REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest prosty sposób na dodatkową podwyżkę emerytur od 12 do nawet 600 zł - czy rząd z niej skorzysta. Teraz 4074 zł brutto średniej emerytury, ile to na rękę

Prosty sposób na szybką podwyżkę emerytur nawet o 866 zł to zwolnienie ich z PIT dowolną metodą
Prosty sposób na szybką podwyżkę emerytur nawet o 866 zł to zwolnienie ich z PIT dowolną metodą
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Według najnowszych wyliczeń ZUS, uwzględniających tegoroczną waloryzację emerytur z dniem 1 marca 2025 r., średnia emerytura wynosi 4 074 zł i jest wyższa o 12 proc. Rząd chwali się, że przy niespełna 5-procentowej inflacji oznacza to wzrost o 12 procent. Problem w tym, że ten formalny rachunek nie oddaje prawdy o trudnej sytuacji polskich emerytów.

Na dodatek jest prosty sposób, by emerytury naprawdę wzrosły o 12 procent – i to wszystkie, nie tylko te średnie.
Rząd jednak konsekwentnie nie chce z niego skorzystać, choć politycy obecnej koalicji rządowej obiecywali to wyborcom, a emerytom w szczególności, w czasie kampanii przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi.

REKLAMA

REKLAMA

Średnia emerytura 4 074 zł brutto to tylko 3 518 zł na rękę – czy może być więcej

Emeryci nie powinni płacić podatku dochodowego. O zwolnieniu emerytur z PIT mówi się od dawna. Dla najniższych świadczeń stało się to faktem gdy została podniesiona do 30 000 zł kwota wolna w PIT.
Od tego momentu faktycznie podatku dochodowego od emerytur nie płacą seniorzy, którzy otrzymują najniższe świadczenia – średnio miesięcznie do 2 500 zł.

W takiej samej sytuacji przynajmniej od początku tego roku powinni być inni emeryci – otrzymujący świadczenia w wysokości od 2501 zł do 5 000 zł.
Tak by się stało gdyby rząd dotrzymał obietnicy i podniósł kwotę wolną w PIT z 30 000 zł do 60 000 zł.

A jeśli, jak twierdzi minister finansów i inni politycy, nie stać budżetu państwa na takie rozwiązanie już teraz – zwolniono z podatku dochodowego tylko emerytów. Warto bowiem przypomnieć, że oprócz obietnicy podwojenia kwoty wolnej w PIT oddzielnie padała też deklaracja zwolnienia z podatku dochodowego emerytur.
Ponieważ tak się nie stało mamy do czynienia z sytuacją, w której średnie emerytura wzrosła do wysokości 4 074 zł, ale sami emeryci otrzymują na rękę nie taką właśnie kwotę, ale 12 procent mniej czyli 3 518 zł.

REKLAMA

Sposób na dodatkową podwyżkę emerytur – o 12 procent

Choć emerytury w wysokości poniżej 2 500 zł otrzymują miliony Polaków – i to oni odczuwają praktyczne zwolnienie wypłat z podatku dochodowego, to jednak dwa, trzy razy więcej seniorów otrzymując dalej stosunkowo niskie świadczenia – poniżej średniej 4 074 zł brutto, PIT płaci, wskutek czego ich realne dochody są dużo niższe od nominalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skala płaconego podatku jest przy tym dość szeroka. Wystarczy wskazać, że przy emeryturach średnio 2 600 zł brutto miesięcznie fiskusowi senior oddaje 12 zł. Przy emeryturze 5 000 zł brutto – a więc maksymalnie wysokiej dla zwolnienia z PIT gdyby kwota wolna w podatku dochodowym została podniesiona z 30 000 zł do 60 000 zł – to już 600 zł miesięcznie. Jedna decyzja spełniająca obietnicę wyborczą i bez żadnych dodatkowych działań emerytury seniorów pobierających z ZUS 2600-5000 zł od razu byłyby wyższe na rękę o kwoty od 12 zł do 600 zł właśnie.

Dla pełni obrazu dodajmy, że taką podatkową podwyżką emerytur netto objęte byłyby także osoby o najwyższych świadczeniach, przekraczających 5 000 zł średnio miesięcznie – 60 000 zł rocznie. Jednak ich zysk czyli podwyżka podatkowa byłby dla wszystkich jednakowy – właśnie w wysokości 600 zł, ponieważ mimo zwolnienia emerytur z PIT płaciliby w dalszym ciągu podatek dochodowy, ale dopiero od nadwyżki 5 000 zł miesięcznie, 60 000 zł rocznie.

Dlaczego jednak mimo zwolnienia z podatku dochodowego kwoty emerytur otrzymywanych przez seniorów na rękę będą wciąż niższe od kwot brutto?
Odpowiada za to składka na ubezpieczenie zdrowotne, która niezależnie od PIT pomniejsza o 9 procent kwoty emerytur brutto.

Sposób na dodatkową podwyżkę emerytur: bez potrzeby sięgania po drugą w roku waloryzację

Co do wysokości emerytur, na które narzekają świadczeniobiorcy, ważna jest też inna nie spełniona obietnica wyborcza – druga w roku waloryzacja emerytur.
Tu jednak rząd ma wygodne usprawiedliwienie – obiecał drugą waloryzację w roku jedynie wtedy gdy inflacja w pierwszym półroczu będzie wyższa niż 5 procent. W 2024 roku ten warunek nie został spełniony, choć stosowną nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych resort pracy przygotował, a Rada Ministrów zaakceptowała. W tym roku podobnie – choć średnia inflacja w pierwszej połowie 2025 była bardzo bliska 5 proc.
Seniorom pozostaje więc niedosyt, to dla rządzących nie jest korzystna sytuacja, zwłaszcza w kontekście kolejnych wyborów parlamentarnych.

Z pewnością te głosy niezadowolenia z braku drugiej waloryzacji emerytur byłyby mniej intensywne gdy doszło do zwolnienia emerytur z podatku dochodowego – czy to drogą podwojenia kwoty wolnej w PIT, czy poprzez wprowadzenie do porządku prawnego stosownego zwolnienia przedmiotowego (emerytury) z podatku dochodowego.
Niezależnie od metody bowiem emerytury na rękę od razu wzrosłyby tylko dzięki tej operacji, zasadniczo zbliżając się w kwocie netto do obecnej brutto.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Co czeka rynek nieruchomości w 2026?

Jakie trendy będą kształtowały polski rynek mieszkaniowy w 2026 roku? W jakim kierunku będzie ewoluował sektor? Z jakimi wyzwaniami będzie mierzyć się branża? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Bon senioralny 2026 opóźniony. Dlaczego nie ruszy w styczniu i kiedy może wejść w życie

Bon senioralny, zapowiadany jako nowe wsparcie dla osób starszych wymagających opieki, nie ruszy 1 stycznia 2026 r. Projekt ustawy wciąż znajduje się na etapie konsultacji i uzgodnień, a rząd nie zdążył zakończyć prac legislacyjnych. Z nieoficjalnych informacji wynika, że realny termin startu programu może przesunąć się na drugą połowę 2026 r.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

ZUS: od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

REKLAMA

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

Bieda w Polsce. Ile osób żyje w skrajnym ubóstwie, a ile poza systemem pomocy?

Najnowsze dane pokazują, że w Polsce zmniejszył się zasięg skrajnego ubóstwa, jednak jednocześnie wzrosła liczba osób żyjących poniżej relatywnego poziomu życia. Według danych GUS oraz organizacji społecznych nawet 5 mln Polaków funkcjonuje dziś na granicy wykluczenia ekonomicznego, a ponad milion osób pozostaje poza systemem pomocy społecznej mimo realnej biedy.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA