REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
E-handel - możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. /Fot. Fotolia
E-handel - możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany proponowane w e-handlu wynikają z konieczności wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE. E-handel, czyli zakupy dokonywane za pośrednictwem sieci internetowej, przewidują możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Jakie inne uprawnienia ma konsument korzystający z e-handlu?

Zgodnie z definicją, jaką posługuje się Główny Urząd Statystyczny (GUS), e-handel (handel elektroniczny) jest pojęciem obejmującym transakcje przeprowadzane przez sieci, oparte na protokole IP i przez inne sieci komputerowe. Towary i usługi są zamawiane przez te sieci, ale płatność i ostateczna dostawa zamówionego towaru lub usługi może być dokonana zarówno w sieci jak i poza nią. Transakcje mogą być realizowane pomiędzy przedsiębiorstwami, osobami indywidualnymi, instytucjami rządowymi lub innymi organizacjami prywatnymi i publicznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Zamówienia otrzymane przez telefon, telefaks lub e-mail nie są elementem e-handlu.

Najlepszym przykładem e-handlu są zakupy dokonywane w sklepach internetowych.

W styczniu 2015 roku (nie jak pierwotnie zakładano - 13 czerwca 2014 roku) wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie innych ustaw. Jej celem jest wdrożenie przepisów unijnych, mianowicie tzw. dyrektywy konsumenckiej (dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE). Ustawa wprowadza kompromisowe rozwiązania pomiędzy Unią Europejską, konsumentami a samymi sklepami. Do jakich zmian doprowadziło pogodzenie wymagań i interesów tych szerokich grup?

REKLAMA

Zadaj pytanie na: Forum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo odstąpienia

Główna zmiana dotyczy wydłużenia terminu zwrotu produktu. Obecnie konsument, który zakupił towar przez Internet/ poza lokalem przedsiębiorstwa (tj. zawarł umowę na odległość) ma prawo zwrócić go w ciągu 10 dni kalendarzowych. Warto podkreślić, że termin ten liczony jest od daty otrzymania towaru a nie, jak wydawać by się mogło, od zawarcia umowy. Konsument nie ma obowiązku podawania przyczyny swojej decyzji. Wystarczy więc, że zmienimy zdanie co do produktu i bez przeszkód możemy go zwrócić. Jedyny obowiązek leżący po stronie nabywcy to złożenie we wskazanym terminie stosownego oświadczenia wobec sprzedawcy. Powyższe uregulowania dotyczą tylko tych towarów, które nie noszą jakichkolwiek oznak użytkowania (posiadają więc firmowe metki, naklejki, itp.), posiadają oryginalne opakowanie i nie były wykonane na zamówienie. Dyrektywa przewiduje wydłużenie terminu do 14 dni. Brak informacji o możliwości zwrotu i jego terminie skutkuje wydłużeniem aż do 12 miesięcy. W interesie sprzedawcy leży więc poinformowanie konsumenta o jego prawach.

Zobacz również: Jak zwrócić towar kupiony na aukcji? - dyskusja z forum

W związku ze zwrotem towaru konsument może ponieść tylko te koszty, które są bezpośrednio związane ze zwrotem (koszty przesyłki zwrotnej). Ma to miejsce tylko w sytuacji, gdy został o tym poinformowany.

Obowiązki informacyjne

Prawo unijne nakłada na sprzedawców szereg obowiązków głównie o charakterze informacyjnym. Dane przekazywane nabywcy mają dotyczyć samego towaru/ usługi oraz przebiegu transakcji. Wiadomości tych jest bardzo dużo, co może wywrzeć negatywny wpływ na przejrzystość i czas trwania transakcji dokonywanej za pośrednictwem Internetu. Sprzedawca zobowiązany jest także do poinformowania konsumenta o konieczności poniesienia kosztów przesyłki zwrotnej. Brak takiej informacji przenosi zobowiązanie do pokrycia kosztów na samego zbywcę. Niedopełnienie wskazanych obowiązków naraża go więc na straty finansowe. Musi on także w „w sposób jasny i widoczny, bezpośrednio przed złożeniem przez konsumenta zamówienia” poinformować go o tym, że zamówienie towaru/ usługi wiąże się z kosztami. Ustawodawca proponuje rozwiązanie w formie ikony „zamówienie oznacza obowiązek zapłaty”. Co ważne wymienionych informacji należy udzielić najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. W praktyce dopełnienie obowiązku informacyjnego nastąpi poprzez zaktualizowanie treści na stronie www oraz regulaminu e-sklepu (najpóźniej w chwili wejścia ustawy w życie).

Dyrektywa chroni więc prawa konsumentów, którzy preferują dokonywanie zakupów drogą internetową. Są oni traktowani jako słabsza strona transakcji. Nie mają bowiem możliwości, by zapoznać się z towarem przed jego zakupieniem i dostarczeniem. Prawa przyznane nabywcom na mocy wskazanych przepisów mają charakter niezbywalny, nie można się ich zrzec. Postanowienia zawarte w innych dokumentach (np. regulaminach) mniej korzystne dla klienta są nie ważne.

Odroczenie zwrotu kosztów

Sprzedawcy jednak też zyskają pewne przywileje. W dotychczasowym stanie prawnym zbywca zobowiązany jest do zwrotu wpłaconych przez kupującego pieniędzy w ciągu 14 dni od daty otrzymania informacji o odstąpieniu, nie od zwrotu towaru. Często więc nie ma możliwości, by ocenić, czy produkt rzeczywiście spełnia wszystkie wymogi (tj. czy nie był użytkowany oraz czy posiada oryginalne opakowanie). Zgodnie z regulacjami unijnymi sprzedawcy zyskają prawo do odroczenia terminu zwrotu pieniędzy aż do czasu sprawdzenia i ocenienia stanu zwróconego produktu/ usługi. Zwrot obejmuje zarówno koszty zakupu towaru jak i koszty przesyłki w pierwszą stronę. To sprzedawca ponosi ryzyko uszkodzenia przesyłki podczas transportu.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Omówione zmiany zaczną nas obowiązywać wraz z początkiem 2015 roku. Warto pamiętać, że do umów zawartych przed tym terminem zastosowanie znajdą dotychczasowe regulacje.

Podstawa prawna:

  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE,
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie innych ustaw,
  • ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Kamera monitoringu sąsiada obejmuje zasięgiem moją posesję. Czy to legalne? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Ulgowe przejazdy kolejowe dla nowej grupy pasażerów. Toczą się prace nad ich wprowadzeniem. Resort jest na tak, ale kto za to zapłaci?

Czy nowa grupa pasażerów będzie miała prawo do ulgowych przejazdów kolejowych? Toczą się prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań. Choć Ministerstwo Infrastruktury jest na tak, to otwarte pozostają pytania dotyczące finansowania.

Jedno słowo w regulaminie i gmina przegrała w sądzie. Czy wyrok NSA dla gminy Kiszkowo wpłynie na sytuację 2479 gmin w Polsce i odbiór Twoich śmieci? Sąd: te odpady gmina musi zabierać sprzed posesji

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok, który może zmienić sposób, w jaki gminy organizują zbiórkę odpadów. Okazuje się, że „przyjmowanie" i „odbieranie" śmieci to zupełnie różne pojęcia prawne – a pomyłka i zamienne ich używanie może kosztować samorząd przegraną w sądzie. Sprawdź, jakie masz prawa jako mieszkaniec i kiedy gmina łamie prawo.

Koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Gmina wprowadzi zakazy, narzuci limity i będzie prowadziła ewidencję. Przepisy trafiły do Sejmu

Czy to będzie koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Trwają konsultacje projektu, który ma wprowadzić regulacje przyznające gminom szczególne uprawnienia. Zyskają dzięki nim kontrolę na rynkiem lokalnym i poprawią ściągalność opłat.

REKLAMA

Tydzień pracy krótszy, ale godzin do przepracowania tyle samo. Można też pracować tylko w weekendy i święta. Jak to zrobić?

Przepisy prawa pracy przewidują szereg rozwiązań, które pozwalają na zorganizowanie świadczenia pracy w sposób odpowiedni zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Należą do nich m.in. system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej.

Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

Zadaniowy czas pracy nie wyklucza nadgodzin. Ale jak ocenić, czy należą się za nie pieniądze? Zasada jest prosta

Zadaniowy system czasu pracy stwarza pole do nadużyć zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. Co zrobić, aby uniknąć na tym tle nieporozumień? Należy przede wszystkim prawidłowo wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawodawcę.

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

REKLAMA

Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA