| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > ABC Gminy > Regionalna Izba Obrachunkowa

Regionalna Izba Obrachunkowa

Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej, które prowadzą również działalność informacyjną i szkoleniową w zakresie spraw budżetowych. Od 2000 r. na trenie kraju jest 16 Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Podstawy kontroli i nadzoru

Izby kontrolują gospodarkę finansową, w tym realizację zobowiązań podatkowych oraz zamówienia publiczne podmiotów na podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

Kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zadań administracji rządowej, wykonywanych przez te jednostki na podstawie ustaw lub zawieranych porozumień, dokonywana jest także z uwzględnieniem kryterium celowości, rzetelności i gospodarności.

Zobacz serwis: Gmina

Zakres podmiotowy kontroli i nadzoru

Regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych następujących podmiotów:

  • jednostek samorządu terytorialnego;
  • związków międzygminnych;
  • stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów;
  • związków powiatów;
  • samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych;
  • innych podmiotów, które wykorzystują dotacje z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Zakres przedmiotowy kontroli i nadzoru

Izba bada uchwały podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach: 

  • procedury uchwalania budżetu;
  • budżetu i jego zmian;
  • zaciągania zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego i udzielania pożyczek;
  • przyznawania dotacji z budżetu jednostek samorządu terytorialnego;
  • podatków i opłat lokalnych;
  • absolutorium.

Organizacja

Organami izby są:

  • kolegium izby,
  • komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej.

Kolegium izby składa się z przewodniczącego, którym jest prezes izby, oraz członków powołanych przez Prezesa Rady Ministrów.

Członkowie kolegium w zakresie realizacji zadań nadzorczych i funkcji kontrolnych są niezawiśli i podlegają jedynie ustawom.

Członkiem kolegium może zostać osoba, która:

  • posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
  • posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw publicznych,
  • ukończyła studia wyższe administracyjne, ekonomiczne lub prawnicze,
  • posiada czteroletni staż pracy w jednostkach związanych z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego lub finansów publicznych,
  • nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

Nadzór nad działalnością Izby

Nadzór nad działalnością Regionalnej Izby Obrachunkowej sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji na podstawie kryterium zgodności z prawem.

W razie powtarzającego się naruszania przez izbę prawa, Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej może rozwiązać kolegium izby, określając jednocześnie termin - nie dłuższy niż 3 miesiące - dla powołania kolegium w nowym składzie.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych.
Regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wilk

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »