REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lipton, Tymbark, Coca-Cola, Żywiec Zdrój – po te napoje najchętniej sięgają konsumenci i je właśnie najczęściej można znaleźć na sklepowych półkach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Napoje, po które najchętniej sięgają konsumenci są też najlepiej eksponowane w sklepach
Napoje, po które najchętniej sięgają konsumenci są też najlepiej eksponowane w sklepach
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Lokalizacja napojów na sklepowych półkach ma kluczowe znaczenie przy wyborze marek, po które najchętniej sięgamy. Wiedzą o tym handlowcy, a najaktywniej na wybory poprzez sposób ekspozycji napojów wpływają supermarkety i dyskonty.

Lipton, Tymbark, Coca-Cola, Żywiec Zdrój, to właśnie te marki napojów najczęściej mogliśmy zobaczyć w sklepach w drugiej połowie 2024 roku. Okazuje się, że w swoich kategoriach to właśnie one znacząco dominują nad pozostałymi.

REKLAMA

Napoje to ważna część zakupów Polaków, fundamentalna dla obrotów sklepów i sieci handlowych

eLeader sprawdził, które marki zajmowały największą część sklepowych półek z napojami oraz które sieci sklepów miały najbardziej zdominowaną przez nie ekspozycję.

Woda, napoje gazowane, soki, gotowe herbaty – to niektóre z najpopularniejszych kategorii napojów, po jakie sięgają Polacy podczas zakupów. Które marki są jednak liderami każdej z tych kategorii?

Wody na półkach

Wody na półkach

Materiały prasowe

REKLAMA

Z badania eLeader wynika, że w każdej kategorii można wyróżnić po jednym liderze, który był zdecydowanie bardziej widoczny od swojej konkurencji. Wielu z nas pośpiesznie sięgając po napój ze sklepowej półki, mogła wybrać właśnie jego.
Na półkach z herbatą ready to drink był to Lipton, z napojów gazowanych najbardziej wyróżniała się Coca-Cola, a spośród soków najbardziej widoczny był Tymbark.
Natomiast najwięcej miejsca na półkach z wodą zajmował Żywiec Zdrój.

eLeader sprawdził także zdominowanie półek z napojami w największych sieciach spożywczych przez najbardziej widoczne marki.
– W związku z początkiem 2025 roku, postanowiliśmy zbadać sklepową półkę napojów, aby podsumować mijający okres na tym rynku. Analiza pokazała, że można wyodrębnić zdecydowanych liderów, którzy dominowali w swoich kategoriach, jednak niekoniecznie we wszystkich sklepach. Dzięki badaniu możemy też zobaczyć, jak wyglądał podział sklepowych ekspozycji napojów – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żywiec Zdrój, Cisowinka i Nałęczowianka najlepiej eksponowane wśród wód

Z badania przeprowadzonego przez eLeader wynika, że w drugim półroczu 2024 roku spośród wszystkich kategorii napojów najmniej zdominowana była półka z wodą. Aż 41,4 proc. tej półki zajmowały marki inne niż 5 dominujących. Prawie 28 proc. miejsca zajmował Żywiec Zdrój, będąc zdecydowanym liderem ekspozycji.
Aż o prawie 17 proc. mniejszą ekspozycję miała Cisowianka, która jest drugą najbardziej widoczną marką wody w sklepach. Inne marki, które znalazły się w najbardziej widocznej piątce w kategorii wody to Nałęczowianka (7,6 proc. ekspozycji), Muszynianka (6,5 proc.) i Muszyna Skarb Życia (5,8 proc.).

Lipton, NESTEA i FuzeTea z dominującą pozycją na półkach ice tea

REKLAMA

Inaczej w drugiej połowie 2024 roku wyglądała półka z herbatami ready to drink, gdzie dało się zauważyć 3 najbardziej dominujące marki. Jedynie 18,1 proc. ekspozycji zajmowały herbaty marki innej niż 5 wiodących.
W tej grupie można wyróżnić jednego lidera, który całkowicie wyprzedził swoją konkurencję, czyli Lipton. Zajmował on 40,4 proc. ekspozycji herbat. Drugą najwidoczniejszą marką w tej kategorii jest NESTEA, do której należało 16,6 proc. półek. Innymi markami herbat, które wyróżniały się na sklepowej ekspozycji są FuzeTea (14,9 proc.), Herbapol (6,5 proc.) i Madam Hong (3,5 proc.).

– Nasze analizy pokazują, że w każdej kategorii napojów w ciągu drugiej połowy roku byli zdecydowani liderzy. To marki, które na pewno każdy z nas bardzo dobrze zna, jak Tymbark czy Coca-Cola. Niektóre z nich bardzo wyprzedziły swoją konkurencję, m.in. Lipton zajmuje aż o 23,8 proc. więcej miejsca w sklepach niż NESTEA, posiadająca drugą najsilniejszą ekspozycję w kategorii herbat ready to drink. Pokazuje to jak silną pozycję mieli w tym roku niektórzy liderzy – mówi Iwona Puchacz-Wośko.

Tymbark dominującą marką wśród soków a Coca-Cola wśród napojów gazowanych

W kategorii soków, nektarów i napojów silnym liderem jest Tymbark, zajmujący 28,6 proc. ekspozycji w ostatnim półroczu. Zajmował on największą część półek we wszystkich badanych sklepach oprócz Lidla.
Po nim najbardziej widoczny jest Hortex z 18,7 proc. udziałem na półkach, a następnie Kubuś z 14,5 proc. Innymi markami, które się wyróżniają są Fortuna, zajmująca 5,5 proc. ekspozycji i Dawtona, zajmująca 2 proc.
Natomiast w obszarze napojów gazowanych na półkach w ostatnim półroczu najbardziej widoczna była Coca-Cola, zajmująca 20,1 proc. ekspozycji i Pepsi z 17,1 proc. udziałem na półkach.

Supermarkety i dyskonty mają swoją politykę ekspozycji napojów

Najmniej zdominowaną przez liderów półkę w kategorii napojów w drugim półroczu 2024 roku miały Auchan, Intermarche, Dino i Leclerc.
Auchan miał najmniej zdominowaną półkę z herbatami- tylko 31,7 proc. ekspozycji zajmowała marka Lipton, która m.in. w Lidlu czy Aldi miała dla siebie aż ponad 90 proc. ekspozycji.

Z kolei półki z wodą najmniej zdominowane przez najbardziej widoczne marki w minionym półroczu były w Auchan i Leclerc. Udział żadnej z marek w ich ekspozycji nie przekraczał 21 proc.
Natomiast w kontekście soków, nektarów i napojów, najmniej zdominowane przez liderów półki miał Auchan, Intermarche i Dino. Tymbark, lider rynku, który zajmuje aż 42,7 proc. ekspozycji w Biedronce, w tych sieciach zajmował poniżej 27 proc. i jednocześnie żadna inna marka soków nie miała większego udziału niż 20 proc. na ich półkach.

Wśród marek napojów gazowanych najmniej zdominowane przez liderów półki miały Auchan, Kaufland, Intermarche, Dino i Leclerc. Udział żadnej marki na ich półkach nie przekroczył 19 proc.
– Analiza sklepowej półki pokazuje także, że są sieci sklepów, które nie postawiły na liderów w swojej kategorii. Znaczącą część półki często zajmuje inna marka, mniej widoczna w pozostałych sklepach. Przykładowo w Lidlu zamiast soków Tymbark znacznie częściej można spotkać soki Kubuś. Ta marka zajmuje w tej sieci aż 38,7 proc. półek. Z kolei w Dino zamiast najbardziej widocznej w pozostałych wody Żywiec Zdrój dominuje Muszyna Skarb Życia – podsumowuje Iwona Puchacz-Wośko.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z biciem dzwonów kościelnych o dowolnej porze dnia i nocy, bo – „Religia nie musi siłą presji fali dźwiękowej przekonywać o przewadze aksjologicznej”. Senat zajmie się problemem, który dzieli społeczeństwo

W dniu 7 sierpnia 2025 r. Senat zajmie się rozpatrzeniem petycji zbiorowej w sprawie ograniczenia używania dzwonów kościelnych. Fundacja Dobre Państwo, która jest jej autorem, postuluje oddanie samorządom władztwa w zakresie określania dopuszczalnych godzin, w których mogą wybrzmiewać dzwony kościelne oraz dopuszczalnego poziomu emitowanego przez nie hałasu. „Religia nie musi siłą presji fali dźwiękowej przekonywać o przewadze aksjologicznej”, aktualnie obowiązujące przepisy natomiast – „zezwalają Kościołowi na poszerzenie swych wpływów daleko ponad obszar posiadanych nieruchomości” – przekonuje Fundacja.

Świadczenie rehabilitacyjne 2025 i 2026 r. [Kto może je otrzymać i na jakich zasadach]

Świadczenie rehabilitacyjne – kto może je otrzymać i na jakich zasadach? Świadczenie rehabilitacyjne to forma wsparcia finansowego dla osób ubezpieczonych, które po wyczerpaniu zasiłku chorobowego nadal nie są zdolne do pracy, ale dalsze leczenie lub rehabilitacja rokują odzyskanie tej zdolności.

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Pożyczki z ZFŚS – czy RIO zgadza się na umorzenie?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Zmiany w wypłacie ekwiwalentu za urlop – rząd przyjął projekt nowelizacji Kodeksu pracy

Rada Ministrów zatwierdziła projekt deregulacyjny, który powiąże wypłatę ekwiwalentu za niewykorzystany urlop z dniem rozwiązania umowy lub ostatnią pensją. Projekt wprowadza też inne ułatwienia. Projekt zakłada także, że firmy bez działających związków zawodowych będą musiały zapraszać co najmniej dwuosobową reprezentację pracowników w sprawach ZFŚS, co ma ujednolicić zasady działania funduszu.

Wyższy dodatek za pracę w nocy w sierpniu 2025 r.

W tym miesiącu jest wyższy dodatek za pracę w nocy niż w lipcu. Tylko w listopadzie będzie większa kwota za pracę w porze nocnej niż w sierpniu. Ile aktualnie wynosi dodatek nocny i jak się go oblicza?

Twoje 4 prawa w czasie podróży koleją [Mini poradnik]

Masz 4 prawa podczas podróży koleją: prawo do informacji, prawo do odszkodowania lub zwrotu kosztów, prawo do pomocy i prawo do kontynuacji podróży. Co one w praktyce oznaczają? Jeśli potrzebujesz pomocy, bezpłatnie udzieli jej Europejskie Centrum Ochrony Konsumentów.

REKLAMA

Ponowne przeliczenie emerytury 2025. Kto może starać się o ponowne przeliczenie emerytury? Można zyskać nawet kilkaset złotych wyższe świadczenie. Jak to zrobić?

Polscy emeryci mogą złożyć wniosek o ponowne przeliczenie emerytury. Wiele osób nie wie, że ma taką możliwość. A szkoda, bo w niektórych sytuacjach ponowne przeliczenie emerytury może prowadzić do zwiększenia świadczenia. Kiedy opłaca się ponownie przeliczyć emeryturę? Oto szczegóły.

Tego nie podpiszę! Prezydent Karol Nawrocki stawia sprawę jasno

Karol Nawrocki jako nowy prezydent jasno wyznaczył granice swojej kadencji. W orędziu zapowiedział, czego na pewno nie podpisze: podniesienia wieku emerytalnego, wprowadzenia euro i legalizacji nielegalnej imigracji. Z kolei CPK i inwestycje strategiczne to projekty, które zamierza aktywnie wspierać.

REKLAMA