REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Upadłość, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

24 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa o prawach konsumenta, która zacznie obowiązywać po upływie 6 miesięcy. Nowe przepisy wprowadzają więcej praw po stronie konsumenta i więcej obowiązków ze strony przedsiębiorców.

Nowe zasady zawierania umów konsumenckich w 2015 r.

Ustawa o prawach konsumenta, podpisana niedawno przez prezydenta, reguluje zasady zawierania umów konsumenckich w lokalu oraz poza lokalem przedsiębiorstwa, jak również obowiązki informacyjne wobec klientów i procedurę odstąpienia od umowy. Zmiany zaczną obowiązywać w 2015 r.

Wzrost sprzedaży detalicznej - maj 2014

Wzrost sprzedaży detalicznej w maju 2014 roku wynosił - zgodnie z danymi podanymi przez Główny Urząd Statystyczny - 3,8 proc. Sprzedaż detaliczna, czyli konsumpcja gospodarstw domowych, rośnie stosunkowo wolno.

Możliwa upadłość konsumencka osób fizycznych

Sejm rozpatrzył projekt nowelizacji ustawy prawo upadłościowe i naprawcze. Projekt pozwala ogłosić upadłość konsumencką osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej.

REKLAMA

Spółka cywilna w prawie upadłościowym

Spółka cywilna jest jedną z najpopularniejszych form prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jej popularność opiera się głównie o łatwość i szybkość założenia. Przedsiębiorca decydując się jednak na taką formułę działalności musi jednak zdawać sobie sprawę z faktu, iż rezygnuje z wielu uprawnień przypisanych do spółek handlowych i do jednoosobowej działalności gospodarczej.

Nowe prawa dla kupujacych przez internet z półrocznym opóźnieniem

Z półrocznym opóźnieniem zaczną w Polsce obowiązywać nowe przepisy o prawach konsumenta kupującego m.in. w sieci. Zgodnie z dyrektywą powinny one wejść w życie w połowie czerwca, jednak odpowiednią ustawę dopiero podpisał prezydent. Nowe przepisy w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

Konsument III wieku i jego prawa

Konsument III wieku, czyli senior rzadko walczy o swoje prawa, niechętnie składa reklamację, przeważnie nie czyta zawieranych umów. Światowy Dzień Praw Osób Starszych obchodzony jest 15 czerwca. W związku z tym warto przypomnieć o prawach Konsumenta III wieku.

Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach

Nowe zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych wprowadza rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych. Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach?

REKLAMA

Obowiązują nowe zasady reklamacji usług telekomunikacyjnych

8 czerwca weszło w życie rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji dotyczące zasad składania reklamacji usług telekomunikacyjnych. Od teraz będzie możliwy wybór formy, w jakiej będzie składana reklamacja.

"Wymienimy sprzęt elektroniczny jak koszulki?" - darmowa wymiana towaru, czyli nowa ustawa o prawach konsumenta

Nowa ustawa o prawach konsumenta (uchwalona na posiedzeniu sejmu nr 68 dnia 30.05.2014 r., obecnie przekazana Prezydentowi do podpisu) to efekt wdrożenia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE oraz próba ujednolicenia i doprecyzowania przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa, w zakresie obowiązków informacyjnych, jak również przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość.

Wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej małego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, że prawo nakłada na nich obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, gdy są oni niewypłacalni (tzn. gdy nie wykonują oni swoich wymagalnych zobowiązać pieniężnych, czyli krótko mówiąc zalegają z zapłatą rachunków, faktur, podatków, itp.). Co powinien zawierać wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej firmy?

Zmiany w prawach konsumenta

W dniu 30 maja 2014 roku Sejm, po rozpatrzeniu poprawek zaproponowanych przez Senat, przyjął ustawę o prawach konsumenta. Zmiany w prawach konsumenta wejdą w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia, czyli w styczniu 2015 roku. Jakie prawa będą przysługiwały konsumentom po zmianach?

Łatwiejszy proces ogłoszenia upadłości konsumenckiej

Upadłość konsumencka powoli staje się martwą instytucją, co rodzi konieczność zmiany przepisów na łagodniejsze. Takie zmiany budzą jednak wątpliwości, czy nie spowodują nadużyć tej formy upadłości przez nieuczciwych kontrahentów.

Jak napisać odwołanie od reklamacji?

„Jak napisać odwołanie od reklamacji?” to pytanie, które bardzo często pojawia się na licznych forach internetowych. Dobrze napisane odwołanie od reklamacji może uratować sytuację, gdy otrzymamy odmowną odpowiedź sklepu na reklamację. Poniżej krótki poradnik krok po kroku, jak poprawnie napisać i skutecznie wnieść odwołanie od reklamacji?

RODO: Prawo do bycia zapomnianym w Internecie

Prawo do bycia zapomnianym w Internecie zostało potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TS UE). W orzeczeniu z dnia 13 maja 2014 roku (C-131/12) TS UE przyznał każdej osobie prawo żądania usunięcia jej imienia i nazwiska z wyszukiwarki (prawo do bycia zapomnianym).

Jak odstąpić od umowy zawartej przez telefon?

Umowa zawarta przez telefon należy do katalogu umów zawieranych na odległość. Zatem konsumentowi zawierającemu umowę przez telefon przysługuje szereg dodatkowych i preferencyjnych uprawnień. Ma on prawo by odstąpić od umowy zawartej przez telefon bez konieczności podawania przyczyny.

Umowa zawarta przez telefon w 2015 roku

Umowa zawarta przez telefon stanowi przykład ustnej umowy zawieranej na odległość (zdalnie). Co do zasady jest to umowa skutecznie zawarta. Jaka będzie konstrukcja umów zawieranych telefonicznie w 2015 roku?

Wyeksponowane ceny towarów

Bardziej wyeksponowane ceny towarów to efekt prac Sejmu podczas 67 posiedzenia. Uchwalono m.in.: ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług. Ustawa ma na celu wyeliminowanie obciążeń przedsiębiorców, uproszczenie i uporządkowanie przepisów.

Zamiast likwidacji firmy, układ z wierzycielami

Przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w ciągu dwóch tygodni od dnia, w którym stał się niewypłacalny. Sąd może ogłosić upadłość dłużnika z możliwością zawarcia układu, jeśli zostanie uprawdopodobnione, że w drodze układu wierzyciele zostaną zaspokojeni w wyższym stopniu, niż zostaliby zaspokojeni po przeprowadzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku dłużnika.

Eksponowanie cen towarów

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Projekt m.in. wprowadza pojęcie "eksponowania cen", znosi obowiązek tzw. metkowania, czyli oznaczania ceną każdej sztuki towaru oraz zobowiązuje do informowania o przyczynie przeceny towaru.

„Termin przydatności do spożycia” a „data minimalnej trwałości”, czym się różnią?

Data przydatności do spożycia to jedna z najczęściej sprawdzanych przez Polaków informacji zamieszczona na etykiecie produktów spożywczych. Jednak tak samo jak w przypadku czytania składu produktu spożywczego, konsument nie zawsze potrafi prawidłowo zinterpretować informację dotyczącą trwałości kupowanego produktu.

Etykieta produktu spożywczego – producent nie może oszukiwać konsumenta

Coraz częściej promowane są akcje zachęcające konsumentów do dokładnego analizowania etykiet kupowanych przez siebie produktów w celu zwiększenia społecznej wiedzy o spożywanej żywności i podniesieniu, jakości spożywanych produktów. Mimo wielu akcji nadal jednak za mało Polaków zwraca uwagę na informacje zawarte na etykietach lub traktuje je pobieżnie często nie rozumiejąc, co zawierają.

Upadłość pracodawcy a ekwiwalent za zaległy urlop

W przypadku ogłoszenia upadłości likwidacyjnej spółki, wyegzekwowanie należnego pracownikom ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy staje się trudniejsze, ale nadal jest możliwe. Jak to zrobić i gdzie należy złożyć stosowne dokumenty?

Jak prawidłowo czytać etykiety energetyczne?

Etykiety energetyczne to krótkie informacje zawierające cenne dane o parametrach technicznych sprzętów gospodarstwa domowego. Czy warto je czytać? Jak prawidłowo odczytać informacje zwarte w etykiecie energetycznej, by ocenić i porównać właściwości produktów?

Zasady rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

Konsument ma prawo do składania reklamacji w związku z niewłaściwie świadczonymi usługami przez instytucje finansowe. Proces rozpatrywania reklamacji powinien zostać przeprowadzony bezzwłocznie, a także powinien cechować się rzetelnością, wnikliwością, obiektywizmem oraz poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.

Spór konsumenta z instytucja finansową

Konflikt pomiędzy konsumentem a instytucją finansową może być rozwiązany nie tylko za pośrednictwem organu sądowego. Jako konsumenci możemy korzystać z pomocy instytucji takich jak miejski i powiatowy rzecznik konsumentów, rzecznik ubezpieczonych, arbiter bankowy czy Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego.

Większa ochrona danych osobowych w sieci

12 marca Parlament Europejski przyjął nowelizację przepisów dotyczących ochrony danych osobowych przesyłanych do krajów trzecich. Takie działania mają zapewnić większe bezpieczeństwo obywateli a firmom ułatwić pracę za granicą. Dodatkowo zwiększono wysokość kar do 100 mln euro bądź 5% globalnych obrotów za nieprzestrzeganie prawa.

Czy od odstąpienia od umowy na odległość grozi kara?

Konsument, który dokonał zakupu na odległość czyli na przykład za pomocą sklepu internetowego ma prawo odstąpić od umowy bez podawania przyczyn w wyznaczonym terminie. Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2011/83/UE termin ten zostanie wydłużony w czerwcu 2014r.

Czym jest gwarancja europejska?

Gwarancja europejska oznacza dokument gwarancyjny wystawiony najczęściej przez producenta, który jest ważny na terenie wszystkich Państw Członkowskich Unii Europejskiej. Termin gwarancji europejskiej jest terminem potocznym i występuję jedynie w praktyce.

Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy

W nowo przyjętej ustawie o prawach konsumenta zostały ujednolicone przepisy dotyczące zawierania umów z konsumentami w lokalu firmy, poza lokalem przedsiębiorstwa oraz przez internet. Co to oznacza dla klientów ? Otóż będą oni mogli odstąpić od umowy w terminie 14 dni jeżeli umowa została zawarta na odległość.

Szybki kredyt konsumencki? Warto przemyśleć

Szereg portali internetowych na każdym kroku kusi konsumentów swoimi ofertami szybkich kredytów. Nie zawsze jednak jest to przemyślana decyzja. Czynników jest wiele – zagraniczna wycieczka last minute, zakup sprzętu po promocyjnej cenie i wiele innych. Na co należy uważać przy zaciąganiu szybkiego kredytu?

E-handel nowe regulacje

Zmiany proponowane w e-handlu wynikają z konieczności wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE. E-handel, czyli zakupy dokonywane za pośrednictwem sieci internetowej, przewidują możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Jakie inne uprawnienia ma konsument korzystający z e-handlu?

Jak zwrócić towar kupiony na aukcji? - dyskusja z forum

Aukcja internetowa stanowi jedną z form sprzedaży towarów za pośrednictwem sieci. Charakteryzuje się ustalaniem przez nabywców, poprzez licytację, ceny oferowanego towaru. Prawo do dokonania zakupu przysługuje podmiotowi, który wylicytował najwyższą kwotę. Czy mamy możliwość zwrotu towaru kupionego na aukcji internetowej?

Lepszy układ niż upadłość

Stworzenie zachęty dla wczesnego wdrażania procesów naprawczych (układ zamiast upadłości) – to pomysł resortów gospodarki i sprawiedliwości na ratowanie firm przed upadkiem. Rząd zdecyduje czy będą zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. Przedsiębiorcy mówią – wreszcie – bo czekali na to bardzo długo. Gotowy projekt ustawy ma wpłynąć do Sejmu jeszcze w I kwartale 2014 roku.

Prawa pracownika w przypadku niewypłacalności pracodawcy

Pracodawca ogłasza niewypłacalność. Co z wynagrodzeniami pracowników? W jaki sposób prawo chroni pracowników posiadających roszczenia z tytułu wynagrodzenia pozostającego do wypłaty wobec niewypłacalnego pracodawcy?

Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy?

Często zdarza się, że firmy prowadzone przez prywatnych przedsiębiorców borykają się z problemami finansowymi w związku z ze sporą konkurencją ze strony dużych korporacji działających w danej branży. Czy jednoosobowa firma może ogłosić upadłość? Jak prawidłowo ją przeprowadzić?

Przepisy dotyczące zakupów w sieci jednolite w całej UE

Unia Europejska przygotowuje wdrożenie nowych przepisów dotyczących zakupów w sieci i prawach konsumenta. Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzania zmian w branży e-commerce, jednakże prace jeszcze trwają.

Rusza kolejna edycja akcji "Weź paragon"

Ministerstwo Finansów uruchamia kolejną, zimową edycję ogólnopolskiej akcji informacyjnej "Weź paragon". Akcja ma na celu zmianę zwiększenie świadomości obywateli w stosunku do korzyści płynących z pobierania paragonów. Akcja będzie prowadzona w okresie od 20 stycznia do 2 marca 2014 r.

Prawie 1000 firm upadło w 2013 roku

W 2013 roku upadłość ogłosiło dokładnie 926 firm. Najgorzej było wśród firm produkcyjnych skoncentrowanych na rynku wewnętrznym, a także w budownictwie. Rok 2014 może przynieść ponowny wzrost liczby upadłości.

Bezpieczniejsze zakupy w Unii Europejskiej

Unia Europejska chce zapewnić konsumentom większą ochronę przy dokonywaniu zakupów, w szczególności przez Internet. Czym będzie charakteryzować się ta ochrona?

Lepsza ochrona praw konsumenta

Wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumenta, uporządkowanie i zintegrowanie przepisów dotyczących odpowiedzialności, za jakość rzeczy sprzedanej w szczególności przepisów stanowiących transpozycję dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej, wdrożonej do polskiego porządku prawnego ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej - to główny cel przyjętego dzisiaj przez Radę Ministrów projektu ustawy o prawach konsumenta.

Konsumenci chętniej kupują przez Internet

Konsumenci coraz chętniej kupują świąteczne prezenty przez Internet. Najchętniej kupowane są urządzenia mobilne, takie jak smartfony czy tablety. Wartość rynkowa e-handlu wyniesie nawet 24 mld zł. Internetowe zakupy są atrakcyjne ze względu na możliwość zwrotu produktu bez podawania powodu w terminie 10 dni.

Konsumenci dyskryminowani przez e-przedsiębiorców

Jak wskazuje raport sieci Europejskich Centrów Konsumenckich europejscy konsumenci są dyskryminowani w sieci. Czy kiedykolwiek miałeś problem z zakupem usługi bądź produktu ze względu na miejsce Twojego zamieszkania? Czy zagraniczny e-przedsiębiorca odmówił Ci kiedyś dostarczenia towaru?

Lepsza ochrona konsumentów w sieci

Do połowy przyszłego roku Polska ma czas, żeby wdrożyć unijne przepisy chroniące klientów kupujących za pośrednictwem internetu. Klienci sklepów internetowych będą mieli więcej czasu na odstąpienie od umowy, a informacja o produkcie lub usłudze ma być bardziej przejrzysta.

Za źle wykonaną usługę online odpowiada wykonawca

UOKiK rozpoczął działania związane z rozpoznawaniem skarg dotyczących nieterminowego wykonywania usług bądź ich niską jakość. Z badań wynika, iż za źle wykonaną usługę odpowie jej wykonawca, a nie portal.

Upadłość a koszty uzyskania przychodów

Wierzytelności jakie posiada przedsiębiorca względem swojego dłużnika mogą stanowić dla niego pod pewnymi warunkami koszty uzyskania przychodów. Co do zasady, możliwość rozliczenia niezapłaconych przez kontrahenta należności w kosztach uzyskania przychodów będzie uzależniona od posiadania stosownych dowodów. Przedmiot analizy dotyczy sytuacji kiedy wierzyciel posiada postanowienie sądu o upadłości swojego kontrahenta obejmującą likwidację jego majątku.

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

W umowach pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem występujących w obrocie gospodarczym często stosowanym postanowieniem jest poddanie oznaczonemu sądowi sporów, które w przyszłości mogą mieć miejsce w związku z ich zawarciem lub wykonywaniem.

Wzór reklamacji dotyczącej wymiany towaru

Wzór reklamacji dotyczącej wymiany towaru. Obniżenie ceny zakupionego towaru to jeden ze sposobów reklamacji wadliwej rzeczy. Zobacz wzór reklamacji dotyczącej obniżenia ceny!

Wzór reklamacji dotyczącej obniżenia ceny

Wzór reklamacji dotyczącej obniżenia ceny. Obniżenie ceny zakupionego towaru to jeden ze sposobów reklamacji wadliwej rzeczy. Zobacz wzór reklamacji dotyczącej obniżenia ceny!

Wzór reklamacji dotyczącej pełnego zwrotu ceny

Prezentujemy wzór reklamacji dotyczący pełnego zwrotu ceny. Zwrot pełnej ceny to jeden ze sposobów reklamacji wadliwego towaru. Zobacz wzór reklamacji dotyczącej pełnego zwrotu ceny!

REKLAMA