REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe 850 zł z ZUS: od 1 marca 2025 r. wyższe świadczenie i prawo do niego dla nowej grupy osób. Sprawdź, czy Ci się należy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dodatek pielęgnacyjny, świadczenie uzupełniające, ZUS, świadczenie, 800 plus
Dodatkowe 850 zł z ZUS: od 1 marca 2025 r. wyższe świadczenie i prawo do niego dla nowej grupy osób. Sprawdź, czy Ci się należy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Osobom, które posiadają orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy oraz do samodzielnej egzystencji (które jest równoważne z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności) i które jednocześnie są uprawnione do emerytury lub renty – poza dodatkiem pielęgnacyjnym, przysługuje również z ZUS tzw. świadczenie uzupełniające. Od 1 marca 2025 r. nie tylko wzrasta kwota dodatku pielęgnacyjnego, ale również poszerza się krąg osób uprawnionych do ww. świadczenia uzupełniającego. Łącznie, uprawnieni będą mogli otrzymać z ZUS, co miesiąc, dodatkowe 848,22 zł.

rozwiń >

Dodatek pielęgnacyjny – dla kogo?

Pierwszym ze świadczeń, które składa się na ww. kwotę 848,22 zł, jest dodatek pielęgnacyjny – tj. świadczenie, które przysługuje na podstawie art. 75 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, osobie uprawnionej do emerytury lub renty, która:

REKLAMA

  • ukończyła 75 rok życia lub
  • została uznana za całkowicie niezdolną do pracy oraz do samodzielnej egzystencji.

ZUS nie przyzna jednak dodatku pielęgnacyjnego osobie, która spełnia powyższe kryteria, jeżeli przebywa ona w zakładzie opiekuńczo-leczniczym lub w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym. Jedynym wyjątkiem od powyższego wyłączenia, w którym – pomimo przebywania w zakładzie opiekuńczo-leczniczym lub zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym – przysługuje dodatek pielęgnacyjny, jest sytuacja, w której osoba uprawniona do dodatku przebywa poza ww. placówka przez okres dłuższy niż 2 tygodnie w miesiącu.

Dodatek pielęgnacyjny – w jakiej wysokości?

REKLAMA

Aktualnie, tj. od 1 marca 2024 r. – dodatek pielęgnacyjny przysługuje w wysokości 330,07 zł miesięcznie1. Kwota dodatku pielęgnacyjnego – rokroczniepodlega jednak podwyższeniu, przy zastosowaniu wskaźnika waloryzacji emerytur i rent. Podwyżka następuje od miesiąca, w którym przeprowadzana jest waloryzacja.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – coroczna waloryzacja emerytur i rent, przeprowadzana jest od dnia 1 marca. Waloryzacja polega na pomnożeniu kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru przez wskaźnik waloryzacji. Wskaźnik waloryzacji stanowi natomiast średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym, zwiększony o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.

W bieżącym roku – zgodnie z komunikatem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2025 r. (M.P. z 2025 r., poz. 129) – wskaźnik waloryzacji emerytur i rent wynosi 105,5%. Oznacza to, że świadczenia emerytalno-rentowe – od 1 marca 2025 r. – wzrosną o 5,5%. Ww. waloryzacja obejmuje również dodatek pielęgnacyjny, który – tym samym – już niebawem, będzie opiewał na 348,22 zł miesięcznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatek pielęgnacyjny – w jaki sposób można go uzyskać?

Sposób uzyskania dodatku pielęgnacyjnego uzależniony jest od tego czy uprawnienie do niego wynika z:

  • ukończenia 75 roku życia czy
  • całkowitej niezdolności do pracy oraz do samodzielnej egzystencji.

REKLAMA

W pierwszym z ww. przypadków – tj. w przypadku, gdy podstawą przysługiwania dodatku jest ukończenie 75 roku życia – świadczenie przyznawane jest przez ZUS z urzędu i – począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadają 75 urodziny uprawnionego (lub uprawnionej) – wypłacany jest przez ZUS wraz z emeryturą.

W drugim przypadku natomiast – tj. w przypadku ubiegania się o dodatek przez osobę posiadającą orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy oraz do samodzielnej egzystencji – konieczne jest wystąpienie do ZUS z wnioskiem o dodatek pielęgnacyjny, do którego należy załączyć wystawione przez lekarza zaświadczenie o stanie zdrowia (druk OL-9). Zaświadczenie to – musi przy tym zostać wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku o dodatek pielęgnacyjny.

Ww. dokumenty można złożyć w ZUS:

  • osobiście lub przez pełnomocnika, w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie lub ustnie do protokołu), jak również
  • za pośrednictwem operatora pocztowego lub polskiego urzędu konsularnego.

Więcej na temat dodatku pielęgnacyjnego, można przeczytać w poniższym artykule:

Świadczenie uzupełniające – dla kogo?

Drugim ze świadczeń, które składa się na ww. kwotę 848,22 zł, jest świadczenie uzupełniające (inaczej zwane – świadczeniem uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji). Świadczenie, to przysługuje na podstawie ustawy z dnia 31.07.2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, osobie, która:

  • ukończyła 18 rok życia,
  • ma polskie obywatelstwo, prawo pobytu lub prawo stałego pobytu w Polsce (jeżeli jest obywatelem jednego z państw członkowskich UE albo EFTA) lub ma zalegalizowany pobyt w Polsce (jeśli jest obywatelem państwa spoza UE albo EFTA),
  • zamieszkuje w Polsce.
  • jest niezdolna do samodzielnej egzystencji oraz
  • nie jest uprawniona do świadczenia pieniężnego finansowanego ze środków publicznych (np. emerytury, renty, zasiłku stałego albo zasiłku okresowego o charakterze innym niż jednorazowe, ani nie jest uprawniona do świadczenia z zagranicznej instytucji właściwej do spraw emerytalno-rentowych), jak również, gdy – jest uprawniona do ww. świadczeń, ale ich łączna wysokość brutto nie przekracza miesięcznie kwoty, która aktualnie opiewa na 2 419,33 zł, a od 1 marca 2025 r. – w związku z waloryzacją świadczeń emerytalno-rentowych (która znajduje zastosowanie również do tego progu) – opiewać będzie na kwotę 2 552,39 zł.
Ważne

Przy ustalaniu ww. kwoty 2 419,33 zł (a od 1 marca br. – 2 552,39 zł) – ZUS nie bierze pod uwagę kwoty renty rodzinnej przyznanej dziecku, które stało się całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolne do pracy przed ukończeniem 16 roku życia lub w czasie nauki w szkole, przed ukończeniem 25 roku życia.

W związku ze wzrostem (od 1 marca br.) kwoty granicznej, której przekroczenie pozbawia prawa do świadczenia uzupełniającego osoby, które jednocześnie są uprawnione m.in. do emerytury lub renty (będzie ona opiewać na 2 552,39 zł miesięcznie) – prawo do ww. świadczenia, zyska większe grono emerytów i rencistów, którzy jednocześnie posiadają:

  • orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji,
  • orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji,
  • orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i niezdolności do samodzielnej egzystencji lub
  • orzeczenie o całkowitej niezdolności do służby i niezdolności do samodzielnej egzystencji.

Świadczenie uzupełniające – w jakiej wysokości?

Świadczenie uzupełniające, potocznie zwane jest świadczeniem 500 plus dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji i w takiej właśnie wysokości przysługuje, tj. – 500 zł, jeżeli osoba uprawniona:

  • nie posiada prawa do emerytury ani renty i nie ma ustalonego prawa do innego świadczenia pieniężnego finansowanego ze środków publicznych lub też
  • posiada prawo do ww. świadczeń (tj. emerytury lub renty albo innego świadczenia pieniężnego finansowanego ze środków publicznych), ale ich łączna kwota brutto, nie przekracza miesięcznie 1 919,33 zł (a od 1 marca 2025 r. – nie będzie przekraczać miesięcznie 2 052,39 zł).

Przekroczenie ww. kwot tj. 1 919,33 zł miesięcznie (a od 1 marca 2025 r. 2 052,39 zł miesięcznie), w związku z pobieraniem emerytury, renty lub innych świadczeń finansowanych ze środków publicznych – nie pozbawia jednak całkowicie prawa do świadczenia uzupełniającego (o ile nie zostanie przekroczony graniczny próg 2 419,33 zł, a od 1 marca 2025 r. – 2 552,39 zł miesięcznie). W powyższym przypadku – świadczenie uzupełniające również będzie przysługiwało, ale w wysokości odpowiednio niższej, tj. stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą 2 419,33 zł (a od 1 marca 2025 r. – kwotą 2 552,39 zł) i łączną kwotą przysługujących świadczeń.

Świadczenie uzupełniające – w jaki sposób można je uzyskać?

Celem otrzymania świadczenia – należy złożyć do ZUS:

  • wniosek o świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (formularz wniosku dostępny jest pod adresem: LINK) oraz
  • jeżeli ZUS nie jest jeszcze w posiadaniu tego dokumentu – orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i niezdolności do samodzielnej egzystencji albo orzeczenie o całkowitej niezdolności do służby i niezdolności do samodzielnej egzystencji – w zależności od tego, które z ww. orzeczeń stanowi podstawę ubiegania się o świadczenie.

Dokumentem potwierdzającym niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie, którego ZUS może ustalić prawo do świadczenia uzupełniającego, jest również:

  • orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i niezdolności do samodzielnej egzystencji oraz
  • orzeczenie o całkowitej niezdolności do służby i niezdolności do samodzielnej egzystencji.

Jeżeli natomiast nie posiada się orzeczenia potwierdzającego niezdolność do samodzielnej egzystencji albo orzeczenie to straciło ważności – do wniosku o świadczenie uzupełniające, należy dołączyć:

  • zaświadczenie o stanie zdrowia (druk OL-9) wydane przez lekarza nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku,
  • posiadaną dokumentację medyczną i inne dokumenty, które mają znaczenie przy orzekaniu o niezdolności do samodzielnej egzystencji (np. kartę badania profilaktycznego, dokumentację rehabilitacji leczniczej lub zawodowej), a także
  • orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności – jeżeli się je posiada.

Decyzja w przedmiocie przyznania świadczenia, zostanie przez ZUS wydana nie później niż w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do jej wydania, a świadczenie będzie przysługiwać od miesiąca, w którym spełnia się warunki wymagane do jego przyznania, nie wcześniej jednak niż od miesiąca, w którym złożono wniosek o jego przyznanie.

Łącznie – dla pobierających emeryturę lub rentę osób całkowicie niezdolnych do pracy oraz do samodzielnej egzystencji – niemal 850 zł z ZUS, od 1 marca 2025 r.

W związku z waloryzacją świadczeń emerytalno-rentowych, od 1 marca 2025 r. – osobom, które posiadają orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy oraz do samodzielnej egzystencji (które jest równoważne z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności) i które jednocześnie są uprawnione do emerytury lub renty, będzie zatem przysługiwał z ZUS:

  1. dodatek pielęgnacyjny w wyższej kwocie – tj. opiewający na 348,22 zł miesięcznie oraz
  2. świadczenie uzupełniające w kwocie do 500 zł miesięcznie, do którego – w związku ze wzrostem kwoty granicznej, której przekroczenie pozbawia prawa do świadczenia, do 2552,39 zł – uprawnienie zyska nowa grupa osób (która dotychczas – w związku z przekraczaniem ww. progu, który opiewał na 2419,33 zł – nie kwalifikowała się do otrzymania ww. świadczenia).

Łącznie, uprawnieni będą zatem mogli otrzymywać z ZUS, co miesiąc, dodatkowe 848,22 zł.

1 Zgodnie z pkt 2 lit. a komunikatu Prezesa ZUS z dnia 14.02.2024 r. w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń (M.P. z 2024 r., poz. 133)

Sprawdź »> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1631 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 31.07.2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1649)
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 900 złotych dodatku do pensji w lipcu. Pracodawca musi te pieniądze wypłacić

Specjalny dodatek do pensji otrzymują ci, którzy pracują w nocy. Kwota nie jest stała. Jej wysokość zależy między innymi od liczby godzin pracy w danym miesiącu. Lipcowy bilans daje ich 184. Ile dokładnie wyniesie maksymalny dodatek za nocną pracę w tym miesiącu?

Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

Zakaz używania prywatnego sprzętu elektronicznego na koloniach i obozach w 2025 r.? MEN przypomina: ochrona dzieci i Internetu to obowiązek organizatorów

Ministerstwo Edukacji Narodowej przypomina organizatorom letniego wypoczynku o konieczności stosowania standardów ochrony małoletnich. Kluczowe są zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, ochrona wizerunku dzieci i reagowanie na potencjalne zagrożenia w sieci. Nowe wytyczne to nie tylko formalność – to obowiązek.

Aż 177 dni wolnych w roku szkolnym 2025/2026. Jak wygląda kalendarz nadchodzącego roku szkolnego?

Nowy rok szkolny 2025/2026 rozpocznie się 1 września i potrwa do 26 czerwca. Uczniowie będą mieli łącznie 177 dni wolnych od zajęć – w tym weekendy, święta, ferie i wakacje. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało właśnie szczegółowy kalendarz.

REKLAMA

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

REKLAMA