REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

75% podatku od ukrytych dochodów: Skarbówka sprawdzi, skąd masz pieniądze na mieszkanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakup mieszkania. Czy skarbówka może sprawdzać, skąd masz pieniądze?
Zakup mieszkania. Czy skarbówka może sprawdzać, skąd masz pieniądze?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakup mieszkania lub domu to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Warto jednak wiedzieć, że skarbówka ma prawo sprawdzić, skąd pochodzą środki na taką transakcję. W szczególności zainteresowanie urzędu skarbowego budzą zakupy dokonywane za gotówkę lub te, gdzie wartość nieruchomości znacznie przewyższa oficjalne dochody kupującego. Sprawdź, na jakich zasadach działa kontrola skarbowa oraz jak przygotować się, aby uniknąć problemów.

Urząd skarbowy ma prawo sprawdzać, skąd pochodzą pieniądze na zakupu nieruchomości, żeby upewnić się, że są legalne. Jeśli ktoś kupi coś drogiego, a jego dochody na to nie wskazują, urząd może nałożyć aż 75% podatku od tych niewyjaśnionych pieniędzy. Prawo do takich kontroli wynika z przepisów o podatku dochodowym, Ordynacji podatkowej oraz ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Chodzi o to, żeby ograniczyć “szarą strefę” i sprawdzić, czy ktoś nie ukrywa dochodów. Urząd zwraca szczególną uwagę na zakupy za gotówkę i te, które nie pasują do zarobków kupującego.

REKLAMA

REKLAMA

Dochody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach są opodatkowane stawką aż 75%

Urząd skarbowy ma prawne podstawy do weryfikacji źródeł finansowania zastosowanych przy zakupie nieruchomości. Odpowiednie regulacje znajdują się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie przepisami tej ustawy, dochody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach są opodatkowane stawką aż 75%. Przepis ten pozwala organom podatkowym na ustalenie wysokości przychodów, które nie znajdują pokrycia w oficjalnych źródłach, na podstawie poniesionych przez podatnika wydatków oraz wartości zgromadzonego majątku w danym roku podatkowym.

Ważne

Podatek od przychodów bez pokrycia

Od przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, z zastrzeżeniem art. 25g postępowaniu w zakresie przychodów bez pokrycia ust. 7, zryczałtowany podatek dochodowy wynosi 75% podstawy opodatkowania. (Art. 25e ustawy o PIT)

Dodatkowo, przepisy o kontroli pochodzenia środków na zakup nieruchomości wynikają z:

  • ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, która precyzuje uprawnienia organów skarbowych do przeprowadzania kontroli skarbowych;
  • ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, która szczegółowo określa obowiązki podatników dotyczące udokumentowania legalnego pochodzenia środków.

Podstawowym celem tych przepisów jest uszczelnienie systemu podatkowego i ograniczenie zjawiska "szarej strefy". Organy podatkowe mogą wymagać od podatników wyjaśnień dotyczących źródeł finansowania większych zakupów, w tym nieruchomości. W praktyce kontrola jest bardziej prawdopodobna w przypadku zakupów za gotówkę oraz wtedy, gdy wartość nieruchomości nie odpowiada oficjalnym dochodom podatnika.

REKLAMA

Jak wygląda mechanizmy kontroli urzędu skarbowego?

Urząd skarbowy dysponuje różnorodnymi mechanizmami weryfikacji źródeł finansowania nieruchomości. Organy podatkowe mogą monitorować transakcje na rynku nieruchomości, analizować deklaracje podatkowe obywateli oraz porównywać je z faktycznymi wydatkami. Szczególną uwagę poświęca się zakupom za gotówkę, które mogą budzić większe wątpliwości co do legalności źródeł finansowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrole skarbówki mogą być inicjowane na podstawie m.in.:

  • doniesień od osób trzecich,
  • ogłoszeń o zakupie nieruchomości w prasie czy internecie,
  • rutynowej analizy danych podatkowych.

W przypadku nieruchomości zakupionych na rynku wtórnym, gdzie nabywca musi zapłacić 2% podatku PCC od rynkowej wartości nieruchomości, urząd ma dodatkowe możliwości sprawdzenia transakcji. Wartość rynkowa nieruchomości powinna bowiem odpowiadać cenom, które można uzyskać w obrocie między osobami niezależnymi w danym miejscu i czasie.

Skarbówka ma prawo do weryfikacji prawidłowości zadeklarowanej wartości nieruchomości, jeśli uzna, że jest ona zaniżona. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli organ podatkowy stwierdzi, że zadeklarowana wartość odbiega od wartości rynkowej, może wezwać podatnika do jej podwyższenia. W przypadku dalszych wątpliwości, urząd ma prawo powołać biegłego rzeczoznawcę do oszacowania rzeczywistej wartości nieruchomości, co może skutkować zwiększeniem podstawy opodatkowania oraz koniecznością dopłaty podatku przez kupującego.

Ważne

Podatek od zakupu nieruchomości

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów. (Art. 6 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych)

Jakie są okoliczności zwiększające ryzyko kontroli urzędu skarbowego?

Istnieją określone sytuacje, które mogą zwiększyć prawdopodobieństwo kontroli ze strony urzędu skarbowego. Zakup nieruchomości za gotówkę jest jedną z takich okoliczności. Wynika to z faktu, że transakcje gotówkowe mogą budzić wątpliwości co do legalności pochodzenia środków. Z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu wynika, że instytucje obowiązane, w tym notariusze, mają obowiązek zgłaszania Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej transakcji, których wartość przekracza równowartość 15 000 euro, zwłaszcza gdy są one przeprowadzane w formie gotówkowej. Takie transakcje mogą być sygnałem dla organów podatkowych do przeprowadzenia kontroli w celu weryfikacji źródła pochodzenia środków.

Drugim czynnikiem ryzyka jest wyraźna dysproporcja między oficjalnymi dochodami podatnika a wartością zakupionej nieruchomości. Zgodnie z art. 25b ust. 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, jeżeli organ podatkowy stwierdzi, że wydatki podatnika znacznie przewyższają jego dochody, może wezwać go do złożenia wyjaśnień dotyczących źródeł finansowania tych wydatków. Przykładowo, gdy młoda osoba lub osoba o niskich udokumentowanych dochodach nabywa nieruchomość o wysokiej wartości, urząd skarbowy może zażądać udokumentowania źródeł finansowania takiej transakcji. Brak możliwości wykazania legalnego pochodzenia środków może skutkować nałożeniem sankcji podatkowych.

Oto czynniki ryzyka mogące prowadzić do kontroli skarbówki:

  • zakup nieruchomości przez osoby prowadzące działalność gospodarczą, szczególnie w branżach o wysokim ryzyku nadużyć podatkowych;
  • posiadanie majątku, który nie ma pokrycia w oficjalnych dochodach wykazanych w deklaracjach podatkowych;
  • sytuacje, w których środki na zakup nieruchomości są przechowywane w gotówce bez śladu bankowego.

Poradnik „PIT-y i ulgi podatkowe 2024”

Jak przygotować się do kontroli skarbowej?

Aby uniknąć problemów związanych z kontrolą źródeł finansowania zakupu nieruchomości, warto odpowiednio się przygotować. Najważniejsze jest gromadzenie i przechowywanie dokumentów potwierdzających legalne źródła dochodów i oszczędności. Dotyczy to w szczególności wyciągów bankowych, potwierdzeń przelewów, umów o pracę czy działalność gospodarczą, dokumentów potwierdzających otrzymane darowizny lub spadki.

Poniżej zestaw zaleceń, których na pewno warto przestrzegać:

  • korzystanie z rachunków bankowych zamiast przechowywania gotówki "w domu",
  • zachowanie wszystkich dokumentów potwierdzających źródła dochodów przez okres co najmniej 5 lat,
  • formalne dokumentowanie darowizn i pożyczek,
  • prowadzenie ewidencji odkładanych kwot w przypadku wieloletnich oszczędności,
  • przygotowanie się na konieczność wyjaśnienia źródeł finansowania.

Jak unikać ryzyka kontroli?

Urząd skarbowy ma prawo i techniczne możliwości sprawdzania źródeł finansowania zakupu nieruchomości. Kontrole te nie są przeprowadzane przy każdej transakcji, ale większe ryzyko kontroli występuje przy zakupach za gotówkę oraz gdy istnieje wyraźna dysproporcja między oficjalnymi dochodami a wartością zakupu.

Odpowiednie przygotowanie dokumentacji i przestrzeganie obowiązków podatkowych znacząco zmniejsza ryzyko negatywnych konsekwencji kontroli podatkowej związanej z zakupem nieruchomości.

zakup mieszkania skarbówka

Shutterstock

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Nie tylko 800 plus. Kolejne pieniądze do wzięcia dla rodziców. Ludzie przypuścili szturm na ZUS

Wyższe niż rok temu okazały się ceny uczniowskiego wyposażenia. Wedle szacunków koszt dla jednego dziecka to 1200 złotych. Wsparciem dla domowego budżetu jest rządowy program Dobry Start, który oferuje 300 złotych na każde uczące się dziecko. O pieniądze można się było ubiegać już od początku lipca. Rodzice tłumnie ruszyli do ZUS, który do tej pory wypłacił łącznie ponad miliard złotych. Nie wszyscy jednak z dofinasowania skorzystali. Można to jeszcze zrobić, bo ostateczny termin składania wniosków jeszcze nie minął, ale czas na to jest ograniczony.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

REKLAMA

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA