REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odstąpić od umowy zawartej przez telefon?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Odstąpienie od umowy zawartej przez telefon/ fot. Fotolia
Odstąpienie od umowy zawartej przez telefon/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa zawarta przez telefon należy do katalogu umów zawieranych na odległość. Zatem konsumentowi zawierającemu umowę przez telefon przysługuje szereg dodatkowych i preferencyjnych uprawnień. Ma on prawo by odstąpić od umowy zawartej przez telefon bez konieczności podawania przyczyny.

Umowa zawarta przez telefon to jedna z umów zawieranych na odległość, czyli takich, do których zawarcia nie jest wymagana jednoczesna obecność obu stron. Mogą one zostać zawarte zdalnie, niezależnie od tego, gdzie fizycznie znajdują się strony. Warto podkreślić, że za umowy na odległość uznawane są tylko takie transakcje, w których jedną stroną jest konsument, a drugą przedsiębiorca.   

REKLAMA

Umowa na odległość (umowa zawarta przez telefon) nie wymaga dla swej ważności formy pisemnej.

Zadaj pytanie na: Forum

Odstąpienie od umowy zawartej przez telefon - konsument

REKLAMA

W przypadku zawarcia umowy na odległość (do takich kontraktów należy umowa zawarta przez telefon) konsumentowi przysługuje tzw. prawo do namysłu. Jest ono rozumiane jako możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni bądź 3 miesięcy, w sytuacji gdy sprzedający nie poinformuje konsumenta o przysługujących mu prawach. Termin powyższy liczony jest od dnia zawarcia umowy  (jeśli ta dotyczy usługi) lub od dnia otrzymania towaru. Konsument nie ma wówczas obowiązku podania przyczyny odstąpienia. Po upływie powyższego terminu konsument traci prawo do wycofania się z umowy.

Odstąpienie od umowy zawartej przez telefon wymaga zachowania formy pisemnej. Oświadczenie składane przedsiębiorcy musi więc przybrać formę pisma. Najbezpieczniej wysłać je listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Warto podkreślić, że w związku z implementacją dyrektywy konsumenckiej - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 roku 2011/83/UE (Dz.U. UE L 304/64) termin odstąpienia od umowy ulegnie wydłużeniu na korzyść konsumentów. Termin odstąpienia od umowy wyniesie 14 dni, w niektórych przypadkach nawet 12 miesięcy. Ma to zastosowania do sytuacji, w której konsument nie otrzyma od sprzedającego informacji o prawie do odstąpienia. Termin dwunastomiesięczny liczony jest po terminie czternastodniowym.

Powyższe działania prowadzą do traktowania umowy za niezawartą. W związku z tym strony zobowiązane są do zwrotu otrzymanych świadczeń – konsument zwraca towar, sprzedawca/ usługodawca pełną sumę, zapłaconą przez konsumenta wraz z odsetkami. Strony czynią to niezwłocznie - nie później niż w ciągu 14 dni. Na zmianach wynikających z dyrektywy skorzystają także przedsiębiorcy. Będą oni mieli możliwość odroczenia terminu zwrotu płatności do czasu otrzymania towaru. Zwrócą więc pieniądze po dokonaniu oceny stanu towaru.

Zobacz również: Umowa zawarta przez telefon w 2015 roku

Odstąpienie od umowy zawartej przez telefon - przedsiębiorca

Jeśli umowę przez telefon zawarł przedsiębiorca sytuacja kształtuje się nieco inaczej. Podstawą uchylenia się od skutków oświadczenia woli, czyli rezygnacji z umowy będzie powołanie się na konstrukcję błędu (art. 84 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny). Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca nie pozostawałby w błędzie, to nie zawarłby umowy. Podkreślić należy, że błędem jest niezgodne z rzeczywistością wyobrażenie o czynności prawnej, przy czym niezgodność ta może dotyczyć zarówno faktów, jak i prawa. Wynika to z orzeczenia Sądu Najwyższego z dnia 5 grudnia 2000 r., IV CKN 179/00. Od skutków umowy można, więc się uwolnić.

W tym celu należy sporządzić i wysłać listem poleconym (za potwierdzeniem odbioru) pismo do drugiej strony. Wystarczy w nim wykazać, że nie chcieliśmy zawrzeć umowy a także nie mieliśmy świadomości tego procesu. Powyższego należy dopełnić w ciągu roku od dnia dowiedzenia się o zaistnieniu błędu. Ostateczność stanowi wystąpienie na drogę sądową.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Podstawa prawna:

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 roku 2011/83/UE (Dz.U. UE L 304/64).

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz o zmianie innych ustaw.

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271).

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93).

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 grudnia 2000 r., o sygnaturze IV CKN 179/00.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

REKLAMA

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

REKLAMA

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

REKLAMA