REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lipton, Tymbark, Coca-Cola, Żywiec Zdrój – po te napoje najchętniej sięgają konsumenci i je właśnie najczęściej można znaleźć na sklepowych półkach

Napoje, po które najchętniej sięgają konsumenci są też najlepiej eksponowane w sklepach
Napoje, po które najchętniej sięgają konsumenci są też najlepiej eksponowane w sklepach
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Lokalizacja napojów na sklepowych półkach ma kluczowe znaczenie przy wyborze marek, po które najchętniej sięgamy. Wiedzą o tym handlowcy, a najaktywniej na wybory poprzez sposób ekspozycji napojów wpływają supermarkety i dyskonty.

Lipton, Tymbark, Coca-Cola, Żywiec Zdrój, to właśnie te marki napojów najczęściej mogliśmy zobaczyć w sklepach w drugiej połowie 2024 roku. Okazuje się, że w swoich kategoriach to właśnie one znacząco dominują nad pozostałymi.

REKLAMA

REKLAMA

Napoje to ważna część zakupów Polaków, fundamentalna dla obrotów sklepów i sieci handlowych

eLeader sprawdził, które marki zajmowały największą część sklepowych półek z napojami oraz które sieci sklepów miały najbardziej zdominowaną przez nie ekspozycję.

Woda, napoje gazowane, soki, gotowe herbaty – to niektóre z najpopularniejszych kategorii napojów, po jakie sięgają Polacy podczas zakupów. Które marki są jednak liderami każdej z tych kategorii?

Wody na półkach

Wody na półkach

Materiały prasowe

Z badania eLeader wynika, że w każdej kategorii można wyróżnić po jednym liderze, który był zdecydowanie bardziej widoczny od swojej konkurencji. Wielu z nas pośpiesznie sięgając po napój ze sklepowej półki, mogła wybrać właśnie jego.
Na półkach z herbatą ready to drink był to Lipton, z napojów gazowanych najbardziej wyróżniała się Coca-Cola, a spośród soków najbardziej widoczny był Tymbark.
Natomiast najwięcej miejsca na półkach z wodą zajmował Żywiec Zdrój.

REKLAMA

eLeader sprawdził także zdominowanie półek z napojami w największych sieciach spożywczych przez najbardziej widoczne marki.
– W związku z początkiem 2025 roku, postanowiliśmy zbadać sklepową półkę napojów, aby podsumować mijający okres na tym rynku. Analiza pokazała, że można wyodrębnić zdecydowanych liderów, którzy dominowali w swoich kategoriach, jednak niekoniecznie we wszystkich sklepach. Dzięki badaniu możemy też zobaczyć, jak wyglądał podział sklepowych ekspozycji napojów – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żywiec Zdrój, Cisowinka i Nałęczowianka najlepiej eksponowane wśród wód

Z badania przeprowadzonego przez eLeader wynika, że w drugim półroczu 2024 roku spośród wszystkich kategorii napojów najmniej zdominowana była półka z wodą. Aż 41,4 proc. tej półki zajmowały marki inne niż 5 dominujących. Prawie 28 proc. miejsca zajmował Żywiec Zdrój, będąc zdecydowanym liderem ekspozycji.
Aż o prawie 17 proc. mniejszą ekspozycję miała Cisowianka, która jest drugą najbardziej widoczną marką wody w sklepach. Inne marki, które znalazły się w najbardziej widocznej piątce w kategorii wody to Nałęczowianka (7,6 proc. ekspozycji), Muszynianka (6,5 proc.) i Muszyna Skarb Życia (5,8 proc.).

Lipton, NESTEA i FuzeTea z dominującą pozycją na półkach ice tea

Inaczej w drugiej połowie 2024 roku wyglądała półka z herbatami ready to drink, gdzie dało się zauważyć 3 najbardziej dominujące marki. Jedynie 18,1 proc. ekspozycji zajmowały herbaty marki innej niż 5 wiodących.
W tej grupie można wyróżnić jednego lidera, który całkowicie wyprzedził swoją konkurencję, czyli Lipton. Zajmował on 40,4 proc. ekspozycji herbat. Drugą najwidoczniejszą marką w tej kategorii jest NESTEA, do której należało 16,6 proc. półek. Innymi markami herbat, które wyróżniały się na sklepowej ekspozycji są FuzeTea (14,9 proc.), Herbapol (6,5 proc.) i Madam Hong (3,5 proc.).

– Nasze analizy pokazują, że w każdej kategorii napojów w ciągu drugiej połowy roku byli zdecydowani liderzy. To marki, które na pewno każdy z nas bardzo dobrze zna, jak Tymbark czy Coca-Cola. Niektóre z nich bardzo wyprzedziły swoją konkurencję, m.in. Lipton zajmuje aż o 23,8 proc. więcej miejsca w sklepach niż NESTEA, posiadająca drugą najsilniejszą ekspozycję w kategorii herbat ready to drink. Pokazuje to jak silną pozycję mieli w tym roku niektórzy liderzy – mówi Iwona Puchacz-Wośko.

Tymbark dominującą marką wśród soków a Coca-Cola wśród napojów gazowanych

W kategorii soków, nektarów i napojów silnym liderem jest Tymbark, zajmujący 28,6 proc. ekspozycji w ostatnim półroczu. Zajmował on największą część półek we wszystkich badanych sklepach oprócz Lidla.
Po nim najbardziej widoczny jest Hortex z 18,7 proc. udziałem na półkach, a następnie Kubuś z 14,5 proc. Innymi markami, które się wyróżniają są Fortuna, zajmująca 5,5 proc. ekspozycji i Dawtona, zajmująca 2 proc.
Natomiast w obszarze napojów gazowanych na półkach w ostatnim półroczu najbardziej widoczna była Coca-Cola, zajmująca 20,1 proc. ekspozycji i Pepsi z 17,1 proc. udziałem na półkach.

Supermarkety i dyskonty mają swoją politykę ekspozycji napojów

Najmniej zdominowaną przez liderów półkę w kategorii napojów w drugim półroczu 2024 roku miały Auchan, Intermarche, Dino i Leclerc.
Auchan miał najmniej zdominowaną półkę z herbatami- tylko 31,7 proc. ekspozycji zajmowała marka Lipton, która m.in. w Lidlu czy Aldi miała dla siebie aż ponad 90 proc. ekspozycji.

Z kolei półki z wodą najmniej zdominowane przez najbardziej widoczne marki w minionym półroczu były w Auchan i Leclerc. Udział żadnej z marek w ich ekspozycji nie przekraczał 21 proc.
Natomiast w kontekście soków, nektarów i napojów, najmniej zdominowane przez liderów półki miał Auchan, Intermarche i Dino. Tymbark, lider rynku, który zajmuje aż 42,7 proc. ekspozycji w Biedronce, w tych sieciach zajmował poniżej 27 proc. i jednocześnie żadna inna marka soków nie miała większego udziału niż 20 proc. na ich półkach.

Wśród marek napojów gazowanych najmniej zdominowane przez liderów półki miały Auchan, Kaufland, Intermarche, Dino i Leclerc. Udział żadnej marki na ich półkach nie przekroczył 19 proc.
– Analiza sklepowej półki pokazuje także, że są sieci sklepów, które nie postawiły na liderów w swojej kategorii. Znaczącą część półki często zajmuje inna marka, mniej widoczna w pozostałych sklepach. Przykładowo w Lidlu zamiast soków Tymbark znacznie częściej można spotkać soki Kubuś. Ta marka zajmuje w tej sieci aż 38,7 proc. półek. Z kolei w Dino zamiast najbardziej widocznej w pozostałych wody Żywiec Zdrój dominuje Muszyna Skarb Życia – podsumowuje Iwona Puchacz-Wośko.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Obłożą gigantycznymi podwyżkami przedsiębiorców. Czegoś takiego nie było od lat

Rosnące podatki i składki ZUS coraz mocniej uderzają w firmy, dla których prowadzenie biznesu już dziś jest dużym wyzwaniem. Od nowego roku wzrosną zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa, co bezpośrednio przełoży się na wyższe obciążenia. Miesięczne składki społeczne do ZUS, bez składki zdrowotnej, sięgną 1926,76 zł – to o 8,6 proc. więcej niż obecnie i aż o 93 proc. więcej niż w 2021 roku. Do tego dojdą podwyżki składki zdrowotnej, sięgające nawet 37,4 proc.

Zasiłek okresowy z MOPS dla osób z niepełnosprawnością – komu przysługuje, ile wynosi i jak go dostać

Choroba, niepełnosprawność albo nagły brak pracy z nimi związany potrafią zrujnować domowy budżet w kilka tygodni. W takiej sytuacji MOPS może wypłacić osobom z niepełnosprawnością zasiłek okresowy sięgający nawet 823 zł miesięcznie. Sprawdzamy, komu naprawdę przysługuje to wsparcie, jak liczona jest jego wysokość i dlaczego wiele osób rezygnuje z pomocy, choć spełnia warunki.

Jak komisja przyznaje punkty, gdy ubiegasz się o świadczenie wspierające? Sprawdź, ile możesz dostać 2026 roku

O tym, czy dostaniesz świadczenie wspierające, nie decyduje dochód ani samo orzeczenie, ale punkty przyznane przez komisję. To one przesądzają, czy ZUS wypłaci kilkaset, czy nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie. Wyjaśniamy, jak komisja ustala punktację, jakie progi obowiązywać bvędą w 2026 roku oraz ile realnie można dostać po rozszerzeniu programu.

Od 500 do 1750 zł nowego świadczenia dla seniorów (i nie tylko), których miesięczny dochód za 2024 r. nie przekraczał kwoty 3 272,69 zł. Wnioski tylko do 15 grudnia 2025 r.

Seniorzy (i nie tylko), których miesięczny dochód netto za 2024 r. nie przekraczał kwoty 3 272,69 zł (a ci którzy współdzielą gospodarstwo domowe z innymi osobami – których miesięczny dochód netto na osobę w rodzinie za 2024 r., nie przekraczał kwoty 2 454,52 zł) – jeszcze w 2025 r. mogą liczyć na dodatkowe świadczenie w kwocie 500, 1000 lub odpowiednio 1750 zł, jeżeli korzystają z ciepła systemowego i ponoszą koszty ogrzewania na poziomie -– powyżej 170 zł/GJ netto, 200 zł/GJ netto lub odpowiednio 230 zł/GJ netto. Mowa o tzw. bonie ciepłowniczym, wprowadzonym przez rząd ustawą o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia wysokości cen energii elektrycznej.

REKLAMA

Ten wariant wdowiej renty bardziej się opłaca. Ujawnił to ZUS. Jak złożyć wniosek

Odpowiedni wybór wariantu renty wdowiej może oznaczać realnie wyższe miesięczne wpływy. Wielu seniorów nie zdaje sobie z tego sprawy. Jednak decyzja wcale nie jest taka oczywista. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeanalizował dane i wskazał, które rozwiązanie w praktyce przynosi więcej korzyści finansowych.

Ten wariant wdowiej renty bardziej się opłaca. Ujawnił to ZUS. Jak złożyć wniosek

Odpowiedni wybór wariantu renty wdowiej może oznaczać realnie wyższe miesięczne wpływy. Wielu seniorów nie zdaje sobie z tego sprawy. Jednak decyzja wcale nie jest taka oczywista. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeanalizował dane i wskazał, które rozwiązanie w praktyce przynosi więcej korzyści finansowych.

Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

REKLAMA

Odprawy dla nauczycieli. Od 1 stycznia 2026 roku wyższe kwoty i nowe zasady

Zmiany najmocniej odczują nauczyciele przechodzący na emeryturę po 20 latach pracy. Jakie odprawy będą wypłacane w szkołach od 2026 roku? Czy pedagodzy będą mogli dostać podwójne świadczenia?

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA