REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lipton, Tymbark, Coca-Cola, Żywiec Zdrój – po te napoje najchętniej sięgają konsumenci i je właśnie najczęściej można znaleźć na sklepowych półkach

Napoje, po które najchętniej sięgają konsumenci są też najlepiej eksponowane w sklepach
Napoje, po które najchętniej sięgają konsumenci są też najlepiej eksponowane w sklepach
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Lokalizacja napojów na sklepowych półkach ma kluczowe znaczenie przy wyborze marek, po które najchętniej sięgamy. Wiedzą o tym handlowcy, a najaktywniej na wybory poprzez sposób ekspozycji napojów wpływają supermarkety i dyskonty.

Lipton, Tymbark, Coca-Cola, Żywiec Zdrój, to właśnie te marki napojów najczęściej mogliśmy zobaczyć w sklepach w drugiej połowie 2024 roku. Okazuje się, że w swoich kategoriach to właśnie one znacząco dominują nad pozostałymi.

REKLAMA

REKLAMA

Napoje to ważna część zakupów Polaków, fundamentalna dla obrotów sklepów i sieci handlowych

eLeader sprawdził, które marki zajmowały największą część sklepowych półek z napojami oraz które sieci sklepów miały najbardziej zdominowaną przez nie ekspozycję.

Woda, napoje gazowane, soki, gotowe herbaty – to niektóre z najpopularniejszych kategorii napojów, po jakie sięgają Polacy podczas zakupów. Które marki są jednak liderami każdej z tych kategorii?

Wody na półkach

Wody na półkach

Materiały prasowe

Z badania eLeader wynika, że w każdej kategorii można wyróżnić po jednym liderze, który był zdecydowanie bardziej widoczny od swojej konkurencji. Wielu z nas pośpiesznie sięgając po napój ze sklepowej półki, mogła wybrać właśnie jego.
Na półkach z herbatą ready to drink był to Lipton, z napojów gazowanych najbardziej wyróżniała się Coca-Cola, a spośród soków najbardziej widoczny był Tymbark.
Natomiast najwięcej miejsca na półkach z wodą zajmował Żywiec Zdrój.

REKLAMA

eLeader sprawdził także zdominowanie półek z napojami w największych sieciach spożywczych przez najbardziej widoczne marki.
– W związku z początkiem 2025 roku, postanowiliśmy zbadać sklepową półkę napojów, aby podsumować mijający okres na tym rynku. Analiza pokazała, że można wyodrębnić zdecydowanych liderów, którzy dominowali w swoich kategoriach, jednak niekoniecznie we wszystkich sklepach. Dzięki badaniu możemy też zobaczyć, jak wyglądał podział sklepowych ekspozycji napojów – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żywiec Zdrój, Cisowinka i Nałęczowianka najlepiej eksponowane wśród wód

Z badania przeprowadzonego przez eLeader wynika, że w drugim półroczu 2024 roku spośród wszystkich kategorii napojów najmniej zdominowana była półka z wodą. Aż 41,4 proc. tej półki zajmowały marki inne niż 5 dominujących. Prawie 28 proc. miejsca zajmował Żywiec Zdrój, będąc zdecydowanym liderem ekspozycji.
Aż o prawie 17 proc. mniejszą ekspozycję miała Cisowianka, która jest drugą najbardziej widoczną marką wody w sklepach. Inne marki, które znalazły się w najbardziej widocznej piątce w kategorii wody to Nałęczowianka (7,6 proc. ekspozycji), Muszynianka (6,5 proc.) i Muszyna Skarb Życia (5,8 proc.).

Lipton, NESTEA i FuzeTea z dominującą pozycją na półkach ice tea

Inaczej w drugiej połowie 2024 roku wyglądała półka z herbatami ready to drink, gdzie dało się zauważyć 3 najbardziej dominujące marki. Jedynie 18,1 proc. ekspozycji zajmowały herbaty marki innej niż 5 wiodących.
W tej grupie można wyróżnić jednego lidera, który całkowicie wyprzedził swoją konkurencję, czyli Lipton. Zajmował on 40,4 proc. ekspozycji herbat. Drugą najwidoczniejszą marką w tej kategorii jest NESTEA, do której należało 16,6 proc. półek. Innymi markami herbat, które wyróżniały się na sklepowej ekspozycji są FuzeTea (14,9 proc.), Herbapol (6,5 proc.) i Madam Hong (3,5 proc.).

– Nasze analizy pokazują, że w każdej kategorii napojów w ciągu drugiej połowy roku byli zdecydowani liderzy. To marki, które na pewno każdy z nas bardzo dobrze zna, jak Tymbark czy Coca-Cola. Niektóre z nich bardzo wyprzedziły swoją konkurencję, m.in. Lipton zajmuje aż o 23,8 proc. więcej miejsca w sklepach niż NESTEA, posiadająca drugą najsilniejszą ekspozycję w kategorii herbat ready to drink. Pokazuje to jak silną pozycję mieli w tym roku niektórzy liderzy – mówi Iwona Puchacz-Wośko.

Tymbark dominującą marką wśród soków a Coca-Cola wśród napojów gazowanych

W kategorii soków, nektarów i napojów silnym liderem jest Tymbark, zajmujący 28,6 proc. ekspozycji w ostatnim półroczu. Zajmował on największą część półek we wszystkich badanych sklepach oprócz Lidla.
Po nim najbardziej widoczny jest Hortex z 18,7 proc. udziałem na półkach, a następnie Kubuś z 14,5 proc. Innymi markami, które się wyróżniają są Fortuna, zajmująca 5,5 proc. ekspozycji i Dawtona, zajmująca 2 proc.
Natomiast w obszarze napojów gazowanych na półkach w ostatnim półroczu najbardziej widoczna była Coca-Cola, zajmująca 20,1 proc. ekspozycji i Pepsi z 17,1 proc. udziałem na półkach.

Supermarkety i dyskonty mają swoją politykę ekspozycji napojów

Najmniej zdominowaną przez liderów półkę w kategorii napojów w drugim półroczu 2024 roku miały Auchan, Intermarche, Dino i Leclerc.
Auchan miał najmniej zdominowaną półkę z herbatami- tylko 31,7 proc. ekspozycji zajmowała marka Lipton, która m.in. w Lidlu czy Aldi miała dla siebie aż ponad 90 proc. ekspozycji.

Z kolei półki z wodą najmniej zdominowane przez najbardziej widoczne marki w minionym półroczu były w Auchan i Leclerc. Udział żadnej z marek w ich ekspozycji nie przekraczał 21 proc.
Natomiast w kontekście soków, nektarów i napojów, najmniej zdominowane przez liderów półki miał Auchan, Intermarche i Dino. Tymbark, lider rynku, który zajmuje aż 42,7 proc. ekspozycji w Biedronce, w tych sieciach zajmował poniżej 27 proc. i jednocześnie żadna inna marka soków nie miała większego udziału niż 20 proc. na ich półkach.

Wśród marek napojów gazowanych najmniej zdominowane przez liderów półki miały Auchan, Kaufland, Intermarche, Dino i Leclerc. Udział żadnej marki na ich półkach nie przekroczył 19 proc.
– Analiza sklepowej półki pokazuje także, że są sieci sklepów, które nie postawiły na liderów w swojej kategorii. Znaczącą część półki często zajmuje inna marka, mniej widoczna w pozostałych sklepach. Przykładowo w Lidlu zamiast soków Tymbark znacznie częściej można spotkać soki Kubuś. Ta marka zajmuje w tej sieci aż 38,7 proc. półek. Z kolei w Dino zamiast najbardziej widocznej w pozostałych wody Żywiec Zdrój dominuje Muszyna Skarb Życia – podsumowuje Iwona Puchacz-Wośko.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Kiedy orzeczenie o niepełnosprawności na stałe – lista schorzeń, rokowania, procedura

Wiele osób nie wie, że w określonych przypadkach komisja może wydać orzeczenie o niepełnosprawności na czas nieokreślony. Nie chodzi o nazwę choroby ani o to, jak długo ktoś się leczy, ale o jedno: rokowania. To właśnie one decydują, kto dostaje decyzję bezterminową już przy pierwszym wniosku. Sprawdziliśmy, przy jakich schorzeniach komisje orzekają najczęściej na stałe i co w praktyce przesądza o takim rozstrzygnięciu.

Dlaczego osoby z niepełnosprawnościami nadal nie mogą liczyć na dostępny transport?

Transport — który dla większości jest oczywistością — dla wielu osób z niepełnosprawnościami oznacza codzienną walkę o podstawową niezależność. Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami obchodzony 3 grudnia to dobra okazja, by przyjrzeć się, jak wygląda ich rzeczywistość.

Symbol niepełnosprawności 06-E. Co daje orzeczenie? [Przykłady 2025 i 2026]

Osoby z niepełnosprawnościami, które w swoim orzeczeniu mają kod niepełnosprawności 06-E często zastanawiają się na jakiego rodzaju pomoc mogą liczyć. Co oznacza ten symbol niepełnosprawności? Ile wynosi dofinansowanie PFRON do zatrudnienia pracownika z niepełnosprawnością? Odpowiadamy na najważniejsze pytania!

REKLAMA

Zmiany w harmonogramie ferii zimowych 2026. MEN informuje o terminach

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło zmiany w organizacji ferii zimowych 2026. Zamiast dotychczasowych czterech tur, uczniowie będą wypoczywać w trzech. Choć decyzja ma usprawnić ruch turystyczny i zmniejszyć korki, rodzice i branża turystyczna reagują z mieszanymi uczuciami. Resort Barbary Nowackiej tłumaczy, dlaczego zdecydowano się na korektę i jak ma ona wpłynąć na komfort zimowego wypoczynku.

Nowe świadczenie 800 plus dla każdego gospodarstwa domowego od 1 stycznia 2026 r., w związku z utrzymywaniem się cen energii elektrycznej w Polsce na „historycznie wysokim poziomie”. Prezydent już złożył swój podpis

W dniu 7 listopada 2025 r., Prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia kosztów energii elektrycznej oraz finansowaniu systemów wsparcia energetyki ze środków z handlu uprawnieniami do emisji CO2, który następnie został złożony przez niego do Sejmu. Projekt ten – zakłada trwałe obniżenie obniżenie cen prądu dla odbiorców indywidualnych o około 33 procent, co – zgodnie z informacją opublikowaną przez Kancelarię Prezydenta – jest równoznaczne z tym, że „polskie rodziny na rachunkach za energię elektryczną w gospodarstwach domowych, będą mogły zaoszczędzić ponad 800 zł rocznie.”

Małe szkoły jednak nie znikną? Rząd szykuje ważne zmiany w Prawie oświatowym. Budynki szkół mają służyć całej społeczności

Nowelizacja Prawa oświatowego, którą wkrótce zajmie się rząd, ma zatrzymać falę likwidacji małych szkół podstawowych. Budynki oświatowe będą mogły pełnić nowe funkcje społeczne – od opieki żłobkowej po działania senioralne. To odpowiedź na szybko postępujące zmiany demograficzne w Polsce.

Kiedy najlepiej przejść na emeryturę w 2026 roku? Te dwa terminy są najkorzystniejsze. Emerytura będzie wyższa nawet o kilkaset złotych

Zakończyć karierę zawodową czy może jednak jeszcze poczekać? Na to pytanie muszą sobie odpowiedzieć wszyscy ci, którzy osiągnęli wiek emerytalny. Jeśli już ktoś zdecyduje się „zusowską” pensję, warto dobrze wybrać moment przejścia na zasłużony odpoczynek. Odłożenie decyzji o miesiąc lub dwa może sprawić, że emerytura będzie wyższa nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Rozbudowa i nadbudowa - budowlane różnice są oczywiste?

W prawie budowlanym funkcjonują pojęcia rozbudowy oraz nadbudowy. Sprawdzamy, czy różnice między nimi są tak oczywiste, jak można by sądzić.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA