REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 340 zł do 1150 zł premii świątecznej dla pracowników (również emerytowanych) – kto może liczyć na dodatkowe pieniądze na święta Bożego Narodzenia w 2024 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
premia świąteczna, dodatek, karpiowe, Boże Narodzenie, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Od 340 zł do 1150 zł premii świątecznej dla pracowników (również emerytowanych) – kto może liczyć na dodatkowe pieniądze na święta Bożego Narodzenia w 2024 r.?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na dodatkowe pieniądze z okazji świąt Bożego Narodzenia (zwane również premią świąteczną, „karpiowym” lub dodatkiem na święta) mogą liczyć przede wszystkim pracownicy (oraz byli pracownicy – tj. emeryci i renciści) pracodawców, u których został utworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Swoim pracownikom, premię świąteczną nierzadko przyznają jednak również pracodawcy nie posiadający ZFŚS. Na ten cel – 38 proc. pracodawców, na jednego pracownika – ma przeznaczyć w tym roku ponad 500 zł1.

Premia świąteczna z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Na premię świąteczną od pracodawcy (lub byłego pracodawcy, ponieważ obejmuje ona równie często pracowników na emeryturze lub rencie) – mogą liczyć przede wszystkim pracownicy pracodawców, którzy są zobowiązani do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS lub Fundusz), z którego finansowana jest działalność socjalna pracodawców na rzecz osób uprawnionych do korzystania z ww. Funduszu, do których zaliczani są nie tyko obecni pracownicy danego pracodawcy i ich rodziny, ale również emeryci i renciści – tj. byli pracownicy i ich rodziny

REKLAMA

REKLAMA

Do utworzenia ZFŚS, zobowiązani są pracodawcy:

  1. zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

  2. zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku, co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, ale wyłącznie, jeżeli zawnioskuje o to zakładowa organizacja związkowa działająca u danego pracodawcy oraz

    REKLAMA

  3. prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych (np. szkoły, straż miejska, straż pożarna, policja, domy pomocy społecznej, miejskie ośrodki pomocy rodzinie czy urzędy państwowe) i samorządowych zakładów budżetowych (np. miejskie zakłady aktywności zawodowej czy zarządy cmentarzy komunalnych) – bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. 

Fundusz może jednak być również tworzony przez pracodawców na zasadzie dobrowolności. Dotyczy to pracodawców, którzy według stanu na dzień 1 stycznia danego roku, zatrudniają mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, u których zakładowa organizacja związkowa nie zawnioskowała o utworzenie Funduszu

Pracodawcy, u których został utworzony ZFŚS, w praktyce, najczęściej wypłacają pracownikom premie świąteczne. Premie te, wypłacane są wówczas ze środków pochodzących z tegoż Funduszu. O tym, w jakiej wysokości premia świąteczna jest przyznawana poszczególnym pracownikom – powinno natomiast decydować tzw. kryterium socjalne, tj. sytuacja życiowa, rodzinna i materialna osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Na wyższe świadczenia z ZFŚS (i tym samym – na wyższy dodatek z okazji świąt Bożego Narodzenia) mogą zatem liczyć najgorzej zarabiający pracownicy lub osoby, których rodzina znajduje się w najtrudniejszej sytuacji materialnej lub życiowej, a na najniższe świadczenia (i najniższą premię świąteczną) – najlepiej zarabiający, których rodziny nie borykają się z problemami natury materialnej lub np. zdrowotnej (z zależności od zasad ustalonych przez pracodawcę w regulaminie ZFŚS). 

W praktyce, w regulaminach ZFŚS, najczęściej – wysokość świadczeń z Funduszu, uzależniana jest od przypisania danej osoby do określonych „widełek” wysokości dochodu na osobę w rodzinie, za poprzedni rok kalendarzowy, a prawo do korzystania z Funduszu – uzależniane jest od przedstawienia pracodawcy (lub odpowiednio – byłemu pracodawcy) np. zaświadczeń (zarabiających członków rodziny) z urzędu skarbowego, potwierdzających wysokość tego dochodu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem ustalenia czy u danego pracodawcy jest szansa na otrzymanie premii świątecznej – warto zatem zweryfikować czy funkcjonuje u niego zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i czy wypłata pracownikom (lub odpowiednio – byłym pracownikom) premii świątecznej – została uwzględniona w regulaminie tego Funduszu lub tzw. preliminarzu wydatków z ZFŚS

Premia świąteczna od pracodawcy bez zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – 38 proc. przeznacza na ten cel ponad 500 zł na pracownika

Choć żadne przepisy nie nakładają na pracodawców obowiązku wypłaty pracownikom dodatkowych pieniędzy z okazji świąt Bożego Narodzenia (zwanych premią świąteczną, „karpiowym” lub dodatkiem na święta) – co dotyczy również pracodawców, u których został utworzony ZFŚS – nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracodawcy, którzy takiego Funduszu nie posiadają, przyznawali swoim pracownikom premie świąteczne i finansowali je ze środków pochodzących z obrotów przedsiębiorstwa. 

Z badania przeprowadzanego w tym roku przez Randstad i Gfk wynika, że premie świąteczne są jednym z kluczowych benefitów oferowanych pracownikom. W badaniu tym – wypłatę pracownikom dodatku na święta Bożego Narodzenia, zadeklarowało 46 proc. respondentów, czyli niemal co drugi pracodawca. Zdecydowana większość firm (79 proc.), które na taki bonus się zdecydowały – przyznaje przy tym premie wszystkim pracownikom, a pozostałe przedsiębiorstwa różnicują te świadczenia w zależności od działu lub stanowiska. Poza premią świąteczną – wśród innych „świątecznych inicjatyw” finansowanych przez pracodawców – wymieniane są również wigilie firmowe (których organizację zadeklarowało aż 53% respondentów), wręczanie przez pracodawców upominków dla pracowników, ich rodzin i dzieci, bonów podarunkowych oraz organizacja wspólnych akcji charytatywnych. 38 proc. badanych zadeklarowało, że na „świąteczne inicjatywy”, w przeliczeniu na jednego pracownika, przeznacza ponad 500 zł.1

Od 340 zł do 1050 zł premii świątecznej dla pracowników samorządowych

Na premie świąteczne z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (którego utworzenie w jednostkach budżetowych jest obowiązkowe) mogą zwykle liczyć pracownicy samorządowi. Tak jest i w tym roku. Przykładowe wysokości dodatków, które otrzymają w 2024 r., ujawniła PAP. I tak: 

  • na najwyższy dodatek z okazji świąt Bożego Narodzenia – bo na 1150 zł brutto – mogą liczyć najmniej zarabiający pracownicy urzędu miasta w Poznaniu. W tym samym urzędzie – najlepiej zarabiający pracownicy, otrzymają 700 zł brutto premii. Urząd miasta w Poznaniu nie pomija również swoich byłych pracowników (emerytów i rencistów), którzy mogą liczyć na świadczenie w wysokości od 550 do 1050 zł brutto,

  • urząd miasta w Zduńskiej Woli wypłaca swoim pracownik premię świąteczną w wysokości od 700 do 1000 zł brutto,

  • w urzędzie miasta w Gnieźnie, najmniej zarabiający pracownicy, otrzymają 1000 zł brutto dodatku,

  • w urzędzie miejskim w Mielnie – wysokość premii świątecznej opiewa na 700 do 900 zł,

  • w urzędzie miasta w Rybniku – na 480 do 800 zł

  • w urzędzie miasta Strzegomia – na 600 do 800 zł, a

  • w urzędzie miejskim w Choroszczy – na 340 do 350 zł.

Wypłaty premii świątecznej nie przewiduje natomiast w ogóle urząd miejski w Lublinie.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Randstad, święta w firmach: jak pracodawcy doceniają swoich pracowników w 2024 roku?, 6 grudnia 2024 r. (https://www.randstad.pl/o-randstad/dla-mediow/press/swieta-w-firmach-jak-pracodawcy-doceniaja-swoich-pracownikow-w-2024/)

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 288)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy warto wiedzieć: Prezydent zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń [sprawa z 20 października 2025 r.]. Czy będzie większa ochrona dochodów osób starszych?

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Jak komisja przyznaje punkty, gdy ubiegasz się o świadczenie wspierające? Sprawdź, ile możesz dostać w 2025 i 2026 roku

W 2025 i 2026 roku system przyznawania świadczenia wspierającego obejmie kolejne grupy osób z niepełnosprawnościami. To jedno z najważniejszych świadczeń wprowadzonych w ostatnich latach, ponieważ pieniądze trafiają bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do opiekuna. O tym jednak, kto i ile dostanie, decyduje liczba punktów przyznanych przez komisję wojewódzką (WZON). Warto wiedzieć, jak wygląda ta ocena, od czego zależy wynik i jak zwiększyć swoje szanse na wyższe świadczenie.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

ZUS wypłaca 4133 zł co miesiąc, niezależnie od dochodu. Wypłaty ruszyły 4 listopada

Świadczenie wspierające to nowe wsparcie finansowe, którego wysokość waha się od 751 zł do 4133 zł miesięcznie. Co ważne, jest ono niezależne od dochodów beneficjenta. Właśnie rozpoczęto wypłaty za kolejny okres. Komu i na jakich zasadach to świadczenie przysługuje? Oto szczegóły.

REKLAMA

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA