REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zgłosić darowiznę od anonimowego darczyńcy? Jest wyjaśnienie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy można zgłosić darowiznę od anonimowego darczyńcy? Skarbówka odpowiada
Czy można zgłosić darowiznę od anonimowego darczyńcy? Skarbówka odpowiada
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Skarbówka wymaga dokładnych danych darczyńcy w formularzu SD-3. Ale co, jeśli wpłata pochodzi od osoby, której znamy tylko imię i nazwisko? Czy da się zgłosić taką darowiznę? Sprawdzamy, co mówi prawo i stanowisko Krajowej Informacji Skarbowej.

Zgłoszenie darowizny od osoby anonimowej może stanowić problem. Przekonała się o tym jedna z podatniczek. Urząd skarbowy wymagał od niej podania dokładnych danych teleadresowych i identyfikatora podatkowego darczyńcy na formularzu SD-3. Brak wszystkich danych darczyńcy nie powinien jednak być przeszkodą.

REKLAMA

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, istotny jest fakt otrzymania darowizny od konkretnej osoby (znanej choćby tylko z imienia i nazwiska), jeżeli kwota ta przekracza próg zwolnienia z podatku.

Przelewy przekroczyły próg zwolnienia – a danych darczyńcy brak

REKLAMA

Z opisu sprawy wynika, że podatniczka prowadzi działalność jednoosobową publicznie w internecie i raz na jakiś czas pojawiają się osoby, które chcą wspierać finansowo jej twórczość. Od kilku lat to było robione przed portal płatnych subskrypcji i było rozliczane jako dochód firmy, ale raz na jakiś czas ludzie wolą wpłacić niewielką kwotę bezpośrednio na konto. Zawsze to były przypadki pojedyncze, ale od pewnego czasu podatniczka dostaje wsparcie finansowe (darowiznę) od jednej osoby, która chce wspierać jej działalność regularnie do końca tego roku.

Wskazano, że przelewy te przekroczyły kwotę wolną od podatku (3 grupa, 5733 zł) i podatniczka chciała złożyć wniosek SD-3 online, ale nie mogła tego zrobić, ponieważ nie ma i nie może uzyskać danych darczyńcy (adres, data urodzenia). Wpłata została dokonana przez system, który ujawnia tylko imię i nazwisko wpłacającego. Podatniczka próbowała złożyć wniosek SD-3 osobiście w urzędzie (bez tych danych), ale dostała rekomendację o złożenie wniosku o interpretację indywidualną.

Wniosek SD-3 bez danych adresowych – czy to możliwe?

Zdaniem podatniczki, ponieważ doszło do sytuacji, w której jedna osoba przekroczyła limit darowizn wolny od podatku od osób należących do III grupy podatkowej, powinna ona złożyć wniosek SD-3, ale nie jest w stanie tego zrobić, ponieważ nie ma dokładnych danych darczyńcy, ponieważ wpłata została dokonana przez system, który ujawnia tylko imię i nazwisko wpłacającego. Również w Urzędzie Skarbowym potwierdzono, że wymagają podania dokładnych danych teleadresowych i identyfikatora podatkowego darczyńcy na tym formularzu SD-3.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatniczka uznała, że powinna zgłosić i opłacić należny podatek od tej darowizny, zatem powinna mieć możliwość wypełnienia odpowiedniego formularza dla przypadku darowizny od anonimowej osoby. Z czym zgodził się także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Kiedy darowizna staje się opodatkowana, nawet bez pełnych danych?

REKLAMA

Organ skarbowy wyjaśnił, że zgodnie z art. 890 Kodeksu cywilnego umowa darowizny, mimo że nie została zawarta w formie aktu notarialnego staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Umowa darowizny nie musi zatem być zawarta na piśmie, ważnym jest by darczyńca kosztem własnego majątku dokonał bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego. Z taką sytuacją mamy do czynienia w opisanym stanie faktycznym.

W związku z tym należy stwierdzić, że każda otrzymana przez podatniczkę darowizna (wpłata) od osoby, znanej z imienia i nazwiska, która regularnie dokonuje wsparcia finansowego – darowizny, zgodnie z ww. art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Ze względu na treść art. 9 ust. 1 pkt 3 i art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, otrzymana przez podatniczkę od konkretnego darczyńcy kwota (suma wpłat otrzymanych od konkretnego darczyńcy w przeciągu 5 lat), która przekroczy kwotę wolną od opodatkowania, tj. 5733 zł, podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. W sytuacji będącej przedmiotem wniosku, przelewy otrzymane od jednej osoby – należącej do III grupy podatkowej – przekroczyły kwotę wolną od podatku.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał więc, że "od ww. wpłat należy zapłacić należy podatek od spadków i darowizn. Przy czym, nie jest przeszkodą opodatkowania to, że podatniczka nie jest w stanie zweryfikować wszystkich danych darczyńcy. Istotny jest fakt otrzymania od konkretnej osoby (znanej z imienia i nazwiska) darowizny, która przekracza kwotę wolną od opodatkowania, a więc darowizny, którą należy opodatkować i wykazać w zeznaniu SD-3. Jako darczyńcę wskazać należy imię i nazwisko, które podał wpłacający".

Ważne

Brak pełnych danych darczyńcy nie wyklucza opodatkowania darowizny. Liczy się fakt otrzymania wpłat od konkretnej osoby znanej z imienia i nazwiska, które należy wskazać w formularzu SD-3.

Ile wynosi próg zwolnienia z podatku od darowizn?

Przypomnijmy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

  • 36 120 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
  • 27 090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
  • 5733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. A zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  • do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  • do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  • do grupy III - innych nabywców.

Darowizny, testamenty, spadki. Prawidłowe zapisy. Przykładowe wzory

Tabela: Skale podatkowe w podatku od spadków i darowizn. Ile wynosi podatek po przekroczeniu progu?

Po przekroczeniu limitu kwoty wolnej pojawia się podatek. Poniższa tabela zawiera aktualnie obowiązujące skale podatkowe, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek. Skale podatkowe, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, wynoszą:

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

 

11 833

3%

11 833

23 665

355 zł i 5% od nadwyżki ponad 11 833 zł

23 665

 

946 zł 60 gr i 7% od nadwyżki ponad 23 665 zł

2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej

 

11 833

7%

11 833

23 665

828 zł 40 gr i 9% od nadwyżki ponad 11 833 zł

23 665

 

1893 zł 30 gr i 12% od nadwyżki ponad 23 665 zł

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

 

11 833

12%

11 833

23 665

1420 zł i 16% od nadwyżki ponad 11 833 zł

23 655

 

3313 zł 20 gr i 20% od nadwyżki ponad 23 665 zł

Reasumując, podatniczka otrzymała regularne darowizny od jednej osoby, których łączna wartość przekroczyła kwotę wolną od podatku (5733 zł dla III grupy podatkowej). Chciała zgłosić to na formularzu SD-3, lecz nie miała pełnych danych darczyńcy – znała tylko imię i nazwisko. Urząd skarbowy początkowo odmówił przyjęcia formularza, jednak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że brak pełnych danych nie uniemożliwia opodatkowania darowizny. Kluczowe jest przekroczenie progu przez konkretną osobę – nawet jeśli nie jest możliwe podanie jej adresu czy numeru PESEL.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wysokość minimalnego wynagrodzenia po 1 stycznia 2026 r. a wpływ na Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK)

Od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie ulegnie podwyższeniu, co będzie miało bezpośredni wpływ na wysokość wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). Zmiana podstawy wynagrodzenia przełoży się nie tylko na kwoty odkładane na rachunkach uczestników, ale także na możliwość obniżenia własnych wpłat przez część pracowników.

Obowiązkowe szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej 2025. Po raz pierwszy na tak powszechną skalę

Zgodnie z nowymi przepisami z 2025 r. po raz pierwszy na tak powszechną skalę przeprowadzane będą obowiązkowe szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej. Kto przeprowadzi szkolenia? Jakie tematy będą poruszane? Obowiązek dotyczy również ćwiczeń przeprowadzanych minimum raz w roku.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

MOPS wypłaci nawet 2066 zł. Zasiłek, którego nikt nie zna – sprawdź, czy Ci przysługuje

Mało kto zdaje sobie sprawę, że pomoc społeczna to nie tylko wsparcie w codziennych wydatkach. W szczególnych przypadkach gmina może przyznać świadczenie, które realnie pomaga stanąć na nogi. To tzw. pomoc na ekonomiczne usamodzielnienie. To jednorazowy zasiłek (wsparcie pieniężne lub rzeczowe), który pozwala rozpocząć własną działalność lub zwiększyć szanse na niezależność finansową. Co ważne, zasady przyznawania tej pomocy zostały w 2025 roku korzystnie zmodyfikowane, co otwiera drogę dla większej liczby osób.

REKLAMA

Gmina już nie zapłaci za dostęp do aplikacji dziennika elektronicznego. Jeśli rodzice będą chcieli korzystać, będą musieli płacić

Dziennik elektroniczny to wygoda, ale też i kolejne narzędzie, które ogranicza bezpośredni kontakt pomiędzy nauczycielami, a rodzicami. Choć przepisy gwarantują bezpłatny dostęp do tego systemu, to i tak na tym tle powstają nierówności.

Zadłużenie Polski 2025. Trzeba społeczeństwu powiedzieć prawdę

Zadłużenie Polski w 2025 r. - trzeba społeczeństwu powiedzieć prawdę. Trzeba zmienić myślenie i zamiast ograniczać wydatki zastanowić się nad podwyżkami podatków. Nie dlatego, że ktoś lubi wysokie podatki, ale dlatego, że brak działań teraz, szczególnie tych niepopularnych – będzie nas kosztować znacznie więcej, niż podjęcie tych działań.

Ile trzeba zarabiać, żeby otrzymać 4 tys. zł emerytury z ZUS? Kwota może zaskoczyć

Jak ZUS ustala wysokość emerytury? Dzieli podstawę wymiaru przez średnią przewidywaną długość życia, która co roku jest publikowana przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do końca marca. Ile trzeba zarabiać, żeby otrzymać 4 tys. zł emerytury z ZUS? Oto szczegóły.

3 757,82 zł miesięcznie dla obojga rodziców-seniorów, za to, że wychowali dzieci. Nowe świadczenie z ZUS w miejsce dotychczasowego, które „wprowadzało nierówność w prawach i obowiązkach rodziców dziecka”

Program „Rodzice 4+” w miejsce programu „Mama 4+”, który uprzywilejowuje kobiety w wieku senioralnym, powyżej 60 roku życia (względem ojców w wieku senioralnym, powyżej 65 roku życia) w zakresie prawa do tzw. rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego z ZUS, tj. świadczenia, które przysługuje, jeżeli kobieta urodziła i wychowała albo wyłącznie wychowała co najmniej 4 dzieci (i ma stanowić swego rodzaju emeryturę lub jej substytut albo dopełnienie). Ojcom-seniorom, ww. świadczenie przysługuje wyłącznie „zastępczo”, co – zgodnie z postulatem RPO i według zapowiedzi MRPiPS – niebawem, może zostać zmienione.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w umowach o pracę. Nadchodzi prawdziwe trzęsienie ziemi

Bez urlopu, bez zwolnienia lekarskiego… tak się pracuje na śmieciówkach uchodzących za jedną z największych patologii na polskim rynku pracy. Rząd wreszcie zamierza z tym skończyć i szykuje prawdziwą rewolucję. Zawarte niezgodnie z prawem mowy cywilnoprawne będą automatycznie przekształcane w etaty. Co więcej inspekcja pracy zyska możliwość przeprowadzania zdalnych kontroli. Kary dla firm mają być dwukrotnie wyższe. Radykalne zmiany zostaną wprowadzone w przyszłym roku.

Jak uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności bez komisji w 2025 roku? Instrukcja krok po kroku

Od sierpnia 2025 r. w Polsce obowiązują nowe przepisy. W wielu przypadkach orzeczenie o niepełnosprawności można uzyskać bez udziału w komisji, tylko na podstawie dokumentacji medycznej. To duża ulga dla osób przewlekle chorych i seniorów, którzy nie muszą już stawiać się osobiście przed zespołem orzekającym. Sprawdź, kto może skorzystać z uproszczonej procedury i jakie dokumenty trzeba przygotować.

REKLAMA