| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Konstytucja > Omówienie Konstytucji RP > Jak rozkłada się podział władzy w Rzeczypospolitej Polskiej?

Jak rozkłada się podział władzy w Rzeczypospolitej Polskiej?

Podział i równowaga pomiędzy poszczególnym rodzajami władzy w państwie umożliwia prawidłowe funkcjonowanie demokratycznego państwa.

Zasada podziału i równowagi władzy wywodzi się z zasady demokratycznego państwa prawa.

Zasada podziału władzy została zaproponowana przez Monteskiusza w XVIII wieku. Zakłada ona podział władzy na:

99,00 złForma pisemna i elektroniczna czynności prawnych
  • władzę ustawodawczą stanowioną przez parlament za pomocą uchwał, które tworzą prawo,
  • władzę wykonawczą będącą w rękach króla, monarchy, prezydenta lub rządu, który wprowadza prawo w życie,
  • władzę sądowniczą sprawowana przez sądy i trybunały, wydające wyroki na podstawie obowiązującego prawa.

Wszystkie trzy rodzaje władzy powinny być równorzędne, niezależne od siebie i jednocześnie nawzajem się kontrolować. Organy państwa nie powinny łączyć wykonywanych przez siebie funkcji. Żadna władza nie powinna ponadto posiadać przewagi nad innymi.

Obecnie obowiązująca Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku stanowi, że ustrój naszego państwa opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Zgodnie z zapisami konstytucyjnymi władzę ustawodawczą sprawuje Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent oraz Rada Ministrów. Natomiast władzę sądowniczą sprawują w Polsce sądy i trybunały.

Podział władzy powinien być oparty na równowadze. Oznacza to, że wzajemne relacje pomiędzy poszczególnym władzami powinny być zrównoważone. Każda władza powinna posiadać stosowne instrumenty prawne, tak aby hamować pozostałe władze i nie doprowadzić do koncentracji całej władzy w państwie w rękach tylko jednej władzy.

Kompetencje organów władzy ustawodawczej, czy wykonawczej nie powinny naruszać kompetencji władzy sądowniczej i na odwrót. Wyodrębnienie poszczególnych władz nie jest trudne. Natomiast rozgraniczenie ich działalności nie jest już tak łatwym procesem.

Relacje pomiędzy władzą ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą powinny się opierać na:

  • wzajemnej równowadze,
  • wzajemnym hamowaniu się,
  • kontroli poszczególnych władz.

Władze pomimo, iż są podzielone powinny ze sobą współpracować.

Aktualizacja: 08.08.2011

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zasada podziału i równowagi władzy wywodzi się z zasady demokratycznego państwa prawa.
Zasada podziału i równowagi władzy wywodzi się z zasady demokratycznego państwa prawa.

Poradnik Gazety Prawnej249,00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ01
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Narzędzia

Eksperci infor.pl

TENSE.PL

Interaktywna agencja reklamowa – specjalista w zakresie inbound marketingu.

Zostań ekspertem Infor.pl »