REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świąteczne zakupy przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak kupujemy prezenty w 2025 roku?

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
prezenty, 2025, sztuczna inteligencja, zakupy
Świąteczne zakupy przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak kupujemy prezenty w 2025 roku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Grudzień kojarzy się jednoznacznie z zakupową gorączką. Nie wszyscy jednak wybiorą się do sklepów w ostatnim momencie – badania pokazują, że 29 proc. Polaków rozpoczyna świąteczne zakupy już w listopadzie. Wcześniejszy start sezonu nie jest dla detalistów zaskoczeniem. O ich przygotowaniu świadczą choćby intensywne działania reklamowe i obecność odpowiednich produktów na sklepowych półkach.

Jak kupujemy prezenty w 2025 roku? Świąteczne zakupy w erze AI i social commerce

Grudzień kojarzy się jednoznacznie z zakupową gorączką. Nie wszyscy jednak wybiorą się do sklepów w ostatnim momencie – badania pokazują, że 29 proc. Polaków rozpoczyna świąteczne zakupy już w listopadzie . Wcześniejszy start sezonu nie jest dla detalistów zaskoczeniem. O ich przygotowaniu świadczą choćby intensywne działania reklamowe i obecność odpowiednich produktów na sklepowych półkach.

REKLAMA

REKLAMA

To jednak dopiero pierwszy krok na drodze do biznesowego sukcesu. Aby w pełni skorzystać z szansy, jaką daje przedświąteczny czas, konieczne jest zrozumienie zmian zachodzących w zachowaniach konsumentów. Ich tempo i kierunek wyznaczają dzisiaj nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja.

Świąteczne zakupy przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak kupujemy prezenty w 2025 roku? Po świąteczne inspiracje do social mediów

Znaczenie mediów społecznościowych w handlu detalicznym stale rośnie – według raportu “E-commerce w Polsce 2025” już 82 proc. Polaków korzysta z social mediów, a co piąty robi przy ich pomocy zakupy. Potencjał ten zaznacza się wyraźniej w ostatnich miesiącach roku, gdy konsumenci przygotowują się do świąt. Wskazują na to badania przeprowadzone w 2025 roku na konsumentach z USA, zgodnie z którymi niemal 6 na 10 osób będzie szukało świątecznych inspiracji zakupowych w mediach społecznościowych. Plany te są charakterystyczne przede wszystkim dla przedstawicieli generacji Z (74 proc.) oraz millenialsów (67 proc.), a nieco rzadsze w przypadku reprezentantów generacji X (53 proc.) i baby boomersów (48 proc.).

Ważne

Konsumenci zamierzają skorzystać z social mediów w różnych celach. Ponad połowa (54 proc.) ma nadzieję na znalezienie pomysłów na prezenty. Spora część wskazuje również na chęć skorzystania z dostępnych promocji (46 proc.) oraz zapoznanie się z recenzjami i prezentacjami świątecznych produktów (36 proc.). Jak podkreśla Witold Miśniakiewicz, Prezes INEOGroup, dodatkowy kanał sprzedaży jest dla detalistów dużą szansą, ale wiąże się również z wyzwaniami.

Media społecznościowe zmieniły i nadal zmieniają sposób funkcjonowania branży retail. Dzisiaj nie służą już wyłącznie do komunikacji z konsumentami czy działań reklamowych. Część odbiorców traktuje je jako zamiennik wyszukiwarek internetowych i właśnie tu szuka informacji o produktach i cenach. Co więcej, od wielu lat social media stanowią również oddzielny kanał sprzedażowy. Dla detalistów jest to oczywiście dodatkowa szansa na zwiększenie przychodów, ale jednocześnie kolejne źródło danych o sprzedaży. Danych, które trzeba analizować na bieżąco, ponieważ są niezbędne do oceny efektywności działań i podejmowania odpowiednich decyzji biznesowych. Przy tak dynamicznych zmianach w okresie przedświątecznym konieczna jest automatyzacja tego procesu, co dla wielu detalistów jest sporym wyzwaniem – wyjaśnia Witold Miśniakiewicz, INEOGroup.

REKLAMA

Prezenty kupujemy tam, gdzie najwygodniej

Polacy na co dzień korzystają z różnych kanałów sprzedażowych. Na pytanie o ulubione miejsce zakupów 13 proc. wskazuje sklepy stacjonarne, 15 proc. – platformy zakupowe, a 21 proc. – sklepy internetowe . Co dziesiąta osoba nie jest z kolei w stanie wskazać jednej z tych opcji. Z danych wynika, że sprzedaż wielokanałowa to podstawa współczesnego biznesu retail. Widać to szczególnie w trakcie sezonu świątecznego. Tłumy w galeriach handlowych i sklepach potwierdzają znaczenie sprzedaży offline dla konsumentów, którzy chcą szczegółowo zapoznać się z produktem przed jego zakupem. Inni z kolei stawiają na zakupy w sieci – 41 proc. osób decyduje się na tę formę, by uniknąć przedświątecznych kolejek .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia Anna Krajewska, Lider Analizy Biznesowej w INEOGroup, fakt, że konsumenci chętnie robią zakupy w różnych kanałach, stawia detalistów przed wyzwaniami organizacyjnymi związanymi z gromadzeniem danych sprzedażowych.

– Przed świętami klienci chcą mieć pewność, że zamówione przez nich prezenty i produkty świąteczne faktycznie są dostępne i dotrą do nich w określonym czasie. Aby to było możliwe, wszelkie zdarzenia dotyczące sprzedaży, w tym zakupy w sklepie stacjonarnym, zamówienia online, zwroty czy reklamacje, powinny być rozpowszechniane w czasie rzeczywistym we wszystkich kanałach. Coraz częściej klienci podejmują też decyzje typu: zamawiam w sklepie internetowym, ale odbieram w sklepie stacjonarnym, chcąc uniknąć ryzyka niedostarczenia przesyłki przez kuriera na czas. W takich sytuacjach kluczowa staje się wiarygodna informacja o stanach magazynowych w poszczególnych sklepach oraz skuteczny przepływ zamówień pomiędzy kanałami. Taka integracja zdarzeniowa systemów pozwala uniknąć rozczarowania klientów, którzy zamówią prezenty dla bliskich przykładowo w sklepie internetowym, nie mając świadomości, że nie są już one dostępne – mówi Anna Krajewska, INEOGroup.

Szybsze zakupy ze sztuczną inteligencją

Perspektywa świątecznych wyzwań sprawia, że część konsumentów szuka wsparcia w nowoczesnych technologiach. Według badań co trzeci Amerykanin skorzysta podczas zakupów ze sztucznej inteligencji. Podobnie jak w przypadku mediów społecznościowych, działanie to jest bardziej typowe dla młodszych grup konsumentów. Generatywna AI posłuży przede wszystkim do porównania cen (56 proc. odpowiedzi), podsumowania recenzji (47 proc.) oraz stworzenia listy świątecznych zakupów (33 proc.) .

Czy trend ten będzie widoczny również w Polsce? Wszystko na to wskazuje. Już 53 proc. Polaków korzysta z chatbotów i narzędzi AI . Co trzecia osoba robi to, by uzyskać odpowiedzi na szczegółowe pytania dotyczące produktów. Przy pomocy generatywnej sztucznej inteligencji polscy konsumenci szukają również inspiracji zakupowych (29 proc. odpowiedzi), porównują ceny produktów (25 proc.) oraz starają się znaleźć najlepsze oferty i promocje (23 proc.) . Krzysztof Łukaszek, Wiceprezes ds. Sprzedaży w INEOGroup, zwraca uwagę na fakt, że to już kolejne narzędzie, przy pomocy którego klienci tworzą swoiste strategie oszczędzania.

– Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do świątecznych wydatków. Często rozkładają zakupy w czasie, korzystając po drodze z możliwości promocyjnych, które daje im Black Friday i Cyber Monday. Również tuż przed samymi świętami poszukują zniżek, a pomagają im w tym social media i sztuczna inteligencja. Czy to oznacza, że głównym sposobem na przyciągnięcie klientów w tym okresie jest obniżenie marży? Niekoniecznie. Detaliści mogą postawić na bardziej złożone scenariusze promocyjne, uwzględniające wielopoziomowe reguły, personalizację ofert czy segmentację klientów. W czasie przedświątecznym warto również rozważyć wdrożenie strategii dynamic pricing, która polega na dynamicznym dostosowywaniu cen produktów w czasie rzeczywistym w zależności od popytu, dostępności czy oferty konkurencji – mówi Krzysztof Łukaszek, INEOGroup.

Sezon świąteczny? Dla detalistów z analityką w tle

Konsumenci się zmieniają – coraz częściej optymalizują koszty przy pomocy nowych technologii, korzystają z różnych kanałów sprzedaży, a na ofertę konkretnej marki decydują się po dokładnej analizie produktów, cen i promocji. Efekty tych strategii zakupowych są szczególnie widoczne w wysokich sezonach, na czele z okresem przedświątecznym. Obecność w wielu kanałach sprzedażowych nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu w tym czasie – detaliści powinni postawić na zautomatyzowaną analizę danych, która jest bazą do podjęcia odpowiednich decyzji sprzedażowych pozwalających wykorzystać nadchodzący sezon świąteczny.

Źródło: INEOGroup

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

REKLAMA

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA