REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne! Rząd zdecydował: ceny prądu zamrożone w 2025, ale nie dla wszystkich, kto dalej będzie płacił za prąd według niższej taryfy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zamrożenie cen prądu na 2025 rok: znane są już dokładne zasady
Zamrożenie cen prądu na 2025 rok: znane są już dokładne zasady
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wiadomo, że oba te działania zostały prawnie uregulowane w odniesieniu do 2024 roku. A co dalej? Czy w 2025 r. ceny prądu i innych nośników energii zostaną uwolnione całkowicie? Wiadomo już, choć stosowne prace legislacyjne ą dopiero w toku, że w odniesieniu do najgorzej sytuowanych gospodarstw domowych także w 2025 roku zadziała osłona w postaci bonów energetycznych.

rozwiń >

Gospodarstwa domowe, które są zagrożone tzw. ubóstwem energetycznym dostaną więc wsparcie z budżetu państwa, najprawdopodobniej na zasadach dokładnie takich samych jak w drugiej połowie 2024 r.

REKLAMA

Zamrożone ceny energii także w 2025 roku, na jakich zasadach, dla kogo tak, dla kogo nie

REKLAMA

A co z gospodarstwami domowymi, które nie spełniają kryteriów dochodowych i innych, które uprawniają do ubiegania się dofinansowanie ze środków publicznych d kosztów utrzymania?
To pytanie pozostawało przez ostatnie miesiące bez konkretnej odpowiedzi. Owszem były deklaracje polityków,ż tkie wsparcie te będzie. Brakowało jednak konkretów, w tym zagwarantowania na nie pieniędzy z budżetu państwa. W przypadku bowiem gdy państwo decyduje się na mrożenie cen energii elektrycznej, to musi tracone w ten sposób przychody firm energetycznych finansowo zrekompensować.
Ostatecznie jednak minister finansów znalazł na to środki w budżecie, dokładni 6 mld złotych, co ma pozwolić także w 2025 r. na zamrożenie przynajmniej części wzrostu cen energii elektrycznej.

Tuż przed drugim długim weekendem listopadowym Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zaakceptował projekt ustawy o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw.
Nazwa może być myląca, bo dotyczy także 2025 roku.

Odchodzenie od dotowania cen prądu, ale jeszcze nie w 2025 roku

Choć obecna sytuacja wskazuje na zasadność stopniowego odchodzenia od stosowania mechanizmów interwencyjnych i powracania do modelu funkcjonowania rynku energii sprzed kryzysu energetycznego, to zdaniem rządowych ekonomistów odchodzenie od wsparcia odbiorców energii elektrycznej musi być realizowane w sposób stopniowy, uwzględniający przede wszystkim sytuację gospodarstw domowych, które w największym stopniu są wrażliwe na zmiany cen energii.
Z tego powodu proponuje się kontynuowanie zmodyfikowanych działań osłonowych na 2025 r., biorąc pod uwagę konieczność dostosowania funkcjonujących mechanizmów wsparcia do aktualnej sytuacji rynkowej.
Analiza funkcjonowania wcześniejszych systemów wsparcia odbiorców w 2023 i 2024 r. zidentyfikowała obszary, które wymagają usprawnienia i doprecyzowania w zakresie obsługi systemu rekompensat, w szczególności ich finansowania, w celu efektywnego ich rozliczenia
 Ponadto, zgodnie z wpływającymi postulatami sektora niezbędne jest wprowadzenie bardziej szczegółowych przepisów regulujących rozliczenie pomocy publicznej przyznawanej podmiotom z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w drugiej połowie 2024 r. przez korzystanie przez nich z ceny maksymalnej energii elektrycznej.

Zamrożenie cen prądu 2025: zmiana reguły

REKLAMA

W projekcie proponuje się zmianę reguły wydatkowej w zakresie wsparcia odbiorców ciepła w 2025 r. Ewaluacja stosowanych rozwiązań oraz dialog z podmiotami uczestniczącymi w zastosowanym mechanizmie maksymalnej ceny dostawy ciepła uzasadnia zmianę zaproponowaną w projekcie w zakresie zwiększenia reguły wydatkowej na rok 2025.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaproponowana zmiana wynika z wyższych niż zakładano poziomów cen w zatwierdzonych taryfach ciepłowniczych, których wartość nie uległa obniżeniu w tempie, który pierwotnie zakładano. Część z nich uległa wzrostowi, co nie pozostaje bez wpływu na wysokość udzielanych wyrównań. Wpływ na to miały m.in. opublikowane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki średnie ceny sprzedaży ciepła wytworzonego w jednostkach niekogeneracyjnych oraz wskaźniki referencyjne dla jednostek kogeneracji opalanych poszczególnymi rodzajami paliw, które są stosowane w taryfach dla ciepła. Jednocześnie w zakresie taryf ustalanych metodą kosztową wciąż zauważa się wpływ cen paliw wynikających z zawartych kontraktów, które znajdują w dalszym ciągu odzwierciedlenie w taryfach ciepła.

Zamrożenie cen prądu i ciepła 2025: na jakich zasadach

Rekomendowane przez KERM rozwiązanie, polega na zaproponowaniu przepisów przedłużających obowiązywanie ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych.

Cena maksymalna obowiązywać będzie w 2025 r. i ma być ustalona na poziomie 500 zł/MWh.
Cena ta będzie gwarantować gospodarstwom domowym ochronę w ponoszeniu kosztów za energię elektryczną, gdyż bez interwencji ustawowej odbiorcy płaciliby ok. 623 zł/MWh – tyle bowiem wynosi średnia cena energii elektrycznej w grupie taryfowej G wynikająca z taryf sprzedawców z urzędu, zatwierdzona na okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2025 r. 

W odniesieniu do odbiorców innych niż gospodarstwa domowe spodziewana jest relatywnie lepsza ich pozycja na rynku energii w porównaniu do lat 2023-2024, co umożliwia odchodzenie od stosowania wobec nich w 2025 r. mechanizmu ceny maksymalnej.
Natomiast przewiduje się zapewnienie stosowania ceny maksymalnej wyłącznie do wybranych podmiotów, które rozliczają się na podstawie umów sprzedaży zawieranych jeszcze w 2022 r., tj. w okresie szczytowych cen energii elektrycznej.

Zamrożenie cen prądu 2025: tak dla samorządów, nie dla mikroprzedsiębiorców

Wśród tych odbiorców w najtrudniejszej sytuacji znajdują się samorządy oraz podmioty wykonujące zadania z zakresu użyteczności publicznej (szkoły, szpitale, żłobki, ośrodki pomocy społecznej, itp.). Uzasadnia to wdrożenie działań osłonowych dla tej grupy.
Autorzy projektu uznali, że dalsza ingerencja w ceny dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w aktualnej sytuacji rynkowej nie ma uzasadnienia. Odbiorcy ci, jako podmioty profesjonalne, powinni być w stanie aktywnie uczestniczyć w rynku i w pełni korzystać z korzyści, jakie płyną z mechanizmów rynkowych.

Zawieszenie poboru stawki opłaty mocowej w roku 2025

W ramach działań osłonowych dla odbiorców końcowych energii elektrycznej projektodawca przedłużył zerową stawkę opłaty mocowej dla odbiorców końcowych pobierających energię elektryczną w punktach poboru energii o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV, zużywających energię elektryczną na własne potrzeby, co oznacza głównie odbiorców końcowych w gospodarstwach domowych.
Dodatkowo, w związku z ustaleniem stawki opłaty mocowej dla tych odbiorców końcowych na poziomie 0 zł/miesiąc, operator systemu przesyłowego, który pobiera opłatę mocową, otrzyma stosowną rekompensatę powiększoną o podatek VAT.
Dodatkowo określono limity wydatków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 z tytułu rekompensaty w 2025 r. i w 2026 r. W związku z powyższym nie ma możliwości osiągnięcia zamierzonego celu za pomocą środków innych niż wprowadzenie regulacji ustawowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Nie każdy dożywa tak pięknego wieku. Ale ci, którym się to udaje, są w naszym kraju traktowani w szczególny sposób. Bez względu na to, czy mają emeryturę, rentę czy nigdy nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS — gdy kończą sto lat, przysługuje im coś wyjątkowego: honorowa emerytura. I choć brzmi to uroczyście, chodzi o bardzo konkretne pieniądze.

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

REKLAMA

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA