REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
E-handel - możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. /Fot. Fotolia
E-handel - możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany proponowane w e-handlu wynikają z konieczności wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE. E-handel, czyli zakupy dokonywane za pośrednictwem sieci internetowej, przewidują możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Jakie inne uprawnienia ma konsument korzystający z e-handlu?

Zgodnie z definicją, jaką posługuje się Główny Urząd Statystyczny (GUS), e-handel (handel elektroniczny) jest pojęciem obejmującym transakcje przeprowadzane przez sieci, oparte na protokole IP i przez inne sieci komputerowe. Towary i usługi są zamawiane przez te sieci, ale płatność i ostateczna dostawa zamówionego towaru lub usługi może być dokonana zarówno w sieci jak i poza nią. Transakcje mogą być realizowane pomiędzy przedsiębiorstwami, osobami indywidualnymi, instytucjami rządowymi lub innymi organizacjami prywatnymi i publicznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Zamówienia otrzymane przez telefon, telefaks lub e-mail nie są elementem e-handlu.

Najlepszym przykładem e-handlu są zakupy dokonywane w sklepach internetowych.

W styczniu 2015 roku (nie jak pierwotnie zakładano - 13 czerwca 2014 roku) wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie innych ustaw. Jej celem jest wdrożenie przepisów unijnych, mianowicie tzw. dyrektywy konsumenckiej (dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE). Ustawa wprowadza kompromisowe rozwiązania pomiędzy Unią Europejską, konsumentami a samymi sklepami. Do jakich zmian doprowadziło pogodzenie wymagań i interesów tych szerokich grup?

REKLAMA

Zadaj pytanie na: Forum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo odstąpienia

Główna zmiana dotyczy wydłużenia terminu zwrotu produktu. Obecnie konsument, który zakupił towar przez Internet/ poza lokalem przedsiębiorstwa (tj. zawarł umowę na odległość) ma prawo zwrócić go w ciągu 10 dni kalendarzowych. Warto podkreślić, że termin ten liczony jest od daty otrzymania towaru a nie, jak wydawać by się mogło, od zawarcia umowy. Konsument nie ma obowiązku podawania przyczyny swojej decyzji. Wystarczy więc, że zmienimy zdanie co do produktu i bez przeszkód możemy go zwrócić. Jedyny obowiązek leżący po stronie nabywcy to złożenie we wskazanym terminie stosownego oświadczenia wobec sprzedawcy. Powyższe uregulowania dotyczą tylko tych towarów, które nie noszą jakichkolwiek oznak użytkowania (posiadają więc firmowe metki, naklejki, itp.), posiadają oryginalne opakowanie i nie były wykonane na zamówienie. Dyrektywa przewiduje wydłużenie terminu do 14 dni. Brak informacji o możliwości zwrotu i jego terminie skutkuje wydłużeniem aż do 12 miesięcy. W interesie sprzedawcy leży więc poinformowanie konsumenta o jego prawach.

Zobacz również: Jak zwrócić towar kupiony na aukcji? - dyskusja z forum

W związku ze zwrotem towaru konsument może ponieść tylko te koszty, które są bezpośrednio związane ze zwrotem (koszty przesyłki zwrotnej). Ma to miejsce tylko w sytuacji, gdy został o tym poinformowany.

Obowiązki informacyjne

Prawo unijne nakłada na sprzedawców szereg obowiązków głównie o charakterze informacyjnym. Dane przekazywane nabywcy mają dotyczyć samego towaru/ usługi oraz przebiegu transakcji. Wiadomości tych jest bardzo dużo, co może wywrzeć negatywny wpływ na przejrzystość i czas trwania transakcji dokonywanej za pośrednictwem Internetu. Sprzedawca zobowiązany jest także do poinformowania konsumenta o konieczności poniesienia kosztów przesyłki zwrotnej. Brak takiej informacji przenosi zobowiązanie do pokrycia kosztów na samego zbywcę. Niedopełnienie wskazanych obowiązków naraża go więc na straty finansowe. Musi on także w „w sposób jasny i widoczny, bezpośrednio przed złożeniem przez konsumenta zamówienia” poinformować go o tym, że zamówienie towaru/ usługi wiąże się z kosztami. Ustawodawca proponuje rozwiązanie w formie ikony „zamówienie oznacza obowiązek zapłaty”. Co ważne wymienionych informacji należy udzielić najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. W praktyce dopełnienie obowiązku informacyjnego nastąpi poprzez zaktualizowanie treści na stronie www oraz regulaminu e-sklepu (najpóźniej w chwili wejścia ustawy w życie).

Dyrektywa chroni więc prawa konsumentów, którzy preferują dokonywanie zakupów drogą internetową. Są oni traktowani jako słabsza strona transakcji. Nie mają bowiem możliwości, by zapoznać się z towarem przed jego zakupieniem i dostarczeniem. Prawa przyznane nabywcom na mocy wskazanych przepisów mają charakter niezbywalny, nie można się ich zrzec. Postanowienia zawarte w innych dokumentach (np. regulaminach) mniej korzystne dla klienta są nie ważne.

Odroczenie zwrotu kosztów

Sprzedawcy jednak też zyskają pewne przywileje. W dotychczasowym stanie prawnym zbywca zobowiązany jest do zwrotu wpłaconych przez kupującego pieniędzy w ciągu 14 dni od daty otrzymania informacji o odstąpieniu, nie od zwrotu towaru. Często więc nie ma możliwości, by ocenić, czy produkt rzeczywiście spełnia wszystkie wymogi (tj. czy nie był użytkowany oraz czy posiada oryginalne opakowanie). Zgodnie z regulacjami unijnymi sprzedawcy zyskają prawo do odroczenia terminu zwrotu pieniędzy aż do czasu sprawdzenia i ocenienia stanu zwróconego produktu/ usługi. Zwrot obejmuje zarówno koszty zakupu towaru jak i koszty przesyłki w pierwszą stronę. To sprzedawca ponosi ryzyko uszkodzenia przesyłki podczas transportu.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Omówione zmiany zaczną nas obowiązywać wraz z początkiem 2015 roku. Warto pamiętać, że do umów zawartych przed tym terminem zastosowanie znajdą dotychczasowe regulacje.

Podstawa prawna:

  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE,
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie innych ustaw,
  • ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Weekendowe spotkania z dzieckiem to nie jest wykonywanie władzy rodzicielskiej. Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

Ulga na dziecko, inaczej ulga prorodzinna, to najczęściej wykorzystywana preferencja podatkowa w PIT. Jednak czy każdy rodzic może z niej skorzystać? Organy podatkowe nie mają wątpliwości – nie wystarczy płacić alimentów.

Składka zdrowotna nie zostanie obniżona. Minister mówi wprost

Składka zdrowotna nie powinna zostać obniżona – podkreślił minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. Jak dodał, projekt ustawy zakładający zastąpienie obecnej składki nowym podatkiem zdrowotnym nie uzyska poparcia resortu. Rząd wskazuje, że priorytetem pozostaje wzmocnienie finansów NFZ.

Wychowanie dziecka nie sprowadza się do płacenia alimentów. Dyrektor KIS wypowiedział się w sprawie preferencji podatkowych dla rodziców

Preferencyjne zasady opodatkowania, z których mogą korzystać rodzice niezmiennie budzą wątpliwości. Dotyczy to zarówno korzystania z ulgi na dziecko, jak i opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W jednej z najnowszych interpretacji Dyrektor KIS wypowiedział się na ten temat.

REKLAMA

Rekordowa kara UOKiK dla Biedronki! 105 milionów złotych za oszukańcze promocje z voucherami

Biedronka może zapłacić gigantyczną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na sieć handlową sankcję w wysokości niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki podczas akcji promocyjnych. Hasło „Zwrot 100% na voucher" okazało się pułapką – konsumenci dowiadywali się o realnych ograniczeniach dopiero przy kasie. Sieć sklepów może się jednak odwołać od decyzji.

Od 1 stycznia 2026 r. obniżka wynagrodzenia za pracę nawet o 2147 zł na skutek jednostronnej decyzji urzędnika. „Nadchodzi największa obniżka płac w III RP”

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw zakłada, że 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które uprawnią Państwową Inspekcję Pracy (PIP) do przekształcania nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Były premier Mateusz Morawiecki wyliczył, ile z wynagrodzenia, na skutek jednostronnej decyzji inspektora pracy, może stracić zleceniobiorca.

Ile trzeba zapłacić za Święta i Sylwestra w górach? Polska, Czechy, Alpy. Ceny noclegów pną się w górę

W Zakopanem ceny noclegów ze śniadaniem w okresie świąteczno-noworocznym wzrosły w ciągu roku nawet ponad dwukrotnie. Z danych zebranych przez Rankomat.pl wynika, że za 6 nocy w kwaterze prywatnej para zapłaci teraz 3671 zł, czyli o 104% więcej niż rok wcześniej. W 3-gwiazdkowych hotelach podwyżki sięgają 70%. Drożej jest też w Szczyrku, Szklarskiej Porębie oraz w popularnych czeskich kurortach. Co ciekawe, spadki cen widać w austriackim Kitzbühel oraz w części alpejskich kwater we Włoszech. W poszukiwaniu oszczędności, warto wybrać się w Karkonosze.

Osoba niepełnosprawna zachwycona ZUS. I zniesmaczona MOPS, PZON i WZON

Infor.pl publikuje listy osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Dziś list o zaskakującej obserwacji matki dziecka z bardzo rzadką chorobą genetyczną (oficjalnie w Polsce choroba występuje jeszcze tylko u dwóch rodzin). Matka jest zbudowana pomocą i profesjonalizmem lekarzy orzeczników ZUS, których stawia w opozycji do lekarzy w PZON i WZON i urzędników w MOPS.

REKLAMA

Niepełnosprawni seryjnie i na tą samą metodę lekarzy tracą świadczenia. Kolejna matka pisze: Lekarz pediatra uleczył mojego syna trzema pytaniami

Kolejny list do Infor.pl matki dziecka w spectrum autyzmu, której dziecko traci świadczenie pielęgnacyjne. Matka uważa, że jej dziecko zostało "uzdrowione" przy pomocy skandalicznego testu polegającego na tym, że lekarz pediadra oraz psycholog zadają niepełnosprawnemu dziecku trzy pytania - o wiek, ile ma lat oraz o posiadanie kolegów (to ostatnie

Kredyty z WIBOR-em nie są wadliwe, nie będzie masowego podważania umów w sądach ani eldorado dla kancelarii prawniczych [polemika]

Na łamach portalu Infor.pl ukazał się artykuł mec. Roberta Piskora, w którym autor przedstawił swoje stanowisko odnośnie kredytów opartych o wskaźnik referencyjny WIBOR, sugerując wielokrotnie, że umowy zawierające odwołanie do WIBORu są wadliwe i w związku z tym nastąpi masowe kwestionowanie umów kredytu złotowego. Tezy przedstawione przez autora budzą moje zdumienie, a w każdym razie wymagają zdecydowanej repliki.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA