każde zapytanie może obniżyć Twój scoring w BIK – nawet jeśli nie dostaniesz kredytu. UOKiK sprawdza, czy banki nie wykorzystują tego mechanizmu do ograniczania konkurencji. Czy Twoje szanse na lepszy kredyt są celowo blokowane? Dowiedz się więcej!

Prawo chroni seniorów przed pułapką zakupową

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że konsument ma prawo odstąpić od umowy podpisanej podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce, a umowa finansowa zawarta np. podczas pokazu z mocy prawa jest nieważna.

REKLAMA

Kara od UOKiK: dystrybutor karmy zwierzęcej zapłaci prawie pół miliona złotych

Prawie pół miliona złotych kary ma zapłacić dystrybutor karmy dla psów i kotów Empire Brands za narzucanie partnerom handlowym cen odsprzedaży karmy w sklepach online i na platformach zakupowych. Tak zdecydował Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jakie prawa obowiązują w przypadku uszkodzonego bagażu po podróży samolotem? Wizz Air z zarzutami Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK postawił zarzuty liniom lotniczym Wizz Air. Chodzi o niestosowanie się do 14-dniowego terminu odpowiadania na reklamacje i wprowadzanie w błąd podróżnych odnośnie do ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika. Jakie prawa obowiązują w przypadku uszkodzonego bagażu po podróży samolotem? 

Zrzutka.pl, Pomagam.pl i Siepomaga.pl pod lupą UOKiK. Są zarzuty i wszczęte postępowania

Zrzutka.pl, Pomagam.pl i Siepomaga.pl pod lupą UOKiK. W stosunku do Zrzutki.pl prezes UOKiK postawił zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Wobec Pomagam.pl i Siepomaga.pl zostały wszczęte postępowania wyjaśniające. 

Aż 7 na 10 lewarków sprawdzonych przez UOKiK nie wytrzymało obciążenia deklarowanego przez producenta. Sprawdź, czy masz ten model

UOKiK przebadał lewarki samochodowe. Aż 7 na 10 nie miało deklarowanej wytrzymałości. Wykryte nieprawidłowości to m.in. uszkodzenie ramion, korby lub łożyska podnośnika.

REKLAMA

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Obowiązek dostawców usług komunikacji elektronicznej

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej. Projektodawcą jest ministerstwo cyfryzacji.

Czy konsument wie, za co płaci w myjni samochodowej i na parkingu?

UOKiK skontrolował 84 parkingi i 125 myjni samochodowych. Wśród najczęstszych nieprawidłowości znalazły się takie jak: brak cenników, niejednoznaczne lub nieczytelne ceny. 

Popularne sklepy odzieżowe z zarzutami Prezesa UOKiK za niewłaściwe oznaczanie promocji

Nawet 10 proc. obrotu może wynieść kara dla AzaGroup – właściciela sklepów internetowych Renee.pl i Born2Be.pl za nieprawidłowości w oznaczaniu promocji i cen. Prezes UOKiK wszczął postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Dlaczego trzeba zwracać uwagę na znak CE? Jak rozpoznać znak CE a jak China Export?

Znak CE to deklaracja producenta, że produkt spełnia unijne wymagania. Dlatego tak ważne jest sprawdzanie wszystkich zakupów pod katem oznakowania CE. Podpowiadamy, jak rozpoznać, czy znak jest prawdziwy.

Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Dostajesz podejrzane SMS-y? Twój operator sieci komórkowej je zablokuje

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni podłączyli się do systemu służącego do wymiany informacji o fałszywych wiadomościach – telegraf.cert.pl. System służy do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS.

Komunikat MC: Będą jednolite procedury usuwania nielegalnych treści z Internetu. Nie będzie można wykorzystywać wrażliwych danych osobowych do profilowania w celach reklamowych

Ministerstwo Cyfryzacji podało w komunikacie, że zakończyły się konsultacje projektu ustawy implementującej unijny akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act) do krajowego porządku prawnego. Nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo użytkowników w sieci, wspierać walkę z nielegalnymi treściami w internecie, a także doprecyzować kwestie dotyczących moderowania treści.

Ministerstwo Cyfryzacji: Zakończyły się konsultacje projektu ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej. Więcej przedsiębiorców zapłaci opłatę telekomunikacyjną

Ministerstwo Cyfryzacji podało informację dotyczącą projektu ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej. Zmienią się stawki opłat telekomunikacyjnych. Zwiększy się też liczba przedsiębiorców telekomunikacyjnych zobowiązanych do zapłaty opłaty telekomunikacyjnej.

60 proc. wełny według metki, a w rzeczywistości jej brak. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań, UOKiK nałożył kary

Na firmy wprowadzające klientów w błąd informacją o składzie ubrań na metce UOKiK nałożył kary finansowe. "Konsumenci nie mogą samodzielnie zweryfikować składu surowcowego odzieży, muszą w tym zakresie ufać informacjom na etykiecie" - powiedział prezes Tomasz Chróstny. 

Dzięki usłudze AML operator numeru alarmowego pozna lokalizację dzwoniącego. Będzie katalog urządzeń objętych nowymi przepisami

Zostanie wprowadzona usługa AML, która umożliwi przekazania do operatora numeru alarmowego, a następnie do odpowiednich służb niosących pomoc, danych lokalizacyjnych użytkownika dzwoniącego na numer alarmowy. Będzie otwarty katalog urządzeń objętych nowymi przepisami.

Ponad 612 mln zł - tyle kar nałożył w 2023 r. UOKiK

Ponad 1000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, ponad 612 mln zł kar, ponad 15 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów. To kilka przykładów działań UOKiK z 2023 r. 

Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd zapłaci ponad 31 mln zł? Gigantyczna kara od UOKiK

Podawanie nieprawdziwych informacji o dostępności i terminach dostaw produktów przez Amazon poskutkowało karą nałożoną przez UOKiK. Firma ma zapłacić ponad 31 mln zł. Amazon zapowiedział, że będzie się odwoływał od tej decyzji.

Zarządca parkingów wystawiał mandaty pomimo ważnego biletu. Teraz musi oddać pieniądze

Spółka WEIP prowadząca na terenie całego kraju parkingi komercyjne niesłusznie wystawiała wezwania do zapłaty, nie uznawała reklamacji i podawała błędne informacje. Po skargach do UOKiK zarządca parkingów ma zwrócić pieniądze. 

Światłowód dla 150 tys. gospodarstw domowych finansowany z KPO. 400-500 mln zł na budowę 5G

W 2024 roku Orange Polska chce zainwestować  400-500 mln zł w budowę sieci 5G oraz modernizację sieci dostępowej. Dzięki projektom realizowanym w ramach KPO, firma ta wybuduje łącza światłowodowe do ok. 150 tys. gospodarstw domowych. 

Maszt telekomunikacyjny w sąsiedztwie. Czy wpływa na ceny nieruchomości?

Już drugi raz badacze z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie sprawdzili, czy istnieje związek między budową stacji bazowych (BTS) a cenami nieruchomości znajdujących się w ich sąsiedztwie. Pierwsze badanie przeprowadzone w 2022 roku nie wykazało takiej zależności. Również teraz nie znaleziono dowodów na istnienie takiej korelacji.

AAA Auto dostało 72 mln zł kary od UOKiK. Auta używane ze złymi cenami?

UOKiK oskarżył sprzedawcę aut używanych AAA Auto o podawanie nieprawdziwych informacji o cenie pojazdu oraz stosowanie niedozwolonych zapisów w umowach. Skutkiem jest kara określona na astronomiczne 72 mln zł. Dealer nie zgadza się z tą decyzją.

Oszukane promocje w Internecie. Kto potrafi łatwo sprawdzić, rozpoznać nieuczciwe sztuczki sprzedawców i jak to robi

Od niemal roku zmienione przepisy prawa konsumenckiego, znane pod nazwą dyrektywy Omnibus, mają wykluczać między innymi fałszywe promocje. Sprzedawcy muszą na przykład podawać ceny historyczne, by łatwo było sprawdzić czy nie obniżają ceny, którą nieco wcześniej celowo mocno podwyższyli.

Wakacje do określonego poziomu kredytu. Co proponuje Ministerstwo Finansów?

Resort finansów odniósł się do uwag zgłoszonych przez Wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ministerstwo chce wprowadzenia progu skorzystania z wakacji kredytowych do poziomu 2 mln zł. 

T-Mobile Polska wcale nie rozdaje 1200 GB za darmo? UOKiK nałożył na operatora karę 25 mln zł

25 mln zł. Tyle kary zapłacić ma T-Mobile Polska za wprowadzanie konsumentów w błąd. O co dokładnie chodzi? 

W jednej z zabawek stężenie ołowiu zostało przekroczone ponad 1300 razy! UOKiK zakwestionował aż 18 z 20 modeli

Aż 18 z 20 zabawek zostało zakwestionowanych w związku z zawartością niebezpiecznych substancji. W jednej z nich stężenie ołowiu zostało przekroczone aż 1343 razy!

Decyzja Prezesa UOKiK: Orange ma zwrócić klientom pieniądze. Zobacz za co i komu należy się zwrot! Kto będzie musiał wypełnić wniosek?

Orange Polska zwróci konsumentom opłaty za kontakt z infolinią  oraz za wizytę technika diagnozującego uszkodzenie (49 zł lub wielokrotność tej kwoty) - poinformował UOKiK w komunikacie. Prezes UOKiK zobowiązał do tego Orange Polska. Rzecznik Orange Polska Wojciech Jabczyński poinformował, że spółka wykona decyzję UOKiK, do czego zobowiązała się w wyniku dialogu z Urzędem. Zaznaczył też, że opłatę za połączenia z infoliniami Orange zniósł w marcu 2023 roku.

TSUE: dane dot. komunikacji elektronicznej (np. telefonicznej) nie mogą być wykorzystywane w administracyjnych sprawach korupcyjnych

W dniu 7 września 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym stwierdził iż dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej nie zezwala, aby dane zgromadzone w celu zwalczania poważnej przestępczości były wykorzystywane w ramach dochodzeń administracyjnych dotyczących korupcji w służbie publicznej  Dyrektywa ta dotyczy wyłącznie ścigania karnego.

Zagrożenia w branży telekomunikacyjnej. Jakie ryzyko zdrowotne ponoszą pracownicy?

Zagrożenia w branży telekomunikacyjnej – co warto wiedzieć o pracy w tym sektorze gospodarki? Pracownik w branży telekomunikacyjnej spotyka się z wieloma czynnikami potencjalnie narażającymi jego zdrowie. Mowa tutaj m.in. o hałasie, prądzie elektrycznym, promieniowaniu elektromagnetycznym czy gazie. Jak to wygląda w praktyce? 

T-Mobile i Orange wyłączają sieć 3G. UKE: starsze telefony bez internetu. Od kiedy?

Dwóch dużych operatorów telekomunikacyjnych (Orange i T-Mobile) już w 2023 roku zaczyna wycofywać się z użytkowania sieci 3G, na rzecz sieci LTE i 5G. T-Mobile już właściwie to zrobił. Przejście na nowe standardy łączności poprawia jakość transmisji danych, ale - zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej - dla użytkowników starszych telefonów może oznaczać m.in. utratę dostępu do internetu.

Kara 1,5 mln za niechciane telefony o fotowoltaice. Decyzja Prezesa UOKiK. Trzeba mieć zgodę na telemarketing

Konsumenci skarżyli się do UIKiK-u na częste, niechciane telefony dotyczące fotowoltaiki. UOKiK potwierdził, że Asmanta Call Center wykonywała połączenia telefoniczne nie mając uprzedniej zgody na kontakt. Jednocześnie wprowadzała konsumentów w błąd, znacznie zawyżając kwoty możliwych do pozyskania dotacji. Prezes Urzędu ukarał tę spółkę oraz osoby zarządzające karami w łącznej wysokości blisko 1,5 mln zł.

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni przekazują dane abonentów do GUS. W jakim celu?

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni z obowiązkiem przekazywania do GUS szczegółowych danych osobowych abonentów usług telefonicznych, a więc danych osobowych milionów polskich obywateli oraz obywateli innych państw, którzy wykupili usługi u polskiego operatora. Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji są zaniepokojone.

UOKiK wciąż wykrywa nieprawidłowości w oznaczaniu cen. Będą kolejne kary?

UOKiK wciąż kontroluje. Najniższa cena z 30 dni przed obniżką musi być czytelna i jasno opisana. Nie może być ukryta np. poprzez zastosowanie słabo widocznej czcionki - wynika z opublikowanych w poniedziałek wyjaśnień prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta Tomasza Chróstnego.

Porozumienia wekslowe Assay - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK postawił zarzuty Assay Management oraz zarządzanej przez nią spółce Assay ASI oferującej „weksle inwestycyjne”. Wydał także ostrzeżenie konsumenckie.

Compensa wypłaci konsumentom rekompensaty - decyzja Prezesa UOKiK

Dodatkowa ochrona za wyższą składkę? Jeśli konsument nie zareagował na taką ofertę, Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie uznawało to za zgodę. Prezes UOKiK zakwestionował taką praktykę i zobowiązał spółkę do jej zaniechania i usunięcia skutków naruszeń. Jak konsumenci będą mogli ubiegać się o zwrot dodatkowej składki za ochronę?

Biedronka zapłaci 60 mln zł kary

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał karę ponad 60 mln zł dla Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów Biedronka. Według UOKiK spółka nieprawidłowo wskazywała kraj pochodzenia warzyw i owoców w należących do sieci sklepach.

POLMEDIQ z zarzutami od UOKiK za nieuczciwe praktyki. Jakie?

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty poznańskiej spółce POLMEDIQ. Za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych spółce grozi do 10 proc. obrotu, kara pieniężna może zostać nałożona także na członków zarządu. 

Raiffeisen Bank ukarany przez UOKiK. Chodzi o kredyty hipoteczne

Raiffeisen Bank International jednostronnie zmienił treść umów o kredyty hipoteczne ze swoimi klientami. W jakim zakresie? Jaką otrzyma za to karę?

Co Polacy wiedzą o gwarancji i rękojmi

41 proc. Polaków ocenia swoją wiedzę na temat gwarancji, rękojmi czy możliwości zwrotu towarów jako przeciętną, 33 proc. jako raczej dobrą, 15 proc. jako słabą, a 8 proc. jako bardzo dobrą – wynika z badania firmy Digital Care. 

Deutsche Bank Polska ukarany przez UOKiK za naliczanie opłat za zaświadczenia

Deutsche Bank Polska został ukarany przez UOKiK za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Konsumentom przysługuje zwrot opłat. Jakiś zaświadczeń dotyczy kara? 

Reklama wyrobów medycznych. Czego nie wolno po zmianach?

Reklama wyrobów medycznych. Od 1 stycznia 2023 roku obowiązują zmiany zakazujące lekarzom, farmaceutom i innym osobom, które na potrzeby promocyjne stwarzają pozory wykonywania zawodu medycznego – reklamowania wyrobów medycznych. Jak te przepisy stosować w praktyce?

eBilet z zarzutami od UOKiK za wprowadzania konsumentów w błąd

eBilet z zarzutami od UOKiK za wprowadzania konsumentów w błąd. Zwróć uwagę na komunikaty: cena za bilet na koncert „od 100 zł”. Na końcowym etapie zamówienia może się okazać, że nawet za najtańszy zapłacisz więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę.

Czym jest downsizing i kto jest najbardziej narażony na jego skutki?

Downsizing rośnie w siłę w dobie inflacji. Na jego negatywne skutki najbardziej narażeni są seniorzy. Czym jest downsizing? Czy UOKiK powinien interweniować?

Fałszywe opinie w Google - kara UOKiK

Prezes UOKiK nałożył na Agencję City Damian Trzciński z Poznania karę w wysokości 40 tys. zł za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. Umieszczane przez przedsiębiorcę opinie wprowadzały konsumentów w błąd co do reputacji firm oraz oferowanych przez nie produktów i usług. To nie koniec działań, są zarzuty za podobne praktyki wobec firmy J&J Jakub Brożyna z Rzeszowa. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.

Niedozwolone klauzule w umowach ubezpieczeniowych z Generali Życie TU i TU Allianz Życie

UOKiK wydał 2 decyzje dotyczące stosowania klauzul niedozwolonych przez Generali Życie Towarzystwo Ubezpieczeń oraz Towarzystwo Ubezpieczeń Allianz Życie (dawniej Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie). W obu przypadkach dotyczyły one opłat w ubezpieczeniach na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (ufk). Poszkodowanym przysługują rekompensaty. Jak je uzyskać?

Prawo komunikacji elektronicznej i aukcja 5G najważniejsze dla branży telekomunikacyjnej w 2023 r.

Przyjęcie ustawy Prawo komunikacji elektronicznej i aukcja na częstotliwości, wykorzystywane w technologii 5G to najważniejsze wyzwania dla branży telekomunikacyjnej w 2023 r. Taka jest ocena Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów skierowany do komisji

Sejm skierował we wtorek do komisji projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, który ma dostosować polskie prawo do unijnej dyrektywy.

REKLAMA