REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lipton, Tymbark, Coca-Cola, Żywiec Zdrój – po te napoje najchętniej sięgają konsumenci i je właśnie najczęściej można znaleźć na sklepowych półkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Napoje, po które najchętniej sięgają konsumenci są też najlepiej eksponowane w sklepach
Napoje, po które najchętniej sięgają konsumenci są też najlepiej eksponowane w sklepach
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Lokalizacja napojów na sklepowych półkach ma kluczowe znaczenie przy wyborze marek, po które najchętniej sięgamy. Wiedzą o tym handlowcy, a najaktywniej na wybory poprzez sposób ekspozycji napojów wpływają supermarkety i dyskonty.

Lipton, Tymbark, Coca-Cola, Żywiec Zdrój, to właśnie te marki napojów najczęściej mogliśmy zobaczyć w sklepach w drugiej połowie 2024 roku. Okazuje się, że w swoich kategoriach to właśnie one znacząco dominują nad pozostałymi.

REKLAMA

Napoje to ważna część zakupów Polaków, fundamentalna dla obrotów sklepów i sieci handlowych

eLeader sprawdził, które marki zajmowały największą część sklepowych półek z napojami oraz które sieci sklepów miały najbardziej zdominowaną przez nie ekspozycję.

Woda, napoje gazowane, soki, gotowe herbaty – to niektóre z najpopularniejszych kategorii napojów, po jakie sięgają Polacy podczas zakupów. Które marki są jednak liderami każdej z tych kategorii?

Wody na półkach

Wody na półkach

Materiały prasowe

REKLAMA

Z badania eLeader wynika, że w każdej kategorii można wyróżnić po jednym liderze, który był zdecydowanie bardziej widoczny od swojej konkurencji. Wielu z nas pośpiesznie sięgając po napój ze sklepowej półki, mogła wybrać właśnie jego.
Na półkach z herbatą ready to drink był to Lipton, z napojów gazowanych najbardziej wyróżniała się Coca-Cola, a spośród soków najbardziej widoczny był Tymbark.
Natomiast najwięcej miejsca na półkach z wodą zajmował Żywiec Zdrój.

eLeader sprawdził także zdominowanie półek z napojami w największych sieciach spożywczych przez najbardziej widoczne marki.
– W związku z początkiem 2025 roku, postanowiliśmy zbadać sklepową półkę napojów, aby podsumować mijający okres na tym rynku. Analiza pokazała, że można wyodrębnić zdecydowanych liderów, którzy dominowali w swoich kategoriach, jednak niekoniecznie we wszystkich sklepach. Dzięki badaniu możemy też zobaczyć, jak wyglądał podział sklepowych ekspozycji napojów – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żywiec Zdrój, Cisowinka i Nałęczowianka najlepiej eksponowane wśród wód

Z badania przeprowadzonego przez eLeader wynika, że w drugim półroczu 2024 roku spośród wszystkich kategorii napojów najmniej zdominowana była półka z wodą. Aż 41,4 proc. tej półki zajmowały marki inne niż 5 dominujących. Prawie 28 proc. miejsca zajmował Żywiec Zdrój, będąc zdecydowanym liderem ekspozycji.
Aż o prawie 17 proc. mniejszą ekspozycję miała Cisowianka, która jest drugą najbardziej widoczną marką wody w sklepach. Inne marki, które znalazły się w najbardziej widocznej piątce w kategorii wody to Nałęczowianka (7,6 proc. ekspozycji), Muszynianka (6,5 proc.) i Muszyna Skarb Życia (5,8 proc.).

Lipton, NESTEA i FuzeTea z dominującą pozycją na półkach ice tea

REKLAMA

Inaczej w drugiej połowie 2024 roku wyglądała półka z herbatami ready to drink, gdzie dało się zauważyć 3 najbardziej dominujące marki. Jedynie 18,1 proc. ekspozycji zajmowały herbaty marki innej niż 5 wiodących.
W tej grupie można wyróżnić jednego lidera, który całkowicie wyprzedził swoją konkurencję, czyli Lipton. Zajmował on 40,4 proc. ekspozycji herbat. Drugą najwidoczniejszą marką w tej kategorii jest NESTEA, do której należało 16,6 proc. półek. Innymi markami herbat, które wyróżniały się na sklepowej ekspozycji są FuzeTea (14,9 proc.), Herbapol (6,5 proc.) i Madam Hong (3,5 proc.).

– Nasze analizy pokazują, że w każdej kategorii napojów w ciągu drugiej połowy roku byli zdecydowani liderzy. To marki, które na pewno każdy z nas bardzo dobrze zna, jak Tymbark czy Coca-Cola. Niektóre z nich bardzo wyprzedziły swoją konkurencję, m.in. Lipton zajmuje aż o 23,8 proc. więcej miejsca w sklepach niż NESTEA, posiadająca drugą najsilniejszą ekspozycję w kategorii herbat ready to drink. Pokazuje to jak silną pozycję mieli w tym roku niektórzy liderzy – mówi Iwona Puchacz-Wośko.

Tymbark dominującą marką wśród soków a Coca-Cola wśród napojów gazowanych

W kategorii soków, nektarów i napojów silnym liderem jest Tymbark, zajmujący 28,6 proc. ekspozycji w ostatnim półroczu. Zajmował on największą część półek we wszystkich badanych sklepach oprócz Lidla.
Po nim najbardziej widoczny jest Hortex z 18,7 proc. udziałem na półkach, a następnie Kubuś z 14,5 proc. Innymi markami, które się wyróżniają są Fortuna, zajmująca 5,5 proc. ekspozycji i Dawtona, zajmująca 2 proc.
Natomiast w obszarze napojów gazowanych na półkach w ostatnim półroczu najbardziej widoczna była Coca-Cola, zajmująca 20,1 proc. ekspozycji i Pepsi z 17,1 proc. udziałem na półkach.

Supermarkety i dyskonty mają swoją politykę ekspozycji napojów

Najmniej zdominowaną przez liderów półkę w kategorii napojów w drugim półroczu 2024 roku miały Auchan, Intermarche, Dino i Leclerc.
Auchan miał najmniej zdominowaną półkę z herbatami- tylko 31,7 proc. ekspozycji zajmowała marka Lipton, która m.in. w Lidlu czy Aldi miała dla siebie aż ponad 90 proc. ekspozycji.

Z kolei półki z wodą najmniej zdominowane przez najbardziej widoczne marki w minionym półroczu były w Auchan i Leclerc. Udział żadnej z marek w ich ekspozycji nie przekraczał 21 proc.
Natomiast w kontekście soków, nektarów i napojów, najmniej zdominowane przez liderów półki miał Auchan, Intermarche i Dino. Tymbark, lider rynku, który zajmuje aż 42,7 proc. ekspozycji w Biedronce, w tych sieciach zajmował poniżej 27 proc. i jednocześnie żadna inna marka soków nie miała większego udziału niż 20 proc. na ich półkach.

Wśród marek napojów gazowanych najmniej zdominowane przez liderów półki miały Auchan, Kaufland, Intermarche, Dino i Leclerc. Udział żadnej marki na ich półkach nie przekroczył 19 proc.
– Analiza sklepowej półki pokazuje także, że są sieci sklepów, które nie postawiły na liderów w swojej kategorii. Znaczącą część półki często zajmuje inna marka, mniej widoczna w pozostałych sklepach. Przykładowo w Lidlu zamiast soków Tymbark znacznie częściej można spotkać soki Kubuś. Ta marka zajmuje w tej sieci aż 38,7 proc. półek. Z kolei w Dino zamiast najbardziej widocznej w pozostałych wody Żywiec Zdrój dominuje Muszyna Skarb Życia – podsumowuje Iwona Puchacz-Wośko.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Waloryzacja emerytur i rent 2026: Projekt rozporządzenia Rady Ministrów już gotowy [RD216]

Rząd przygotował projekt rozporządzenia ws. waloryzacji emerytur i rent w 2026 roku [RD216]. Zgodnie z propozycją, świadczenia wzrosną jedynie o ustawowe minimum – 20% realnego wzrostu płac. Brak porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego sprawił, że decyzję podjęła sama Rada Ministrów.

UE szykuje nowy wspólny dług i nowe podatki. Anna Bryłka alarmuje: to finansowa pułapka dla Polski i krok w stronę federalizacji Unii Europejskiej

Komisja Europejska chce wprowadzić nowe źródła dochodów budżetowych i zaciągnąć kolejny wspólny dług. posłanka do Parlamentu Europejskiego Anna Bryłka przestrzega: to zagrożenie dla suwerenności i budżetu Polski.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Który prezydent ułaskawił najwięcej osób?

Ile ułaskawień w ciągu swoich dwóch kadencji wydał Andrzej Duda? Który prezydent ułaskawił najwięcej osób? Ile było odmów ułaskawienia? Dane z kancelarii prezydenta.

REKLAMA

Duże mieszkania na rynku pierwotnym – kto je kupuje i za ile?

Jak wygląda sprzedaż największych, nowych mieszkań i domów? Kto najczęściej decyduje się na ich zakup? Jakie mają metraże? W jakich inwestycjach deweloperskich są dostępne? I w jakich przedziałach cenowych? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Równa płaca dla kobiet i mężczyzn – nowe obowiązki, nowe możliwości dla controllingu

Nadchodzące zmiany prawne, wynikające z unijnej Dyrektywy o jawności wynagrodzeń (2023/970), wymuszają na firmach nie tylko zwiększenie przejrzystości w polityce płacowej, ale również wprowadzenie zupełnie nowych standardów raportowania i analizy danych personalnych. Eksperci firmy Controlling Systems wskazują, że to zadanie wymaga ścisłej współpracy działów HR, IT oraz controllingu, który coraz częściej wychodzi poza swoją tradycyjną rolę finansową i staje się strategicznym partnerem w zarządzaniu kapitałem ludzkim.

Czy UE zakaże faktycznie używania kominków na drewno? Eksperci ostrzegają przed skutkami zmian w Ekoprojekcie

W Brukseli odbyło się 25 czerwca 2025 r. forum konsultacyjne Komisji Europejskiej poświęcone rewizji tzw. rozporządzenia ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń (MOP), czyli m.in. kominków, pieców i wkładów opalanych drewnem. Nowe propozycje zmian wzbudzają poważne kontrowersje i obawy wśród producentów, przedstawicieli organizacji branżowych oraz ekspertów, a przede wszystkim wśród użytkowników takich urządzeń. W opinii wielu uczestników spotkania, w tym reprezentantów polskiej branży, propozycje Komisji mogą w praktyce doprowadzić do likwidacji legalnego rynku urządzeń grzewczych na drewno w całej Unii Europejskiej.

154 tys. zł z PFRON na samochód dla opiekuna osoby niepełnosprawnej! Od 1 sierpnia 2025 rusza nowy nabór. Nie przegap terminu

Dofinansowanie z PFRON na samochód dla opiekuna osoby niepełnosprawnej w 2025 roku to realna szansa nawet na 125 500 zł wsparcia. Już 1 sierpnia rusza VI tura naboru wniosków w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” PFRON. Jeśli opiekujesz się osobą z niepełnosprawnością, która nie może samodzielnie przesiąść się z wózka na fotel samochodu, sprawdź, jak dostać auto z dofinansowaniem. Wyjaśniamy, ile pieniędzy można otrzymać w ramach programu PFRON w 2025 roku, kto może skorzystać i jakie warunki trzeba spełnić.

REKLAMA

Podwyżka minimalnej stawki godzinowej o zaledwie 90 groszy w 2026 roku wywołała burzę. Nawet pracodawcy są przeciwko propozycji rządu

Zaledwie 90 groszy więcej za godzinę pracy – tyle wynosi rządowa propozycja podwyżki stawki minimalnej na 2026 rok. „To wstyd, nie podwyżka” – grzmią związkowcy i ostrzegają: taka decyzja to cios w usługi publiczne i dalsze spłaszczanie płac. Nawet pracodawcy są przeciwko propozycji rządu.

Koszt budowy domu 2025 - jaki jest koszt budowy domu 150 m² pod klucz w 2025 roku?

Budowa domu w 2025 roku znów staje się bardziej przewidywalna, choć tanio już było. Jak podają eksperci Extradom.pl, po latach dynamicznych wzrostów cen rynek budowlany stabilizuje się. Ile kosztuje budowa domu w 2025 roku? Jakie są prognozy na 2026 rok? Jakie są koszty budowy domu pod klucz? Odpowiadamy na najważniejsze pytania inwestorów.

REKLAMA