REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy w sklepach internetowych: konieczność przedpłaty lub zapłaty zaliczki budzi dużą czujność kupujących

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakupy w sklepach internetowych przekonały kupujących do sprawdzania wiarygodności sprzedawców
Zakupy w sklepach internetowych przekonały kupujących do sprawdzania wiarygodności sprzedawców
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 85 proc. Polaków weryfikowało nieznanego sobie dostawcę usług lub sklep przed podjęciem decyzji zakupowej, jeśli wymagała ona wpłaty zaliczki lub płatności z góry.  Sprawdzanie jest coraz łatwejsze dzięki nowym narzędziom, w tym aplikacjom smartfonowym.

Konsumenci coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów z przedpłatą lub takich, które wiążą się z dużym wydatkiem finansowym – wynika z badania „Jak kupują Polacy” zrealizowanego na zlecenie Kaczmarski Group. 

REKLAMA

Zwolennicy e-zakupów coraz częściej weryfikują e-sklepy i sprzedawców

Popularne przysłowie mówi „mądry Polak po szkodzie”, tymczasem badanie przeprowadzone przez Kaczmarski Group pokazuje, że jednak „mądry Polak przed szkodą”. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1065 konsumentów, którzy w ostatnim roku kupili produkty lub usługi płatne z góry bądź wymagające wpłaty zaliczki w firmie lub sklepie, których wcześniej nie znali.
Każda z tych osób mogła trafić na nierzetelnego przedsiębiorcę, ale aż 85 proc. z nich sprawdziło sprzedawcę przed podjęciem decyzji zakupowej. Taka wcześniejsza weryfikacja pozwala na ograniczenie ryzyka i zwiększenie bezpieczeństwa zakupu.

Sprawdzanie e-sprzedawców

Sprawdzanie e-sprzedawców

Sprawdzanie e-sprzedawców

Materiały prasowe

Warto zwrócić uwagę, że młodsi Polacy są ostrożniejsi – w przedziale wiekowym 18-29 lat ponad 63 proc. deklaruje, że weryfikuje wszystkie nieznane firmy i sklepy przed zakupem, jeśli wymagają one zaliczki lub płatności z góry.
Wraz z wiekiem takich deklaracji jest mniej. Najrzadziej weryfikację wszystkich sprzedających deklarują respondenci w wieku 45-59 lat (niecałe 42 proc.). 

Zakupy w sklepach internetowych są już powszechne: tak kupuje prawie każdy

Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie.”  77 proc. internautów swój ostatni zakup zrealizowało internetowo, a chociaż raz z kanału e-commerce skorzystało 100 proc. internautów.

Dlaczego sprawdzają

Dlaczego sprawdzają

Dlaczego sprawdzają

Materiały prasowe


– O tym, że pośpiech nie popłaca, wie chyba każdy. Ale jak w dzisiejszym, pędzącym świecie znaleźć czas na przeglądanie setek opinii i przeprowadzenie naprawdę rzetelnej analizy? W DNA Kaczmarski Group wpisane są działania mające na celu zwiększanie ochrony i bezpieczeństwa finansowego naszych klientów, firm i konsumentów. Stąd pomysł wprowadzenia na rynek nowego narzędzia pod nazwą Sprawdzaj.pl – mówi Martin Kaczmarski, prezes zarządu Kaczmarski Group.
– Jest to pierwszy tego typu serwis internetowy w Polsce skierowany przede wszystkim do konsumentów. Za jego pomocą, na podstawie danych z ponad 50 źródeł, można w kilka minut wygenerować raport o dowolnej firmie zarejestrowanej w naszym kraju. Wspiera to proces decyzyjny i pozwala na szybką ocenę wiarygodności finansowej danego sklepu czy dostawcy, a tym samym ograniczenie ryzyka współpracy z nierzetelnymi podmiotami, a w efekcie strat finansowych – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsument jak biznesmen: wie, że trzeba sprawdzać kontrahentów

REKLAMA

Sprawdzanie firm przed nawiązaniem współpracy jest nowością w segmencie konsumenckim, ale w transakcjach B2B jest powszechną praktyką, stosowaną przez przedsiębiorców od wielu lat. Tylko w ubiegłym roku polskie firmy pobrały z Krajowego Rejestru Długów 35,3 mln informacji gospodarczych o konsumentach i przedsiębiorcach. W tym roku, choć jeszcze się on nie skończył, pobranych zostało ponad 33,3 mln takich raportów. Z każdym rokiem ta liczba rośnie.
Sprawdzanie kondycji finansowej kontrahenta przed nawiązaniem współpracy jest standardową procedurą praktykowaną w dużych firmach w celu ograniczenia ryzyka transakcyjnego. Coraz częściej raporty o kontrahentach i klientach pobierają także mniejsze przedsiębiorstwa i jednoosobowe działalności gospodarcze, bo one również, a może nawet w głównej mierze, są narażone na zatory płatnicze, co w konsekwencji prowadzi do utraty płynności finansowej – wyjaśnia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Zdaniem ekspertów osoby fizyczne też powinny weryfikować dostawców usług i sprzedawców. Jest ku temu kilka powodów, na co wskazują sami uczestnicy badania „Jak kupują Polacy”: robienie zakupów na odległość – przez Internet lub telefon (51,7 proc.); upewnienie się, że firma lub sklep naprawdę istnieją (51 proc.); obawa przed nieotrzymaniem produktu lub usługi pomimo zrealizowania płatności (45 proc.).

– Co ciekawe, tylko 8,6 proc. uczestników naszego badania zadeklarowało, że sprawdziło wiarygodność firmy w przypadku dużej transakcji, jak np. zakup mieszkania, działki pod budowę czy samochodu. Może to wynikać z faktu, że transakcje te zazwyczaj realizujemy u dużych i znanych podmiotów, które mają wyrobioną renomę – dodaje Martin Kaczmarski.
– Okazuje się też, że nasza czujność zostaje uśpiona podczas zakupów na popularnych platformach e-commerce. Prawie 36 proc. badanych wskazało, że nie weryfikowało firmy bądź sprzedawcy przy okazji zakupów realizowanych za pośrednictwem dużych platform sprzedażowych. Sugeruje to, że udział znanego pośrednika w procesie zakupowym wpływa na poczucie bezpieczeństwa – dodaje.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
48 600 zł przy uprawie konopi włóknistych. To maksymalna suma ubezpieczenia dla upraw od 14 lutego 2025 r.

Planujesz uprawę konopi włóknistych? Analizujemy kto, gdzie i pod jakimi warunkami może uprawiać konopie włókniste. Czy konieczne jest pozwolenie na uprawę? Warto w tym kontekście też wiedzieć, że w lutym wydano przepisy, które określają maksymalne sumy ubezpieczenia dla upraw słonecznika, facelii, gorczycy, lnu, konopi włóknistych, bobowatych drobnonasiennych i roślin zielarskich na 2025 r.

Zastępca RPO: różny wiek emerytalny kobiet i mężczyzn dyskryminuje obie płcie

W dniu 6 marca 2025 r. w czasie debaty w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, zastępca RPO dr hab. Adam Krzywoń zaprezentował tezę ekspertów, że utrzymanie zróżnicowanego wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest dyskryminujące dla obu płci. Dla kobiet ze względu na niższe świadczenia emerytalne, a mężczyzn ze względu na późniejszy dostęp do emerytury.

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - na wzór obowiązującego w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. MSWiA podpisało porozumienie ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Przekroczenie dochodu nie zawsze pozbawi świadczenia [PRZYKŁAD 2025]

Kryteria dochodowe dla świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych w 2025 r. nie uległy zmianie. Może się jednak zdarzyć, iż pomimo przekroczenia progów rodzic uzyska wsparcie. Jak działa zasada „złotówka za złotówkę” i dlaczego warto o niej pamiętać?

REKLAMA

Nie tylko TSUE ale i Sąd Najwyższy będzie orzekał w sprawie SKD (sankcji kredytu darmowego). Jakie pytania są już zadane?

Pierwszy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie sankcji kredytu darmowego w sprawie polskiej już zapadł 13 lutego 2025 r. Na pewno czekają nas kolejne orzeczenia TSUE w tej sprawie, a także naszego polskiego Sądu Najwyższego. Bowiem do tych dwóch sądów są kierowane coraz częściej pytania polskich sądów dot. kredytów konsumenckich.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Czy wadliwe klauzule zmiany opłat i prowizji będą nową zmorą dla banków? TSUE dał kolejne argumenty kredytobiorcom

Wydany 13 lutego 2025 r. wyrok TSUE w sprawie C-472/23 (Lexitor) w tematyce tzw. sankcji kredytu darmowego wzbudził poruszenie w środowiskach bankowych i konsumenckich. Tradycyjnie już obie strony sporu okopały się na swoich pozycjach, wykazując, że wyrok luksemburskiego Trybunału jest korzystny jedynie dla ich subiektywnych racji. W tle pojawiły się nawet zarzuty o manipulację co do sposobu interpretacji wyroku, co doskonale wpisuje się w ciągle żywy paradygmat pt. „moja racja jest mojsza niż twojsza”.

REKLAMA

Czy osoba prowadząca zajęcia w szkole, ale niebędąca nauczycielem, może ubiegać się o legitymację nauczycielską?

Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji, poinformowała, kto może ubiegać się o wydanie legitymacji nauczycielskiej. Czy za wydanie legitymacji pobiera się opłatę?

Nowy nabór wniosków na dofinansowania z PFRON. Wnioski można składać do 31 marca 2025 r.

Nowy nabór wniosków na dofinansowania z PFRON. Wnioski można składać do 31 marca 2025 r. Można uzyskać dofinansowania na częściowe pokrycie kosztów zakupu dostosowanego samochodu osobowego. Trwa piąta tura programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mobilność osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA