REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W dobie rosnących zagrożeń cyfrowych i postępującej cyfryzacji infrastruktury, sektor telekomunikacyjny staje się jednym z głównych filarów bezpieczeństwa cybernetycznego. W związku z tym na dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorów telekomunikacyjnych), nakładane są coraz bardziej rygorystyczne obowiązki - zarówno na poziomie prawa unijnego (NIS2, DORA), jak i krajowego (nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – UKSC).
Uważaj na promocje: sprawą TEMU zajął się UOKiK. W sprawie kluczowe są informacje o obniżkach cen. Co istotne generalna zasada jest taka, że przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, ma obowiązek poinfomować o obniżce ceny w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Jak było z TEMU? Co więcej, UOKiK informuje, że monitoruje sposób prezentacji tych danych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w handlu elektronicznym, stosując jednolite zasady. Obecnie trwa sześć postępowań wyjaśniających błędne prezentowanie informacji o promocjach, w których wymienione są m.in. takie firmy jak Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska oraz AzaGroup (sklepy Renee i Born2Be). Dodatkowo, UOKiK wystosował ponad 70 miękkich wystąpień w tym zakresie.
Składasz wnioski kredytowe w kilku bankach, by znaleźć najlepszą ofertę? Uważaj! Każde zapytanie może obniżyć Twój scoring w BIK – nawet jeśli nie dostaniesz kredytu. UOKiK sprawdza, czy banki nie wykorzystują tego mechanizmu do ograniczania konkurencji. Czy Twoje szanse na lepszy kredyt są celowo blokowane? Dowiedz się więcej!
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że konsument ma prawo odstąpić od umowy podpisanej podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce, a umowa finansowa zawarta np. podczas pokazu z mocy prawa jest nieważna.
REKLAMA
Prawie pół miliona złotych kary ma zapłacić dystrybutor karmy dla psów i kotów Empire Brands za narzucanie partnerom handlowym cen odsprzedaży karmy w sklepach online i na platformach zakupowych. Tak zdecydował Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes UOKiK postawił zarzuty liniom lotniczym Wizz Air. Chodzi o niestosowanie się do 14-dniowego terminu odpowiadania na reklamacje i wprowadzanie w błąd podróżnych odnośnie do ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika. Jakie prawa obowiązują w przypadku uszkodzonego bagażu po podróży samolotem?
Zrzutka.pl, Pomagam.pl i Siepomaga.pl pod lupą UOKiK. W stosunku do Zrzutki.pl prezes UOKiK postawił zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Wobec Pomagam.pl i Siepomaga.pl zostały wszczęte postępowania wyjaśniające.
UOKiK przebadał lewarki samochodowe. Aż 7 na 10 nie miało deklarowanej wytrzymałości. Wykryte nieprawidłowości to m.in. uszkodzenie ramion, korby lub łożyska podnośnika.
REKLAMA
Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej. Projektodawcą jest ministerstwo cyfryzacji.
UOKiK skontrolował 84 parkingi i 125 myjni samochodowych. Wśród najczęstszych nieprawidłowości znalazły się takie jak: brak cenników, niejednoznaczne lub nieczytelne ceny.
Nawet 10 proc. obrotu może wynieść kara dla AzaGroup – właściciela sklepów internetowych Renee.pl i Born2Be.pl za nieprawidłowości w oznaczaniu promocji i cen. Prezes UOKiK wszczął postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Znak CE to deklaracja producenta, że produkt spełnia unijne wymagania. Dlatego tak ważne jest sprawdzanie wszystkich zakupów pod katem oznakowania CE. Podpowiadamy, jak rozpoznać, czy znak jest prawdziwy.
Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.
Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Przedsiębiorcy telekomunikacyjni podłączyli się do systemu służącego do wymiany informacji o fałszywych wiadomościach – telegraf.cert.pl. System służy do przekazywania wzorca fałszywej wiadomości SMS.
Ministerstwo Cyfryzacji podało w komunikacie, że zakończyły się konsultacje projektu ustawy implementującej unijny akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act) do krajowego porządku prawnego. Nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo użytkowników w sieci, wspierać walkę z nielegalnymi treściami w internecie, a także doprecyzować kwestie dotyczących moderowania treści.
Ministerstwo Cyfryzacji podało informację dotyczącą projektu ustawy - Prawo komunikacji elektronicznej. Zmienią się stawki opłat telekomunikacyjnych. Zwiększy się też liczba przedsiębiorców telekomunikacyjnych zobowiązanych do zapłaty opłaty telekomunikacyjnej.
Na firmy wprowadzające klientów w błąd informacją o składzie ubrań na metce UOKiK nałożył kary finansowe. "Konsumenci nie mogą samodzielnie zweryfikować składu surowcowego odzieży, muszą w tym zakresie ufać informacjom na etykiecie" - powiedział prezes Tomasz Chróstny.
Zostanie wprowadzona usługa AML, która umożliwi przekazania do operatora numeru alarmowego, a następnie do odpowiednich służb niosących pomoc, danych lokalizacyjnych użytkownika dzwoniącego na numer alarmowy. Będzie otwarty katalog urządzeń objętych nowymi przepisami.
Ponad 1000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, ponad 612 mln zł kar, ponad 15 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów. To kilka przykładów działań UOKiK z 2023 r.
Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.
Podawanie nieprawdziwych informacji o dostępności i terminach dostaw produktów przez Amazon poskutkowało karą nałożoną przez UOKiK. Firma ma zapłacić ponad 31 mln zł. Amazon zapowiedział, że będzie się odwoływał od tej decyzji.
Spółka WEIP prowadząca na terenie całego kraju parkingi komercyjne niesłusznie wystawiała wezwania do zapłaty, nie uznawała reklamacji i podawała błędne informacje. Po skargach do UOKiK zarządca parkingów ma zwrócić pieniądze.
W 2024 roku Orange Polska chce zainwestować 400-500 mln zł w budowę sieci 5G oraz modernizację sieci dostępowej. Dzięki projektom realizowanym w ramach KPO, firma ta wybuduje łącza światłowodowe do ok. 150 tys. gospodarstw domowych.
Już drugi raz badacze z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie sprawdzili, czy istnieje związek między budową stacji bazowych (BTS) a cenami nieruchomości znajdujących się w ich sąsiedztwie. Pierwsze badanie przeprowadzone w 2022 roku nie wykazało takiej zależności. Również teraz nie znaleziono dowodów na istnienie takiej korelacji.
UOKiK oskarżył sprzedawcę aut używanych AAA Auto o podawanie nieprawdziwych informacji o cenie pojazdu oraz stosowanie niedozwolonych zapisów w umowach. Skutkiem jest kara określona na astronomiczne 72 mln zł. Dealer nie zgadza się z tą decyzją.
Od niemal roku zmienione przepisy prawa konsumenckiego, znane pod nazwą dyrektywy Omnibus, mają wykluczać między innymi fałszywe promocje. Sprzedawcy muszą na przykład podawać ceny historyczne, by łatwo było sprawdzić czy nie obniżają ceny, którą nieco wcześniej celowo mocno podwyższyli.
Resort finansów odniósł się do uwag zgłoszonych przez Wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ministerstwo chce wprowadzenia progu skorzystania z wakacji kredytowych do poziomu 2 mln zł.
25 mln zł. Tyle kary zapłacić ma T-Mobile Polska za wprowadzanie konsumentów w błąd. O co dokładnie chodzi?
Aż 18 z 20 zabawek zostało zakwestionowanych w związku z zawartością niebezpiecznych substancji. W jednej z nich stężenie ołowiu zostało przekroczone aż 1343 razy!
Orange Polska zwróci konsumentom opłaty za kontakt z infolinią oraz za wizytę technika diagnozującego uszkodzenie (49 zł lub wielokrotność tej kwoty) - poinformował UOKiK w komunikacie. Prezes UOKiK zobowiązał do tego Orange Polska. Rzecznik Orange Polska Wojciech Jabczyński poinformował, że spółka wykona decyzję UOKiK, do czego zobowiązała się w wyniku dialogu z Urzędem. Zaznaczył też, że opłatę za połączenia z infoliniami Orange zniósł w marcu 2023 roku.
W dniu 7 września 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym stwierdził iż dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej nie zezwala, aby dane zgromadzone w celu zwalczania poważnej przestępczości były wykorzystywane w ramach dochodzeń administracyjnych dotyczących korupcji w służbie publicznej Dyrektywa ta dotyczy wyłącznie ścigania karnego.
Zagrożenia w branży telekomunikacyjnej – co warto wiedzieć o pracy w tym sektorze gospodarki? Pracownik w branży telekomunikacyjnej spotyka się z wieloma czynnikami potencjalnie narażającymi jego zdrowie. Mowa tutaj m.in. o hałasie, prądzie elektrycznym, promieniowaniu elektromagnetycznym czy gazie. Jak to wygląda w praktyce?
Dwóch dużych operatorów telekomunikacyjnych (Orange i T-Mobile) już w 2023 roku zaczyna wycofywać się z użytkowania sieci 3G, na rzecz sieci LTE i 5G. T-Mobile już właściwie to zrobił. Przejście na nowe standardy łączności poprawia jakość transmisji danych, ale - zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej - dla użytkowników starszych telefonów może oznaczać m.in. utratę dostępu do internetu.
Konsumenci skarżyli się do UIKiK-u na częste, niechciane telefony dotyczące fotowoltaiki. UOKiK potwierdził, że Asmanta Call Center wykonywała połączenia telefoniczne nie mając uprzedniej zgody na kontakt. Jednocześnie wprowadzała konsumentów w błąd, znacznie zawyżając kwoty możliwych do pozyskania dotacji. Prezes Urzędu ukarał tę spółkę oraz osoby zarządzające karami w łącznej wysokości blisko 1,5 mln zł.
Przedsiębiorcy telekomunikacyjni z obowiązkiem przekazywania do GUS szczegółowych danych osobowych abonentów usług telefonicznych, a więc danych osobowych milionów polskich obywateli oraz obywateli innych państw, którzy wykupili usługi u polskiego operatora. Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji są zaniepokojone.
UOKiK wciąż kontroluje. Najniższa cena z 30 dni przed obniżką musi być czytelna i jasno opisana. Nie może być ukryta np. poprzez zastosowanie słabo widocznej czcionki - wynika z opublikowanych w poniedziałek wyjaśnień prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta Tomasza Chróstnego.
Prezes UOKiK postawił zarzuty Assay Management oraz zarządzanej przez nią spółce Assay ASI oferującej „weksle inwestycyjne”. Wydał także ostrzeżenie konsumenckie.
Dodatkowa ochrona za wyższą składkę? Jeśli konsument nie zareagował na taką ofertę, Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie uznawało to za zgodę. Prezes UOKiK zakwestionował taką praktykę i zobowiązał spółkę do jej zaniechania i usunięcia skutków naruszeń. Jak konsumenci będą mogli ubiegać się o zwrot dodatkowej składki za ochronę?
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał karę ponad 60 mln zł dla Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów Biedronka. Według UOKiK spółka nieprawidłowo wskazywała kraj pochodzenia warzyw i owoców w należących do sieci sklepach.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty poznańskiej spółce POLMEDIQ. Za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych spółce grozi do 10 proc. obrotu, kara pieniężna może zostać nałożona także na członków zarządu.
Raiffeisen Bank International jednostronnie zmienił treść umów o kredyty hipoteczne ze swoimi klientami. W jakim zakresie? Jaką otrzyma za to karę?
41 proc. Polaków ocenia swoją wiedzę na temat gwarancji, rękojmi czy możliwości zwrotu towarów jako przeciętną, 33 proc. jako raczej dobrą, 15 proc. jako słabą, a 8 proc. jako bardzo dobrą – wynika z badania firmy Digital Care.
Deutsche Bank Polska został ukarany przez UOKiK za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Konsumentom przysługuje zwrot opłat. Jakiś zaświadczeń dotyczy kara?
Reklama wyrobów medycznych. Od 1 stycznia 2023 roku obowiązują zmiany zakazujące lekarzom, farmaceutom i innym osobom, które na potrzeby promocyjne stwarzają pozory wykonywania zawodu medycznego – reklamowania wyrobów medycznych. Jak te przepisy stosować w praktyce?
eBilet z zarzutami od UOKiK za wprowadzania konsumentów w błąd. Zwróć uwagę na komunikaty: cena za bilet na koncert „od 100 zł”. Na końcowym etapie zamówienia może się okazać, że nawet za najtańszy zapłacisz więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę.
Downsizing rośnie w siłę w dobie inflacji. Na jego negatywne skutki najbardziej narażeni są seniorzy. Czym jest downsizing? Czy UOKiK powinien interweniować?
Prezes UOKiK nałożył na Agencję City Damian Trzciński z Poznania karę w wysokości 40 tys. zł za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie. Umieszczane przez przedsiębiorcę opinie wprowadzały konsumentów w błąd co do reputacji firm oraz oferowanych przez nie produktów i usług. To nie koniec działań, są zarzuty za podobne praktyki wobec firmy J&J Jakub Brożyna z Rzeszowa. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.
UOKiK wydał 2 decyzje dotyczące stosowania klauzul niedozwolonych przez Generali Życie Towarzystwo Ubezpieczeń oraz Towarzystwo Ubezpieczeń Allianz Życie (dawniej Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie). W obu przypadkach dotyczyły one opłat w ubezpieczeniach na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (ufk). Poszkodowanym przysługują rekompensaty. Jak je uzyskać?
Przyjęcie ustawy Prawo komunikacji elektronicznej i aukcja na częstotliwości, wykorzystywane w technologii 5G to najważniejsze wyzwania dla branży telekomunikacyjnej w 2023 r. Taka jest ocena Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.
Sejm skierował we wtorek do komisji projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, który ma dostosować polskie prawo do unijnej dyrektywy.
REKLAMA