REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nawet 2 333 zł miesięcznie dla aktywnych zawodowo osób po 50 roku życia. Nowe świadczenie od 1 czerwca 2025 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
świadczenie, dofinansowanie, wynagrodzenie, senior, pracodawca
Nawet 2 333 zł miesięcznie dla aktywnych zawodowo osób po 50 roku życia. Nowe świadczenie od 1 czerwca 2025 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 czerwca 2025 r., osobom powyżej 50 roku życia (również tym, którzy osiągnęli już wiek emerytalny), które podejmą zatrudnienie – jako pośrednim beneficjentom świadczenia – przysługuje z powiatowego urzędu pracy dofinansowanie części ich wynagrodzenia, które może opiewać nawet na 2 333 zł brutto miesięcznie. Może to nie tylko zwiększyć szansę na znalezienie pracy przez seniorów (warto uświadamiać przyszłych pracodawców o takiej możliwości, np. podczas rozmowy rekrutacyjnej), ale realnie wpłynąć na wysokość otrzymywanego przez nich wynagrodzenia za pracę.

rozwiń >

Komu przysługuje świadczenie – dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie seniora?

Dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie osoby starszej – na podstawie art. 141 ustawy z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia – przysługuje pracodawcy lub przedsiębiorcy, który zatrudni:

REKLAMA

  1. bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia, ale nie ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny oraz
  2. poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny.

Ww. świadczenie można zatem uzyskać zarówno za zatrudnienie osoby, która nie osiągnęła jeszcze wieku emerytalnego, jak i takiej, która przekroczyła już ww. wiek (a nawet – pobiera już emeryturę lub rentę).

REKLAMA

Osoba, która ukończyła 50 rok życia i podjęła zatrudnienie w ramach którego – jej pracodawca uzyskał dofinansowanie na jej wynagrodzenie – jest zatem wyłącznie pośrednim beneficjentem ww. świadczenia. W związku z tym, że finalnie pieniądze z dofinansowania uzyskanego przez pracodawcę (lub odpowiednio – przedsiębiorcę) trafiają do „rąk” zatrudnionego seniora (w ramach otrzymywanego przez niego wynagrodzenia za pracę) – należy mieć nadzieję, że takie wsparcie pracodawców (i przedsiębiorców) będzie skutkować tym, że zatrudniane przez nich osoby starsze, które spełniają kryteria do otrzymania dofinansowania za nawiązanie z nimi stosunku pracy – będą otrzymywać w związku z tym wyższe wynagrodzenia, a nie – będzie to wyłącznie „ulga” dla pracodawcy, który będzie musiał, na poczet wynagrodzenia seniora, wykładać mniejszą kwotę „z własnej kieszeni”.

Należy również podkreślić, że ustawodawca – celem ograniczenie ryzyka ewentualnych nadużyć w zakresie możliwości uzyskania przez przedsiębiorców dofinansowania z powiatowych urzędów pracy za zatrudnienie seniora – przewidział w przepisach wyłączenie, zgodnie z którym – ze wsparcia w zatrudnianiu seniorów nie może skorzystać pracodawca, u którego senior był zatrudniony lub dla którego wykonywał inną pracę zarobkową bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako poszukujący pracy.

W jakiej wysokości przysługuje świadczenie – dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie seniora?

Dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie osoby starszej, jakie może uzyskać pracodawca lub przedsiębiorca, przysługuje w kwocie określonej w umowie zawartej pomiędzy tym pracodawcą lub przedsiębiorcą, a starostą, nie wyższej jednak niż połowa minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie obowiązującego w dniu zawarcia umowy (czyli – w odniesieniu do umów zawartych od dnia 1 czerwca 2025 r. – w wysokości nie wyższej niż 2 333 zł brutto1), za każdego zatrudnionego bezrobotnego albo poszukującego pracy, który spełnia ww. kryteria co do wieku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na jaki okres przysługuje świadczenie – dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie seniora?

Dofinansowanie do wynagrodzenia seniora przysługuje na okres:

  1. 12 miesięcy – w przypadku zatrudnienia osoby, która ukończyła 50 rok życia, ale nie ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny i
  2. 1 miesiąca – w przypadku zatrudnienia osoby w wieku emerytalnym (tj. która ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny).

Dofinansowanie do wynagrodzenia osoby w wieku emerytalnym, może być jednak przyznane wielokrotnie, przysługując np. co drugi miesiąc pozostawania seniora w zatrudnieniu, nie więcej jednak niż za okres 6 miesięcy, ponieważ – umowa pomiędzy pracodawców (lub odpowiednio – przedsiębiorcą) zawarta w tym przedmiocie ze starostą – zawierana jest na maksymalny okres do 12 miesięcy.

Obowiązek pracodawcy w związku z otrzymaniem dofinansowania wynagrodzenia, a dla seniora – gwarancja zatrudnienia

W związku ze skorzystaniem z dofinansowania wynagrodzenia zatrudnionego seniora – na pracodawcy (lub odpowiednio – przedsiębiorcy), będącym beneficjentem świadczenia – ciąży obowiązek utrzymania seniora w zatrudnieniu przez ściśle określony czas. Jest to więc również swego rodzaju gwarancja zatrudnienia dla seniora, za nawiązanie stosunku pracy z którym, zostało pracodawcy (lub odpowiednio – przedsiębiorcy) przyznane świadczenie.

W przypadku:

  • osoby, która ukończyła 50 rok życia, ale nie ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny – pracodawca (lub przedsiębiorca) zobowiązany jest utrzymać ją w zatrudnieniu przez okres kolejnych 6 miesięcy (po zakończeniu pobierania dofinansowania), czyli – gwarancja zatrudnienia, może w tym przypadku obejmować okres maksymalnie 18 miesięcy (na które składa się maksymalnie 12 miesięcy pobierania dofinansowania i dodatkowe 6 miesięcy),
  • osoby w wieku emerytalnym (tj. która ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny) – pracodawca (lub przedsiębiorca) zobowiązany jest utrzymać ją w zatrudnieniu przez okres kolejnego 1 miesiąca.

W przypadku niewywiązania się z powyższego obowiązku – pracodawcę (lub odpowiednio – przedsiębiorcę) czekają konsekwencje w postaci konieczności zwrotu otrzymanego dofinansowania:

  • w przypadku nieutrzymania zatrudnienia w stosunku do osoby, która ukończyła 50 rok życia, ale nie ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny – w wysokości stanowiącej równowartość otrzymanych środków wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszego dofinansowania wynagrodzenia i odpowiednio
  • w przypadku nieutrzymania zatrudnienia w stosunku do osoby w wieku emerytalnym (tj. która ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub odpowiednio 65 lat – w przypadku mężczyzny) – w wysokości stanowiącej równowartość otrzymanych środków za ostatni miesiąc przysługiwania dofinansowania wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od kwoty otrzymanych środków.

Zwrotu otrzymanych środków – pracodawca (lub odpowiednio – przedsiębiorca) zobowiązany jest dokonać w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty w tym przedmiocie.

W jaki sposób należy ubiegać się o przyznanie świadczenia – dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie seniora?

W celu uzyskania dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie seniora – pracodawca (lub odpowiednio – przedsiębiorca) musi złożyć w tym przedmiocie wniosek do urzędu pracy. O dofinansowanie może ubiegać się każdy pracodawca i przedsiębiorca z zastrzeżeniem, iż wniosku nie może złożyć podmiot:

  • jeżeli osoby go reprezentujące lub osoby nim zarządzające w okresie ostatnich 2 lat były prawomocnie skazane za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo skarbowe lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego,
  • który na dzień złożenia wniosku zalega z:
    • wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom, z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz z wpłatami na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
    • opłacaniem należnych składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne lub
    • opłacaniem innych danin publicznych.

REKLAMA

Do wniosku należy dołączyć oświadczenia o spełnieniu warunków wskazanych powyżej tj. o niezaleganiu z daninami publicznymi i niekaralności za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym. Oświadczenie to, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, a składający oświadczenie obowiązany jest do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta, zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, a złożenie oświadczenia niezgodnego z prawdą powoduje obowiązek zwrotu uzyskanego dofinansowania wraz z odsetkami ustawowymi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.

Ustawa z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. z 2025 r., poz. 620), na podstawie której przysługuje świadczenie, weszła w życie z dniem 1 czerwca 2025 r., a zatem – można już wnioskować się o dofinansowanie. Ww. ustawa zastąpiło dotychczas obowiązującą w tej materii ustawę z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która tym samym – z dniem 1 czerwca 2025 r. – utraciła moc obowiązującą.

Jaki jest główny cel wprowadzenia dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie seniora?

Nadrzędnym celem dofinansowania pracodawcy (lub odpowiednio – przedsiębiorcy) wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia i poszukującego pracy który ukończył 60 (lub odpowiednio – 65 rok życia) jest zachęcenie pracodawców do zatrudniania seniorów (bezrobotnych i poszukujących pracy w tej grupie wiekowej). Co więcej – z uwagi na „trudną sytuację materialną osób starszych” – ustawodawca nie wyłączył nawet możliwości otrzymania dofinansowania z tego powodu, że zatrudniony senior jednocześnie ma ustalone prawo do emerytury lub renty. Jak wynika z informacji kancelarii Prezydenta RP opublikowanej po podpisaniu ustawy z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która od 1 czerwca 2025 r. zmodyfikowała dotychczas obowiązujące przepisy w zakresie ww. dofinansowania – ustawa ta wypełnia założenia Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i stanowi realizację części kamienia milowego „Efektywne instytucje na rzecz rynku pracy”.

1 Ponieważ – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12.09.2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. – od 1 stycznia 2025 r., minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4 666 zł brutto

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. z 2025 r., poz. 620)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie jest łatwo uzyskać znaczny stopień niepełnosprawności. Nawet ze złamaniami kompensacyjnymi kręgosłupa [List czytelnika]

Do redakcji infor.pl przychodzą stale listy osób, które uważają, że WZON obniżył im liczbę punktów do poziomu wykluczającego przyznanie świadczenia wspierającego przez ZUS. Np. osoba niewidoma otrzymała 61 punkty, a sparaliżowany od pasa w dół mężczyzna 43 punkty. Z listów wynika, że trudno jest także uzyskanie samego stopnia niepełnosprawności (zwłaszcza znacznego). Urazy kręgosłupa to za mało. Tak przynajmniej wynika z listu czytelnika.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

MRPiPS: Zasiłek pogrzebowy będzie wypłacany w ciągu 14 dni bez decyzji ZUS - gdy koszty pogrzebu poniosła jedna osoba z rodziny zmarłego. Już w 2025 roku?

Ustalenie prawa do zasiłku pogrzebowego oraz jego wysokości - co do zasady - nie będzie wymagało wydania decyzji przez ZUS - jeżeli zasiłek pogrzebowy przysługuje w kwocie 4000 zł niezależnie od kwoty poniesionych kosztów pogrzebu (od 1 stycznia 2026 r. będzie to kwota 7000 zł), tj. gdy koszty te poniosła jedna osoba – członek rodziny zmarłego. Tak wynika z założeń projektu deregulacyjnego dot. ustawy emerytalnej, nad którym pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Propozycja zakłada też skrócenie terminu wypłaty zasiłku do 14 dni.

KP do zmiany: sprawy kadrowe już nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej [PROJEKT z 10 czerwca 2025 r.]

Kodeks Pracy znowu do zmiany? Tak, bo sprawy kadrowe już teraz będzie się załatwiało nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej. Ustawodawca a raczej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaproponowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej jako: projekt).

REKLAMA

Renat wdowia z KRUS. Już wiadomo kiedy pierwsze wypłaty świadczenia!

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) wydała już 54 111 decyzji przyznających rentę wdowią emerytom i rencistom rolniczym – poinformowało biuro prasowe instytucji. Nowe świadczenia ruszają pełną parą – pierwsze wypłaty zaplanowano na 7 lipca br.

NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?

W dobie rosnących zagrożeń cyfrowych i postępującej cyfryzacji infrastruktury, sektor telekomunikacyjny staje się jednym z głównych filarów bezpieczeństwa cybernetycznego. W związku z tym na dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorów telekomunikacyjnych), nakładane są coraz bardziej rygorystyczne obowiązki - zarówno na poziomie prawa unijnego (NIS2, DORA), jak i krajowego (nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – UKSC).

Znaczny stopień niepełnosprawności – kompletny przewodnik na 2025 r.

Orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności to przepustka do realnego wsparcia finansowego, ulg podatkowych i codziennych przywilejów, które mogą radykalnie ułatwić życie. W tym przewodniku krok po kroku pokazujemy, jak w 2025 r. uzyskać orzeczenie, z jakich świadczeń skorzystać najłatwiej i gdzie szukać dofinansowań. Mogą być one znaczne i sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA

Czy spadek stóp procentowych wpłynął na rynek mieszkaniowy?

Czy majowa obniżka stóp procentowych, poprawiająca dostępność kredytów, przełożyła się na wzrost sprzedaży nowych mieszkań i liczbę rezerwacji? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA