| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > ABC Gminy > Czy cudzoziemiec może zostać zatrudniony w samorządzie terytorialnym?

Czy cudzoziemiec może zostać zatrudniony w samorządzie terytorialnym?

Cudzoziemiec może rozpocząć pracę w urzędzie, jednak wyłącznie na stanowiskach usługowych czy pomocniczych. Nie może pełnić funkcji choćby pośrednio związanej z wykonywaniem władzy publicznej. Jakie warunki musi spełnić?

O pracę w urzędzie może ubiegać się nie tylko obywatel polski. Prawo to przysługuje również obywatelom Unii Europejskiej albo innego państwa, któremu na podstawie umów międzynarodowych przysługuje uprawnienia do podjęcia pracy w Polsce.

Choć cudzoziemiec może zostać zatrudniony w urzędzie, nie jest to równoznaczne z możliwością podjęcia pracy na każdym stanowisku. 

Wskazuje się, że cudzoziemiec nie może zostać zatrudniony na stanowisku, które jest bezpośrednio i pośrednio związane z wykonywaniem władzy publicznej. W praktyce oznacza to, że nie może zostać zatrudniony na stanowiskach merytorycznych, a na usługowych czy pomocniczych.

Nie znajdziemy w przepisach prawnych katalogu stanowisk, które w urzędzie mogą być zajmowane przez cudzoziemca. Wiąże się to z koniecznością dokonania przez wójta oceny stanowiska, na które ogłaszany jest nabór.

Zobacz również: Zadania samorządu terytorialnego

Ogłoszenie o wolnym stanowisku urzędniczym, oraz o naborze kandydatów na to stanowisko umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór.

Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:

1. nazwę i adres jednostki;

2. określenie stanowiska;

3. określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;

4. wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku;

5. wskazanie wymaganych dokumentów;

6. określenie terminu i miejsca składania dokumentów.

Ogłaszając nabór, w którym wziąć udział mogą cudzoziemcy, należy stosowna informację umieścić w ogłoszeniu (tzn. że o wolne stanowisko mogą ubiegać się zarówno obywatele Polski jak i cudzoziemcy). Konkurs powinien zostać przeprowadzony bezstronnie, w sposób niedyskryminujący.

Cudzoziemiec, który chce pracować w urzędzie musi przedstawić certyfikat, który potwierdza znajomość języka polskiego na poziomie średnim ogólnym lub zaawansowanym. Jest on wydawany przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego. Potwierdzeniem może być również ukończenie studiów wyższych w języku polskim, zdanie polskiej matury lub posiadanie świadectwa do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego wydawanego przez ministra sprawiedliwości.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Cudzoziemiec nie może zostać zatrudniony na stanowisku, które jest bezpośrednio i pośrednio związane z wykonywaniem władzy publicznej.
Cudzoziemiec nie może zostać zatrudniony na stanowisku, które jest bezpośrednio i pośrednio związane z wykonywaniem władzy publicznej.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Goska

Radca prawny, prawnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Goska&Gortat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »