REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RPO: Kilkukrotność, a nawet kilkunastokrotność kwoty od 712 do 3 918 zł – tyle ZUS powinien wypłacić bliskim zmarłego [i to nawet, jeżeli zmarły nie miał ustalonego prawa do tego świadczenia]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
świadczenie wspierające, RPO, świadczenie, zmarły, ZUS
RPO: Kilkukrotność, a nawet kilkunastokrotność kwoty od 712 do 3 918 zł – tyle ZUS powinien wypłacić bliskim zmarłego [i to nawet, jeżeli zmarły nie miał ustalonego prawa do tego świadczenia]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z interwencją RPO do MRPiPS z dnia 3 lutego 2025 r. – świadczenie wspierające (bo o nim mowa) miałoby przysługiwać bliskim zmarłej osoby z niepełnosprawnością, za okres od dnia złożenia wniosku o ustalenie potrzeby wsparcia, do dnia śmierci ww. osoby, a zatem również – jeżeli osoba ta, przed śmiercią, nie miała ustalonego prawa do tego świadczenia. Byłaby to nawet kilkunastokrotność kwoty od 712 do 3 918 zł, ponieważ taki jest rzeczywisty okres oczekiwania na decyzję wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności.

rozwiń >

Świadczenie wspierające – komu przysługuje?

REKLAMA

Świadczenie wspierające, to stosunkowo nowe świadczenie, które przysługuje na podstawie ustawy z dnia z dnia 7.07.2023 r. o świadczeniu wspierającym – osobom niepełnosprawnym, które ukończyły 18 rok życia i posiadają decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, w której ową potrzebę wsparcia określono na poziomie od 70-100 pkt.

REKLAMA

Celem powyższego świadczenia, jest udzielenie osobom niepełnosprawnym, mającym potrzebę wsparcia, pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych tych osób.

Od powyższych zasad – ustawodawca zastrzegł jednak pewne wyjątki, zgodnie z którymi – świadczenie wspierające nie przysługuje jeżeli:

  • osoba niepełnosprawna została umieszczona w domu pomocy społecznej, w rodzinnym domu pomocy, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym, placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, zakładzie karnym, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym albo schronisku dla nieletnich, jak również, jeżeli
  • osobie niepełnosprawnej przysługuje za granicą świadczenie o podobnym charakterze do świadczenia wspierającego lub jej opiekunowi przysługuje za granicą świadczenie w związku ze sprawowaniem opieki, chyba, że dwustronne umowy o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej.

Świadczenie wspierające – w jakiej kwocie przysługuje?

Świadczenie wspierające przysługuje – w zależności od ustalonego poziomu potrzeby wsparcia – w kwocie od 40% do maksymalnie 220% wysokości renty socjalnej. Aktualnie, tj. do końca lutego 2025 r. – renta socjalna opiewa na kwotę 1 780,96 zł, świadczenie wspierające przysługuje zatem w wysokości:

  • w przypadku poziomu potrzeby wsparcia ustalonego na poziomie 95-100 pkt220% renty socjalnej, a zatem – 3 918 zł,
  • 90-94 pkt180% renty socjalnej, a zatem – 3 206 zł,
  • 85-89 pkt120% renty socjalnej, a zatem – 2 137 zł,
  • 80-84 pkt80% renty socjalnej, a zatem – 1 425 zł,
  • 75-79 pkt60% renty socjalnej, a zatem – 1 069 zł i odpowiednio
  • 70-74 pkt 40% renty socjalnej, a zatem – 712 zł.

W związku z waloryzacją renty socjalnej od 1 marca 2025 r. – ww. kwoty ulegną jednak podwyższeniu. Należy spodziewać się, że wskaźnik waloryzacji emerytur i rent, w bieżącym roku, wyniesie – 5,5%. Więcej na ten temat, można przeczytać w poniższym artykule:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ostateczny wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. – zgodnie z art. 89 ust. 6 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – zostanie jednak ogłoszony w komunikacie ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego (tj. aktualnie – Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej), w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od dnia ogłoszenia przez Prezesa GUS komunikatu w sprawie realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. w stosunku do 2023 r. (co miało miejsce 11 lutego br.), a zatem – do dnia 14 lutego 2025 r.

Jeżeli jednak przyjąć waloryzację na ww. poziomie (tj. wzrost o 5,5% w stosunku do roku 2024) – renta socjalna, która będzie przysługiwała od 1 marca 2025 r. – będzie opiewać na kwotę 1 878,91 zł, a świadczenie wspierające na kwoty:

  • w przypadku poziomu potrzeby wsparcia ustalonego na poziomie 95-100 pkt4 134 zł,
  • 90-94 pkt3 382 zł,
  • 85-89 pkt 2 255 zł,
  • 80-84 pkt 1 503 zł,
  • 75-79 pkt1 127 zł i odpowiednio
  • 70-74 pkt752 zł.

Świadczenie wspierające – kto wydaje decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, a kto ustala prawo do świadczenia?

Decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, której posiadanie (i to pod warunkiem poziomu potrzeby wsparcia ustalonego w niej na wymaganym poziomie) – warunkuje prawo do ubiegania się o świadczenie wspierające – wydaje wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności (wojewoda) na wniosek osoby niepełnosprawnej, jej przedstawiciela ustawowego (np. opiekuna prawnego) albo za ich zgodą – na wniosek ośrodka pomocy społecznej lub centrum usług społecznych.

Na wydanie ww. decyzji – od dnia wpływu wniosku o jej wydanie – zgodnie z art. 6b4 ust. 5 ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności ma 3 miesiące. Jak wynika z interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 lutego 2025 r. (znak III.7064.478.2024.JA) – termin ten, jest jednak niejednokrotnie drastycznie przekraczany przez organy orzecznicze na terenie całego kraju, nawet o kilkanaście miesięcy.

Po uzyskaniu decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia – celem ustalenia prawa do świadczenia wspierającego – należy następnie złożyć stosowny wniosek do ZUS, który zajmuje się przyznawaniem i wypłatą tego świadczenia.

Postępowanie w sprawie świadczenia wspierającego prowadzone jest przez ZUS w formie elektronicznej, a przyznanie świadczenia wspierającego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Osoby ubiegające się o świadczenie otrzymują informację o jego przyznaniu za pośrednictwem PUE ZUS. Decyzje administracyjne wydawane są natomiast przez ZUS wyłącznie w przypadku odmowy przyznania świadczenia oraz uchylenia lub zmiany prawa do świadczenia, a także w sprawach nienależnie pobranych świadczeń.

Osoby niepełnosprawne umierają, zanim uzyskają decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia

Zasygnalizowany przez RPO, w interwencji do MRPiPS, problem drastycznego przekraczania przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności 3-miesięcznego terminu na wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia – niesie za sobą istotne konsekwencje. Jak poinformował RPO – skutkuje to bowiem pozbawieniem możliwości uzyskania przez osoby z niepełnosprawnościami niezbędnego wsparcia nie tylko w rozsądnym terminie, ale w ogóle. Powyższy problem dotyka ponadto rodziny i bliskich osób, które zmarły w trakcie przedłużającej się procedury orzeczniczej i które tym samym – nie będą miały prawa do świadczenia po zmarłym.

„Jak wskazują kierowane do Rzecznika skargi, istnieje duża grupa osób, które wystąpiły z wnioskami o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia i zmarły przed wydaniem rozstrzygnięcia przez wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności ze względu na długotrwałe procedowanie wniosku (powyżej 3 miesięcy), albo też uzyskały decyzję, ale zmarły w trakcie postępowania o ustalenie świadczenia wspierającego przez ZUS. Każdorazowo śmierć osoby wnioskującej powoduje brak możliwości dochodzenia świadczenia. Natomiast opiekunowie, bliscy, krewni – którzy w czasie trwania postępowania świadczyli wsparcie osobie z niepełnosprawnością, także finansowe, oczekują wypłacenia świadczenia za okres od dnia złożenia wniosku o ustalenie potrzeby wsparcia do dnia śmierci osoby wnioskującej. Kwestia ta nie znajduje rozwiązania na gruncie obowiązującego prawa.” – wyjaśnił Rzecznik.

W aktualnym stanie prawnym – bliscy zmarłej osoby niepełnosprawnej, mają prawo wyłącznie do świadczenia wspierającego za miesiąc zgonu [i to o ile prawo do niego było ustalone]

W aktualnym stanie prawnym – zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy dnia 7.07.2023 r. o świadczeniu wspierającym – bliscy zmarłej osoby niepełnosprawnej (a konkretniej – osoby wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące) – mają prawo do świadczenia wspierającego pobieranego przez tę osobę, wyłącznie za miesiąc, w którym nastąpił zgon i to tylko o ile:

  • prawo do świadczenia było ustalone (tj. zmarła osoba niepełnosprawna posiadała decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia oraz ZUS – jeszcze za jej życia – przyznał jej świadczenie wspierające) oraz
  • świadczenie to, nie zostało za ten miesiąc (tj. miesiąc zgonu), wypłacone zmarłemu przed jego śmiercią.

Roszczenie o wypłatę ww. świadczenia, na ww. zasadach – wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, której przysługiwało.

Na świadczenie wspierające po zmarłym, nie mają zatem co liczyć bliscy zmarłego:

  • który oczekiwał na wydanie przez wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia – nawet jeżeli doszło do znacznego przekroczenia terminu na wydanie ww. decyzji przez zespół, ani
  • który oczekiwał na ustalenie prawa do świadczenie przez ZUS.

W związku z licznymi skargami ww. osób na powyższy stan rzeczy – RPO wystąpił do MRPiPS z prośbą o analizę przedstawionych przez niego uwag oraz uwzględnienie ich w celu wzmocnienia efektywności wsparcia a kierowanego do osób z niepełnosprawnością i ich opiekunów.

Jeżeli ustawodawca uwzględni uwagi RPO – bliscy zmarłych osób niepełnosprawnych, które ubiegały się o świadczenie wspierające, otrzymają spory „zastrzyk gotówki”

Jeżeli w następstwie wspomnianej interwencji RPO – MRPiPS zdecyduje się na znowelizowanie ustawy z dnia 7.07.2023 r. o świadczeniu wspierającym w zasugerowanym przez Rzecznika zakresie – opiekunowie, bliscy i krewni zmarłych osób niepełnosprawnych, którzy w czasie postępowania o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia bądź postępowania o przyznanie świadczenia wspierającego przed ZUS / zgonu osoby, która ubiegała się o świadczeniezamieszkiwali lub wspólnie gospodarowali ze zmarłą osobą niepełnosprawnązyskają prawo do ubiegania się o wypłacenie świadczenia wspierającego za okres od dnia złożenia przez zmarłą osobę niepełnosprawną wniosku o ustalenie potrzeby wsparcia, do dnia śmieci tej osoby. W praktyce – z uwagi na fakt, iż postępowanie w sprawie wydania decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, niejednokrotnie wydłuża się nawet do kilkunastu miesięcy – będą one zatem miały prawo do nawet kilkunastokrotności świadczenia wspierającego, które przysługiwałoby zmarłej osobie niepełnosprawnej. Czyli – biorąc pod uwagę wysokość świadczenia wspierającego w wysokości przysługującej do końca lutego br. – w wysokości kilkunastokrotności kwoty od 712 do nawet 3 918 zł, a po 1 marca br. (jeżeli waloryzacja emwerytur i rent nastąpi zgodnie z prognozowanym wskaźnikiem 5,82%) – w wysokości kilkunastokrotności kwoty od 754 do nawet 4 146 zł.

RPO zaapelował również o wyłącznie świadczenia wspierającego z dochodu osoby ubiegającej się o przyznanie usług opiekuńczych [aby przyznanie świadczenia nie zwiększało odpłatności za ww. usługi]

Zgodnie z art. 50 ust. 1-4 ustawa z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej – osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona – przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. Uprawnionymi mogą być osoby, które wymagają pomocy innych, a nie mogą jej zapewnić rodzina, wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni czy zstępni.

Usługi opiekuńcze obejmują pomoc przy codziennych potrzebach życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz – w miarę możliwości – zapewnienie kontaktów z otoczeniem. Specjalistyczne usługi opiekuńcze natomiast – stanowią usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem.

Usługi te (tj. usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze, świadczone w ramach pomocy społecznej) są odpłatne, a dla określenia wysokości ww. odpłatnościniezbędne jest ustalenie sytuacji dochodowej ubiegającej się o nie osoby, na podstawie art. 8 ww. ustawy o pomocy społecznej. Do ww. dochodu – nie są wliczane ściśle określone świadczenia, wymienione w art. 8 ust. 3, 4 i 4a ww. ustawy. Powyższe katalogi świadczeń wyłączonych z dochodu, mają charakter zamknięty i nie ma wśród nich świadczenia wspierającego. Powoduje to – jak zwrócił uwagę RPO – że w sytuacji przyznania osobie niepełnosprawnej świadczenia wspierającego, tym samym wzrasta dla niej koszt odpłatności za usługi opiekuńcze, co w konsekwencji znacząco minimalizuje finansowe korzyści płynące z otrzymania przez nią nowego świadczenia, niwecząc jednocześnie cel tego świadczenia. W niektórych przypadkach wzrost opłat za usługi opiekuńcze przekracza wysokość świadczenia wspierającego oraz może wręcz doprowadzić do rezygnacji z korzystania z usług opiekuńczych i negatywnie wpłynąć na społeczny dobrostan osoby wymagającej wzmożonego wsparcia. Jako przykład takiej sytuacji RPO przytoczył przypadek osoby, której przyznano świadczenie wspierające w wysokości 220% renty socjalnej (tj. 3 919 zł), co spowodowało wzrost miesięcznej opłaty za usługi opiekuńcze z 560 zł do 3 700 zł.

W związku z powyższym – świadczenie wspierające nie powinno być wliczane do dochodu, przy ustalaniu odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (tj. świadczenie wspierające powinno znaleźć się w katalogu „wyłączeń”, w ramach art. 8 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej). Problem ten, był już dostrzeżony przez ustawodawcę na etapie prac legislacyjnych nad ustawą o świadczeniu wspierającym. Po rozpatrzeniu uchwalonej przez sejm ustawy, senat wprowadził do niej poprawkę w ww. zakresie. Poprawka senatu nie została jednak finalnie przyjęta, dlatego – RPO ponownie zwraca uwagę MRPiPS na nadal nierozwiązany problem w tym zakresie.

Sprawdź »> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7.07.2023 r. o świadczeniu wspierającym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1429 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 44 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1283 z późn. zm.)
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Czas pracy w 2026 roku – dni robocze, święta, Wigilia [TABELA]

W 2026 roku obowiązuje 14 dni ustawowo wolnych od pracy, w tym Wigilia (24 grudnia), która od 2025 roku również jest dniem wolnym. W efekcie pracownicy na pełnym etacie będą mieli do przepracowania 2008 godzin w ciągu roku, przy 251 dniach roboczych i 114 dniach wolnych (wliczając weekendy).

REKLAMA

Renta wdowia miała być wsparciem: Dziś wielu czuje się pominiętych. Kontrowersyjne przepisy wywołują burzę

Renta wdowia – dla wielu miała być finansowym wsparciem i symboliczną pomocą po utracie najbliższej osoby. Dziś coraz więcej osób mówi o rozczarowaniu, a nawet o poczuciu wykluczenia. Dlaczego świadczenie, które miało łagodzić życiowy dramat, stało się źródłem frustracji i oburzenia?

4 043 zł z PFRON na wózek lub skuter elektryczny – ruszył nabór wniosków

Masz wózek lub skuter z napędem elektrycznym? PFRON rusza z nowym wsparciem – możesz dostać nawet 4 043 zł na serwis, naprawę lub wymianę akumulatorów. O dofinansowanie mogą wnioskować osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Wnioski przyjmowane są do 31 sierpnia przez system SOW.

Język ukraiński jako drugi język obcy w szkołach podstawowych – jest nowa podstawa programowa

25 lipca 2025 r. opublikowano nową podstawę programową do nauczania języka ukraińskiego jako drugiego języka obcego dla klas VII–VIII szkół podstawowych w Polsce. Dokument ten został opracowany z myślą o nauczycielach języka ukraińskiego pracujących w szkołach podstawowych.

Podatek katastralny - jak to działa w praktyce. Przewodnik dla Polaków kupujących nieruchomości w Hiszpanii

Coraz więcej Polaków kupuje mieszkania czy domy w Hiszpanii, dlatego rośnie zainteresowanie hiszpańskim systemem podatkowym. Jednym z kluczowych obciążeń w tym państwie jest podatek katastralny, zwany lokalnie IBI (Impuesto sobre Bienes Inmuebles).

REKLAMA

MRiT ogłasza wielki powrót użytkowania wieczystego w mieszkalnictwie, choć – miliony Polaków zapłaciło (lub cały czas jeszcze płaci) za wykup od Skarbu Państwa udziału w nieruchomości związanego z posiadanym mieszkaniem

Podczas posiedzenia Senatu, które odbyło się w dniu 17 lipca 2025 r. – wiceminister rozwoju i technologii Tomasz Lewandowski ujawnił, że resort ma już gotowy projekt ustawy mającej na celu przywrócenie użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych zabudowanych na cele mieszkaniowe. Co więcej – przewiduje on nie tylko powrót do budownictwa na gruntach należących do Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego, ale również zupełnie nową kategorię użytkowania wieczystego, z którą związane będą odmienne niż dotychczas (tj. sprzed zmiany stanu prawnego, która miała miejsce 1 stycznia 2019 r.) opłaty.

Nowi biedni emeryci. W Polsce już ponad 430 tys. osób z emeryturą niższą od minimalnej

W Polsce rośnie liczba osób pobierających emeryturę niższą od minimalnej. Zdecydowaną większość tej grupy stanowią kobiety. Przyczyną niskich świadczeń jest najczęściej zbyt krótki okres opłacania składek – wynikający z przerw w pracy, zatrudnienia na czarno, złego stanu zdrowia czy pracy za granicą.

REKLAMA